شما به عنوان متخصص روابط عمومی باید بدانید که درنهایت این مشتری ها هستند که درمورد آنچه انجام خواهند داد تصمیم می گیرند.شما مشاورید نه تصمیم گیرنده. ممکن است ایده های خوبی داشته باشید ولی پول آن ها است و در پایان آن ها هستند که تصمیم می گیرند اجازه انجام چه کاری را به شما بدهند.

گرچه اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید نه تنها ایده های روابط عمومی را انتخاب می کنید بلکه در مورد این که کدام شیوه تبلیغاتی را نیز در پیش بگیرید تصمیم گیری می کنید. در این مطلب پرسش هایی مطرح شده که به شما در ارزیابی این که آیا ایده خاص فقط روی کاغذ خوب به نظر می رسد یا اینکه واقعا در عمل هم موثر است، کمک خواهد کرد؛

آیا این برنامه قدرت احساسی دارد؟ احساس – یک حس بسیار هیجان انگیز فهمیدن و احساس کردن- سوختنی است که موجب حسن تاثیر روابط عمومی می شود. این حس جایگاه شما را در رسانه ها بیمه می کند، به تصمیم گیری ها شکل می دهد، ایجاد آگاهی می کند، علاقه ایجاد می کند، میزان پاسخ دهی را به شما افزایش می دهد و باعث می شود مخاطب هدف شما، پیام هایی را که در جهت او فرستاده اید باور کند.

آیا این برنامه ها نشان دهنده پیام مورد نظر ماست؟ خلق روش های ابتکاری برای جلب توجه عموم مردم یا تبلیغات فروش کالایی که به جای بیان کردن پیام های بازرگانی آن ها را نشان می دهد، همان چیزی است که آن ها را دارای ارزش خبرسازی می کند.

آیا مخاطب هدف ما می تواند با آن ارتباط برقرار کند؟ یک برنامه برنده، نه تنها روی آنچه شما انجام می دهید تمرکز دارد، بلکه به آنچه محصولتان برای مخاطب انجام می دهد نیز می پردازد. این تمرکز روی مشتری نه تنها متضمن ارزش خبرسازی است بلکه مخاطبان را تشویق می کند که به پیام توجه کنند و طرز تلقی، عقیده، باور یا رفتار خود را تغییر دهند.

آیا این برنامه یک گام بالاتر از حد معمول است؟ تاکتیک های روابط عمومی زمانی بهترین شکل خود را دارند که شما را به جایگاهی برتر در صنعت یا بازار برسانند. روابط عمومی باید نیروها و موجودی های طبیعی شما را طوری نشان دهند که در رقابت یک سر و گردن بالاتر از سایرین قرار بگیرید.

آیا به سوالات اساسی چه کسی، چه چیز، چه زمانی و چه مکانی پاسخ می دهد؟ طرح برنامه روابط عمومی خوب، مشخص می کند پیام دقیقا چیست، به چه کسی بیشتر ارتباط دارد و در چه بعدی از زندگی مخاطب هدف این پیام به بهترین صورت ممکن منتقل می شود. دقیقا بدانید چرا برنامه روابط عمومی دارید، چه انتظاری از آن دارید و چه زمانی.

چه نتایجی می خواهد؟ با توجه به مقدار پولی که می خواهید به دست آورید، بودجه ای را تعیین کنید. تصمیم بگیرید چگونه پیشرفت خود را اندازه خواهید گرفت: با توجه به درخواست های موجود، آمارگیری های تحقیقی درمورد بازار، گروه هایی که باید بر آن ها تمرکز کنید، سرمایه افزایش یافته در بازار.

از آن جایی که تمام مفاهیم روابط عمومی، مجموعه ای از یک سری عوامل هستند، می توان میزان موفقیت یک تصور عمومی را با آزمایش کردن آن ایده البته نه به طور کلی بلکه همراه با اجزای آن پیش بینی کرد. شما قدرت دارید تشخیص دهید چه عناصری حامل هیجان خواهند بود، کدام یک پیام بازرگانی را انتقال خواهد داد، کدام یک ایجاد ارزش خبری یا علاقه خواهد کرد و کدام عامل این تصور عمومی را دقیقا متوجه رسانه یا مخاطب می کند. با دانستن، تاثیر مشخصی که هر عامل در هدایت تصور عمومی دارد می توانید برنامه روابط عمومی بسازید که احتمال دستیابی آن به موفقیتی که شما می خواهید، بیشتر باشد.