در حالی که در گذشته مسئولیت بهبود شرایط زندگی مردم به طور عمده از وظایف دولت ها محسوب می شد، با توجه به نیاز روزافزون جوامع، نگاه ها در حال تغییر جهت از دولت ها به افراد و شرکت ها بوده و روی کسب و کارها متمرکز شده است؛ به گونه ای که شرکت های مترقی به دنبال متمایز کردن خود از سایرین، به لحاظ میزان درگیر بودن و توجه به مسئولیت های اجتماعی هستند.
در این میان رویکرد خلق ارزش مشترک با جامعه و مسئولیت پذیری اجتماعی (رابطه برد-برد) یکی از ارکان مد نظر مدیریت عالی این سازمان ها بوده است. چرا که اعتقاد بر این است که منظور از مسئولیت اجتماعی، پیوستگی و اتحاد میان فعالیتها و ارزشهای سازمان به گونهای است که منافع کلیه ذی نفعان شامل سهامداران، مشتریان، کارکنان، تامین-کنندگان و عموم جامعه، در سیاستها و عملکرد سازمان منعکس گردد.
به عبارت دیگر سازمان باید همواره خود را جزئی از اجتماع بداند و نسبت به جامعه احساس مسئولیت داشته باشد و در جهت بهبود رفاه عمومی به گونهای مستقل از منافع مستقیم شرکت، تلاش کند. سازمانهای موفق در کسب و کار و تولید سود در جهان، نه تنها در زمینه تنوع محصولات و کشف بازارهای جدید و ایجاد نیازهای نوین موفق و سرآمد بودهاند، بلکه در عرصه همزیستی مسالمتآمیز و همدلی با جامعه پیرامونی خود و همچنین رعایت استانداردهای زیست محیطی اقدامات مؤثری انجام داده و به توفیقاتی نائل شدهاند.
از زمان شکلگیری صنعت فولاد در کشور روابط عمومیهای این صنعت تلاش نموده تا به خوبی به جامعه نشان دهند این نو رسیده با انرژی بالقوه خود میتواند در آینده برخی از نیازهای اولیه آنها را برآورده سازد، تا مخاطبین این پیام مشارکت و همراهی را یک سرمایهگذاری اجتماعی و اقتصادی دانسته و آگاه باشند که در گذر زمان، بنگاه های اقتصادی در تغییر بافت جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اطراف خود قدمهای موثری برداشته و تأثیرات مثبت خود را در همسوسازی با محیط هویدا خواهند ساخت.
شرکت فولاد مبارکه از شرکتهای پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورقهای فولادی فعالیت میکند. این شرکت با ماموریت "ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز"، حدود نیمی از فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعهسازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین، لولههای انتقال سیالات، صنایع بستهبندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفیل تولید میکند.
روابط عمومی شرکت در راستای اجرای این مأموریت همراه با سایر واحدها به انجام فعالیتهای متعددی می پردازد. مهمترین وظیفه روابط عمومی با دیدگاه علمی، برقراری ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت در راستای تسهیل تحقق ماموریت سازمان است.
در فولاد مبارکه، عملکرد روابط عمومی در سه بعد اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی تعریف و ارزیابی میشود که در بخشهایی به صورت فعالیتهای داوطلبانه و خیرخواهانه و در برخی دیگر به صورت اجتناب ناپذیر با استراتژی برد-برد و در راستای توسعه همگرایی با جامعه در دستور کار قرار گرفته است. در تدوین استراتژی ارتباطات و مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه، برخی مؤلفهها و نکاتی که مورد توجه قرار گرفته¬اند عبارتاند از:
• تاثیرگذاری بر اقتصاد محلی، ملی، منطقهای یا جهانی
• شهروند مسئولیتپذیر و پاسخگو
• رعایت عدالت و ایجاد فرصتهای برابر
• جایگاه مناسب در افکار عمومی و رسانهها
• شفافیت و پاسخگویی و احترام به حق مردم و نسلهای آینده
• تاکید بر حفظ محیط زیست
در حقیقت توجه به مهمترین ابعاد مسئولیت شناسی اجتماعی شامل " پایداری"، "
پاسخگویی" و " شفافیت" در اهداف تدوین شده مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
در همین راستا برخی از اقدامات انجام شده فولاد مبارکه در زمینه تحقق
مسئولیتهای اجتماعی عبارتند از:
• انجام ده ها طرح عمرانی و جادهای در منطقه پیرامون به منظور توسعه و بهینهسازی زیرساختهای منطقه
• مشارکت در طرح جامع قطار بین شهری اصفهان به منظور بهبود شاخص¬های زیست محیطی و ایمنی شبکه حمل و نقل استان
• سرمایهگذاری در طرحهای زیست محیطی داخل و خارج شرکت
• مشارکت در ایجاد شبکه جمع آوری، تصفیه و انتقال پساب های شهرستان های
مجاور به شرکت با هدف جایگزینی با آب مصرفی در فرایندهای تولید
• مساعدت در حوزههای مختلف آموزشی و فرهنگی، بهداشتی و درمانی، ورزشی و مذهبی از جمله در ساخت موسسات موبوطه
• احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات بینشهری سازمان هلال احمر در مسیر منتهی به شهرستان های شهرضا و مبارکه
• مشارکت در ساخت باشگاه کارگران شهرستان مبارکه
• مشارکت در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
• مشارکت در تکمیل مصلی بزرگ اصفهان
• مشارکت در تکمیل و بهرهبرداری از ورزشگاه نقش جهان اصفهان
• تدوین نخستین گزارش پایداری
• معرفی شرکت در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی با هدف غنیسازی مطالب علمی و آشنایی دانشآموزان با صنعت فولاد و اشاعه فرهنگ صنعتی
• تحکیم ارتباط با دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی با هدف ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه
• ایجاد بستر مناسب برای بومیسازی صنعت فولاد کشور
• همکاری با مراکز فرهنگی، رسانه ای و آموزشی کشور
• ایجاد امکان هزاران بازدید علمی و تخصصی با هدف انتقال دانش و تجربه
• چاپ کتب راه تعالی فولاد با هدف اشتراک تجربیات مدیریتی
• مستند سازی تجربیات فرایندهای شرکت جهت بهره گیری دانشی از آنها
• راه اندازی رادیو فولاد، هفته نامه، دو ماهنامه و ... در توسعه شبکه ارتباطی درون و برون سازمانی
• ارتباط اثربخش با اغلب رسانه های کشور
در پایان امیدوارم واحدهای سازمانی متولی فرایند ارتباطات و مسئولیتهای
اجتماعی در کلیه بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشور با شناسایی ماموریت¬های خود
در این راه دشوار و ارزشمند موفق باشند.