ایران مال به عنوان شهر خرید میتواند ضمن بهبود مشکلات اقتصادی و رونق گردشگری، گام مهمی در فعال شدن اقتصاد گردشگری ایران بردارد.
مراکز گسترده خرید روز به روز در کشورهای دنیا گسترش یافته و محبوبیت بسیاری در میان مردم پیدا میکنند. همین امر باعث شده که نام شهرخرید در فرهنگ اقتصادی دنیا در حال رواج است.
این مراکز گسترده خرید یا شهرهای خرید سبب شدهاند برخی از شهرهای دنیا به برندی در این زمین تبدیل شده و انگیزه بسیاری از گردشگران برای سفر و سیاحت در آن شهر شده است. نمونه بارز شهر خرید در منطقه خاورمیانه، دبی مال است که بسیاری از ایرانیان تجربه حضور در آن را دارند.
در ایران نیز به تازگی شهر خریدی با نام ایران مال در یکی از غربیترین نقاط تهران شکل گرفتهاست. ایران مال قرار است به یمی از مراکز مهم خرید، تفریح و گردشگری در ایران و خاورمیانه تبدیل شود. اما سئوال اینجاست که این مرکز چه تأثیری در اقتصاد خواهد داشت و چگونه به صنعت گردشگری کمک خواهد کرد؟
در ادامه مطلب این موضوع را بررسی میکنیم.
ایران مال را میتوان شهرخرید نامید؟
مراکز گسترده خرید یا شهر خرید دارای معیارها و مواردی است که این شاخصهها در ایران مال هم وجود دارد. فروشگاههای بزرگ خرید و برنداستورها، رستورانهای بزرگ، کافهها، فست،فودها، شهر بازی، مراکز بازی، ساختمانها و واحدهای تجاری-ادارای، سینماها، مجموعههای ورزشی و سالنهای همایش اجزای تشکیل دهنده شهرخرید هستند که در ایران مال تعبیه شده است.
وجود سیستمهای حمل و نقلی برای عبور و مرور در شهرخرید یکی از مهمترین شاخصهای شهرهای خرید در دنیاست که در ایران مال از ابتدا با استفاده از خودروهای مدرن تدارک دیده شده است.
تاثیر ایران مال در گردشگری و اقتصاد
شهرها و مراکز خرید معتبر در دنیا یکی از جاذبههای جذب گردشگر داخلی و خارجی کشورها محسوب میشوند. گردشگران داخلی و خارجی برای تامین کالاها و خدمات مورد نیاز خود به این مراکز مراجعه میکنند. نمونههای زیادی از مراکز خرید در کشور ما به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی دیده میشوند. مراکز خرید معتبر و جذاب در شهرها، بنادر و جزیرههای ایران همچون متل قو، رویان، نمک آبرود، انزلی، کیش، نور، قشم، مشهد و چابهار سالانه میزبان میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است. در کشورهای منطقه به ویژه ترکیه و امارات نیز سالهاست مراکز و شهرهای خرید میزبان میلیونهای ایرانی و شهروندان دیگر کشورهای دنیا هستند که همین موضوع سبب رونق اقتصادی مناسب این کشورها شده و به گسترش اقتصادی آنها کمک شایانی کرده است.
ایران مال نیز با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی، جلوگیری از خروج ارز، عرضه مناسب کالاهای ایرانی، توسعه برندهای داخلی، ورود سرمایه به داخل کشور، جلوگیری از سفرهای تجاری و غیرضروری ایرانیان، ورود تجار و سرمایهگذاران خارجی به تهران و کاهش میزان سفرهای داخل شهر ایجاد شده است. این شهرخرید با استفاده از زیرساختهای موجود در تهران تاکنون کارآفرینی مناسبی داشته و سعی دارد در آینده با افزایش ایجاد شغل، بوجود آوردن فرصتهای تجاری، کاهش خروج ارز از کشور و افرایش جذب سرمایه خارجی گامی مهمی در توسعه اقتصادی و کمک به اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
برگزاری نمایشگاههای داخلی در این مرکز چون شهرگردشگر هم سبب جذب سرمایه و گردشگر شده و میتواند تاثیر مناسبی در رونق اقتصادی در تهران به عنوان قلب تپنده ایران داشته باشد (نمایشگاه شهر گردشگر، گامی نوین در جهت توسعه اقتصادی).
از سویی مراکز تفریحی، هنری و فرهنگی این شهرخرید میتواند به افزایش روحیه شهروندان تهرانی و مردم ایران داشته باشد و امکانات نوین جهانی را در خاک کشورمان برای استفاده هموطنان فراهم کند.
از سوی دیگر، با تکمیل این پروژه، برخی خلاهای موجود در اکوسیستم صنعت گردشگری ایران برطرف شده و تکمیل چرخه این صنعت را دربر داشته باشد.
با ایجاد شهرهای خرید همچون ایرانمال، چرخهای اقتصاد گردشگری در کشورمان حرکت مناسبی خواهند داشت تا کمک شایانی به حل مشکلات و معضلات اقتصاد کشور کند و ایران را برای تبدیل شدن به قطب فعال گردشگری در ددنیا آماده سازد. موقعیت جغرافیایی ایران مال و نزدیک بودن آن به دریاچه مصنوعی خلیج فارس(چیتگر)، باملند و آبشار تهران در کنار دسترسی به بزرگراههای تهران میتواند به رسیدن این شهرخرید به اهداف اقتصادی و فرهنگ کمک کند.
امیدواریم با گسترش ایرانمال و ایجاد شهرهای خرید در کشور شاهد توسعه اقتصادی و افزایش روزافزون تولید ناخالص ملی (GDP) باشیم تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شده و گام مهمی در توسعع اقتصاد گردشگری باشیم.