اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

نقش مدیریتی و پیام‌رسانی حضرت زینب(س) از عاشورا تا اربعین

چهل روز می گذرد و اربعین در راه است اربعین می ‏شکفد و نام زینب (س) گل می ‏کند. زینب از آن چه یزیدیان شرم ‏زده هراس داشتند هم بالاتر بود. زینب علیهاالسلام ، با خطبه ‏ای از غربت در میان هلهله زنان شام، گل گریه کاشت وبا پیام رسانی خود نشان داد که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

لذا فرارسیدن اربعین فرصتی شد تا نقش مدیریتی و اثربخش این بانو بزرگ اسلام از زوایای مختلفی مورد مطالعه قرار گیرد.

برون‌رفت از بحران، مدیری بسیار کار آزموده می‌طلبد تا از شرایط بحرانی به سلامت عبور کند به‌خصوص مجموعه‌ای دچار بحران جمعی باشند که حامل پیام بزرگی برای تمام انسان‌ها باشند مانند پیامبران الهی که وظیفه‌ای بسیار خطیر از طرف خداوند عهده‌دار بودند. به جرات می‌توان گفت که حادثه عظیم کربلا عظیم‌ترین بحران بشری در عالم بوده است و از رهبری و مدیریت سید‌الشهدا(ع) و حضرت زینب (س) و دیگر اهل البیت (ع) می‌توان الگویی جاودان برای برخورد با بحران‌ها در هر شرایطی استفاده و مدل‌سازی‌ کرد.

از روزی که کاروان امام‌حسین(ع) از مدینه به سوی مکه حرکت کرد تا به کربلا رسید‌، بر مسئولیت‌‌ها و مصیبت‌های حضرت زینب(س) افزوده شد‌. پس از شهادت امام‌حسین(ع) حماسه خونین عاشورا به پایان رسید‌. شهیدان آرام و غرقه به‌خون در آفتاب داغ روی ریگ‌های تفتیده کربلا آرمیدند؛ اکنون سنگین‌ترین وظیفه و مسئولیت حضرت زینب(س) آغاز شده بود. ‌ سرنوشت یک « نهضت » که عمری جاودانه دارد، به‌دست یک زن سپرده شده بود.

ادامه مطلب...
۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

وجود ابهام بین روابط عمومی و بازاریابی

بسیاری از مردم بین روابط عمومی و بازاریابی، به عنوان یک کارکرد مدیریتی متفاوت دچار ابهام می‌شوند. در برخی از سازمانهای کوچک، یک فرد، بدون تفاوت گذاری بین این دو کارکرد، هم کار روابط عمومی و هم بازار یابی را انجام می‌دهد. به خاطر وجود این ابهام و آشفتگی، بسیاری تصور کرده‌اند که بین این دو کارکرد، هیچ تفاوتی موجود نمی‌باشد. این حالت ابهام و آشفتگی در سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی زمانی که به پایه‌گذاری و حفظ روابط با اعضا اشاره می‌شود، وجود دارد. به عنوان مثال، کارمندی که در یک بیمارستان مشغول به کار بوده است، صبح دوشنبه وارد محل کار می‌شود و با کمال تعجب تابلو و عنوان جدیدی بر درب دفتر کارش مشاهده می‌کند (اداره ارتباطات بازاریابی). مدیریت بدون اطلاع و گفتگو با وی عنوان (اداره روابط عمومی) را به این نام تغییر داده بود. بخش اجرائی بیمارستان ظاهراً با قرار دادن عنوان بازاریابی به جای روابط عمومی هیچ مشکلی را احساس نکرده بود. از نظر آنها، تنها یک عنوان تغییر یافته بود و در برنامه‌ها، تغییری ایجاد نشده بود.

در حقیقت، بسیاری از افراد استخدام شده در بخش روابط عمومی، بیشتر اوقات خود را صرف کارهای بازاریابی می‌کنند، به معرفی خدمات و کالاهای جدید می‌پردازند و نحوه استفاده از آنها را تبلیغ می‌کنند. یکی از مدیران سازمانها بیان داشته است: «نادیده گرفتن کار بازاریابی به معنای از دست دادن بیش از نیمی از کارهای تجاری مؤسسه می‌باشد».

ادامه مطلب...
۲۶ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی ها باید از روش های علمی برای تحول و رشد استفاده کنند

با دکتر حسن بشیر، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر علمی پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مورد این کنفرانس، اهداف و موضوع های آن به گفتگو نشستیم که حاصل آن چنین می باشد:


آقای دکتر، کنفرانس امسال با کنفرانس های قبلی چه تفاوتی دارد؟
 کمیته علمی کنفرانس های بین المللی روابط عمومی همیشه در تلاش بوده است که حوزه روابط عمومی از جنبه های نظری، کاربردی و اجرایی در سطح کشور رشد و توسعه دهد. تا کنون با برگزاری پانزده کنفرانس می توان ادعا کرد که این کنفرانس در این زمینه به موفقیت های زیادی دست یافته است. ارائه سخنرانی های متعدد از استادان و پژوهشگران برجسته کشور، تولید مقالات علمی و تخصصی، انتشار مقالات مزبور در قالب کتاب کنفرانس، برگزاری کارگاه های تخصصی، راه اندازی جشنواره های گوناگون و غیره تنها بخشی از اقداماتی است که در این رابطه انجام گرفته اند.

ادامه مطلب...
۲۵ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۴۷ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

برقراری ارتباط به شیوه آسان

اغلب ما تجربه حضور در کنفرانس ها یا سخنرانی های شرکت ها را داریم. صرف نظر از سخنران ها که با شور و اشتیاق خاصی مشغول صحبت هستند، سایر افراد توجه خاصی به محتوای سخنرانی ندارند. براساس پژوهشی که اخیرا روی شنوندگان سخنرانی ها در 12 کشور مختلف صورت گرفته است، بیش از 65 درصد افراد پس از مراسم هیچ اطلاع خاصی در مورد محتوای سخنرانی های انجام شده، ندارند.

اگر قرار باشد اوضاع به همین شکل پیش برود، باید شیوه جدیدی را برای انتقال اطلاعات به مخاطبان انتخاب کرد. با این حال در ایده حاضر قصد اشاره به موضوعی را داریم که می تواند تأثیر زیادی روی شیوه ارتباط شما با مخاطبان بگذارد. ریشه یابی علت عدم موفقیت مدیران در سخنرانی های مختلف را می توان در یک عامل اصلی خلاصه کرد: «سخنرانی طولانی».

به عبارت ساده، هیچ کس حوصله توجه به سخنرانی های طولانی را ندارد. بر همین اساس بهتر است در سخنرانی تان تنها به ارائه نکات ضروری مانند دیدگاه اصلی و استراتژی راهبردی برندتان بپردازید و از ارائه اطلاعات حاشیه ای صرف نظر کنید.

ادامه مطلب...
۲۴ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

رهبرانقلاب به کدام مجموعه تفریحیِ متعلق به یک «بانک دولتی» اشاره کردند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیری که با هیئت دولت داشتند، به اقدام خلاف یک بانک در بنگاه‌داری اشاره کردند.

سرویس اقتصاد مشرق - رهبرمعظم انقلاب در دیداری که اخیرا و به مناسبت هفته دولت با رئیس و اعضای دولت دوازدهم داشتند، ضمن انتقاد از رفتارهای خارج از وظیفه بانک‌ها، نسبت به بنگاه‌داری و تصاحب املاک برخی از بانک‌ها فرمودند:

چرا بانک‌ها مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند برای اینکه شعبه زیاد می‌کنند. برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان می‌سازند. بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.


ماجرای این بخش از بیانات ایشان این است که یکی از دفعاتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای کوهپیمایی عازم ارتفاعات تهران بودند، در مسیر از یکی از همراهان نسبت به این محوطه محصور سوال میپرسند که به ایشان اطلاع می‌دهند این مجموعه متعلق به یک بانک دولتی است.

پیگیری‌های خبرنگار مشرق نشان می‌دهد اشاره اخیر رهبرمعظم انقلاب، احتمالا مربوط به یک مجتمع تفریحی- رفاهی در خیابان آجودانیه تهران، و معروف به «باشگاه آجودانیه» است. مجموعه‌ای عظیم که متعلق به بانک ملی است.

ادامه مطلب...
۲۱ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۰۶ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

10 خطای بزرگ در روابط‌عمومی

هدف روابط‌عمومی به تصویر کشیدن کسب‌وکار شما به بهترین شکل ممکن است. این کار می‌تواند از تثبیت جا در بازار گرفته تا کنترل زیان را شامل شود. بر خلاف تبلیغات، هدف شما این نیست که بابت زمان و فضا در رسانه پولی بپردازید بلکه می‌خواهید رسانه‌ها را تشویق کنید تا به کسب‌وکار شما علاقه‌مند شوند درباره آن خبر تهیه کنند.

در ادامه به برخی از خطاهایی که باید در روابط‌عمومی از آن‌ها اجتناب کرد می‌پردازیم:

1. زمان‌بندی ضعیف. زمان‌بندی بسیار مهم است و اغلب مسئولین روابط عمومی کار خود را به موقع شروع نمی‌کنند. شما باید فرصت نشریات، روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها را برای جمع‌بندی مطالب در نظر بگیرید.
2. انتخاب زبان اشتباه.اصطلاحات تخصصی سردبیران را که با حجم وسیعی از اطلاعیه‌های رسمی و زمان محدود روبرو هستند، تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. با یک زبان ساده به نکته اصلی اشاره کنید.

ادامه مطلب...
۲۰ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

صفر تا صد روابط عمومی در ایران 2

19- ایجاد تعامل عینی بین رسانه ها و روابط عمومی ها
رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارند که از جمله می توان به نظارت بر عملکرد دستگاهها اشاره کرد. مردم سالاری زمانی تحقق مییابد که رسانه های آزاد فعالیت داشته باشند. رسانه های آزاد به عنوان ناظرین اجرای قانون و قوانین بر تمام حکومتها و جوامع عمل می کنند.
اما در این میان متاسفانه آنچه که نهادهای دولتی از رسانه ها انتظار دارند این است که به عنوان بولتن روابط عمومی ها عمل کنند نه اینکه نقش نظارتی داشته باشند. متاسفانه برخی رسانه ها بیشتر به جای اینکه به رسالت رسانه ای خود عمل کنند به برخی از روابط غیر حرفه ای روی می آورند که به شان آنها آسیب می رساند.

ادامه مطلب...
۱۹ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

کتاب برتر جدید در زمینه روابط عمومی که باید مطالعه شان کرد

با شروع از فرضیه پایه که روابط عمومی را می‌توان به عنوان یک نوع تخصصی از ارتباطات بهتر درک کرد، مشارکت‌کنندگان در این کتاب روابط عمومی را به‌عنوان قلمروی حیاتی و مهمی برای توسعه تحقیق و نظریه ارتباطات بنا نهادند.

از طریق استفاده از نظریه‌های ارتباطات، آن‌ها تلاش کردند تا اقدامات روابط عمومی را توضیح دهند و پیش‌بینی کنند و سپس از این اقدامات برای توسعه نظریه‌های ارتباطات استفاده کنند. بحث‌های آن‌ها در سه دسته متمایز قرار می‌گیرد: ابر نظریه، نظریه و مثال‌هایی از کاربردهای نظریه‌ها. کتابی ایده آل برای متخصصان و دانشجویان ارتباطات، روزنامه‌نگاری و زمینه‌های مرتبط.

۱۸ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روزنامه نگاری پهباد

تولید بالقوه اخبار یا آنچه "کالور" به عنوان "دقت و صحت" اشاره می کند، یک چالش اخلاقی دیگری است که توسط روزنامه نگاری پهباد مطرح می شود، مخصوصا زمانی که در سطح بین المللی انجام می شود. پهباد به عنوان سلاح آمریکا در جنگ با تروریسم انتخاب می شود. سال گذشته نیروی هوایی ایالات متحده خلبانان پهباد را بیشتر از خلبانان جنگنده آموزش دادند (Bumiller، 2012).
 

خبرنگاری پهباد در معرض خطر غرق شدن در تکنولوژی قرار گرفته و در مقابل آنها چیزی روی صفحه نمایش ظاهر می شود که فراموش می کنند که چرا آنها پهباد را در اولین مکان به پرواز در می آورند.
 

برای روزنامه نگاران پهباد، نام بازی، اخبار است و تنها راه برای حرکت به سطح بعدی ممکن است فراموش کردن همه بدبختی ها باشد. به همین ترتیب، روزنامه نگاری پهباد ممکن است رابطه مخاطبان با اخبار را ارتقا دهد.
 

با این حال، چالش های اخلاقی در اطراف تولید اخبار واقع شده است. پیگیری حقیقت روزنامه نگاری، مثل همه پرسش های خوب، نیاز به همگرایی سه عنصر دارد: شخصیت خوب، روش خوب و ارزیابی خوب. روزنامه نگاران نیاز به فضایل خاصی دارند. آنها باید از بهترین روشهای موجود استفاده کنند.

ادامه مطلب...
۱۷ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

نقشه گفتگو

نقشه گفتگو یک نمونه زنده و پویا از رسانه است و باعث به وجود آمدن کانال هایی برای ارتباط می شود. اگر در هنگام یک گفتگوی اینترنتی شما در آنجا حضور نداشته باشید، آیا این گفتگو واقعاً وجود داشته است؟


حتماً. گفتگو و مکالمه وجود دارد، چه شما باشید چه نباشید. این نقشه به شما کمک می کند میزان نیروی بالقوه و فراگیری گفتگوهای اینترنتی را که روی کار و نشان تجاری شما تاثیر دارد ببینید.


در این نقشه شما به عنوان یک حرفه ای در امر خدمات یا ارتباطات خود را در مرکز منشور خواهید یافت – فرقی نمی کند که در حال تماشا باشید یا شنیدن و یا شرکت در بحث. این نقشه بصری مجموعه ای کامل از راهنمایی های ضروری برای رسانه های جمعی (The Essential Guide to Social Media) و اعلامیه رسانه های جمعی (Social Media Manifesto) است که به شما راه های درست گوش دادن و مشارکت شفاف، صادقانه و موثر در بحث را می آموزد.

ادامه مطلب...
۱۵ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی