اگر بخوبی به کاوش در گذشته بپردازید، نشانه های خوبی از گذشته می یابید که نشان دهنده این است که یک استراتژی موثر روابط عمومی برای این دوره باید دارای چه ویژگی هایی باشد. دلیل و برهان می خواهید؟ در ادامه شما را با 5 اصل اساسی روابط عمومی موفق از دوران های پیش آشنا می کنیم:

به عنوان مثال زمانی که جولیوس سزار نطق معروف و جذاب خود را در سال 50 پیش از میلاد تنظیم کرد تصویر زنده و واضحی که وی از بکار بردن ادوات نظامی ارائه داد منجر به اقناع مردم یونان به این موضوع شد که وی بهترین نامزد برای رئیس دولت است. همچنین زمانی که کلئوپاترا تسلط خود بر زبان مصری را با دانش ریاضیات خودش به عنوان یک تاکتیک ارتباطی ترکیب کرد، موفق به ارتقاء وضع ارتباطات و ترمیم بی ثباتی اقتصادی در آن کشور شد.

امروزه در سال 2015، اخبار از هر دوره دیگری در تاریخ بهتر و سریعتر به نقاط دورتر انتقال پیدا می کند. تحول دیجیتالی – حتی در طی دهه گذشته – بطور کامل منجر به تغییر شیوه های مرسوم در روابط عمومی شده است. در حالیکه بسیاری همچنان باید قوانین جدید مربوط به توسعه دیجیتال را بپذیرند، بسیاری بینش باقی مانده از دوره های تاریخی در رابطه با تعامل را از دست داده اند. شاید توانایی نواختن و به صدا درآوردن تارهای صوتی انسان در قالب کلمات در قعر فن آوری دیجیتال گم شده است. شیوه های مورد استفاده در روابط عمومی دیگر آنچنان شبیه گذشته نیست. امروزه با ظهور شیوه های دیجیتال در تهیه و ارسال پیام ها انقلاب بسیار بزرگی در این حوزه به وجود آمده و این جریان همچنان ادامه دارد.

1- شکل دادن به یک نقطه نظر و دیدگاه

در یونان و در طی قرن پنجم پیش از میلاد، سوفسطاییان اولین کسانی بودند که ایده شکل دادن به یک دیدگاه مشخص را مطرح کردند. سوفسطاییان از فلسفه و قدرت نطق و بیان برای آموزش برتری و بزرگی به مردان دولتی و اهل طبقات بالای اجتماعی استفاده می کردند. برخی از آنها تصور می کردند که پاسخ هر سوالی را می دانند.

امروزه ما دیدگاه و نقطه نظر را تحت عنوان یک شیوه فکر کردن و یا چشم انداز در نظر می گیریم. شاید تمامی پاسخ ها را نداشته باشیم، اما با افزایش تعداد اخباری که پیوسته نقل می شوند، فرصت های مختلف برای ورود رسانه ها در همه جا وجود دارد و مخاطبین آنها نیز در همه جا حاضر هستند. به منظور سود بردن از چنین فضایی، شما باید چنان دیدگاهی داشته باشید که مخاطب چندین هدف رسانه ای مختلف در سطح وسیع واقع شود. سوفسطاییان بدون شک دارای دیدگاهی مشخص درباره چندین مسئله در رابطه با نوع بشر بودند. امروزه، موضع شما در رابطه با مسائل و چالش های مهم و تاثیر گذار بر صنعت شما بسیار حیاتی می باشد. این دیدگاه لحن برخورد شما برای هر فرصت رسانه ای را مشخص می کند و پس از مدتی در برند شما ترکیب می شود.

2- داشتن ارتباطات قانع کننده

شاید یکی از بزرگترین مشکلات یک بازاریاب امروزی نداشتن قدرت کافی در اقناع مخاطب خودش است. ارسطو یک از نوابغ ارتباطات متقاعد کننده بود، خصوصا از لحاظ توانایی وی در این بحث هایی جذاب و سرگرم کننده، به عبارتی هر پیامی توسط توانایی آن در الهام بخشیدن به دیگران به موفقیت دست پیدا می کند.

از ابتدای تاریخ بشر تا کنون، کلمات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده اند. امروزه برخی از متخصصان روابط عمومی بحث های اقناع کننده را با پیام هایی جایگزین کرده اند که مناسب همه مردم بوده، اما با هدف خاص برای یک گروه شکل نگرفته اند. در حقیقت با استفاده از کلمات ما قدرت تاثیر گذاری بر یک ملت را داریم که البته همواره از آن غافل هستیم.

3- ارتباط برقرار کردن از طریق شرح یک داستان

جولیوس سزار اولین روزنامه عمومی را برای شهروندان منتشر کرد که در آن به شرح ماجراهای مرتبط با پیروزی های نظامی و سیاسی خود می پرداخت. برخی از متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که داستان ها همواره ایجاد کننده هر رفتار و حرکتی در بین مردم بوده اند. اخیرا مشخص شده است که داستان های هدفمند – آنهایی که به پشتوانه یک فکر و ایده مشخص شکل گرفته اند – در ترغیب دیگران به حمایت از یک چشم انداز، رویا یا علت همواره نقشی حیاتی بر عهده دارند.

4- صمیمی شدن با مخاطب هدف خودتان

در اواخر قرن 25 قبل از میلاد یک نویسنده و فرمانروای مصری بنام آمن حوتب اعتقاد به هدف قرار دادن علایق ویژه از بین مخاطبین داشت. امروزه این موضوع بصورت درک حوزه های مورد علاقه و مطالعه مخاطب معنا می شود. خواه هدف شما قرار گرفتن در بطن مطالب مورد علاقه مخاطب باشد یا انتقال یک پیام کنترل شده از طریق یک رسانه سوم را در نظر داشته باشید، باید از نزدیک با مخاطب هدف خود در ارتباط باشید و او را بشناسید. حقیقت اینست که بخش قابل توجهی از محتوای منتشر شده توسط شما ممکن است کمترین ارزشی برای مخاطب شما نداشته باشد، چرا که این محتوا بیش از اینکه برای مفید باشد، تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

در طی زمان و با ظهور ارتباطات پیچیده آنلاین، همچنان یک موضوع از قطعیت برخوردار می باشد: و آن هم اینکه ما همواره می توانیم از گذشته یک یا دو مورد را یاد بگیریم و بخوبی در کارهای خود مورد استفاده قرار دهیم. زمانی که نوبت به موضوع روابط عمومی می رسد، نقش مراجعه کردن به روش های مورد استفاده توسط گذشتگان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.