در دنیای امروز برقراری ارتباط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی خانوادگی، منوط به رعایت اصول و آیین تشریفات است. تشریفات نه به معنای تجملگرایی و تجملپرستی، بلکه به معنای نظمدهی و نظم بخشیدن در یک سازمان که روند فعالیت های منسجمی را در پیش دارد، از اصول اولیۀ ارتباطات اجتماعی به شمار میرود.
تشریفات رعایت یک سری قوانین رفتاری است که نه تنها توسط نمایندگان یک کشور بلکه توسط نمایندگان و کارگزاران اکثر نظام های سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت میشود و متناسب با ساختار اجتماعی و فرهنگی، ویژگی های مذهبی و تاریخی و آداب و رسوم یک کشور تغییراتی در اجرای آن به عمل میآید.
هدف روابط عمومی مردمداری است. به عبارت دیگر روابط عمومیها شخصیت و اعتبار سازمان هستند و هر تصویری که از سازمان در ذهن مخاطبان ایجاد میشود نتیجه عملکرد روابط عمومی است. از سوی دیگر تشریفات هنر روابط عمومی است. در واقع تشریفات، شکوه، تزیین و احترامی است که در فرآیند ارتباطات اتفاق میافتد و باید جایگاه خود را در روابط عمومی پیدا کند. لذا با توجه به این که تشریفات عمدتاً مربوط به مراسم میشود زیر مجموعه مراسم قرار میگیرد و عموماً در روابط عمومی ها واحدی به نام «مراسم و تشریفات» ایجاد شده است.
بعضی «مراسم و تبلیغات» را با هم میبینند و بعضی با این اعتقاد که تشریفات عمدتاً مربوط به امور بین الملل و میهمانان خارجی است، معتقدند تشریفات زیرمجموعۀ امور بینالملل است. اما به نظر می رسد تشریفات تنها به امور بینالملل و میهمانان خارجی مرتبط نمیشود، بلکه باید در تمامی فرآیند ارتباطی سازمان مورد توجه قرار گیرد، زیرا ایجاد خوشنامی و اعتبار سازمان به تمامی فعالیت ها، مخاطبان و افکارعمومی مربوط میشود.