سرعت تغییرات روابط عمومی در سال 2018 کاهش نخواهد یافت. عوامل کلیدی که روشهای روابط عمومی را در طول چند دهه شکل داده اند، مانند استراتژی پیام رسانی، رسانه های جمعی، رسانه های جدید، و ...، با سرعت به تغییرات خود ادامه خواهد داد. این جریان در اینترنت نیز وضعیت بهتری ندارد. سایت های رسانه اجتماعی مانند فیس بوک چنان مملو از تبلیغات است که ده دقیقه صرف وقت در این سایت، کاربر را با 90 آگهی که به راحتی نادیده گرفته می شود روبرو می کند. برای جلب توجه بیشتر، تبلیغ کنندگان امیدوارند که با هدفمند کردن تبلیغات بر اساس رفتار آنلاین مصرف کنندگان این وضعیت را بهبود ببخشند، اما دخالت تهدید آمیز دولت نیز در این میان وجود دارد.

البته شاغلان روابط عمومی پی به قدرت رسانه های اجتماعی برده اند اما هنوز درست نمی دانند که چه بکنند و چگونه آن را اندازه گیری کنند. رسانه اجتماعی در حال تغییر نحوه روابط عمومی، بازاریابی و تجارت است. در سال پیش رو، تبلیغات زیر میکروسکوپ مخاطبان و مصرف کنندگان منتقد و آگاه قرار می گیرد. مخاطبان برای اعمال نفوذ بیشتر بر تصمیمات تجاری و روابط عمومی از رسانه اجتماعی استفاده خواهند کرد. بهترین روش ها برای نام های تجاری در رسانه اجتماعی همچنان تکامل خواهد یافت و برخی از بودجه های چند میلیون دلاری در بازاریابی با ویدئوهای تولیدشده توسط مصرف کنندگان به چالش کشیده خواهند شد.

البته در صورتی که روابط عمومی در سال 2018 بسوزد و به خاکستر تبدیل شود، نوع جدید و قدرتمندتری از روابط عمومی از این خاکستر برخواهد خواست.

نقش شاغلان جدید روابط عمومی عبارت است از:

  • تنها بر پیام رسانی برای مخاطب بیرونی تمرکز نمی کند، بلکه با قسمت خدمات، ارتباطات مردمی و منابع انسانی در ارتباط خواهد بود و درباره معرفی نام تجاری، وفاداری مخاطب، هر توئیت و هرگونه معرفی خدمت با آنها به بحث و بررسی خواهد نشست.
  • تنها به فکر تنظیم پیام های خلاق نیست بلکه برنامه های روابط عمومی تهیه می کند که انعکاس تجربه واقعی از خدمات هستند.
  • برنامه ارتباطی پی در پی برای کل یک سال تنظیم نمی کند بلکه در گفتگوهای دائم التغییر با مخاطبان مشارکت خواهد کرد.
  • تعداد دوستان، بازدید از صفحات و خوانندگان را نمی شمارد بلکه تغییر رفتار مخاطبان را اندازه گیری می نماید.
  • تنها به صحبت کردن با مخاطبان نمی پردازد بلکه گوش فرا می دهد و وارد یک رابطه یک به یک می شود.
  • به جای ساختن برنامه تبلیغاتی روابط می سازد.
  • به جای ایجاد تأثیر، تجربه می آفریند، و
  • فضا و زمان را از رسانه ها نخواهد خرید بلکه آن را بدست خواهد آورد.