اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۱۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

شبکه‌های مجازی یا رسانه‌های سنتی؟

آیا شبکه‌های مجازی قادرند جایگزین رسانه‌های سنتی شوند؟ خیر. توئیت‌ها و پست‌ها و حتی ارتباطات و محتوای موجود در لینکدین و… هرگز جای مقالات نیویورک تایمز را نخواهد گرفت، حتی اگر بارها دیده شده و به اشتراک گذاشته شده باشند. این رسانه‌های جوان و معروف می‌توانند نقش بلندگو را ایفا کنند اما قدرت و ظرفیت یک رسانه‌ی تمام عیار را ندارند.

گرگ گلنت، مدیر اجرایی وبسایت ماک‌رک است. «ماک‌رک»، پل ارتباطی میان فعالیت‌های روابط عمومی و روزنامه‌نگاران است. گرگ معتقد است شبکه‌های مجازی ظرفیت خلق کردن کامل محتوا را ندارند و بنا به ویژگی‌های هر کدام، باید تنها برای اطلاع‌رسانی و ارجاع دادن استفاده شوند. مثلا با جملاتی گیرا در توئیتر، ویدئویی چند دقیقه‌ای و خلاصه در رسانه‌های ‌تصویری و ارائه خلاصه‌ای از مطلب بلند و بسیط خود در فیسبوک و… توجه مخاطب را جلب کنید.

ادامه مطلب...
۳۰ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

"۱۶۲" سامانه‌ای که روابط عمومی صداوسیما به آن می‌بالد!!!؟؟؟

یکی از مشکلاتی که امروز عده‌ای از مردم را درگیر خودش کرده پیگیری مشکلات و معضلات و ارائه پیشنهادات و انتقادات به سازمان‌ها و نهادهاست. برای این اتفاق حتماً بایستی به یک سامانه‌ای مراجعه کرد و آنجا اپراتورهایی پیش‌بینی شده‌اند تا برای حل مشکلات و معضلات شهروندان، راهکار ارائه دهند و پیشنهادات و انتقادات را هم به مسئولان و عوامل مدنظر مخاطب منتقل کنند. اما بارها و بارها گزارش‌هایی نوشتیم و خواندیم که این سامانه‌ها یا به موقع پاسخگو نیستند و یا ضمانتی برای انتقال گلایه‌ها و ارائه پیشنهادها و راهکارها وجود ندارد. حتی گاهی اوقات مخاطبین دلسرد می‌شوند نظرات و انتقادات خودشان را به سمع و نظر نهادها برسانند و یا برای حل مشکلات‌شان مجبورند حضوراً به آن نهاد مربوطه مراجعه کنند که هم در این شرایط مدرنیته و مملوء از تکنولوژی کار اصولی و منطقی نیست و هم این فرد یا افراد مذکور از کارهای روزمره‌شان باز می‌مانند.

ادامه مطلب...
۲۸ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

رویکرد اصلاح شده برای ارزیابی روابط عمومی

ارزیابی تأثیرات ارتباطی، یک بحث طولانی در جامعه تحقیقاتی روابط عمومی است. در حالی که بحث در مورد اندازه گیری استاندارد شده، مربوط به دهه ها پیش است، بحث های معاصر در مورد ارزیابی استاندارد با کار مایکلسون و استاک مطرح شد. آنها در مقاله 2011 خود، استدلال کردند که ارزیابی روابط عمومی باید استاندارد شود تا تاثیر فعالیت های ارتباطی بر سطح مطلوب تاثیر و همچنین بر اندازه گیری های نسبی نشان داده شود. در این مقاله سوال "علت اصلی عدم پذیرش ارزیابی استاندارد شده توسط روابط عمومی چیست؟" بررسی می شود.

در این راستا، این مقاله یک رویکرد تجدید نظر شده برای اندازه گیری استاندارد ارائه می دهد که براساس دریافت پیام براساس تجدید نظر یک رویکرد تحلیلی است که ابتدا توسط مایکلسون و گریفین (2005) پیشنهاد شده که مبتنی بر تحلیل محتوای پیام است. که این رویکرد را با ایجاد یک مدل اندازه گیری تحویل پیام یکپارچه بسط می دهد که شامل ورود پیام های مورد نظر، حذف پیام های مورد نظر و حضور پیام های منفی در رسانه ها می شود.

ادامه مطلب...
۲۳ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

کاربرد رسانه های اجتماعی و دیجیتالی در روابط عمومی

این مقاله گزارش مربوط به نتایج یک مطالعه تحلیلی 12 ساله را که بررروی بیش از 5500 شاغل در روابط عمومی انجام شده است را گزارش می دهد. یافته ها نشان دادند که هر سال استفاده از رسانه های اجتماعی و دیگر رسانه های دیجیتال در روابط عمومی افزایش می یابد. این؛ فرصت های منحصر به فردی را نه تنها برای کسانی که روابط عمومی را اداره می کنند، بلکه همچنین برای طیف گسترده ای از جامعه های استراتژیک ایجاد می کند که وسایل ارتباطی پویا جدیدی به آنها داده شده است که بسیاری از آنها به طور موثر با انواع مخاطبان راهبردی داخلی و خارجی استفاده می شوند.

نتایج این مطالعه درسال 2017 شامل مقایسه معیارهایی است که منعکس کننده نظرات افرادی است که روابط عمومی را مدیریت می کنند و تجزیه و تحلیل چگونگی تغییر این نظرات در طی 12 سال گذشته است. در طی پنج سال گذشته، نتایج استفاده از فیس بوک و توییتر در روابط عمومی افزایش یافته است.

این مورد یک بار دیگر در سال 2017 با افزایش فیس بوک بیش از توییتر به عنوان بیشترین رسانه اجتماعی در صنعت روابط عمومی است. این مقاله همچنین در مورد نظارت و مدیریت رسانه های اجتماعی و دیجیتال در سازمان ها، مقدار زمان استفاده شاغلین روابط عمومی با رسانه های اجتماعی و دیجیتال و نحوه اندازه گیری استفاده از رسانه های اجتماعی و دیجیتال در روابط عمومی را گزارش می دهد.

ادامه مطلب...
۲۲ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۲ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی ها به هوش باشند

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی( چهارشنبه 10 مرداد 1397 )، بررسی طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، ماده واحده این طرح به تصویب رسید.


در صورت تأئید نهایی این طرح و بر اساس ماده واحده آن «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کلیه اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات دارد، با رعایت بند «د» ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶‌و بند «الف» ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی، به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود و بار مالی ناشی از تغییر عنوان، از محل منابع داخلی و صرفه جویی تأمین خواهد شد».

ادامه مطلب...
۲۱ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

منزلت اجتماعی گم شده امروز ایرانیان

منزلت اجتماعی از موضوعات چالش برانگیر در میان جامعه شناسان و تحلیل گران اجتماعی است. منزلت اجتماعی، پایگاه اجتماعی است که فرد در میان یک گروه به خود اختصاص می‌دهد و یا به مرتبه اجتماعی یک گروه در مقایسه با گروه‌های دیگر اشاره دارد. به بیانی آشکارتر منزلت اجتماعی موقعیتی است که یک فرد یا خانواده با ارجاع به استانداردهای میانگین رایج درباره ویژگی‌های فرهنگی، درآمد مؤثر،دارایی‌های‌ مادی و مشارکت درفعالیت‌های‌گروهی-اجتماعی به دست می آورد.

خواسته امروز ایرانیان دستیابی به منزلت اجتماعی با توجه به شاخصه‌های هویت ساز است. مسئله‌ای که ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جایگاه فرد در اجتماع آن را دستخوش تغییر قرار می‌دهند.

افراد برای دستیابی به منزلت اجتماعی بهتر به دنبال بر عهده گرفتن مشاغلی با در‌آمد و جایگاه اجتماعی بهترند و از تعامل با گروه‌های اجتماعی مورد قبول جامعه خرسند می‌شوند.

نکته جالب توجه آن است که دغدغه‌های اقتصادی امروز، سایر شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی افراد را تحت الشعاع قرار داده‌ است؛ به طوری که بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه از مسائل اقتصادی نشأت می‌گیرد.

ادامه مطلب...
۲۰ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

آشنایی با شبکه های خبری و خبرگزاریهای مهم

ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی تا راهرو نباشی ، کی راهبر شوی ( حافظ )

چرا روز خبرنگار؟

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی ایران، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

معروفترین شبکه های خبری جهان

بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند است. بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی‌بی‌سی) از هزینه ماهیانه‌ای که هر یک از خانواده‌های صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند، تامین می‌شود. این هزینه در حال حاضر برای تلویزیون‌های رنگی یازده پوند در ماه است. بودجه بخش جهانی نیز توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت می‌شود. «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند» شعار این شبکه خبری است.

اهمیت و جایگاه رسانه ها، بخصوص شبکه های خبری در جهان امروز بر هیچکس پوشیده نیست. رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند که زندگی بشر امروزی به نوعی کاملاً به آن وابسته شده است. بسیاری از مردم بوسیله رسانه ها به اطراف و اکناف خود ارتباط برقرار کده و به زندگی خویش معنی می دهند. اما در این میان شبکه های خبری تلویزیونی در جهان امروز جهان ذهنی و غیر واقعی ای را به دنیا مخابره می کند. آن ها دیگر به وسایل انتقال واقعیت فکر نمی کنند بلکه به نوعی خود سازنده ی واقعیت ها و دگرگون کننده محیط هستند. گروه تولید تازه در این گزارش کوشیده است به معرفی برخی از مهمترین شبکه های خبری دنیا بپردازد.

ادامه مطلب...
۱۸ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ارزش‌های قدیم و یک تعریف جدید از خبر

تحولات گسترده و عمیق در سیاست، فرهنگ و فناوری آینده خبر و اطلاع‌رسانی را با ابهاماتی مواجه ساخته است. این ابهامات و نیز جاذبه و ضرورت پیش‌بینی آینده متأثر از این تحولات بنیادی، مدیران خبری رادیو و تلویزیون را به تشکیل میزگردها، انجام تحقیقات و بررسی‌هایی به ویژه در خصوص تأثیر پیشرفت فناوری بر خبر، رابطه خبر و تجارت و پیش‌بینی وضعیت خبر در قرن بیست و یکم واداشت.

در یکی از پژوهش‌ها تجت عنوان «خبر در قرن آینده» که توسط پروفسور مایکل شادسون جامعه‌شناس و استاد دانشگاه انجام گرفت، پاسخ‌هایی برای پنج موضوع بحث‌انگیز در مقوله خبر در قرن بیست و یکم ارائه شد که این مقاله در بر دارنده خلاصه‌ای از آن‌هاست. این موضوعات بقا یا عدم بقای حرفه خبرنگاری، سلاطین خبر، تأثیر مخرب یا سازنده فناوری‌های جدید اطلاعات بر تقویت دموکراسی، تأثیر این فناوری‌ها بر محلی‌سازی خبر و نقش آن‌ها در برابری دسترسی به اطلاعات را شامل می‌شود.

مقدمه

مایکل شادسون، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این مقاله نگرش خود را در مورد خبر و روزنامه‌نگاری در دنیای در حال تغییر بیان می‌کند. بنیاد مدیران خبری رادیو و تلویزیون مایکل شادسون را مأمور کرد تا تعدادی از پیش فرض‌های اساسی را در مورد تأثیر فناوری‌های جدید بر خبر و نقد و بررسی کند.

ادامه مطلب...
۱۷ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

در آستانه روز خبرنگار: با روزنامه‌نگاری علم بیشتر آشنا شویم

روزنامه‌نگاری علم (Science journalism) انتقال اخبار و موضوعات علمی به عموم مردم بوده و تعاملی مثبت میان دانشمندان، خبرنگاران و عموم مردم برقرار می کند.

یکی از اهداف روزنامه‌نگاری علم، ارائه اطلاعات بسیار خاص و دقیق تهیه شده توسط دانشمندان، به شکلی است که افراد غیردانشمند (عموم مردم) قادر به درک آن باشند. یک روزنامه‌نگار علم باید قادر باشد که اطلاعات علمی را از صاحبان علم دریافت کرده و به شکلی قابل فهم - در عین حفظ بار علمی - به عموم مردم منتقل کند.

شاید بتوان روزنامه‌نگاران علم را به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول، افرادی هستند که پیش از ورود به این حرفه در یک رشته علمی تحصیل می کنند. بسیاری از دانشمندان، خود دست به قلم بوده و می توانند موضوعات علمی را به شکلی ساده‌تر در قالب مقاله یا کتاب به مردم ارائه کنند.

دسته دوم گروهی هستند که تحصیلات مرتبط با علم ندارند، اما از استعداد بالایی برای انتقال مفاهیم علمی به شکلی ساده به عموم مردم برخوردار هستند. باید توجه داشت که مصاحبه با دانشمندان پیرامون موضوعات علمی نیاز به آمادگی و مطرح کردن سوالات سنجیده و متناسب با موضوع گفتگو دارد.

ادامه مطلب...
۱۵ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ویژگی‌هایی که به چشم نمی‌آیند

حسین تقی خانی


اغلب شهرهای قدیم در مسیرهای بازرگانی و تجاری مانند جاده ابریشم شکل می‌گرفتند، بنابراین عامل اصلی استقرار شهرها در گذشته عامل اقتصادی بوده است و بازار به عنوان یک مکان تجاری اهمیت زیادی در روند شکل‌گیری شهر داشته است. حال با شکل‌گیری شهرها بازار بزرگ ایران با قرار گرفتن بین دو کلان شهر تهران و کرج قصد دارد تا محل داد و ستد این دو شهر شود و این حس را در مردم ایجاد کند که اجناس و کالاهای عرضه‌شده در بازار، ارزانتر و با سود کمتر به فروش خواهد رسید.

مراکز خرید به عنوان فضاهای عمومی شهری، همواره با زندگی بشر ارتباط ناگستنی داشته‌اند. این مجموعه‌ها به تدریج و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی بوجود آمده‌اند. لذا دستخوش تغییر و تحولات فراوانی شده‌اند و انواع مختلف از آنها ایجاد شده است. در بازار بزرگ ایران دیگر فقط به بحث فروش و تجارت پرداخته نشده است بلکه با بخش‌هایی که تعبیه شده حدود 30% از نیازهای یک انسان را تامین خواهد کرد.

ادامه مطلب...
۱۴ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی