وبگاه، تارگاه، تارنما، سایت (به اشتباه) یا وب‌سایت (به انگلیسی: Website) مجموعه‌ای از صفحات وب حاوی محتوای مالتی‌مدیا است که دارای یک دامنه اینترنتی یا زیردامنه اینترنتی مشترک‌اند و توسط حداقل یک سرور وب انتشار داده می‌شود وبگاهها روی شبکه پروتکل اینترنت مثل شبکه اینترنت یا شبکه محلی قرار می‌گیرد. صفحه وب سندی است که معمولاً به صورت اچ‌تی‌ام‌ال نوشته می‌شود و همواره با استفاده از پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی اطلاعات را از کارساز وبگاه به مرورگر وب کاربر منتقل می‌کند تا این اطلاعات برای کاربر نمایش داده شوند.

وبگاهها نقشهای مختلفی دارند و به حالتهای گوناگونی به کار می‌روند. یک وبگاه ممکن است یک وبگاه شخصی، یا یک وبگاه تجاری یا یک وبگاه دولتی یا متعلق به یک سازمان غیرانتفاعی باشد. همه وبگاهها در کنار هم یک تار جهان‌گستر بزرگ از اطلاعات را درست می‌کنند.

اجزای سازنده وبگاهها صفحه‌های وب هستند که با یک زبان نشانه‌گذاری ابرمتن (اچ‌تی‌ام‌ال، اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال) فرمت‌دهی شده‌اند. دسترسی به صفحات وبگاه از طریق یک ریشه مشترک یوآرال با نام صفحه اصلی امکان‌پذیر است که این صفحه اصلی از لحاظ فیزیکی روی همان کارساز قرار می‌گیرد. آدرسهای صفحات آنها را به صورت هرمی سازماندهی می‌کنند اگرچه ابرپیوندهای موجود میان‌شان تعیین می‌کنند که چگونه کاربر اطلاعات را ببینند و چگونه ترافیک وب، بین بخشهای مختلف وبگاه پخش شود.

برای دسترسی به اطلاعات برخی از سایتهای وب باید حق اشتراک داشته باشید. از میان وبگاههایی که برای ورود به آنها به اشتراک نیاز دارید، می‌توان به وبگاههای تجاری، بخشهایی از وبگاههای خبری، وبگاههای بازی، میزگردهای اینترنتی، خدمات رایانامه، و سایتهای ارائه‌کننده داده‌های بلادرنگ بهابازار اشاره کرد. هم‌اکنون در سال ۲۰۱۶ کاربران نهایی می‌توانند توسط ابزارهای مختلفی شامل رایانه رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن هوشمند و تلویزیون هوشمند به وبگاههای مختلف دسترسی داشته باشند.

تاریخچه
وب توسط تیم برنرزلی انگلیسی در مؤسسه سرن ایجاد شد. در ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ سرن اعلام کرد استفاده از وب برای همگان رایگان است. پیش از معرفی HTML و HTTP از سایر پروتکلها مثل پروتکل انتقال فایل و گوفر برای دریافت فایل از سرور استفاده می‌شد.

وبگاه ایستا
وبگاه ایستا، وبگاهی است که اطلاعات آن به ندرت تغییر می‌کنند و تغییر اندک اطلاعات در آن با نرم‌افزارهای ویرایش شخصی صورت می‌گیرد. نرم‌افزارهای ویرایشگر مهم که کاربرد شخصی فراوانی دارند عبارتند از:


ویرایشگرهای متن مانند Notepad یا برنامه‌های ویرایشگر متنی که درشان می‌توان پرونده HTML را مستقیماً ویراست.


ویرایشگرهای چاپ‌نما (WYSIWYG) مانند مایکروسافت فرانت‌پیج و Macromedia Dreamweaver که در آنها اطلاعات سایت را یک واسط GUI می‌ویراید و پرونده HTML با نرم‌افزار ویرایشگر خودکار تولید می‌شود.


ویرایشگرهای الگومحور مانند Rapidweaver و iWeb که به کاربران اجازه می‌دهند به سرعت حتی بدون هیچ آشنایی با HTML و تنها با انتخاب الگوی مورد نظر خود از میان الگوهای موجود، سایت وب مورد نظرشان را ایجاد کرده و آن را روی سرور وب قرار دهند. افزودن رنگ و تصویر و متن به الگو با استفاده از یک نشر رومیزی (DTP) صورت می‌گیرد که در این صورت نیازی به آشنایی با کد HTML وجود ندارد.

وبگاه پویا
وبگاه پویا، وبگاهی است که دائماً با کاربران اطلاعات دادوستد می‌کند و اطلاعاتش به سرعت تغییر می‌کند. ارتباط با کاربر با متغیرهای پایگاه داده مانند متغیرهای نشست، متغیرهای بخش سرور (داده‌های محیطی و…) یا کوکی‌های HTTP صورت می‌پذیرد و گاهی هم این ارتباط به مستقیماً رخ می‌دهد (مثلاً از راه حرکت نشانگر موش‌واره بر روی برخی قسمت‌های صفحه). هنگامی که وبگاه درخواست کاربر برای اتصال به یک صفحه را دریافت می‌کند، صفحه مورد نظر به خودکار توسط نرم‌افزار از انبار ذخیره موجود برداشته می‌شود و فرد می‌تواند به اطلاعات دست یابد. مثلاً وبگاه می‌تواند وضعیت ارتباط فعلی بین کاربر و گفتگو را نشان دهد، وضعیت جدید را نمایش دهد یا اطلاعات شخصی کاربر را در اختیار وی بگذارد.


سامانه‌های نرم‌افزاری تنوع بسیار زیادی دارند و از میان آنها می‌توان به صفحات کارساز فعال (ASP)، صفحات کارساز جاوا (JSP) و زبان برنامه‌نویسی ابرمتن‌پرداز (PHP) اشاره کرد که در تولید وب‌سایتهای پویا کاربرد بسیاری دارند. ممکن است اطلاعات وبگاه از یک یا چند دادگان بازیابی شوند یا در بازیابی آنها از فناوریهای گسترش‌پذیرنویسی (XML) محور مانند چکیده وبگاه (RSS) استفاده کنیم. محتویات ایستا را می‌توان پویا تولید کرد، که این فراوری اطلاعات می‌تواند موقتی بوده یا بر اساس وقوع رخداد خاصی صورت پذیرد. در این صورت برای استفاده از موتار پویای اختصاص یافته به هر کاربر یا هر اتصال کارایی سامانه کاهش نمی‌یابد.


اپلت‌ها می‌توانند تواناییهای مرورگرهای وب را بیفزایند و از آنها برای نمایش «محتویات فعال» استفاده کنند. از میان این نرم‌افزارها می‌توان به Flash یا اپلت‌های نوشته شده به زبان جاوا اشاره کرد. اچ‌تی‌ام‌ال پویا(DHTML) در به‌روزآوری بی‌درنگ صفحات وب کاربرد زیادی دارند (در صورت استفاده از این فن، برای اعمال تغییرات به اطلاعات موجود لازم نیست به بارگذاری بپردازید)، که در آنها از الگوی شیءگرای سند(DOM) و جاوااسکریپت استفاده شده‌است، که در مرورگرهای نوین وب به صورت پیش‌ساخته دیده می‌شوند.

انواع وبگاهها
وبگاههای گوناگون با محتویات و کاربردهای مختلف بر روی اینترنت به چشم می‌خورند که در طبقه‌بندی آنها روشهای متعددی وجود دارد. برخی از این طبقه‌بندیها عبارتند از:
1. وبگاههای وابسته: یک درگاه وب که علاوه بر CMS خود، اطلاعات بقیه ارائه دهندگان خدمات را به ازای دریافت مبلغی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. معمولاً سه ارتباط اصلی قابل تصور است. موسسات وابسته مانند cj.com، دفترهای تبلیغاتی همچون ebay.com و مصرف‌کنندگان مثل یاهو.


2. وبگاههای بایگانی: که در نگه‌داری از اطلاعات با ارزش کاربرد دارند. برای نمونه: Internet Archive که از سال ۱۹۹۶ میلیاردها صفحه وب کهنه (و نو) را در خود جای داده ‌است و Google Groups که تا اوایل سال ۲۰۰۵ بیش از هشت‌صد وپنجاه وچهارمیلیون پیام فرستاده به گروههای بحث و خبر شبکه کاربران را در خود اندوخته ‌است.


3. وب نوشت دهنده‌ها: وبگاههایی اند که درشان افراد اطلاعات روزانه خود را نگهداری می‌کنند و گاهی هم میزگردهای مختلف را دربرمی‌گیرند. برای مثال می‌توان به blogger.com و wordpress.com اشاره کرد.


4. وبگاههای میزبانی هاست: میزبانی وب یا وب هُستینگ (به انگلیسی: Web Hosting) به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر می‌تواند فایلهای وبگاه خود را در آن قرار دهد.


5. وبگاه بازرگانی: که در بهبود خدمات یا رونق بازرگانی کاربرد دارند.


6. وبگاه تجاری یا سایت تجارت الکترونیک: که برای خرید کاملاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند: amazon.com.


7. وبگاه ارتباطی یا شبکه اجتماعی: وبگاهی که در آن افراد با علایق مشترک به دادوستد اطلاعات می‌پردازند، معمولاً از طریق گفتگو یا بردهای پیام، برای مثال: مای‌اسپیس.


8. وبگاههای دادگان: وبگاهی که کاربرد اصلی‌اش در جستجو و نمایش محتویات پایگاه‌های داده خاص مانند IMDB ( بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها).


9. وبگاه نرم‌افزارسازی: سایتی که هدفش ارایه اطلاعات و منابع مربوط به تولید نرم‌افزار، مهندسی نرم‌افزار، طراحی وب و مواردی از این قبیل است.


10. وبگاه راهنمای دادگان: سایتی که حاوی مطالب مختلفی است که به صورت منظم طبقه‌بندی شده‌است مانند راهنمای یاهو، راهنمای گوگل.


11. وبگاههای دریافت: مشخصاً در دانلودکردن اطلاعات مثلاً نرم‌افزار‌ها، آهنگها، نسخه‌های نمایشی بازیها یا پس‌زمینه‌های رایانه‌ای کاربرد دارند که معمولاً در کشورهایی که قانون کپی رایت را رعایت می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند این سایتها غیرمجاز هستند و با آنها برخورد قانونی می‌شود؛ ولی کشورهایی مانند ایران، سایتهای دانلود بسیاری دارند.


12. وبگاههای استخدامی: به کارفرمایان این امکان را می‌دهند که نیازهای کاری خود را با اینترنت در اختیار کاربران بنهند. فرد جویای کار هم می‌تواند برگه درخواست همکاری را پر کرده یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار کارفرما بگذارد.
13. وبگاه بازی: سایتی که افراد با مراجعه به آن همانند مراجعه به «زمین بازی» به بازی می‌پردازند مانند pogo.com..


14. وبگاههای دامنه جغرافیایی: به نامهای دامنه‌ای اشاره دارد که مشابه نامهای مناطق جغرافیایی هستند مانند شهرها و کشورها برای مثال Richmond.com با آدرس اینترنتی www.richmond.com نام دامنه جغرافیایی ریچموند در ایالت ویرجینا است.


15. وبگاههای خنده و سرگرمی: حاوی لطیفه و نغز و مطالب سرگرم‌کننده هستند.


16. وبگاههای اطلاعاتی: نقش خبررسانی را بر عهده دارند و لزوماً با اهداف اقتصادی طراحی نشده‌اند مانند: RateMyProfessors.com و دانشنامه آزاد ویکیپدیا. اغلب موسسات دولتی، آموزشی و غیرانتفاعی یک وبگاه خبررسانی هم دارند.
17. وبگاههای جاوا اپلت: حاوی نرم‌افزار مورد نیاز برای اجرای برنامه خوب روی وب است.


18. وبگاههای خبری: همانند پایگاه اینترنتی اطلاعاتی است اما تنها اخبار و تفاسیر خبری را ارایه می‌دهد.


19. صفحه اصلی شخصی: یک فرد یا یک گروه کوچک (مانند یک خانواده) هدایتش می‌کنند و حاوی اطلاعاتی است که فرد به سلیقه‌اش روی تار جهان‌گستر قرار می‌دهد.


20. وبگاههای برگه: وبگاهی که برای کسب اطلاعات مهم و امنیتی مانند رمزهای گذر و اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری طراحی شده‌است و می‌تواند با گمراه کردن فرد اطلاعات شخصی وی مانند کد سرپرستی امنیت اجتماعی وی یا اطلاعات کارت اعتباری وی را به دست آورد.
21. وبگاههای سیاسی: پایگاهی اینترنتی که افراد بر روی آن دیدگاههای سیاسی خود را مطرح می‌کنند.


22. وبگاههای نمره‌دهی: سایتی که در آن افراد یک موضوع خاص را ستایش کرده یا از آن انتقاد می‌کنند. مانند ratemycar.com, ratemygun.com, ratemypet.com, hotornot.com.


23. وبگاههای مرور: وبگاهی که در آن افراد نظرات خود را راجع به انواع محصولات و خدمات با یکدیگر مطرح می‌کنند.


24. وبگاههای جستجوگر: سایتی که در آن اطلاعات کلی و دروازه‌هایی برای دستیابی به اطلاعات بقیه وبگاهها و جستجو در وب ارایه شده‌است. نمونه" بارز این سایت‌ها، وبگاه گوگل و پرکاربردترین وبگاههای از این نوع، سایت یاهو است.
25. وبگاههای ترسناک: وبگاهی که حاوی تصاویر یا مطالبی ترسناک است. مانند rotten.com و ratemypoo.com.


26. وبگاههای شکوائیه: sucks.com یک سایت وب معروف است که در آن افراد به انتقاد از اشخاص، مکانها، شرکتها، دولتها و سازمانها می‌پردازند.


27. وبگاههای درگاه وب: وبگاه که دروازه یا پورتالی را به سوی بقیه منابع موجود روی شبکه اینترنت یا اینترانت باز می‌کند.


28. ود سایت: وبگاه که در آن جزئیات یک مراسم ازدواج مانند خاطرات، تصاویر، اطلاعات مربوط به آن ارایه می‌شود.


29. وبگاههای ویکی: سایتهایی که در آن کاربران با همکاری یکدیگر به ویرایش می‌پردازند (مانند ویکی‌پدیا).

برخی از وبگاهها را می‌توان در چندین طبقه‌بندی ارایه‌ شده جای داد. مثلاً یک پایگاه اینترنتی تجاری می‌تواند ضمن ارایه محصول، اسناد اطلاعاتی مختلف مانند مقالات سفید را ارایه کند. همچنین هر یک از رده‌بندیهای ارایه‌شده دارای زیرطبقه‌بندیهایی نیز هستند.


یک وبگاهها طرفداری می‌تواند پایگاه اینترنتی افتخاری باشد که در آن سرپرست سامانه به یک شخصیت معروف ادای احترام می‌کند.


بسیاری از وبگاههای تجاری شکل و شمایلی شبیه دفترک (بروشور) wikitionary دارند و در آنها تبلیغات تجاری فراوانی وجود دارند. برخی از سایتها هم وسیله ارتباطی افراد با یکدیگر از طریق گفتگوی وب هستند.


وبگاهها دارای محدودیتهای معماری هستند (مثلاً توان محاسباتی اختصاص یافته وبگاه محدود است). وبگاههای بسیار بزرگ مانند یاهو، مایکروسافت وگوگل کارسازهای زیادی را به خدمت می‌گیرند و به تجهیزات بارگذاری پیشرفته‌ای نیاز دارند (مانند خدمات محتوای سامانه‌های سیسکو و کلیدهای شبکه).

طراحی وبسایت روابط عمومی با نگاه سئو پی آر
قرن بیست و یکم را قرن ارتباطات و فن آوری اطلاعات نام نهاده اند. لذا باید به تکنولوژیها و ابزارهای مرتبط در این حوزه با دید ابزارهای صنعتی و فراصنعتی نگریسته شود و از اینرو به حساسیت موجود در این صنعت پی می بریم.


برای روابط عمومی که امروز می خواهد فعالیت خود را در عرصه روابط عمومی الکترونیک شروع کند اهمیت دارد که ابتدا به این درک برسد که این لزوم به گذار از سیستمهای سنتی به سیستم مدرن رسانه های دیجیتال وجود دارد. طراحی سایتهای مدرن و مطابق با آخرین استانداردهای سئو پی آر، اولین قدم در راه رسیدن به این اهداف و پیمودن مسیر پر پیچ و خم گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی نوین می باشد.


1. کمپین سئو پی آر برای طراحی سایت
نخستین قدم در راه اندازی و طراحی یک وبسایت موفق، بررسی دقیق نیازها و خدماتی است که وبسایت باید در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار دهد. باقی مراحل طراحی منوط به شناسایی بسیار دقیق مخاطبان وبسایت و همچنین دلایل اصلی راه اندازی سایت خواهد بود. شناسایی سطوح مختلف بازدیدکنندگان وبسایت، شناسایی سلایق و سطح تحصیلات، شناسایی سطوح اجتماعی مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت، بررسی سطح دانش مخاطبان در کاربری اینترنت، کیفیت دسترسی کاربران به اینترنت پر سرعت، شناسایی دقیق نیازها و روش برطرف نمودن این نیازها توسط سایت، و سایر پارامترهایی از این دست، همه و همه ما را در رسیدن به هدف نهایی که همانا طراحی سایت موفق، محبوب، کاربردی با میزان بازدهی بالاست یاری خواهد نمود. بدیهی است در این مرحله از طراحی سایت، هرگونه اشتباه و یا نادیده گرفتن نیازهای کاربران صدمات جبران ناپذیری را به فرآیند طراحی وبسایت خواهد زد.
بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از هر چیز دلیل اصلی طراحی سایت خود را برای خود به وضوح روشن نموده و نیازهای مخاطبان سایت را نیز با مشاوره از یک متخصص سئو پی آر به طور دقیق بررسی نمایید. توجه به این امر مهمی در طراحی سایت خواهد بود.


2. طراحی بر اساس اصول سئو پی آر
پس از آنکه نیازهای مخاطبان و عملکرد سایت شناسایی و بررسی شد، وارد مرحله دوم اجرای پروژه طراحی سایت خواهیم شد. در این مرحله بر اساس مستندات بدست آمده از مرحله پیشین، ساختار اصلی و نقشه سایت طراحی خواهد شد. با بدست آمدن لیستی از منوها، زیر منوها و ماهیت و عملکرد هریک از منوها و زیرمنوهای سایت در واقع نقشه عمرانی طراحی سایت خود را در دست خواهید داشت.


با توجه به طراحی نقشه سایت و ماهیت و مشخص شدن عملکرد هر یک از بخشهای مختلف و همچنین به دست آوردن نیازهای مخاطبین وبسایت در مراحل اول و دوم، اکنون زمان آن رسیده که نقشه گرافیکی و معماری سایت نیز در کنار نقشه عمرانی وبسایت آماده و طراحی گردد. این مرحله که در واقع فاز طراحی گرافیکی سایت نام دارد جزو اصلی ترین مراحل اجرای پروژه طراحی سایت می باشد. طراحی گرافیک سایت باید با دقت بسیار، بر اساس نیازمندیهای کاربران سایت، بر اساس عملکرد اصلی وبسایت و همچنین برگرفته از دانش تجربه و تخصص بالای تیم طراحی گرافیک صورت پذیرد. (به خاطر داشته باشید که از منظر سئو پی آر توجه به گرافیک تنها از این حیث اهمیت دارد که سایت شما اولا دسترسی خوبی به مخاطب بدهد و در ثانی سرعت بارگزاری با استفاده از گرافیک های پر حجم کاهش پیدا نکند.) بررسی و مطالعه روانشناسی مخاطبین، روانشناسی رنگ، مطالعه تصویری پروژه های روز دنیا از جمله مواردی است که در دستور کار تیم طراحی سئو پی آر قرار گیرد و چراکه شما باید سایتی داشته باشید که از نظر مخاطب چشم نواز باشد.


3. انتخاب سرویس دهنده بر اساس الگوی سئو پی آر
پس از طراحی گرافیک قالب وبسایت و بخشهای مختلفی که عملکردهای متفاوتی دارند، در واقع نقشه معماری سایت نیز در کنار نقشه عمرانی وبسایت به دست آمده و اکنون زمان انتخاب بستر و تکنولوژی نرم افزاری مناسب جهت برنامه نویسی، طراحی سایت و اجرای وبسایت می باشد. مهمترین عامل در این انتخاب، دانش، تجربه و تخصص تیم برنامه نویسی شرکت بعد چهارم جهت انتخاب بهترین، سریعترین و همچنین به روز ترین تکنولوژی در طراحی وبسایت می باشد. طراحی، برنامه نویسی و ساخت ماژول و کامپوننتهای اختصاصی با توجه به نیازمندیهای سایت شما، ایجاد تعادل در بهینه سازی و زیبایی، و همچنین استفاده از آخرین تکنولوژیها در طراحی سایت از جمله ویژگیهای شاخص سئو پی آر در امر طراحی سایت می باشد.


4. ارزیابی بر اساس اصول سئو پی آر
پس از اتمام عملیات اجرایی طراحی سایت، ساخت و برنامه نویسی، وبسایت وارد مرحله آزمایش و تست عملکرد خواهد شد. در این مرحله کلیه بخشهای وبسایت به دقت آزمایش شده و با شرایط و حالات مختلف مقداردهی اولیه استاتیک و ثانویه داینامیک خواهد شد. (مرحله ای مهم در طراحی سایت) پس از بررسی و رفع اشکالات احتمالی، تست نکات امنیتی بر روی وبسایت انجام گردیده و فایروال محافظ امنیتی نیز بر روی پرتال نصب خواهد شد.
به خاطر داشته باشید که در ورود به عرصه روابط عمومی الکترونیک بیش از بخش اجرایی به بخش مطالعه زمان بدهید تا کاری که انجام می دهید همه چیز را دیده باشد. با این کار مطمئنا می توانید نتایج قابل قبولی از فعالیت خود در روابط عمومی الکترونیک بدست آورید.

پنج راز ایجاد یک وبسایت پر مخاطب
اکثر بازدید کنندگان وبسایت در سه تا پنج ثانیه اول متوجه می شوند که آیا آنها می خواهند سریعا سایت را ترک کنند و یا مدت زمانی را برای ماندن صرف کنند. برای ایجاد یک تاثیر اول عالی، وبسایت شما نیاز دارد که بسیار خوب به نظر برسد، برای استفاده از قسمتهای مختلف راحت باشد و ارائه محتوای خود را به شکلی ارائه کند که به راحتی خوانده شود.


اگر شما یک تجربه کاربری مطلوب ارائه کنید، بازدید کنندگان وبسایت شما مطالب شما را خواهند خواند، آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند ، برای خبرنامه ها ثبت نام می کنند، انگیزه پیدا کرده و حتی خرید می کنند.


در اینجا پنج نکته برای کمک به شروع روند بیان شده است که عبارتند از:
1. تمرکز بر محتوای همیشه سبز داشته باشید. محتوایی تولید کنید که حتی در آینده هم جالب باشد. مخاطبان شما این راه را برای معرفی محتوای شما برای سالها ادامه خواهند داد.


این همچنین ایده خوبی است که به قسمتهای قدیمی از محتوا بروید و آنها را در صورت نیاز، با آمار و اطلاعات جدید به روز کنید. اگر یک بازدید کننده به یک قطعه از محتوا که منسوخ شده و یا حاوی آمار قدیمی است برخورد کند، به سرعت سایت را ترک خواهد کرد.


2. از قالب بندی استفاده کنید که برای چشم جذاب باشد. شما می توانید آموزنده ترین و جدیدترین مطالب را داشته باشید، اما اگر آنها به شکل ضعیف، قالب بندی شده باشند، بازدید کنندگان از آن رد می شوند و به آن توجهی نمی کنند. از فونتها و رنگهای ساده استفاده کنید که برای خواندن راحت تر هستند.


اطمینان حاصل کنید که مطالب خود را به پاراگراف های کوچکی تقسیم کرده اید که برای هضم و فهم آسان تر هستند، و از لیست شماره ها و بولت پوینت ها به منظور برجسته کردن اطلاعات استفاده کنید. شما همچنین می توانید از تصاویر، نمودارها، و اینفو گرافیک ها برای توضیح بهتر متن استفاده کنید. عناصر بصری بیشتر، کار بزرگ جذب کردن و حفظ توجه بازدید کنندگان شما را انجام می دهند.


3. ناوبری ساده، تاثیر زیادی دارد. فراموش نکنیم آنچه را که هدف اصلی مطالب است: ایجاد پیشرفت و برتری، فروش و درآمد برای کسب و کار شما. فرض کنید که هر بازدید کننده وبسایت که در ارتباط با محتوای شماست، آن قدر تحت تاثیر قرار بگیرد که بخواهد در مورد کسب و کار شما و خرید بیشتر بیاموزد.


شما می خواهید مطمئن شوید که کسی که مطالب شما را می خواند به سرعت می تواند به منوی راهنمایی شما دسترسی پیدا کند و هریک از موارد زیر را تنها با یک کلیک ماوس خود انجام دهد: اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار شما، با کسب و کار شما ارتباط برقرار کند و یا یک معامله خرید را تکمیل کند. اگر آنها به سرعت نمی توانند هر یک از این موارد را به دلیل ناوبری پیچیده و یا طراحی سایت ضعیف انجام دهند، آنها سایت را ترک خواهند کرد و یک وبسایت آسانتر برای حرکت را انتخاب خواهند کرد.


4. یک نمای موبایل پسند داشته باشید. با توجه به این که بسیاری از مردم از طریق گوشیهای هوشمند و تبلتهای خود از اینترنت استفاده می کنند، این بسیار مهم است که یک وبسایت تلفن همراه پسند داشته باشید. بازدید کنندگان شما مطالب را نمی خوانند، اگر نیاز به زوم و حرکت به طور مداوم از یک طرف به سمت دیگر به منظور خواندن متن داشته باشند. گوشیهای هوشمند خود را بیرون بیارید، وبسایت خودتان را مشاهده کنید و خود را به جای بازدید کننده قرار دهید. اگر طرح وبسایت برای حرکت آسان نیست، پس شما نیاز به ایجاد برخی از تغییرات دارید. هزینه ارتقاء به یک طراحی همراه پسند، کاملا ارزش دارد.


5. اجازه دسترسی به مطالب خود را از هر صفحه بدهید. مطالب شما یک بخش بسیار مهم از وبسایت شما است، بنابراین مطمئن شوید که آن از هر صفحه ای قابل دسترسی است. اگر بازدیدکنندگان شما به صفحه اصلی برود، آیا آنها می توانند به سرعت محتوای وبلاگ شما را شناسایی کنند؟ اگر آنها بر روی یک قسمت از محتوا باشند، آیا آنها می توانند به راحتی دسترسی بیشتری، بدون نگاه کردن بیش از حد داشته باشند؟


وبلاگ خود را قابل دسترس از طریق منوی اصلی آن کنید و همچنین آن باید شامل پیش نمایش گزیده ای از چند پست گذشته در هر صفحه باشد. هر بازدید کننده که در وبسایت شما حضور می یابد، باید قادر به شناسایی و دسترسی به اطلاعات شاداب شما با یک کلیک باشد.


اثر بخشی مطالب خود را با اجرای این راهنمایی ساده بهبود ببخشید. راحت تر کردن خواندن مطالب برای هر بازدید کننده موجب می شود تراکنشها و تبادلات شما، و در نهایت درآمد شما افزایش پیدا کند.

یکپارچه سازی کلی طراحی، توسعه و محتوا
معنای یک وبسایت موفق در سالهای اخیر دچار دگرگونی شده است. امروز یک تجربه بصری جذاب و محتوایی است که به درستی با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط می گیرد.


حضور صرف برای ساخت یک ارائه آنلاین قدرتمند کافی نیست، بنابراین، کسب و کارها در همه اندازه ها نیازمند داشتن یک استراتژی وب هستند که جامع و به روز باشد.
1. استراتژی یکپارچه سازی توسعه، طراحی و محتوا


وبسایت نیازمند انعطاف در طراحی است.
محتوا نیازمند دسترسی آسان بر روی دستگاههای مختلف است.


سهولت استفاده: در یک صفحه اصلی سایت، هر چیزی که بازدید کنندگان نیاز دارند باید دم دستشان باشد. اگر مشتریان باید از طریق چند کلیک برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند اقدام کنند، فرصت ها از دست می روند. زیبایی شناسی باید با عملکرد بصری تلفیق شود.


دسترسی: توسعه یک وبسایتی که برای همه کاربران در دسترس است یکی از مسائلی است که اغلب نادیده گرفته می شود اما یک تعداد از مراحل در طراحی بصری و کدنویسی وجود دارد که می تواند به کاربرانی که دارای معلولیت هستند نیز کمک کند.


بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو): اکنون کیفیت محتوای بهینه سازی شده برای جستجو بخشی ضروری اش داشتن تگ های متای روزآمد شده و لینکهای سردبیری است که به طور ارگانیک برای جریان یکپارچه سازی کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده مورد استفاده قرار می گیرند.


ساخت محتوا/ سایت: برای ایجاد یک حضور قدرتمند آنلاین، یک کسب و کار نمی تواند تنها میزان زیادی از متن را برای صفحات سایت تولید کند. روزهای کمی گرایی به سر آمده است و فراتر از آن امروز به کیفیت توجه می شود و نمی توان با چاشنی کردن کلمات کلیدی به بازدید کنندگان مورد نظر دست یافت.


امروز ارتباطات واقعی (نه فقط محتوا) پادشاه است. نگارش برای مخاطبان بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است و عمق این بحثها برای متقاعد کردن مشتریان و جستجوی رباتها حیاتی می باشد و سبب می شود که شرکت مستحق جلب توجه مخاطبانش شود.


2. همپوشانی طراحی و محتوای وبسایت
هویت برند: یک برند بیشتر از فقط یک لوگوست و بیشتر از صرف یک طراحی صفحه می باشد. در زمانی که 50 درصد از زمان آنلاین مصرف کنندگان، صرف درگیر شدن با محتوای سفارشی می شود، به کسب و کارتان اجازه دهید که بخشی از گفتگو باشد، تا بتوانید در میان این همهمه و سر و صدا برجسته شوید. مطمئن باشید که صدایی خاص و سازگار برای همه محتواها تولید کرده اید.


روابط مخاطب: ارتباطات صحیح، اتصال با مخاطبان و ارائه تخصص، تفریح، و روشنگری برای نگارش موثر در وب ضروری است. چه وبسایت منطبق بر منطق یا احساس باشد یا اینکه داده ها یا داستانهایی را ارائه دهد، یافتن رویکردی که می خواهد بهترین دسترسی را به مخاطبان هدف بدهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. هم تصویر و هم محتوا نیازمند کار با همدیگر هستند تا بتوانند پایان خوشی را برای شما رقم بزنند.

ویژگیهای یک وبسایت خوب روابط عمومی
صرف داشتن یک سایت نمی تواند برای روابط عمومی موفقیتی را به همراه داشته باشد. یک سایت باید دارای ویژگیهای خاصی باشد که بتواند نیازهای مخاطبان روابط عمومی را برآورده کند.


عموما سایت روابط عمومی به معنای سایت شرکت می باید. برخی اوقات نیز بخش اطلاع رسانی و بخش فروش دو سایت متفاوت را هدایت می کنند. اما در هر حالت روابط عمومی در واقع مسئولیت سنگین تولید محتوا و به روزرسانی سایت را بر عهده دارد. در این حال این مساله سبب نمی شود که روابط عمومی از مسائل فنی سایت غافل بماند. بلکه توجه به مسائل فنی سایت و ارتقا یا به اصطلاح توسعه سایت یکی دیگر از وظایف روابط عمومی اینترنتی تلقی می شود.


یک سایت روابط عمومی از چند بعد مورد ارزیابی قرار می گیرد. این ابعاد عبارتند از:
1. محتوای سایت: روابط عمومی باید محتوایی بهینه سازی شده و به روز را در سایت با در نظر داشتن تقویم سردبیری منتشر کند. محتوا صرفا به معنای نوشتار نیست. بلکه علاوه بر متن شامل: صوت، ویدئو، عکس، پوستر، اینفوگرافیک و سایر فایلها می شود. یک کارگزار روابط عمومی به خوبی می داند که برای هر نوع رویدادی کدام ابزار بهتر می تواند پیام او را منتقل کند و این استفاده بهینه را از ابزار مختلف بر عهده دارد.


2. ظاهر سایت: سایت باید دارای هارمونی در رنگ ها، استفاده از لوگو و عنوان خوانا، دسترسی راحت به تمام محتواها و یک سری گرافیک ها باشد. استفاده از فونتهای مناسب و عدم استفاده از تعداد زیادی از فونت در ظاهر سایت تاثیر بسزایی دارد. رنگهایی با کنتراست پایین به عنوان پس زمینه برای سایتها توصیه می شود. وجود تصاویر کم حجم و جذاب می تواند زمان حضور مخاطب را در سایت بالا ببرد و از این حیث از اهمیت بسزایی برخوردار است.


3. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو): محتوای سایت باید مورد یک موضوع خاص باشد. به همین ترتیب روابط عمومی باید مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط را در کمپین کلمات کلیدی گردآوری کنند و محتوای خود را با آن برچسب گذاری نمایند. با این کار علاوه بر مخاطبانی که به طور مستقیم به سایت می آیند، افرادی که محتوای شما را در موتورهای جستجو، دنبال می کنند می توانند به سادگی به محتوای سایت دسترسی داشته باشند.


4. حجم صفحه اول سایت: یک سایت خوب روابط عمومی باید در کمتر از 3 ثانیه با سرعت 256 اینترنت پرسرعت بارگزاری شود. هرچه این زمان بیشتر شود، لطمه آن متوجه بازدید کنندگانی می شود که با اینترنت معمولی وارد سایت می شوند. با این حساب طراحی سایت باید تا حد امکان ساده و سبک انجام شود. استفاده از فایلهای فلش و تصاویر گرافیکی حجیم به هیچ وجه توصیه نمی شود. علاوه بر طراحی استفاده از سرورهای داخلی برای بالا رفتن سرعت سایت موثرند.


5. امکانات سایت: خبرخوان، نقشه سایت، بخش نظرات، نظر سنجی آنلاین، پادکست، وادکست، اسلایدر، اطلاعات مربوط به آب و هوا یا اوقات شرعی (برای روابط عمومی شهرستانها)، بازیهای آنلاین، جستجو و سایر امکانات سایت که به وسیله کدهای جاوا اسکریپت ارائه می شود در صفحات مختلف سایت به مخاطبان اجازه می دهد زمان بیشتری را در تعامل با سایت روابط عمومی به سر ببرند و از این حیث جزو بخشهای اساسی سایت به شمار می روند.


6. شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی امروزه به بخشی از فعالیتهای وبسایت یا روابط عمومی اینترنتی تبدیل شده اند. حضور در شبکه های اجتماعی نظیر: فیسبوک، توییتر، لینکداین و پینترست توصیه می شود. با توجه به میزان تعاملات در شبکه های اجتماعی می توانید برخی از شبکه های اجتماعی را تقویت کرده و برخی از آنها را رها کنید. مهمتر از حضور بحث اتصال شبکه اجتماعی به سایت و قرار دادن علائم شبکه ها برای به اشتراک گذاری محتوای سایت در آنهاست. این کار را باید از طراحان وبسایت بخواهید.


با رعایت موارد فوق می توانید اطمینان کسب کنید که سایتی مناسب دارید که اطلاعات شما را به راحتی در دسترس مخاطبانتان می گذارد. علاوه بر این موارد باید به خاطر داشته باشید که از تمام فرصتهای موجود برای معرفی آدرس سایت استفاده کنید. برخی از مهمترین این فضاها عبارتند از:


1. پیامک به روز رسانی محتوای مشخصی در سایت.
2. تبلیغات محیطی نظیر بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی.
3. تبلیغات مطبوعاتی و درج آدرس سایت.
4. بنرها در سایتهای پر بازدید مرتبط.
5. درج بر روی هدایای تبلیغاتی.
6. استفاده از PPC در گوگل و سایر جستجوگرها.
7. مناسبات و گردهماییها با نصب بنر و پوستر.
8. بروشورها و خبرنامه های درون سازمانی.


این اقدامات نیز سبب می شوند که سایت شما بیشتر دیده شود. در نهایت آنچه باعث می شود که سایت شما یک سایت خوب روابط عمومی معرفی شود، میزان بازدید روزانه، میزان توقف هر بازدید کننده در سایت شما، نرخ خروج بازدید کننده به محض مشاهده صفحه اول و متوسط تعداد بازدید صفحات توسط یک بازدید کننده در هر بازدید است.

مدیریت استراتژیک وبسایت
در اوایل قرن بیست ویکم با رشد رسانه ها و سیستمهای آنلاین، بسیاری از برنامه های بازاریابی و تبلیغات شرکت ها و برند های معروف به سمت بهره وری راهکارها و استراتژی های آنلاین سوق داده شد و به تناسب آن، گرایشی عظیم شکل گرفت تا شرکتهای کوچک و متوسط نیز به سمت آن حرکت کنند و وبسایتها توانستند به عنوان رکن اصلی در اجرا و پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین نقش مهمی در بهبود و عملکرد این برنامه ها ایفا کنند.


با این وجود داشتن یک وبسایت به تنهایی کافی نیست. وبسایت باید معرف خوبی از برند و تواناییهای شما برای حل دغدغه ها و مسائل پیرامون مخاطبان تان باشد و بتواند با جذابیت و محتوای مناسب رضایت آنها را جلب کند. همچنین وبسایت نخستین تصویری است که شما در فضای آنلاین به مخاطبان نشان می دهید و نقش مهمی در ایجاد اعتماد و اعتبار شما ایفا می کند.


با بررسی عملکرد و پویایی بسیاری سایتهای داخلی به این نتیجه رسیدیم که عدم مدیریت مناسب، به روز نبودن اطلاعات سایت، عدم داشتن محتوای مناسب، ضعف اصلی حضور آنها به صورت آنلاین بوده و نمی تواند بازخورد خوبی را به همراه داشته باشد.


ما در اینجا چند نکته را که باید در مدیریت و نگهداری وبسایت در نظر گرفته شود به اختصار ذکر می کنیم:
1. به روز رسانی اطلاعات تماس
درج کامل اطلاعات تماس در وبسایت و نحوه ارتباط با شما نکته ای مهم و حائز اهمیت است. کامل نبودن این اطلاعات در سایت می تواند موجب سردرگمی و دلسردی مخاطبان برای ارتباط با شما شود. همچنین باید با توجه به کسب و کارتان، اشتهار و استراتژیهای فروش، اطلاعات لازم را برای واحدهای مختلف مانند فروش، بازرگانی و خدمات در نظر بگیرید و شماره تماس، ایمیل و نام مسئول آن واحد را به طور کامل ذکر کنید.


این اطلاعات باید به تناسب تغییرات داخلی شرکت و در زمان مناسب به روز رسانی شود و در صورت جدا شدن یا تغییر موقعیت کاری عضوی از اعضای شرکت، سریعا نسبت به تغییر یا حذف اطلاعات تماس آن شخص اقدام شود.


2. بارگذاری محتوا به صورت منظم
به منظور آپلود و راه اندازی سایت باید مطالب و محتوای اولیه را در آن بارگذاری کنید. محتوای سایت باید با توجه به نیاز مخاطبان و جهت معرفی بهتر برند و خدمات تان تهیه شود. تهیه و بارگذاری مطالب در زمان مناسب بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا به حساب می آید و نقش کلیدی در بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن دارد.


پس از آپلود سایت نیاز به طراحی یک جدول زمانبندی شده جهت تهیه محتوای لازم برای سایت و انتشار آن در زمان مناسب دارید، البته این جدول باید قابلیت به روز رسانی با توجه به تغییر در گرایشها و رویدادهای آینده را داشته باشد و پس از طراحی آن می توانید نسبت به تهیه و گرد آوری مطالب آن اقدام کنید.


انسجام و تداوم این امر می تواند موجب اطلاع رسانی بیشتر به مخاطبان و اعتماد بیشتر آنها به شما شود. محتوای شما باید ساده و قابل درک برای مخاطبان باشد و عناوین و عکسهای آن به گونه ای طراحی و تدوین شود که مخاطب با نگاه اول از مضمون آن صفحه و محتوای آن مطلع شود.


3. ارتقای برند
علاوه بر اینکه سایت نیاز به اطلاعات کافی و به روز دارد، باید از اعتبار و سندیت لازم نیز برخوردار باشد تا موجب ارتقای برند شما شود. سعی کنید سایت تان را با رعایت نکات گرامری، املای درست و پرهیز از اطلاعات اشتباه و قدیمی به صورت حرفه ای درآورید.


سایت باید نمایانگر ارزشهای برند و شرکت شما باشد. در صورت استفاده از منابع دیگر در سایت، اعتبار آن مطالب را با درج نام منبع اطلاعاتی ارتقا دهید، اما دقت کنید این لینکهای ارتباطی که با دیگر سایتها برقرار می کنید، پس از مدتی منسوخ نشوند تا موجب ناامید شدن و کاهش اعتماد به مطالب شما نشود.


یکی از اقداماتی که در مدیریت سایت باید صورت گیرد بررسی عملکرد لینکهای داخلی و خارجی سایت است.


4. بازسازی ساختار و معماری سایت
در حالی که محتوا یکی از بخشهای حیاتی در سایت است، نکته مهم ایجاد راحتی برای مخاطبان جهت بازدید و ارتباط با صفحات مختلف سایت است و راحتی در ارتباط با بخشهای مختلف، رضایت بیشتر آنها را به همراه دارد.


زمانی که متوجه شدید با تمام اقداماتی که برای تهیه و انتشار مطالب انجام می دهید، بازخورد سایت شما پایین است و نمی توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید، می توان با طراحی مجدد سایت و به روز رسانی بخشهای مختلف، ارتباط بهتری با بازدیدکنندگان برقرار کرد و بازخورد آن را بهبود بخشید.


چهار سوال زیر می تواند به شما در تهیه نقشه ای بهتر برای طراحی مجدد سایت کمک کند:
۱ـ آیا نحوه ارتباط مخاطبان با شما ساده است و چقدر توانسته در جذب بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری تاثیر داشته باشد؟
۲ـ آیا صفحه اول سایت شما موجب تحریک بازدیدکنندگان برای جستجوی اطلاعات بیشتر درباره برند، کالا و خدمات شما می شود یا صرفا به زیبایی آن پرداخته شده و نمی تواند ارزشهای برند شما را بطور کامل بازگو کند؟
۳ـ آیا متون سایت شما برای مخاطبان تان سنگین است و آنها نمی توانند درک خوبی از آن داشته باشند یا با زبانی گویا و واضح بیان شده است؟
۴ـ آیا احساس و تصویری که سایت شما به بازدیدکنندگان منتقل می کند، مطابق با برند و شرکت شماست؟
در طراحی مجدد سایت، خودتان را در جایگاه مخاطبان و مصرف کنندگان در نظر بگیرید و ببینید نیاز و خواسته های آنها چیست و چه چیز ها و المانهایی را باید در سایت تان تغییر دهید تا موجب رضایت بیشتر و اعتماد آنها به برند شما شود.

منابع
- «وبگاه» [رایانه و فناوری اطلاعات] هم‌ارزِ «web site, site»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی و زیر نظر حسن حبیبی، «فارسی»، در دفتر دوم، فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- دانشنامه فرهنگ سلامت.
- صابری، رها، پنج راز ایجاد یک وبسایت پر مخاطب: www.ibazaryabi.com.
- طراحی وبسایت روابط عمومی با نگاه سئو پی آر: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا).
- مدیریت استراتژیک وبسایت ، فرصت امروز.
- اپیساک، کریس، استراتژی ضروری وب امروز: یکپارچه سازی کلی طراحی، توسعه و محتوا: .www.shara.ir
- میرشاهی، عادل، ویژگیهای یک وبسایت خوب روابط عمومی: .www.shara.ir
- پارسی‌ویکی-تارنما.
- ویکیپدیا.