الکس مألوف، مدیر ارتباطات پروکتر اند گمبل، شبه جزیره عربی است. این متن کامل گفتگویی است که بخش هایی از آن در گزارش هولمز منتشر شد.
به هنگام تصمیمگیری برای استخدام و بهرهگیری از یک کارگزاری، خلاقیت تا چه میزان در انتخاب شما تأثیرگذار است؟
به عقیده شخصی من، به هنگام استخدام یک کارگزاری، خلاقیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت مییابد. دنیای رسانه و فضای مجازی بسیار شلوغ است و خلاقیت تنها راهحل میانبر زدن و رسیدن به مخاطبان است. امروزه بیشتر شاهد انتصاب مغزهای خلاق در کارگزاریها هستیم و این نشان میدهد که این صنعت به کدام سوی در حرکت است. دیگر تنها کار ما بازی با کلمات نیست – ما برای پیامرسانی به گروههای ذینفع به تولید محتوا میپردازیم. ما همچنین از فناوری بهره میگیریم.
سطح خلاقیت را در کارگزاریهای خود چگونه توصیف میکنید؟
گروه من پر از ایده است، و اغلب آنها با مفاهیمی که فکر میکنند تأثیرگذار باشد به سراغ من میآیند و من قدردان آن هستم. آیا دوست دارم که آنها از خلاقیت بیشتری برخوردار باشند؟ البته. یک تخیل بارور میتواند ایدههای خوب و ناب بزاید. من همواره خلاقیت را تشویق کردهام به خصوص اگر مشخص باشد خلاقیت چگونه در خدمت نام تجاری قرار میگیرد و این که مفهوم چگونه به عمل تبدیل میشود.
به طور کلی، پذیرش شما نسبت به ایدههای خلاقانه کارگزاری خود چه میزان است؟
من همواره پذیرای ایدههای خلاق هستیم به ویژه اگر تأثیر آن نیز مشخص باشد. من گاه نسبت به ایدههای بزرگی که نتیجهای در پی ندارند، بدبین هستم؛ من دوست ندارد ایدههای خلاق جادوگری کنند. اما به هر حال، اگر یک ایده خلاق درست شکل گرفته باشد و بر اساس بینشی قدرتمند باشد، من کاملا پذیرای آن خواهم بود.
آیا کارگزاری روابطعمومی شما تا کنون به عنوان کارگزاری پیشتاز در خلاقیت معرفی شده است؟
کارگزاری روابطعمومی و کار خلاق دوشادوش هم (آنها به یک گروه تعلق دارند)، و گاه در یک ساختمان جای دارند. رابطه قدرتمندی میان دو تیم وجود دارد و هر دو نقش دیگری را درک میکنند. من خوششانس هستم که چنین مجموعهای را در اختیار دارم. این شکل از کار به نفع همه است.
موانع بر سر راه کارگزاریهای روابطعمومی برای تبدیل شدن به یک کارگزاری پیشتاز در خلاقیت کدام هستند؟
چالش و فرصت همواره در سطح آگاهی و درک وجود دارند. ارتباطات از طریق رسانههای جدید به طور روزافزونی به عنوان وسیلهای قدرتمند برای ساختن اعتبار و اعتماد به کار میرود. کانالهای روابطعمومی آن قدر تغییر کردهاند که شناخته نمیشوند – ما دیگر با رسانههای چاپی، رادیو و تلویزیون کار نمیکنیم.
ما میتوانیم به صورت آنلاین با جمعیت بزرگی به طور مستقیم ارتباط برقرار کنیم و این تغییر بدین معناست که ما میتوانیم نحوه انتقال پیام را نیز کنترل کنیم. دنیای دیجیتال به ما امکان میدهد تا با خلاقیت نحوه دریافت پیام خود را تعدیل کنیم. این به مدیران کارگزاری بستگی دارد که این تغییر جهت را درک کرده و افراد خلاقی را به خدمت گیرد که نه تنها روابطعمومی را درک میکنند بلکه قادر به افزایش اثرگذاری روابطعمومی نیز هستند.