در تبلیغات سازمانی در کشورهای خارجی، شرکت مرکزی باید مراقب نظریاتی که در هر یک از این کشورها در مورد آن سازمان مطرح میشود باشد. برای مثال، اظهار نظر در مورد یکی از شعب خارجی، مثلاً اینکه شعب اصلی با مشکل مالی مواجه است، باعث تغییر قیمت سهام آن شرکت در اروپا میشود و یا هر گونه نظر اشتباهی، در خارج از کشور ممکن است مذاکرات شرکت مرکزی برای خرید یا فروش یک شرکت خارجی را به خطر بیندازد.
آنچه در شعب اصلی بیان میشود تأثیر زیادی بر شعب سایر کشورها دارد. به دلیل انتقال سریع اخبار، این تأثیر میتواند بسیار جدی باشد. برای مثال، رئیس یک شرکت در مصاحبهاش با یکی از نشریات اقتصادی مطرح کرد که وضعیت شرکت عالی است و سال آینده سال بسیار خوبی خواهد بود. در همان زمان، شعبه فرانسوی این شرکت که پول زیادی از دست داده بود در حال مذاکره با اتحادیههای فعال بود. این اتحادیهها با استناد به گفته شرکت مرکزی که در مطبوعات فرانسوی نیز منعکس شده بود، رویه سختگیرانهتری را اتخاذ کرد. البته حقایق نباید مخفی شوند و برخی قوانین آمریکایی افشای اطلاعات درباره درآمدهای شرکت را الزامی میشمرند: ام�'ا شعبة فرانسوی باید محتاطتر عمل نموده و احتمال چنین اظهار نظرهایی را در نظر میگرفت و در مذاکراتش آن را لحاظ مینمود.
در موردی دیگر، در مصاحبهای، مدیر یک شرکت
امریکائی تعطیلی برخی شعب خارجی را اعلام کرد، و این در حالی بود که
شرکتهای محل�'ی هنوز در این مورد با اتحادیههای کشورهایشان مذاکره نکرده
بودند، و این مذاکرات یک الزام قانونی بود. در نتیجه، به توافق رسیدن با
کارمندان محل�'ی برای شرکت بسیار مشکل شد و هزینههای تعطیلی بسیار بیش از
مقدار مورد نیاز بود.
حت�'ی اظهار نظر رئیس شرکت در حمایت از دولت
امریکا میتواند برای کارکنان شعبات آن شرکت در کشورهایی که مخالف
سیاستهای امریکا هستند، ناخوشایند باشد.
با استفاده از بخش روابط عمومی
در شرکتهای محل�'ی، برخی از این مشکلات قابل اجتناب خواهند بود. باید
لااقل سالی یکبار جلسات روابط عمومی در سطح شرکت برگزار شود، تا در مورد
مسائل حساس تبادل نظر شده و هشدارهای لازم داده شود.