یکی از اصول اولیه موفقیت در هر کاری ارتباط مؤثر است ما همواره بیشتر از 70 درصد وقتمان صرف ارتباطات میشود که شامل ارتباط با خانواده، همکاران و عموم مردم است،کسی که بتواند ارتباط درستی برقرار کند موفق است.
یک مسئول یا کارمند روابط عمومی وقتی میتواند در حوزه کاریاش موفقتر عمل کند که روشهای برقراری ارتباط مؤثر و مفید را بداند. برخی افراد ذاتاً افرادی با خصوصیات خوب و تأثیرگذار در ارتباطات هستند و برخی هم با مطالعه و یادگیری اصول و تکنیکها آنها را آگاهانه انجام میدهند و تأثیرگذار میشوند و ارتباط درست و خوب برقرار میکنند. سه عامل مهم در برقراری ارتباطات تأثیر گذارند:
1- فن بیان
2- زبان بدن
3- ادراک
کلام جسم و یا زبان بدن، حالتها و حرکاتی است که به خصوص در ارتباط چهره به چهره تأثیرگذار است که اولین عامل آن زیبایی ظاهر، که بشر ذاتاً تمایل به زیبایی دارد. در بخش دیگر مهمترین عامل زیبایی اندیشه است که قدرت تأثیرگذاری بالاتری دارد. درون زیبا و اندیشههای زیبا روی ظاهر افراد هم تأثیر گذارند و افراد خیلی به آنها جذب میشوند.
مورد دیگر مثبتاندیشی با افرادی که با آنها در ارتباط هستیم نیز در این رابطه تأثیرگذارند نشست و برخواست با افراد منفینگر تأثیر بسیار زیادی بر روند موفقیت یا عدم موفقیت ما در ارتباطات دارد، در واقع یک تکنیک مهم ارتباطی مثبتاندیشی است که باعث پیشرفت و نوآوری در کارها و توسعه سازمان میشوند.
یک ارتباطگر مثلاً در حوزه کاری روابط عمومی باید یک سری حالات رفتاری بدن را بداند و به آن مجهز باشد. تمرین کنیم که در هنگام صحبت با مخاطبان اگر کلام تعجبآوری شنیدیم حالت تعجب و شگفتی به خود بگیریم یا در هنگام دلداری دادن به کسی که غم دیده حالت ما متناسب با آن همدردی باشد. اینها را نباید با تظاهر اشتباه گرفت. بلکه مهارتهایی هستند که در ارتباطات برای ما مفید و تعیینکننده هستند.
در زمینه کلامی، بیان درست و انتقال اطلاعات در ارتباطهای روزانه اهمیت دارد. در اصول سخنوری و فن بیان 3 عامل: 1- اطلاعات داشتن، 2- قدرت انتقال خوب 3- لحن و طنین صدا بسیار تاثیر گذار است؛ دراین فرایند اطلاعات 7 درصد و لحن و طنین 38 درصد تأثیرگذار است که با توجه به شرایط و موقعیت باید طنین صدا تغییر کند.
همچنین حرکات هماهنگ و ژست و لبخند تأثیرگذاری کلامی را افزایش میدهد که در نهایت برقراری ارتباط مؤثر را میسر میسازد.