رهبر موثر

برای اینکه رهبری موثر برای کسب و کار خود باشید قبل از هر کاری لازم است که این تفکر که رهبری ذاتی است را از ذهنمان پاک کنیم. همه مابالقوه می توانیم رهبری کنیم.

در صورتی که بتوانیم به رهبری به عنوان یک فرآیند نگاه کنیم و بدانیم هر تعریفی که ماهیت فرآیندی دارد، نیاز به مهارت دارد و رهبری مهارتی است که نیاز به یادگیری دارد. در این مقاله به رهبری با دید جدیدی می نگرد و سعی دارد فرآیند رهبری کسب و کار را قدم به قدم شرح دهد.

دکتر جان سی مکس می گوید مقیاس واقعی رهبری و مدیریت نفوذ است، نه کمتر نه بیشتر. قبل از اینکه یاد بگیریم چرا رهبری با قدرت و نفوذ سر و کار دارد، باید بفهمیم که رهبری و نفوذ چه معنایی دارند. رهبری، قدرت هدایت و راهنمایی کردن است و نفوذ، توانایی تأثیر گذاشتن روی افراد است به طوریکه بدون اعمال زور و فشار، آنها را به انجام کاری ترغیب نمائیم.

والتر ینیس می گوید: بدترین و خطرناکترین تصور غلط در مورد رهبری این است که رهبران ذاتاً رهبر به دنیا می آیند. این باور یعنی اینکه مردم این قدرت را دارند یا ندارند، واقعاً بی معنی است. و در واقع عکس این مسئله صحیح است بطوریکه شما با طی کردن قدم های ذیل به خوبی درک خواهید کرد که رهبران، ساخته می شوند نه اینکه به دنیا می آیند.

اولین قدم

اولین قدم و مهمترین آن نفوذ در خودتان است. بدین منظور در وهله اول باید خود را بشناسید و روی خود تان تمرکز کنید، نقاط قوت و ضعفتان را مشخص و با استفاده از نقاط قوت سعی کنید ضعفهایتان را بر طرف سازید و نیز با توجه به حساسیت هایتان، خود را آماده سازید. زیرا تا زمانی که پرورش پیدا نکنید نمی توانید وارد مرحله بعدی که شناخت دیگران است شوید زیرا خود شناسی کلید معرفت است.

دومین قدم

سعی کنید روی کارمندان تان تمرکز داشته باشید نقاط قوت و ضعف آنان را در نظر بگیرید و تشخیص دهید که افراد در چه پستی می توانند بهتر عمل کنند در نتیجه با شناخت کارمندان تان بهتر می توانید روی آنان تاثیر گذاشته و در قلب شان نفوذ کنید.

سومین قدم

عملکرد رهبران موفق را مورد برسی قرار دهید، الگوهای رفتاری که مناسب با کسب و کار شماست را از آنان بیاموزید و مهارت هایی را که لازمه رهبری است مانند مهارت مذاکره، ارتباط موثر، گوش دادن موثر، را در خود تقویت کنید تا ملکه ذهن شما شده و بصورت ناخوداگاه آنها را به کار ببرید.

قدم چهارم

الگوهای موثر رهبری را بررسی کنید و الگویی را که مناسب کسب و کار شماست بر حسب نیاز بکار بگیرید و بدانید که الگوهای رهبری در همه کسب و کارها مشابه نیستند بلکه این شما هستید که با طی کردن قدم های فوق تشخیص می دهید کدام الگو مناسب کسب و کار شماست.

پس شما نیز مانند رهبران بزرگ تجارت می توانید کسب و کار خود را رهبری نمائید به شرط اینکه در همه حال در حال یادگیری و کسب مهارتهای رهبری باشید.