روابط عمومی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته، ولی در جوامع درحال گذار این ساختار بیشتر تقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است. در صورتی که روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.
روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر امور اداری و مالی نیست که در ساعات و زمان های معینی فعالیت داشته باشد، بلکه مجموعه ای با فعالیت های خطیر، وسیع و شبانه روزی است. حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود.
آن چه حایز اهمیت است، ماهیت غیر مادی وظایف و مسؤولیت های روابط عمومی هاست. بدین معنا که اولا تمامی پیکره سازمان با روابط عمومی در ارتباط است. ثانیا روابط عمومی فعالیتی مبتنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها، باورها، اندیشه ها و... است. روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه ی همه جانبه و ترقی و تعالی روزافزون دارد. چراکه امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد
این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمان هاست. به طور کلی روابط عمومی پویا، چشم و گوش و قلب سازمان است که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد. در شرکت بیمه آسیا نیز همین نوع نگاه به روابط عمومی حاکم است. روابط عمومی بیمه آسیا با فعالیتی شبانه روزی، مداوم و کادری متخصص و همدل، همواره سعی می کند به نیاز های امروزی و متنوع شرکت پاسخ مثبت داده و در هر ساعت از شبانه روز به سوال ها و درخواست های مخاطبان خود جامه عمل بپوشاند.
توسعه هر کشوری به عملکرد توسعه ای ارکان آن کشور بستگی دارد. توسعه و عملکرد نهاد های فعال در کشور نیز وابسته به توسعه روابط عمومی ها است. یکی از مبانی توسعه سازمانی، روابط عمومی است. به دلیل آن که روابط عمومی، پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان است. پس نادیده گرفتن روابط عمومی، یعنی نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان و اهمیت ندادن به آنان. سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی با هدف و وظایف مختلف نیازمند آن است که توسط روابط عمومی خود به جامعه، مطبوعات، مدیران و... معرفی شود؛ تا در این راه به رشد و توسعه دست یابد و در عالم تجربه، رقابت و صحنه های بین المللی به موفقیت دست پیدا کند.
روابط عمومی با پذیرش نقش هایی همچون : آینده نگری، بحران ستیزی، اعتبار سازی، فرهنگ سازی و.. نقش مهمی در توسعه سازمانی بازی می کند. توسعه سازمان ها و شرکت ها نیز در یک فرایند جامع تر و کلی تر موجب توسعه کشور و قدرتمند شدن آن می شود
از نظر اینجانب و با توجه به تجربه بیست سال فعالیت در این حوزه به جرات می گویم که کار روابط عمومی نباید در حد پنهان کاری و سرپوش گذاشتن بر اقدامات سازمان محدود شود. با تلاش وصبر فراوان باید آنقدر اعتماد مدیران به دست اندرکاران روابط عمومی ها زیاد شود که روابط عمومی ها بتوانند به راحتی در سیاست گذاری و برنامه ریزی های سازمانی به تشخیص و مصلحت اندیشی بپردازند. وقتی اعتماد جلب شد، آنوقت حقایق شفاف و صحیح به مردم اطلاع رسانی شود.
به تجربه دریافت شده است، هزینه ای که برای اصلاح اطلاعات غلط باید پرداخته شود بسیار بیشتر از انتقال حقیقت به مردم است. بر همین اساس ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر دیر حرکت کنیم و بخواهیم اطلاعات را مخفی نگه داریم، اطلاعات پیشاپیش ما منتقل می شود و تاثیر و واکنش خود را می گذارد. چرا که روابط عمومی ها باید متوجه باشند که در عصر حاضر با مخاطبان فعالی رو به رو هستند که آنها به دنبال تحلیل، چرا و چه و اما و اگر مطالب می گردند و صبر نمی کنند تا ما به آنها اطلاعات بدهیم. چه رسد به اینکه اطلاعات غیر شفاف و مبهم انتشار دهیم.