۲۹ ژانویه سالگرد تولد صنعت خودروسازی است. روزی که در آن مهندس خودروی آلمانی، کارل فریدریش بنز خودروی بنزین سوز طراحی شده خود را در سال ۱۸۸۶ ثبت اختراع نمود. در دنیای مدرن امروز اما خودرو های تشریفاتی برای قدرت نمایی سران کشورها مقابل یکدیگر به کار می روند. برخی از این حکمرانان تنها به سراغ تولیدات داخلی خود می روند تا حمایت خود را از صنعت و اقتصاد داخلی شان نشان دهند و برخی حتی خودروهای گران قیمت را کنار می گذارند تا حس قرابت بیشتری با سایر مردم داشته باشند. اما برخی از سران کشورها هم هستند که نیاز دارند تا چند فروند هواپیمای باربری، ناوگان خودروهای آنان را به همراهشان در بازدیدهای خارجی ببرد. در تصاویر زیر برخی خودروها که توسط روسای جمهور، پادشاهان، نخست وزیران و سایر سران کشورها در گذشته و آینده انتخاب شده اند را می توانید ببینید.

ناوگان خودروی نیکلاس دوم، آخرین امپراطور روسیه تزاری در سال ۱۹۱۷ شامل ۴۶ دستگاه خودرو بود که خودروی اصلی امپراطور، مربوط به لوکس سازترین خودروساز آن سالهای فرانسه ، دولونِی- بلویل بوده است.

شاید باورش سخت باشد اما ژورف استالین از مشهورترین رهبران شوروی کمونیستی خودروی آمریکایی سوار بود به نام پاکارد ۱۲ که بعدها از سال ۱۹۴۹ با خودرویی ضدگلوله ساخت کارخانه خودروسازی استالین جایگزین شد.

آخرین رهبر شوروی میکایل گورباچوف خودروی روس ZIL-4104 را سوار می شد که همواره ۲۰ خودرویی که در اختیار داشت به همراهش در سفرهای خارجی می رفت که نیازمند ۷ هواپیمای باربری به منظور انتقال این ناوگان بود.

بوریس یلتسین ، اولین رییس جمهور روسیه بعد از روی کار آمدن ابتدا خودروی ZIL-4105 ضدگلوله را انتخاب کرد ولی بعدها به مرسدس بنز S500 مدل W140 روی آورد.

رییس جمهور فعلی روسیه ، ولادمیر پوتین این روزها سواری مرسدس بنز S600 Pullman Gurard مدل W221 می شود.

جان اف کندی، رییس جمهور اوایل دهه ۶۰ میلادی ایالات متحده در هنگام ترور شدنش در دالاس تگزاس سوار یک خودروی بدون سقف لینکلن کانتیننتال مدل SS-100X بود.

رهبر مشهور چین، مائو ژنگ یک ZIS-110 سوار می شد که از استالین هدیه گرفته بود. بعدها وی خودروی خود را با یک خودروی ساخت داخل FAW Hong عوض کرد.

رییس جمهور تقریبا سابق ایالات متحده ، باراک اوباما خودرویی منحصر به فرد از کادیلاک به نام Cadillac One سوار می شود که به هیولا (The Beast) نیز مشهور است. کاروان خودرویی همراه اوباما شامل ۴۰ خودرو می شود که توسط ۳ فروند هواپیمای نظامی Boeing C-17 Globemaster جابه جا می شود.

ملکه بریتانیا الیزابت همچنان همان خودروی لیموزین بنتلی ای که تنها در دو نسخه منحصرا برای وی در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است را سوار می شود.

نخست وزیر سابق بریتانیا، دیوید کامرون از یک خودروی جگوار XJ X351 بهره می برد. در تصویر خودروی وی را که در یک سانحه رانندگی آسیب دیده است مشاهده می نمایید.

رییس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند خودروی سابق ریاست جمهوری را که یک رنوی ضد گلوله بود به سیتروئن تغییر داد.

صدراعظم آلمان آنگلا مرکل یک خودروی آئودی ضد گلوله A8 L امنیتی سوار می شود. هرچند وی یک خودروی BMW 760 Li E67 و نیز یک مرسدس بنز S600 Guard V221 در اختیار دارد. تا این قسمت به سران کشورهایی پرداختیم که عموما دارای صنعت خودروسازی هستند و معمولا از خودروهای ساخت کشور خود برای تشریفات یا آمد و شد فردی استفاده می کنند، اما در مورد کشورهایی که در این صنعت ضعف دارند، وضعیت به گونه ای دیگر است.

رییس جمهور اروگوئه، خوزه آلبرتو مویکا، تا ۹۰ درصد درآمد خود را صرف امور خیریه می کند و گرانبهاترین دارایی وی یک خودروی فولکس بیتل (قورباغه ای) ساخت سال ۱۹۸۷ است.

پادشاه جدید اسپانیا فلیپه نیز یک رولز رویس سوار می شود.

فیدل کاسترو فقید در اولین سالهای پیروزی انقلاب کوبا راهی نداشت جز آنکه از خودروهای آمریکایی موجود در کشورش استفاده کند اما در سال های بعد سرانجام روس ها به عنوان یکی حامیان و هم فکران فیدل کاسترو چند لیموزن ساخت روسیه از کارخانه های زیل و گاز را برای او ارسال کردند.

رهبران کره شمالی اما علیرغم تمام تاکید بر استقلال خود در عمل وامدار خودروهای آمریکایی و غربی هستند، با نگاهی به تصاویر مربوط به تشییع جنازه رهبر سابق کره شمالی به خوبی می توان به این مسئله پی برد.

صنعت خودروسازای ایران نیز تاکنون حداقل یکبار دست به ساخت خودروهای ویژه لیموزین زده است، ساخت نمونه شش درب از پژو 405 در حدود 15 سال قبل انجام شد و تعداد محدودی از این خودروها هنوز هم در خیابان ها دیده می شوند.

قدم بعدی اما ساخت نمونه کشیده بر مبنای سمند به اسم سمند سریر بود که ظاهرا هیچ گاه برای مقاصد تشریفاتی مورد استفاده قرار نگرفت.

بدین ترتیب این روزها دولتمردان کشورمان معمولا از خودروهای قدیمی اروپاییی از انواع پژو و مرسدس بنز گرفته تا ب ام و های سری پنج و سری هفت استفاده می کنند و جای خالی یک خودرو تشریفاتی ایرانی در کشوری که خود را مدعی قدرت اول خودروسازی خاورمیانه می داند، خالی به نظر می رسد.