عصر اقتصاد: در شهرهای مرزی مالها به عنوان فضاهایی منفعل و درونگرا به وجود آمدهاند که خرید کردن و فعالیتهای مربوط به آن را به فضاهایی بسته محدود کرده است. برخلاف بازارهای سنتی که به عنوان یک عنصر محرک در بافت شهر وجود داشتهاند، حرکت و تکاپوی جاری در آنها با شهر به صورت فعال در تعامل بوده است. مالها و کلانفروشگاههای امروزی از این ویژگی خلاق بی بهرهاند و تمام فعالیت و تحرک در آنها به درون آنها محدود شده و فضای بیرونی و مرتبط با آنها فاقد این تحرک و سرزندگی است.
باید سعی شود این ارتباط، شکل بیرونی خود را پیدا کرده و تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشد و شیوه زندگی مردم را بشناسد و از همه مهمتر نیاز مردم را جستجو کرده و آن نیازها را تامین کند. مالهای امروزی منطبق با پیشینه تمدنی آن کشور ساخته نمیشوند، بلکه فقط به رویکرد مالی توجه داشته و بیشتر برای جذب توریست با اهداف صرفاً اقتصادی ساخته میشوند. این تفکر برای ساخت یک مرکز خرید که فقط نگاه اقتصادی به آن شده است، برای گردش مالی مفید است، اما باید دید برای ارزش، رفاه و خدمات به مشتریان آن مال تدابیری اندیشدهاند؟
در دنیا چند مال وجود دارد که مسئولان آن از ابتدای ساخت به فکر مردم و خدمات به مردم آن کشور باشد؟ دلیل این ارزشگذاری برای توریستهایی که به آن مال میآیند بسیار مهم است، چون با این کار کلیت تمدن، پیشینه و فرهنگ آن کشور برای همگان قابل رؤیت است. این حرکت عظیم نه تنها ارزش مال را بالا میبرد، بلکه برای کشوری که آن مال در آنجا ساخته شده نیز پراهمیت است.
میخواهم از مالی صحبت کنم که تمامی ارزشگذاریها را برای کشور و مردمش انجام داده است. ایرانمال ابرپروژهای در ایران (تهران) است که مساحتی نزدیک به 2 میلیون مترمربع دارد که فعلاً یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار متر مربع آن ساخته شده است. مساحت تجاری ایرانمال همردیف و حتی بالاتر از پروژههای بزرگ دنیاست و اندکی بزرگتر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. برای بازدید از کل بخشهای تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیادهروی کنید. (یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش). لازم به ذکر است که فقط بخش تجاری این پروژه عظیم 30 درصد است و اگر بخواهید در بخش تجاری پروژه ایرانمال پیادهروی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاهها دیدن نمایید. 70 درصد کاربری این مرکز فراملی، رفاهی و خدماتی است که در مورد هر نقطه و هرویژگی این مجموعه میتوان بحث و گفتگوی مفصل نمود.
به نظر بنده ساخت این مرکز چندمنظوره مردمی؛ تفکر، ذهنیت، جسارت، شجاعت و ریسکپذیری مسئولان این سازه را به رخ میکشد و مردم ایران بابت این نعمت و این فرصت ایجاد شده باید به خود ببالند زیرا جدای استفاده مردم از این مجموعه، این مرکز باعت اشتغالزایی بسیاری از هموطنانمان شده و در آینده در سطح وسیعتری خواهد شد. استخدام چندین هزار مهندس و کارمند باعث غرور ملی است و باید به بانیان این امر تبریک گفت.
بخش فرهنگی و رفاهی این مجموعه عبارتاند از: ice rink، carshow، جاده تندرستی، سالن ورزشی چندمنظوره، نمایشگاه گالری عکس، باغ ایرانی، باغ دیدار، کتابخانه و بازار سنتی و ... غیره. هرکدام از این عناوینی که ذکر شد بحث مربوط به خود را دارد که 70 درصد بخش رفاهی و خدماتی همین موارد است.
سخن نویسنده:
اطلاعاتی راجع به پروژه ایرانمال بیان شد. در ادامه این نگارش سعی میشود مستندات و تحلیل محتوا، تبلیغات، روابط عمومی و بحث مذهبی این پروژه بیان شود.
تحلیلمحتوا:
در محافل دانشگاهی و پژوهشی، اغلب علاقهمندانی هستند که تمایل دارند با بهرهگیری از محتوای نمونههای مطالعاتی و نحوه ارائه آنها، به بررسی مسائل بپردازند. همچنین زمانی مایل هستند به علل تولید محتوایی خاص پی ببرند یا تاثیر ارائه محتوای پیامی بر مخاطبان را بسنجند. در تمامی این پژوهشها، روش تحلیل محتوا به کار گرفته می شود.
نتایج حاصل از تحقیقات، حاکی از آن است که میزان گرایش به این تکنیک و درصد پژوهشهای انجام شده به وسیله آن، در محافل علمی - پژوهشی و دانشگاهی، سال به سال در حال افزایش است. این امر بیانگر کاربردی شدن این روش، در تحقیقات و حوزههای مختلف علوم ارتباطات، علوم اجتماعی و حتی سایر حوزه های علوم انسانی است. برای آیندگان و برای کارهایی که برای این مجموعه انجام شده است، نیاز به تحلیلمحتوا و مستندسازی است و این کار باید در ایرانمال عملی شود و شکل بگیرد.