یکی از عواملی که در سرنوشت هر مؤسسه، گروه و فرد اهمیت و ارزش اساسی دارد و آنها را در نیلبه هدفها یاری میدهد، کیفیت رابطه آنها با افراد و مؤسساتی است که با آنها سروکار دارند و همچنین با افکار عمومی جامعهای است که در آن به فعالیت مشعولند.هر اندازه این ارتباط به شکل مؤثری گسترش یافته باشد، به همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دست یابی به اهداف خود موفقتر میباشد.
مدیران مؤسسات به دلایل فوق، در تشکیلات خود اقدام به تأسیس دفتر و واحدی تحت عنوان روابط عمومی نمودهاند تا از طریق آن ارتباط مفید و مؤثر خود را با افراد داخل و خارج سازمان برقرارنمایند و با آگاه کردن، تشویق و ترغیب آنان، به اهداف سازمان، سریعتر، راحتتر و با هزینه کمتر جامهعمل بپوشانند.