اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن وابسته است. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی‌ها به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان بوده و مسئولیت های خطیری در این زمینه بر عهده دارند. به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. ولی متاسفانه در ایران روابط عمومی در سراب فکری مدیران قرار دارد و به عنوان کار تخصصی به آن نگاه نمی شود بلکه در حد انجام کارهای مربوط به تشریفات ادارات و حتی کارهای شخصی توسط بعضی مدیران ضعیف تعریف می شود.

اسد بابایی

باید توجه داشت که روابط عمومی نقشی مهمی را در تعیین، شکل دهی و برنامه‌ریزی اجرای سیاست‌های راهبردی یک سازمان ایفا می‌کند و درک اهمیت روابط عمومی به عنوان بخشی از مدیریت استراتژیک به منزله یافتن نوعی مهارت مبارزه برای پیشرفت در سازمان تلقی می‌شود. روابط عمومی فرصتی مناسب را در اختیار مدیریت یک سازمان قرار می‌دهد که تصویر شفاف‌تری از آنچه در محیط سازمان و همچنین جامعه در جریان است یافته و برای پیشرفت هرچه بیشتر از آنها استفاده کند از این رو باید گفت یک روابط عمومی خوب می‌تواند نقش مناسبی را در پیوند مدیران و کارکنان داشته باشد مثل خونی که در رگ‌های سازمان جاری است و تکاپو و جنب و جوش سیستم را ملموس می‌کند.

جمالی اذعان کرد: کارشناسان و مشاوران ارتباطات و روابط عمومی به عنوان چراغی فروزان، راه های توسعه و سازندگی و پشرفت را برای مدیران سازمان و موسسات به ارمغان می آورند از این رو باید گفت روابط عمومی تاکتیک‌هایی دارد که برای رسیدن به اهداف خود انتخاب و اجرایی می کند که این خود نکته‌ای قابل توجه است.

جواد جمالی شهردار زرین شهر

جایگاه ضعیف روابط عمومی در ساختار و فرآیند دستگاه ها، عدم اعتقاد مدیران ارشد دستگاهی و نهادی به جایگاه و ضریب نفوذ این حوزه، بی توجهی به امر پژوهش و تحقیق در روابط عمومی ها و دچار روزمرگی شدن حوزه های روابط عمومی، نبود برنامه تدوین شده چند ساله از جمله معضلات حوزه روابط عمومی هاست.

اصغر آذربایجانی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان

روابط عمومی اندازه یک مبلغ دینی باید برنامه های خودرا انعکاس دهد یک مبلغ، دین را تبلیغ می کندتا مردم از دین بیشتر اطلاعات کسب کنند ورجوع کنند به آن دین روابط عمومی هم باید کار یک مبلغ را انجام دهد تا مردم اطلاعات بیشتری در مورد آن اداره کسب کنند منبع موثق یک اداره روابط عمومی می باشد.

رضا زندی مسئول روابط عمومی سپاه پیشوا

جایگاه روابط عمومی ها هنوز آن چنان که باید شناخته نشده است. مدیران برخی دستگاه ها از جایگاه روابط عمومی شناخت کافی ندارند و به همین خاطر مسئول روابط عمومی آن اداره را به کارهای دیگری مشغول می کنند.

حجت الاسلام محمود ترابی امام جمعه شاهرود

روابط عمومی در یک کلمه کلید توسعه است و با تبادل اطلاعات درست و به موقع می‌توانیم جایگاه مجموعه خود را در جامعه به درستی تبیین کرده و ارزیابی درستی از کارکرد خود داشته باشیم.

آرین ساطعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان

در بسیاری از سازمان‌ها به نقش موثر و مهم روابط عمومی‌ها به خوبی پرداخته نشده و باید تلاش کرد برای ارتقاء جایگاه دستگاه‌ها و سازمان‌ها، روابط عمومی به توانمندی لازم در بخش های مختلف برسند.

غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز

در دنیای حاضر، جایگاه مهم روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر آشکار می‌شود، چرا که روابط عمومی، می‌تواند پل ارتباطی بین افراد جامعه و سازمان‌ها بوده و با انجام کار حرفه‌ای موفقیت سازمانی را تضمین کند.

علی شامل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

یکی از نقش‌های عمده مدیران در سازمان‌ها تقویت بخش روابط عمومی است چراکه در جهان کنونی غفلت از این نقش مهم شکست سازمان‌ها را در رسیدن به اهداف شان موجب می‌شود. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در تمام عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده، به‌گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوام شان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است. بزرگ‌ترین ظلم هر مدیر به خود و سازمانش به حاشیه بردن و عدم توجه به روابط عمومی است چراکه این بخش سازمان را با کمترین زمان و هزینه به اهدافش می‌رساند.

مشتاقی لار فرماندار شهرستان سپیدان

باید با همکاری تنگاتنگ جایگاه روابط عمومی را در داخل و خارج سازمان ارتقا بخشیده و روابط عمومی مدیر محور را به سازمان محور بدل کنیم تا با استفاده از ظرفیت های رسانه ها و برخورداری از امکانات ارتباطی بتوانیم در معرفی توانمندی ها و توسعه فعالیت های شرکت ها اثرگذار باشد.

هومن نجاتی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری

سرنوشت یک مجموعه تحت تاثیر فعالیت و روش های به کار گرفته شده در ایجاد یک روابط مطلوب و کارآمد است و یا می تواند برعکس آن هم صادق باشد که نشانه حساسیت حوزه کاری روابط عمومی است.

کیومرث نیازآذری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران