اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۲۰ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

«ایران مال» مقصد جدید گردشگران ایرانی می‌شود

iranmall

ایران مال چنان جذاب و حیرت‌انگیز طراحی شده و چنان جامع و مانع است که قطعا انگیزه‌ ایرانی‌ها برای سفر به کشورهای همسایه به قصد بازدید از مراکز تفریحی و تجاری را از میان می‌برد. ایران مال اگر صرفا موجب شود که از 7 میلیون سفر تفریحی ایرانیان به خارج از کشور فقط یک میلیون سفر کاسته شود (با توجه به میانگین هزینه 2 هزار دلاری هر سفر خارجی) به این معنی است که هر سال حداقل 2 میلیارد دلار ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

ایرانیان سال 1396 بیش از 7 میلیون سفر تفریحی به خارج از کشور داشتند و بیش از 14 میلیارد دلار از این طریق از کشور خارج شد. تنها در زمستان سال 1396 (که فصل مسافرت ایرانیان نیست) 350 هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند که این سفرها بزرگ‌ترین موج مسافرت یک ملت به ترکیه بوده است.

آمارها نشان می‌دهد روند سفرهای تفریحی ایرانی به خارج از کشور همیشه رو به رشد بوده به‌طور مثال پنج‌ماهه نخست سال 95 تعداد گردشگران خروجی از کشور 2 میلیون 875 هزار نفر بود که این رقم در پنج ماهه نخست سال 96 به عدد 3 میلیون و 474 هزار نفر رسید و 21 درصد افزایش یافت. در مجموع 12 ماه سال نیز تعداد سفرهای تفریحی خارج کشور در سال 96 نسبت به سال 95 میزان 38 درصد رشد را نشان می‌دهد.

باغ دیدار ایران مال

همچنین به گفته علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، نوروز سال 1397 سفرهای زمینی برون‌مرزی 27.5 درصد رشد داشت و سفرهای هوایی نیز رشد 7 درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع میزان سفر ایرانی‌ها در نوروز 97 نسبت به نوروز 96 میزان 50 درصد رشد داشته است. 15 مقصد اصلی گردشگران ایرانی به این شرح است: ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان، عربستان‌سعودی، قطر، روسیه، افغانستان، چین، تایلند، مالزی و ایتالیا.

رشد 50 درصدی سفر خارجی ایرانیان در فروردین‌ماه امسال در حالیکه فشار ارزی ناشی از آن تلااطم بازار ارز، پس از یایان تعطیلات نوروزی را شدت بخشید. آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 4 میلیون از سفرهای سالانه  تفرحی ایرانی‌ها به 5 کشور همسایه است. ترکیه، دبی، امارات، ارمنستان و گرجستان مقصد اصلی گردشگران ایرانی است. در این میان بیش از 2.5 میلیون سفر سالانه، تنها به ترکیه صورت می‌گیرد.

بازار سنتی ایران مال

مدرن‌سازی جاذبه‌های گردشگری

بخشی از علت جاذبه گردشگری کشورهای همسایه از جمله سفر به ترکیه و دبی به فقدان امکانات تفریحی و تجاری مدرن در ایران مربوط است. اگر چه ایران کشوری است که دارای آثار باستانی و اماکن دیدنی تاریخی بسیاری است اما در دنیای امروز، جریان اصلی گردشگری را بازدیدکنندگان از آثار و ابنیه تاریخی تشکیل نمی‌دهد بلکه جریان اصلی گردشگری در دنیای امروز مربوط به علاقه‌مندان به سفرهای تفریحی و خرید از اماکن تجاری، مربوط است. ایرانیان بسیاری هر ساله به عشق تماشای آبنمای موزیکال برج خلیفه دبی یا تماشای دبی مال و خرید از آن یا تماشایا برج العرب، راهی امارات می‌شوند. سفر 7 میلیون ایرانی به خارج کشور و خروج دست کم 14 میلیارد دلار ارز از این طریق فاجعه‌ای برای اقتصاد ایران است.

امروزه دیگر نمی‌توان به صرف برخوداری از آثار باستانی و اماکن تاریخی به نبرد با سایر کشورها در حوزه گردشگری رفت. وجود آثار باستانی اگرچه لازم است اما کافی نیست. باید دانست و توجه داشت صرفا با امکانات سنتی و بالیدن به آثار باستانی که میراث نیاکان‌مان است نمی‌توانیم ترکیه و امارات و گرجستان را شکست دهیم. رقابت با این کشورهای در بخش گردشگری نیازمند مدرن‌سازی فضای گردشگری کشور است. امروزه برای بسیاری از گردشگران دیدن یک آبنمای موزیکال مانند آبنمای موزیکال برخ خلیفه دبی یا دیدار از دبی مال به اندازه دیدن آثار باستانی اهمیت دارد و این نکته‌ای است که مقامات دولتی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی کاملا از آن غافل هستند.

شربت خانه ایران مال

چه باید کرد؟

به‌راستی تا کی می‌خواهیم به صرف اتکا به آثار باستانی و میراث فرهنگی، از ایرانیان بخواهیم به جای سفر به کشورهای همسایه به ایران سفر کنند؟ امروزه عمده گردشگران نه بازدید کنندگان از آثار باستانی که علاقه‌مندان به خرید و تفریح هستند. از این حیث در کشور شاهد کمبود امکانات جذاب برای گردشگران علاقه‌مند به خرید و تفریح هستیم و همین امر به یک نقطه ضعف برای بخش گردشگری ایران تبدیل شده است.  تنها نقطه قابل اتکا که موجب امیدواری برای جبران کاستی‌ها شده، مجتمع بازار بزرگ ایران (ایران مال) در غرب تهران است. مجتمعی که با ترکیب سنت و مدرنیسم و تجمیع تمامی امکانات تقریحی، تجاری، فرهنگی و ورزشی، به زودی می‌تواند به رقیبی برای دبی مال، آبنمای برج خلیفه و برج العرب دبی تبدیل شود. به راستی دبی به جز همین آبنمای برج خلیفه و دبی مال و برج العرب چه امکانات گردشگری خاصی دارد؟ جذابیت گردشگری دبی و استابول جز مراکز تفریحی و تجاری چیست؟ و جالب اینجاست که «ایران مال»، ترکیبی است از آبنمای برج خلیفه، دبی مال و برج العرب، به نحوی که یادآور این شعر ایرانی است که آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری.

این گفته به هیچ رو اغراق نیست بلکه اذعان و اعتراف به توانایی جوانان، مهندسان و اندیشمندان ایرانی است که توانسته‌اند مجتمعی همچون ایران مال را بنا کنند و کتمان این حقیقت صرفا بیانگر خودکم‌بینی عده‌ای است.

ایران مال به زودی بازگشایی می‌شود و ایرانیان شاهد مجموعه‌ای تحسین برانگیز خواهند بود که فکر سفر به کشوری کوچک همچون امارات  برای بازدید از دبی مال و مال‌های مشابه را از سرشان خواهد زدود.

تمایز ایران مال نسبت به سایر مجتمع‌های مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال نامیده می‌شوند، این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد. این پروژه از این جهت اهمیت دارد که نه تنها بزرگ‌ترین مرکز تجاری کشور است، بلکه دارای بزرگ‌ترین مجتمع‌های فرهنگی و رفاهی است که همگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

ایران‌مال چنان جذاب و حیرت‌انگیز طراحی شده و چنان جامع و مانع است که قطعا انگیزه‌ ایرانی‌ها برای سفر به کشورهای همسایه به قصد بازدید از مراکز تفریحی و تجاری را از میان می‌برد. ایران مال اگر صرفا موجب شود که از 7 میلیون سفر تفریحی ایرانیان به خارج از کشور فقط یک‌میلیون سفر کاسته شود (با توجه به میانگین هزینه 2 هزار دلاری هر سفر خارجی) به این معنی است که هر سال حداقل 2 میلیارد دلار ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

۲۸ آبان ۹۷ ، ۰۸:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی، مطالبه گر یا توجیه گر

در دنیای پرتلاطم امروزی که انسان روزانه در محاصره صدها خبر ضد و نقیض است اهمیت اطلاع رسانی درست، منطقی و به هنگام صد چندان می شود. روابط عمومی ادارات و سازمان ها بخش مهمی از فرایند اطلاع رسانی جامعه محسوب می شوند که ذاتا ارتباط تنگاتنگی با رسانه ها دارند، پیوندی که هرچه قوی تر باشد افکار عمومی بیشتری را با خود همراه خواهد کرد.

امروزه اهمیت اطلاع رسانی برکسی پوشیده نیست حتی افرادی که تنها روزنامه ها را ورق می زنند و اطلاعات حرفه ای از چند و چون فرایند اطلاع رسانی ندارند. با کنکاش در سایت های ادارات به نظر می رسد این مهم نزد روابط عمومی بسیاری از دستگاه های اجرایی و سازمان های لرستان به واقعیتی فراموش شده تبدیل شده است.

یکی از چالش های اصلی دولت به ویژه در انتخابات سال گذشته، انتقاد به عملکرد رسانه های تیم دولت در برخی حوزه ها بود که همین امر موجب بروز مشکلاتی نیز شد. رسانه هایی که نباید تنها آنها را در حوزه خبرگزاری ها و روزنامه ها نقد کرد چرا که روابط عمومی دستگاههای دولتی و فرمانداری ها نقش مهمی در فرایند اطلاع رسانی خدمات دولتمردان دارند.

روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی مدیر، مردم و رسانه ها باید فعالیت موثری داشته باشند تا جامعه از چند و چون روند کاری دولت در ادارات تا حدودی آگاه شود اما به نظر می رسد مساله روابط عمومی در برخی ادارات و فرمانداری های لرستان همچنان جدی گرفته نمی شود.

ادامه مطلب...
۲۷ آبان ۹۷ ، ۰۸:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

متخصصان ارتباطات روابط عمومی باید بدانند

هر متخصص روابط عمومی اهمیت فناوری هوشمندانه را در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ارتباط با مخاطبین خود و مدیریت برند و اعتبار آنلاین شما می داند. آشنا کردن با شاغلان روابط عمومی با اصطلاحات استفاده شده در صنعت فناوری، راهی عالی برای درک بهتر تکنولوژی است.

SEO
یکی از واژه هایی که در ادبیات جهانی روابط عمومی طی چند سال اخیر رونق فراوان یافته واژه سئو (SEO) یا به عبارت دیگر اس ای او است. سئو (SEO) از ترکیب سه کلمه (Search Engine Optimisation) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است.

روابط  عمومی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، دو تخصص جداگانه بودند که با پیشرفته شدن موتورهای جستجو پا به عرصه فضای سایبر گذاشتند. این دو حوزه اساسا با هم هیچ قرابتی ندارند، چرا که روابط عمومی می خواهد محتوایی را برای مخاطبان سازمان تولید کند و بهینه سازی برای موتورهای جستجو می خواهد محتوایی را برای موتورهای جستجو آماده کند که موتورهای جستجو به آن اعتبار و جایگاه بهتری در صفحه نتایج خودشان بدهند.

ادامه مطلب...
۲۶ آبان ۹۷ ، ۰۸:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تک تک رفتار یک مدیر را زیر نظر داشته باشید

در حالی که وقت زیادی را صرف تمرین راه رفتن می کردم متوجه شدم که طرز لباس پوشیدن، صحبت کردن، نگاه کردن و به طور کلی نوع رفتار مدیران با بقیه فرق می کرد.

اینکه کار خود را به نحو احسن انجام دهید و تجربه کاری داشته باشید کافی نیست بلکه باید به گونه ای متفاوت از دیگران کار کنید که بهتر از آنان به نظر برسید.

در واقع این فقط راه رفتن نبود بلکه یک تغییر کامل بودن و نوعی متحول شدن بود. به مرور فهمیدم جزیی ترین رفتار یک مدیر از صحبت کردن، طرز نوشتن، روزنامه ای که می خواند و حتی نوع قلمی که استفاده می کند قابل اهمیت و یادگیری بود و مورد قضاوت دیگران قرار می گرفت.

این قوانین کار است که از شما بهترین ها را می سازد. چه چیز شما را از دیگران متفاوت می سازد؟ چه چیز شما را برجسته می کند؟ چه چیز شما را کاندیدای مناسبی برای ارتقا به مراحل بالاتر می سازد؟

۲۴ آبان ۹۷ ، ۰۸:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

چگونه مراسم معرفی محصول جدید را مدیریت کنیم؟

معرفی محصولات تازه به طور معمول کار دشواری محسوب می شود. انجام این کار در سال جاری فرآیند بسیار دشوار و پیچیده تری خواهد بود. شاید در نگاه نخست بسیاری از برندها فقط حوزه کسب وکار خود را دارای چنین مشکلی تصور کنند. با این حال براساس گزارش وب سایت Publicity در سال جاری 80درصد از محصولات جدید در جلب نظر مخاطب و کسب فروش ناموفق عمل کرده اند. با این حال فضای موجود برای کارآفرینان به طور کامل تیره و تار نیست. شاید حضور رقبای متعدد کار را برای برندها دشوار کند. با این حال در مقایسه با دهه های گذشته اکنون ابزار و امکانات بیشتری در دسترس کارآفرینان است.

نکته مهم درخصوص معرفی محصولات جدید شناخت هدف اصلی و ابزارهای مورد نیاز است. آیا شما نیز در پی گردآوری مقدمات معرفی محصول تازه تان هستید؟ اگر این طور است، مقاله کنونی به شما در راستای دستیابی به هدف تان کمک شایانی خواهد کرد.

ادامه مطلب...
۲۳ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

کارتان را به نحو احسن انجام دهید

درست است که راب مثل یک مدیر راه می رفت اما از آنجا که کارش را به خوبی نمی شناخت و به کار اشراف کامل نداشت نمی توانست کار خود را درست انجام دهد و با وجود این که ظاهر مناسبی داشت نتوانست در این کار دوام بیاورد و در نتیجه من مافوق او شدم.

آنها نمی توانستند راب را اخراج کنند چون انتخاب خودشان بود و در نتیجه کسی را می خواستند که بر کارهای او نظارت کند و اشتباهات او را به سرعت اصلاح کند.

راب به نهایت بی کفایتی رسیده بود و سال ها در همان وضعیت مانده بود نه بهتر می شد نه بدتر ، فقط ظاهر خوبی داشت و درست راه می رفت .

بالاخره راب خسته شد و استعفا داد و سراغ شغل خودش رفت ، او مدیر رستوران شد.

بعد از مدت کوتاهی در این کار هم شکست خورد زیرا او رستوران را با اداره اشتباه گرفته بود و در سالن رستوران مانند یک مدیر کل راه می رفت و رفتار می کرد که البته خوشایند مشتریان رستوران نبود.

ادامه مطلب...
۲۲ آبان ۹۷ ، ۰۸:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

اطراف و اطرافیانتان را به خوبی شناسایی کنید

خیلی سریع یادگرفتم که برای موفقیت باید اطرافیانم را خوب بشناسم ، از نیروی خدمات گرفته تا متصدی آسانسور ، راننده ، مسول رستوران ، ارباب رجوع ، همکاران و مدیرکل .مهم تر از همه این بود که ارباب رجوع را خوب بشناسی و مدافع منافع او باشی.

درواقع اصول و قوانین کار در وجود من شکل گرفتند، رشد کردند ، بالغ شدند و به مرحله تجربه رسیدند.کارم را رها کردم و یک دفتر مشاوره برای خودم تاسیس کردم . قوانین کار را به مدیران آموزش می دادم و نگاه آنها را به دنیای تازه ای از کار آشنا می کردم و با ادب و احترام به آنها اقتدار و اعتماد به نفس می بخشیدم تا فاتح سرنوشت خود باشند.

احتمالا سوالات زیادی برایتان پیش آمده است:

میزان اثرگذاری این قوانین در افراد چگونه است آیا جنبه عوام فریبی ندارد؟

نه هرگز. تو می توانی کسی را مجبور به انجام کاری کنی اما این تو هستی که تغییر می کنی و به دنبال آن زمینه های پیشرفت خود را فراهم می کنی .

آیا قرار است من کس دیگری بشوم؟

نه هرگز. شاید لازم باشد تا حدی در رفتارت تجدید نظر کنی اما قرار نیست شخصیت یا ارزشهایت را عوض کنی. تو قراره خودت باشی اما کمی خوش ظاهرتر، خوش برخوردتر، سریعتر و البته موفق تر.

۲۱ آبان ۹۷ ، ۰۸:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

خواسته و حرف مدیران را بدانید و آن را درک کنید

در گذشته حرف وخواسته مدیران این بود که تا جایی که می توانید خوب کار کنید و پول درآورید و دیگران را پشت سربگذارید. خواسته آنها چیزی بیشتر از این نبود. اما حالا حرف های مدیران کمی پیچیده تر شده است. اگر می خواهید در کارتان موفق باشید باید خواسته آنها را بدانید و آن را درک کنید تا بتوانید از آن برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید. نقل قول حرف ها و خواسته های مدیران برای شما تشویق و تحسین به همراه دارد، البته اگر قلبا خواهان منافع سازمان و سربلندی مدیر خود هستید.

گاهی مدیر شما از خواسته ما فوق خود حمایت نمی کند و آنها را پیش پاافتاده و بی اهمیت می داند و می گوید که ارزش این را ندارد که خودمان را به دردسر بیندازیم، اما شما باید به حرف و خواسته مدیر خود نیز اهمیت دهید.

درک خواسته مدیر کار دشواری نیست. کار زیبای والت دیسنی با عنوان "مردم را خوشحال کن" ، به مردم عادی این شانس را می داد که مانند ثروتمندان خرید کنند. اما کار شرکت بزرگ و چند میلیاردی "وال – مارت" این بود که درک صحیح شما را از جزییات زیاد کند. به طور مثال کار والت دیسنی بسیار ساده اما حاوی مفاهیم و عبارات ارزشمندی است که توصیه های زیر را دربر می گیرد:

ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۷ ، ۰۸:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ضرورت‌های ارتباط علم و رسانه

رسانه‌های داخلی باید با تکیه به روش‌های علمی در زمینه معرفی دستاوردهای علمی فعالیت رسانه‌ای داشته باشند.

توسعه علم و فناوری با شتابی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم، در حوزه‌های گوناگونی مانند زیست فناوری، هوافضا، تولید داروهای ضدسرطان و رادیو داروها، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، علوم مربوط به انرژی‌های نو، علوم مربوط به فناوری‌های پیشرفته و اینترنت همه و همه ظرفیتی را برای رسانهها ایجاد کرده است تا هم‌زمان و همسو با شتاب توسعه علم و فناوری، نسبت به انجام رسالت ذاتی خود در سطحی جدید اقدام کنند.

در حقیقت پیشرفت علم و فناوری ضرورتی را پیش روی ما قرار داده که در یک‌سوی آن مسئولیت رسانه‌ها در قبال تولید علم و فناوری و در سوی دیگر مسئولیت تولیدکنندگان علم و فناوری در قبال رسانه‌ها مطرح است و در این میان کنشگر سومی نیز به نام افکار عمومی حضور دارد. در دنیای امروز موضوع ارتباط میان دانشمندان، رسانه و عموم مردم، به دلیل اهمیتی که دارد، در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به‌عنوان یک موضوع مهم در تحقیقات متعدد دانشگاهی موردتوجه قرارگرفته است.

ادامه مطلب...
۱۹ آبان ۹۷ ، ۱۰:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

نقش روابط عمومی در ایجاد سرمایه اجتماعی

باورمندی مردم به عملکرد دستگاه‌های حکومت، یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان به مدد آن، میزانی از توسعه سیاسی را سنجید. مولفه‌ای که در دانش سیاست از آن به‌عنوان سرمایه اجتماعی یاد می‌شود. اینجا سعی می‌کنم سرمایه اجتماعی را از بُعد ارزش‌ها، تبیین کنم. در واقع معتقدم سرمایه اجتماعی، همسویی بالای ارزش‌های حاکمان با ارزش‌های عامه مردم است. طبیعی است این همسویی میسر نمی‌شود مگر در سایه صداقت، شفافیت، جدیت و دغدغه‌مندی دولت‌مردان و سیاسیون.

یکی از مطالباتی که همواره از سوی مردم، خصوصا در دو دهه اخیر در ایران، مطرح شده و می‌شود، موضوع شفافیت روسای جمهور، وزرا، نمایندگان و در مجموع حاکمان سیاسی کشور است که مع‌الاسف طی چند سال اخیر، این مطالبه به‌صورت جدی پیگیری نشده است.

همین امر باعث می‌شود که بخشی از مغرضان، گاه دروغ‌های بسیار بزرگی را در رابطه با مسئولان بلندپایه نظام در فضای خبری کشور، نشر بدهند و برخی از مردم نیز به‌دلایلی آن دروغ‌ها را باور کنند. به‌نظر می‌رسد آنچه که در رابطه با موضوع شفافیت نهادهای دولتی، تقنینی و قضائیه مغفول مانده، حضور مداوم مسئولان در بین مردم است.

این مسئله در چند سال اخیر چنان شدت یافته است که با یک نگاه اجمالی به‌نظر می‌رسد در حوزه ارزش‌ها و باورها، گویا نهادهای حکومتی در یک مسیر کاملا متفاوت با مسیر مردم حرکت می‌کنند. این روند جریان‌های اجتماعی را به‌گونه‌ای صورت‌بندی می‌کند که در حوزه غیردولتی، گاه حتی خرده‌نهادهای موازی هم شکل می‌گیرند. مثلا در جریان زلزله سال گذشته استان کرمانشاه، مردم به متولیان اصلی رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان مثل هلال احمر، بهزیستی و سایر نهادها و سازمان‌ها، اعتماد بسیار کمتری نشان دادند ولی در عوض، حرکت‌های خودجوش مردمی در شهرها و روستاها به‌سرعت و به‌صورت موازی با ارگان‌های دولتی کارهای عظیمی را انجام دادند. جالب‌تر اینکه در این بین سلیبریتی‌های ورزشی، تلویزیونی، سینمایی و حتی دانشگاهی، مثل علی دایی، جواد خیابانی، صادق زیباکلام و ... گوی سبقت را از ارگان‌های دولتی ربودند و نتیجه را تا اینجای کار دیده‌ایم.

ادامه مطلب...
۱۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی