دستیابی به توسعه پایدار در هرجامعه ای با اتکای به مردمانی میسر می شود که از موهبت سلامت بعنوان یکی از شاخص های اساسی و حیاتی برای دوام و بقای اجتماع ابنای بشر برخوردار هستند.

 

 از سوی دیگر شادابی و سرزندگی رسوخ یافته در لایه های مختلف اجتماع انسان ، پشتوانه و موتور محرکه سیاست های تدوین شده در شمول مختلف جامعه قلمداد می شود. مایه رنجش و ملال خاطر است وقتی که می شنویم در هردقیقه 700 نفر بیمه شده بیمه سلامت به مراکز تشخیصی و درمانی کشور مراجعه می کنند.

 

یا هنگامی که می خوانیم میانگین هزینه درمانی این بیمه شدگان 14 هزار میلیارد ریال در ماه است. یا خبرهای مشابه دیگری از جمله "به طور متوسط هر بیمه شده در سال 5 مرتبه از دفترچه بیمه اش استفاده می کند "، "در هر دقیقه سازمان بیمه سلامت ایران بیش از 30 میلیون تومان هزینه درمان بیمه شدگان را پرداخت می کند " اینها تنها بخشی از اتفاقاتی است که هزینه های درمانی زیادی را بر مردم و سازمانهای بیمه گر تحمیل می کند. کاهش میانگین عمر در کشور ما نیز موضوعی بس حیاتی و مهم است که به حد کافی و وافی بدان پرداخته نمی شود.

 

این در حالیست که مردم بنا بر ذات بشر و با توجه به مولفه هایی همچون حب نفس طالب عمر طولانی تری بوده و همواره در پی کشف رمز و راز عمر طولانی توام با سلامت هستند. در این میان نقش و تاثیر رسانه ها و مهم تر از آن دست اندرکاران نهاد روابط عمومی بعنوان تولید کنندگان محتوای مورد نیاز جامعه، نقشی بی بدیل می نمایاند. اشتراکات در هدف و رسالت های یکسانی که بر عهده روابط عمومی ها و رسانه ها وجود دارد، پدید آورنده جریانی است که به نفع جامعه و در راستای بهبود سلامت سوق می یابد.

 

در دنیای امروز، خبر به عنوان مهم ترین محصول رسانه های جمعی، از جایگاه ویژه ای در تعیین خط مشی ها و اشاعه آنها برخوردار است. جوامع پیشرفته غربی با در اختیار داشتن ابر رسانه ها و مهم ترین مراکز خبری دنیا، در جریان سازی های خود بهره فراوانی از خبر می برند.


جریان سازی رسانه ای به مجموعه ای از اخبار که بر اساس یک هدف خاص منتشر می شوند که نحوه انتشار این اخبار ضمن تامین منافع و اهداف گروه، مجموعه را از روند و سیر پیش بینی شده ای برخوردار می کنند، اطلاق می شود . هر رسانه در برخورد با جریان های حادث در جامعه، خواسته یا ناخواسته، سمت و سوی تفکر مخاطبان را در جهت دلخواه هدایت می کند.


یکی از مسایلی که می‌تواند تاثیر عمده ای در روند فعالیت بیمه سلامت به سمت توسعه و پیشرفت داشته باشد، ایجاد جریان سازی خبری توسط روابط عمومی و گرفتن ابتکار عمل در بین رسانه ها است.


سازمان هایی که بتوانند مسیر جریان سازی خبری توسط روابط عمومی های خود را تسهیل کنند، می‌توان رشد و شکوفایی را برای آنها انتظار داشت و بر عکس به هر میزان که جریان سازی خبری توسط روابط عمومی، پرورش نیابد انفعال و رخوت سازمانی در مقابل موج تهدیدها و انتظارات مخاطبان را باید برای آنها متصور شد.

اگر روابط عمومی بعنوان یک 'سازمان رسانه ای' تعریف و در نظر گرفته شود و همچنین اگر مقوله 'جریان سازی خبری” بعنوان یک عنصر مهم و تاثیر گذار توسط روابط عمومی ایجاد شود، می توان امید داشت که جایگاه و اهمیت روابط عمومی ها در جامعه نمود و نفوذ بیشتری پیدا کند.


نتیجه اصلی و نهایی این فرایند که مورد نظر این نوشتار نیز بوده و در این الگو نیز نشان داده شده است خروج روابط عمومی از انفعال و تبدیل آن به سازمان رسانه ای پویا، تحلیلگر ، کنش گر و خلاق است که می تواند ابتکار عمل رسانه ای در پوشش خبری در حوزه سازمان متبوع خود را بدست گیرد.


امروزه ضرورت جریان سازی خبری در بین رسانه ها برای اصلاح رفتار درمانی و گسترش سلامت در جامعه بیش از پیش احساس می شود.


عدم اصلاح الگوی و رفتار درمانی به ویژه در بخش سلامت پیامدهای ناخوشایندی در فرهنگ سلامت کشور دارد که ضرورت برخورد مناسب با این معضل را به اثبات می رساند.

ضرورتی که با برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم، بیش از پیش احساس می شود و برنامه ریزی مدون رسانه ای برای تغییر اساسی در سبک زندگی مردم و شیوه های زندگی سالم پیش رو می گذارد.


از این منظر تا زمانی که موضوع سلامت به محتوای غالب فعالیت های فرهنگی و رسانه های ارتباط جمعی تبدیل نشود، نمی توان پیام مرتبط با این بخش را به تک تک مردم رساند و انتظار درک، تعیین نگرش و شکل گیری رفتار را در مخاطب داشت.


در مجموع اهمیت اصلاح فرهنگ سلامت تا حدی است که روابط عمومی بیمه سلامت باید آنرا محور جریان سازی خبری در بین رسانه های ارتباط جمعی قرار دهند اما همین جریان خبری نیز باید در یک چارچوب علمی با رعایت اصول ' شکل گیری رفتار' در افکار عمومی منجر شود .


روابط عمومی در حوزه بیمه سلامت هر چند تعریفی مشابه با سایر ارگانها دارد اما به دلیل اینکه انتظارات فزاینده ای از دسترسی به خدمات سلامت برای محافظت از بیماران و خانواده های آنان وجود دارد؛ وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده خواهد داشت. زیرا با ارتقای فرهنگ سلامت، سطح آگاهی سلامت جامعه و اصلاح رفتار و شیوۀ زندگی مردم می توان تا حد زیادی از بار بیماری ها کاست و در هزینه های درمان صرفه جویی کرد.


باشد تا با تعامل و همدلی و تشریک مساعی مضاعف میان اهالی روابط عمومی و اهالی رسانه ها شاهد تبلور عینی یکی از مهم ترین فلسفه های وجودی روابط عمومی و رسانه باشیم. خدمت به انسان ها و کمک به همنوعانی که جان شیرین شان بس خوش است.