در حالیکه شعار سال 2016 روز جهانی دریانوردی "کشتیرانی؛ ضرورت انکارناپذیر دنیا" بود، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، شعار روز جهانی دریانوردی را در سال جاری «مثلت ارتباطیِ مردم، بنادر و کشتی» اعلام نموده و سازمان ملل متحد با انتشار اطلاعیه‌ای مدام هشدار می دهد که دمای کره زمین ۳ درجه افزایش خواهد یافت و این در حالی است که تاکنون تمام تلاش‌های بین‌المللی از جمله توافق تغییرات آب و هوایی پاریس (COP21) با این هدف انجام می‌شد که گرم شدن زمین تا سطح ۲ درجه محدود شود.

با این وجود، جدیدترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی ۳.۲ درجه افزایش خواهد یافت و این یعنی به اندازۀ کافی برای نجات جان صدها میلیون نفر از فاجعه‌ای که در آینده روی خواهد داد، کاری انجام نشده است و چون یکی از مهمترین تهدیداتی که این افزایش دما به همراه دارد، افزایش سطح آبهای کره زمین در پی ذوب شدن یخ ها در قطب شمال و قطب جنوب است، برآورد می شود که زندگی حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد.

در این زمینه قاره آسیا، آسیب پذیر‌ترین نقطۀ دنیاست. اگرچه افزایش سطح آب دریاها به یکباره روی نخواهد داد، اما افزایش تدریجی آن، زندگی چهار پنجم از ساکنان این قاره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر مدل سازی‌های تصویری، شهر اوزاکا در ژاپن که قلب تجاری منطقه محسوب شده و تولید ناخالص داخلی آن به اندازه کشوری مانند هلند است، در زیر آب ناپدید خواهد شد.

افزایش سطح آبها، وقوع طوفان‌، سیلاب های ساحلی را افزایش می دهد و بر این اساس پژوهشگران پیش بینی می‌کنند که این طوفان ها و طغیان ها تا سال های ۲۰۷۰ میلادی حدود یک تریلیون دلار از سرمایه‌ها و زیرساخت های اوزاکا را به خطر خواهد انداخت و چون ژاپن کشوری جزیره‌ای است، هزینه حفاظت از شهرها و ترمیم خرابی‌های ناشی از طوفان و همچنین هزینه تامین امنیت مردم نیز بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

از دیگر شهرهایی که قربانی گرم شدن زمین خواهند شد، بندر*اسکندریه* مصر است. پیش‌بینی می شود که این شهر تاریخی نیز به‌تدریج به زیر آب برود که تغییرات اقلیمی در گذشته هم موید این موضوع بوده است که سواحل اسکندریه حتی با افزایش ارتفاع ۰.۵ متری آب دریا نیز ناپدید خواهند شد و به این ترتیب دستکم ۸ میلیون نفر از ساکنان این منطقه و دلتای رود نیل، مجبور به نقل مکان می‌شوند.

ریودوژانیرو در برزیل دیگر شهر قربانی افزایش دمای زمین خواهد بود. برآورد می‌شود بر اثر بالا آمدن سطح آب‌های زمین در این شهر، به مرور زمان سواحل دیدنی و فرودگاه محلی و سپس مکان‌هایی که در سال گذشته میزبان بازی‌های المپیک بودند، به‌تدریج در زیر آب مدفون خواهند شد که آثار گرم شدن زمین از هم اکنون در این منطقه دیده می شود.

شهر مشهور شانگهای در چین نیز کاملا ناپدید خواهد شد. این شهر که بزرگترین بندر جهان محسوب می شود، یکی از آسیب‌پذیر‌ترین نقاط دنیاست. این شهر شامل چند جزیره، دو ساحل طولانی، بنادر کشتیرانی و کیلومترها کانال، رودخانه و آبراه است.

پیش‌بینی شده است که با افزایش تدریجی سطح آب و همچنین افزایش سیلاب ها ۱۷.۵ میلیون نفر مجبور به نقل مکان از این شهر شوند. شهر میامی در ایالات متحده آمریکا نیز از دیگر مکان هایی است که بشدت از گرمایش زمین آسیب خواهد دید و همه اینها در شرایطی قرار دارد که جزر و مدهای غیرمتعارف و به صدا درآمدن زنگ های خطر و پیش روی آب دریا به مناطق ساحلی، این روزها آنقدر تکرار شده است که اکنون این وضعیت، برای ساکنان این منطقه به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است.