اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۳۷۰ مطلب توسط «حسین تقی خانی» ثبت شده است

بازار بزرگ ایران؛ چشم‌اندازی امیدبخش در تعامل دوسویه با اقتصاد جهانی

بازار بزرگ ایران؛ چشم‌اندازی امیدبخش در تعامل دوسویه با اقتصاد جهانی

دست‌یابی به بازارهای جهانی و برخورداری از بهره‌های فراوان این خوان گسترده، برای ایرانیانی که «بزرگ» می‌اندیشند و به نیروی تاریخی «بازار» باور دارند، ارزشمند است. هرچند در نخستین نگاه، دشوار است اما برای ایرانیانی که در دوره‌های دور و نزدیک از تاریخ دیرینه این سرزمین، بر پاره‌ای بزرگ از سیاست، اقتصاد و فرهنگ و هنر جهان قدیم حکم می‌راندند، پدیده‌ای غریب و دور است. مردمان این سرزمین در دوره‌های باستانی با بهره‌گیری از شبکه‌های گسترده و فراگیر راه‌ها و جاده‌های پیشرفته که در جهان شرق باستان به ویژه در فلات ایران کشیده بودند، در کنار دیگر کشورها و ملت‌های بزرگ آن روزگار سهمی بزرگ از اقتصاد و تجارت قدیم را در دست داشتند. کاروان‌های بزرگ تجاری ایرانیان بازرگان، در دوره‌هایی از تاریخ همچون روزگار هخامنشی و اشکانی چنان رونقی به دنیای تجارت جهان باستان می‌دادند که به گستره‌های سیاست، اجتماع و فرهنگ و هنر امکان می‌داد همواره مرزهای خویش را از گستره این سرزمین فراتر برده، ایرانیان را در دسته نام‌آوران و تاثیرگذاران جهان باستان جای دهند. ایران در آن روزگاران، دروازه‌ای گشوده بر بازارهای جهانی داشت و برپایه اقتدار و توان داخلی که از پویایی و رونق تجارت و اقتصاد برمی‌آمد، بر بخشی بزرگ از پهنه این کره مسکونی حکم می‌راند. این ویژگی را هزاره‌ها بعد، از پسِ جنگ‌ها و آشوب‌های پیاپی که بر تن استوار این سرزمین و مردمان‌اش زخم می‌رساند، در دیگر دوره‌ها همچون روزگار صفوی نیز نمایان می‌شد. تجارت ابریشم ایران در آن روزگار، هم‌ترازی در جهان نداشت؛ اصفهان روزگار صفوی، بی‌درنگ و ایستایی، میزبان هزاران کاروان تجارتی و بازرگانی ابریشم بود که از جاده‌های امن و مجهز ایران به دیگر نقطه‌های جهان راه می‌سپردند و حکم‌رانان صفوی برپایه همین اقتصاد توانمند ملی، ایرانی مترقی پدید آورده بودند.

ایران مال

روزگار کنونی؛ بازتابش امید و سرزندگی بر اقتصاد درون‌زای ملی

بازار بزرگ ایران، در گوشه شمال غربی پایتخت، از آغاز تاکنون که در آستانه بهره‌برداری جای گرفته است، برآن بوده با بهره‌مندی از توان ایرانیان کوشا و هنرمند، همچنین الگوگیری از آموزه‌های نوین جهانی به ویژه در زمینه پیدایش بزرگ‌بازارها، پرده‌ها را به کناری زده، گوشه‌هایی از آن خاطره‌های دور و نزدیک را فراروی دیدگان ایرانیان امروز بنمایاند. جاذبه‌های اقتصادی بازار بزرگ ایران که در منظومه‌ای چشم‌نواز، بخشی بزرگ از نیازهای روزمره شهروندان را پاسخ می‌گوید، بازگشت امید و رونق به اقتصاد درون‌زا و تولید ملی را در نظر دارد. اقتصاد درون‌زای ملی بیش از هر چیز به «امید» و «کوشایی» و «سرزندگی»، همچنین به گستره‌ای برای خودنمایی این چشم‌اندازها نیازمند است. رونقی که «بازار بزرگ ایران» از جنبه اقتصادی، در کنار همه دیگر ویژگی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و معماری پدید می‌آورد، این رویکرد میهن‌دوستانه را در خود دارد. پیدایش این دستاوردهای بزرگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری در گوشه‌ای از این پایتخت بزرگ و در کنار همه این‌ها، فعال‌سازی بخشی از ظرفیت صنعت گردشگری پایتخت که از نگاه‌ها دور مانده است، نه تنها نگاه گردشگران ایرانی را به خود می‌کشاند، که همچون دستاوردی بزرگ، جهانگردان را به تماشای این «شهر فرنگ» زیبای ایرانی برمی‌انگیزد.

ایران مال

کوشش‌هایی در تراز جهانی

تنها ۳۰درصد از فضای بازار بزرگ ایران به مراکز خرید و کاربری تجاری و بازرگانی اختصاص یافته است. مجموعه‌های فرهنگی، تفریحی، هنری و همگانی، بخشی بزرگ از این پیکره را دربرگرفته‌اند. مرکز تفریحات و سرگرمی‌های خانوادگی، گالری خودرو به عنوان فضایی برای نمایش خودروهای برتر جهانی، آب‌نمایش و نورپردازی دریاچه، هتل، مجموعه پردیس سینمایی با ۱۴ سالن و ۲هزار صندلی و فناوری‌های نوین شنیداری و دیداری در تراز استانداردهای جهانی، تالار پذیرایی با گنجایش بیش از ۷۰۰ نفر، مرکز نمایشگاه‌ها، آمفی‌تئاتر، پیست یخ به عنوان جاذبه‌ای چشم‌نواز با جایگاه تماشاگران، بازار سنتی، چهارسوق، تالار آینه، تالار الماس، باغ کتاب، باغ ایرانی، باغ دیدار، هتل و مسجد باشکوه جامع، رنگین‌کمانی از هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی در کنار رویکرد اقتصادی و تجاری این بزرگ‌بازار ایرانی پدیدار ساخته‌اند تا نه تنها ویژگی تاریخی مردمان این سرزمین در نگرش به اقتصاد «انسان‌محور» را بازتابانند، که نشان دهند دستاورد کوشش‌هایشان در تراز جهانی است و این توانمندی را دارد جریان «یک‌سویه» کنش ایرانیان با بازارهای جهانی را به تعاملی «دوسویه» بدل ساخته، نگاه جهانیان را به این گوشه از جهان شرق بکشانند. عرضه توان ایرانی برپایه نگرشی جهانی، دستاوردی است که بازار بزرگ ایران در واپسین ساله‌های سده چهاردهم خورشیدی به جامعه ایران و جهان عرضه می‌دارد.

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

رهبری جهانی، حرفۀ امور عمومی

بیش از شش دهه، اِدِلمَن به ایجاد و استقرار برخی از بزرگترین علائم تجاری (برَند) شرکتی و محصول در جهان کمک کرده است.

 

اِدِلمَن پیشگام مفهوم مشارکت عمومی (public engagement) است – فصل مشترک امور عمومی و روابط عمومی که برداشت‌ها را تغییر می‌دهد و رفتارها را متحول می‌سازد. امروز، اِدِلمَن به عنوان رهبر در مساعدت به ارباب رجوع برای مشارکت در گفتمان اجتماعی بین‌المللی سازنده دربارۀ برخی از مهم‌ترین مسائل روز شناخته می‌شود.

ادامه مطلب...
۰۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

هفت عامل مهم موفقیت در کار روابط عمومی

در صورتی که می خواهید در روابط عمومی موفق باشید، هفت مهارت زیر را در خودتان تقویت کنید:
1. کار گروهی
2. سازگاری
3. مهارت های حل مسئله
4. انعطاف پذیری
5. برنامه ریزی

6. علاقه به رویدادهای کنونی
7. رهبری

۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

مهارت «نه» گفتن در محیط کار

بسیاری از ما به سختی می توانیم در محل کار«نه» بگوییم ، و بعضی از ما حتی تصور نمی کنیم که اجازه نه گفتن را داریم یا خیر؟ خصوصا که جدیدا شروع به کار کرده باشیم. نحوه گفتن این «نه» موضوع بسیار حساسی است چرا که نگه داشتن تعادل بین یک شخصیت مردم دار و یک شخصیت محکم و جدی بسیار دشوار است. اگر فاقد این مهارت باشیم و نتوانیم این تعادل را همواره حفظ کنیم آسیبهای جدی روحی در محیط کارمی بینیم. اگر صرفا فقط آدم مهربان و خیر خواه و مردم داری باشیم انرژی و وقت محدود ما همیشه برای راضی نگه داشتن رئیس و همکار خود کافی نخواهد بود! به هر حال آنها دیر یا زود باز هم از ما ناراضی خواهند بود!

چرا که ما همیشه نمی توانیم طبق دلخواه آنها عالی باشیم! اگر همیشه برای هر چیزی که از ما بخواهند “بعله” بگوییم خیلی طول نمی کشد که از کار کردن لذت نخواهیم برد و با احساسات منفی و مخرب در محیط کار حضور خواهیم یافت! اینکه شاید احساس کنیم مورد سوء استفاده قرار می گیریم و تمام کارهای سخت را روی دوش ما تلمبار می کنند! اینکه آنها به اندازه کافی قدر شناس نیستند و اینکه دائم خود را با دیگران مقایسه می کنیم و حتی احتمال دارد که کسانی که نصف کار ما را انجام میدهند همان جایگاه را در کمپانی داشته باشند ما را آزار دهد، چون رفتارها به مرور زمان تبدیل به عادت می شوند و احتمالا آنها فراموش خواهند کرد که آنگونه که باید از شما تشکر کنند.ما به مروراز راضی نگه داشتن دیگران خسته می شویم که ممکن است ما را دلسرد و مایوس کند!

ادامه مطلب...
۰۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ظهور دیرهنگام پیام رسان های داخلی

 زمانی که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات بر سر زبان ها افتاد و مسئولان نویدی را برای ایجاد ساماندهی اطلاعات و بسترجدید اینترنت در کشور را دادند، شاید ازهمان ابتدا مصداق این جمله بود << سنگ بزرگ علامت نزدن است >> در شرایطی که تاکنون در تامین نیازمخاطبان حوزه فناوری اطلاعات کمرنگ عمل می کنیم، سخن از شبکه ملی اطلاعات تنها رویایی بود که درذهن ها نقش بست، رویایی که برای تحقق اش نیازمند عوامل مختلفی همچون یک جورچین است تا هرقطعه درکنارهم تصویری مشخص یعنی شبکه ملی اطلاعات را نشان دهد. این روزها سخن از پیام رسان های داخلی است، پیام رسان هایی که وظیفه انتقال پیام را درقالب صدا، متن تصویر با سهولت و دسترسی ارزان را برای کاربران خود فراهم کرده اند، اما آیا دراین نبرد تن به تن میان پیام رسان های داخلی و خارجی کدام با اقبال عمومی مواجه خواهد شد و یا این بارهم به تلخکامی اینترنت ملی منجرمی شود و یا مسئولان با روش های خود برنده این دوئل را مشخص می کنند.

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی جانسون کینگ

روابط عمومی جانسون کینگ از ابتدای تاسیس خود روندی رو به رشد را در ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تخصصی همچون فن‌آوری اطلاعات (IT) و رسانه‌ها داشته است. از زمان شکل‌گیری این روابط عمومی در سال 1992، جانسون کینگ به طور ثابت سالیانه رشدی معادل 50 درصد داشته است به طوری که در فهرست یکی از رو به رشدترین کارگزاران روابط عمومی در حوزه فن‌آوری اطلاعات در انگلستان قرار دارد. توسعه همه جانبه با اهداف و برنامه‌های متعالی، نیازمند بصیرت و کسب مهارت‌های ویژه‌ای است که باید بر پایه دانش استوار باشد. از همین رو جانسون کینگ با به خدمت گرفتن گروهی متخصص به برنامه‌ریزی در برگزاری کنفرانس‌ها مبادرت ورزیده و با ارائه سخنرانی‌هایی در مورد چشم‌انداز رقابت‌های آینده روابط عمومی‌ها فرصتی را فراهم می‌آورد تا روابط عمومی‌ها، چشم‌انداز آینده مشتریان و مخاطبان خود را بنگرند.

ادامه مطلب...
۲۸ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تاثیر فناوری در تغییر نقش ارتباطات شرکتی

امی هودز به عنوان مدیر ارتباطات در Dupont و Invista در 25 سال اخیر، گفت که فناوری پیشرفت کرده و نقش مدیران ارتباطات و نمایندگان روابط عمومی را در شرکت های بزرگ و کارخانه های صنعتی تغییر داده است. افرادی که در این موقعیت قرار دارند باید هنگام پاسخ دادن به سوالات سریع و دقیق باشند. او گفت: "شما باید بسیار متفکر باشید." "در حالیکه شما مجبور هستید بیدرنگ و سریع و انعطاف پذیر باشید تا بتوانید به هر چیزی در رسانه های اجتماعی توجه کنید که ممکن است نادرست باشد، شما باید در مورد آنچه شما می خواهید انجام دهید، به انجام آن مطمئن شوید."

او گفت: کسانی که در کارخانه های صنعتی و شرکت های بزرگ کار می کنند، باید کسب و کار خود را درک کنند و اطلاعات را به جامعه به شیوه ای دقیق که می تواند درک شود، منتقل نمایند. تنها راه رسیدن به این هدف، داشتن گفتگوهای مداوم با جامعه از طریق سیستم عامل های رسانه ای اجتماعی و ایجاد روابط چهره به چهره است.

ادامه مطلب...
۲۷ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تعهد روابط عمومی

تعهد روابط عمومی در واقع بسط و تعمیمی از همان جایگاه یابی یک سازمان است. اگر به جایگاه‌یابی به عنوان زمین حاصلخیزی می نگرید که به یک برند اجازه می دهد تا جوانه بزند، رشد کند و به موفقیت دست پیدا کند؛ تعهد در واقع “فلسفه” و “میوه” روابط عمومی است – در واقع مزیت محسوسی است که باعث می شود تا یک خدمت مطلوب و مورد پسند باشد. قول و تعهد زمانی خوب است که حفظ شود و به آن وفادار باشیم. اگر سازمانی به قول و تعهد خود عمل نکند، اعتبار آن احتمالا کاهش پیدا می کند.
در حقیقت، هزینه فرصت مخفی شدن در سایه بسیار سنگین است. اگر یک سازمان به توانایی های خود اطمینان دارد و همواره تجربه ای ثابت و جذاب را برای مخاطب خودش رقم زده است، خیلی راحت می تواند خودش را از رقبا متمایز کند و جایگاه رهبری برای خودش کسب کند. شما چه قول هایی را به مخاطب خود داده اید و می دهید؟
ادامه مطلب...
۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

نفوذ اجتماعی

کالین زوت (Colleen Szot) یکی از موفق‌ترین نویسندگان در صنعت برنامه‌ریزی پولی است آن هم به یک دلیل خوب: علاوه بر نوشتن چندین"فیلم تلویزیونی آگاهی‌بخش تجاری" در ایالات متحده آمریکا، اخیراً برنامه‌ای تولید کرد که سابقۀ فروش تقریباً بیست ساله برای کانال خرید خانگی را پشت سر گذاشت. اگرچه در برنامه‌های او از بسیاری از عناصر معمول در اکثر فیلم‌های تلویزیونی تبلیغات تجاری، از جمله تکیه کلام‌های پر زرق و برق، مخاطبان به طرز نامعقولی مشتاق و تأیید افراد مشهور استفاده می‌شود، اما "زوت" سه واژه در فیلم تبلیغاتی متعارف را تغییر داد که سبب افزایشی عظیم در تعداد کسانی شد که محصول او را خریداری کردند.

حتی از آن هم جالب‎تر آن که، این سه واژه برای مشتریان بالقوه روشن ساخت که فرایند سفارش محصول ممکن است سبب بگو مگو و زجرآور باشد. این سه واژه چه بودند و چگونه سبب افزایش چشمگیر فروش شدند؟

"زوت" عبارت بسیار آشنای دعوت به عمل را که "اوپرواتورها منتظرند، لطفاً هم‌اکنون تماس بگیرید" به عبارت "اگر اوپراتورها مشغول بودند، لطفاً مجدداً تماس بگیرید" تغییر داد. ظاهراً این تغییر احمقانه ممکن است به نظر برسد. به هر حال، این پیام به نظر می‌رسد این نکته را منتقل می‌سازد که مشتریان بالقوه ممکن است مجبور باشند وقت خود را به شماره‌گیری و ارتباط مکرر تلف کنند تا بالاخره بتوانند با نمایندۀ فروش تماس بگیرند.

ادامه مطلب...
۲۲ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۴۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

۵ احساس صعب الوصول در تبلیغات

یکی از دشوارترین ترفندهای تبلیغاتی این است که با مخاطبان خود در یک سطح عاطفی عمیق ارتباط برقرار کنید. این کار برای امثال صندوق جهانی طبیعت (WWF) و بنیاد کودکان جنگ (War Child) به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، زیرا هدف آنها واضح است و چیزی که نشان می دهند واقعیت دارد. اما اشک ریختن مردم به خاطر یک تصویر یا پیام غم انگیز، نمی تواند به تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات شما کمکی کند. در حقیقت، اگر حرفه شما مسیر متفاوت و غیرجامع تری داشته باشد چه باید کرد؟

شما ممکن است در زمینه بازاریابی اسپری بینی، تجهیزات مکشی تمیز کردن خانه یا بیمه ماشین مشغول باشید، پس در این حالت، شما و بنگاه تان باید چه کاری انجام دهید؟

پیدا کردن هرگونه میانبر آشکارا در دنیای چند رسانه ای بیش از حد اشباع شده ما، حتی در دهه ۱۹۷۰ میلادی هم دشوار بود، اما در حال حاضر، سوای از تلویزیون، کانال های دیجیتالی و دستگاه های متعددی را برای انجام این کار در اختیار دارید. برای به حرکت درآوردن قطار تبلیغات، مطلوب ترین سوختی که برای مان باقی مانده، قطع درخت احساسات و به دست آوردن هیزم های عاطفی است و مواردی که در پایین می آید، صعب الوصول ترین عواطفی است که می توانیم برداشت کنیم.

ادامه مطلب...
۲۱ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی