اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۴۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

پنح تفاوت اصلی بین تبلیغات و روابط عمومی

تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی
1- ارتباطات داخلی یا خارجی

تبلیغات: اگر در یک آژانس خبری فعالیت می‌کنید، ارتباطات اصلی شما شامل همکاران خودتان در محل آژانس و مراجعین به آژانس می‌شود. اگر از طرف مراجعه‌کننده اقدام به خرید فضای تبلیغاتی کنید، آنگاه ممکن است با نمایندگان رسانه‌ها نیز در ارتباط قرار بگیرید.

روابط عمومی: شما با رسانه‌ها در ارتباط و تعامل هستید و رابطه‌ای دوسویه را با آن‌ها بسط و توسعه می‌دهید. یعنی ارتباطات شما محدود به فضای داخلی شرکت شما نیست و همواره در ارتباط با نمایندگان یا دوستان و آشنایان خود در محل دفتر رسانه‌های مختلف هستید.

2- هدف قرار دادن مخاطب یا مجاب کردن تهیه‌کنندگان

تبلیغات: شما در پی مخاطب هدف خودتان و تبلیغات مرتبط با آن هستید. به عبارتی اقدام به تبلیغ و معرفی یک محصول برای خانم‌ها در یک شبکه با مخاطب مردانه نمی‌کنید.

روابط عمومی: شما باید اقدام به مجاب کردن تهیه‌کنندگان رسانه‌ها برای استفاده از اطلاعات و محتوا تهیه‌شده از طرف خودتان برای یک مقاله، یک برنامه خبری یا . . . باشید.

ادامه مطلب...
۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تفاوت بین بازاریابی و روابط عمومی

 تفاوت بین بازاریابی و روابط عمومی

چند سال پیش خیلی متعجب شدم وقتی برای اولین بار یکی از همکارانم دریکی از این همایش‌های آموزشی بین‌المللی در کنارم نشسته بود و آهسته از من پرسید: “می دونم که سؤالم خیلی بی معنیه . . . اما اصن فرقی بین بازاریابی و روابط عمومی هست؟”

وقتی‌که در ادامه و از فرط تعجب چشمانم از حدقه بیرون زده بود و یک‌باره به نشانه تائید سرم را تکان دادم، همکارم با خونسردی تمام ادامه داد: “خوب فرقشون چیه؟”

در آن زمان من مشغول کار دریکی از شرکت‌های بزرگی بودم که قرارداد نمایندگی یکی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را داشت و در آن مجموعه من عضوی از یک تیم بزرگ روابط عمومی بودم که به‌طور کاملاً مستقل از یک تیم کاملاً بزرگ‌تر بازاریابی فعالیت می‌کرد. در آن فرصت من سعی کردم تعدادی از تفاوت‌های موجود بین این دو حوزه را که به ذهنم می‌رسید برای این دوستم بیان کنم – اینکه بازاریابی از تیم فروش حمایت و پشتیبانی می‌کند، روابط عمومی از برند و تعهدات آن حمایت می‌کند، بازاریابی مسئولیت‌های تبلیغاتی را اداره می‌کند، روابط عمومی مسئول ارتباط با رسانه‌های عمومی است و . . .

ادامه مطلب...
۳۱ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

صحبت های معاون تشریفات ریاست جمهوری از سفرهای اروپایی روحانی

معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس جمهوری

معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس جمهوری ضمن تشریح آداب دیپلماتیک دیدار دکتر روحانی با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان ناگفته هایی از نخستین سفر رییس جمهوری به دو کشور ایتالیا و فرانسه بیان کرد.

بهمن حسین پور دشت گلی در گفت و گو با ایرنا افزود: آنچه در صدر برنامه ریزی تشریفات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، بهره گیری از رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست خارجی با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

وی ادامه داد: همواره تلاش شده و می شود تا شرایط میزبانی دولت های پذیرنده به گونه ای تمهید شود که شئونات مقامات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل ممکن تکریم و مورد احترام و توجه والا قرار گیرد.

معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس جمهوری با تشریح واژه تشریفات گفت: تشریفات (معادل protocol در زبان انگلیسی) در فرهنگ زبان فارسی تحت عنوان «برگزاری میهمانی آبرومندانه» نام برده شده است. برخی از صاحب نظران نیز بر این باورند که تشریفات از ریشه «شرف» اقتباس شده و معنای آبرومندانه، حیثیت و اعتبار را تداعی می کند.

ادامه مطلب...
۳۰ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۱۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

خودروهای تشریفاتی در کشور های جهان

Diplomat cars

یک خودروی تشریفات دولت به صورت استاندارد برای حمل و نقل سران یا رؤسای یک دولت یا کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موارد خاص می‌تواند به حمل و نقل و جابه‌جایی مقامات دیگر کشورها که برای بازدید سیاسی به کشوری دیگری سفر کرده‌اند، کمک کند". این تعریفی است که از خودروی تشریفات ارائه می‌شود و احتمالا مفهوم آن در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران، قطعا از اولین و واجب‌ترین گزینه‌هایی که یک خودرو را به بدنه دولت در هر کشوری وصل می‌کند، امنیت آن است. خودروهای تشریفات دولت باید از امنیت و ضریب ایمنی بالا برای حفاظت از مقامات برخوردار بوده و توانایی و شکوه لازم را برای انجام این وظیفه دارا باشند. به همین منظور معمولا لیموزین‌ها، خودروهای اجرایی یا اسپورت برای خدمت‌رسانی انتخاب می‌شوند.

لانچیا ثسیس،  خودروی دولت ایتالیا (برای سال ها ثسیس یکی از منحصر به فردترین خودروهای دولتی جهان به شمار می‌آمد)

خودروی دولت ایتالیا

در اغلب مواقع، به دلیل ریسک امنیتی بالایی که برای سرنشینان این خودروها وجود دارد، خودروها با درجات بالایی حفاظت شده و ایمن‌سازی می‌شوند. بنابراین استفاده از لفظ پوشش‌های زرهی یا ضدگلوله برای این وسایل متحرک چندان هم عجیب نیست. این خودروها توسط سازندگان خودرو یا گروه‌های ویژه و متخصص دیگری تجهیز "افترمارکت" می‌شوند. لفظ زرهی که برای خودروهای تشریفات دولت به کار می‌رود به معنای تقویت و مصون‌سازی یک خودروی غیرنظامی است و با آنچه معمولا از یک خودروی ارتشی یا نظامی انتظار می‌رود فرق دارد.

آئودی A8، که برخی مواقع توسط آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مورد استفاده قرار می گیرد

خودرو صدراعظم آلمان

زمانی که یک مقام بلندپایه داخلی یا خارجی وارد این خودروها می‌شود، افرادی موتورسوار از گروه‌های ویژه، نیروهای انتظامی یا اعضای نظامی و ارتشی مقامات دولت ومهمان‌هایشان را، در حرکت پشتیبانی می‌کنند.

خودروی رسمی مقام ارشد دولت نیوزلند در سال 2010

خودروی رسمی مقام ارشد دولت نیوزلند

راننده رئیس جمهور آمریکا، از میان یکی از باتجربه‌ترین اعضای سرویس اطلاعاتی این کشور و راننده رئیس‌جمهور روسیه نیز از از افسران درجه بالای سرویس پشتیبانی فدرال در روسیه انتخاب می‌شوند. نخست‌وزیر بریتانیا نیز راننده‌ای در اختیار دارد که افسر ویژه حفاظتی از سازمان پلیس متروپلیتن است.

این می‌باخ 62 در ماه مارس سال 2011 به عنوان خودروی تشریفات از سوی پادشاه مالزی انتخاب شد

خودروی تشریفات پادشاه مالزی

در کنفرانس‌های بین‌المللی و بازدیدهای سیاسی و دولتی، اصولا کشور میزبان امنیت حمل و نقل زمینی و امنیت اعضای مهمان را توسط این خودروها تامین می‌کند. اگرچه همان‌طور که پیشتر مطرح شد در همین مواقع برخی از کشورها، خودروهای تشریفات خود را به کشور مقصد حمل می‌کنند.

خودروی تشریفات ریاست جمهوری فرانسه، سیتروئن C6

خودروی تشریفات ریاست جمهوری فرانسه

کشورهایی که صاحب یک صنعت اتومبیل ملی هستند، در ائتلاف با دولت یکی از صنایع ملی کشور خود را به عنوان سازنده خودروهای تشریفات و دولت انتخاب می‌کنند که افتخار بزرگی برای بنگاه اقتصادی مربوطه به شمار می‌آید از طرفی دولت‌ها نیز با افتخار به صنعت اتومبیل کشورشان می‌نازند.

کادیلاک 1، آخرین سری از خودروهای "بیست" به معنای هیولا که برای اولین بار با ورود ترامپ به کاخ سفید مورد بهره‌برداری قرار گرفت

خودرو تشریفات آمریکا

پیش از این نیز فورد و کرایسلر برای رؤسای جمهور آمریکا خودروهای تشریفات را ارائه کرده‌اند. رهبران شوروی سابق نیز از خودروهای بومی و سفارشی کارخانه کشور خود با نام اختصاری "زیل" بهره می‌بردند. اما پس از فروپاشی شوروی و شرایط نامساعد شرکت زیل رئیس‌جمهور روسیه از این خودروها صرف‌نظر کرد و خودرو‌های کرملین را به مرسدس بنز تغییر داد. اما اینک پوتین یک خودروی جدید ملی را برای سال 2020 به خودروسازان کشورش سفارش داده است.

مرسدس بنز W221، خودروی نهاد ریاست جمهوری آلمان

خودروی نهاد ریاست جمهوری آلمان

امپراطور ژاپن از تویوتا سنتری، نخست‌وزیر ایتالیا از مازراتی، نخست‌وزیر مالزی از پروتون پردانا، رئیس جمهور چک از اشکودا ساپرپ و پادشاهی بریتانیا به شکلی موروثی از بنتلی استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز می‌تواند انتخاب‌هایی بین پژو سیتروئن یا رنو داشته باشد. آلمان‌ها نیز در دریایی از انتخاب برای خودروهای تشریفاتی غرق خواهند شد.

با این وجود خودروهای مورد استفاده تنها خودروهای دولتی این کشورها نیستند و یک دولت در آن واحد گزینه‌های متعددی را در مراسم‌های مختلف و با توجه به سطح اهمیت آن انتخاب می‌کند.  بسیاری از کشورها نیز با توجه به تولید خودروهای داخلی، خودروهای لوکس و برتر کشورهای دیگر را برای موقعیت‌های رسمی خود انتخاب می‌کنند.

۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

چهار حقیقت روابط عمومی

برخی از استراتژی های روابط عمومی قابل استفاده و بکارگیری در هر کسب و کاری می باشند و شما به منظور بهره مند شدن از آنها فقط و فقط نیاز به بکار بردن آنها در کمپین بازاریابی خودتان دارید.

خواه مدیر یک شرکت بزرگ باشید یا استارت آپی را در حوزه فن آوری اداره کنید یا حتی مالک یک کسب و کار کوچک محلی باشید، 4 استراتژی در حوزه روابط عمومی که به شما معرفی می کنیم، در صورت بکارگیری و استفاده صحیح منافع زیادی برای شما به دنبال خواهند داشت.

یک داستان جذاب موجب جلب توجه مخاطب می شود.

اگر از این راهکار بخوبی استفاده شود می تواند شرکت و سازمان شما را برای انتقال پیام های کلیدی خودش به مخاطبین هدف خود به شکلی یاری دهد که در اذهان آنها الهام بخش معنا باشد. توجه داشته باشید که هر کارمندی در مجموعه شما دارای دیدگاه خودش می باشد و این به این معنا است که هر یک از آنها گوینده یک داستان هستند. توجه داشته باشید که بیان داستان های مختلف تا زمانی که یک هسته و درون مایه یکسانی را دنبال می کنند اشکالی نداشته و در نهایت یک پیام مشخص و ثابت را انتقال می دهند.

برای شناخت این داستان می توانید این سوالات را مطرح کنید: چه تفاوتی با رقبای خود داریم؟ فرهنگ سازمان ما چیست؟ در کجای صنعت قرار داریم؟ چه کاری انجام می دهیم که پیش از این توسط دیگران انجام نشده است؟ چرا یک مشتری باید ما را انتخاب کند؟

ادامه مطلب...
۲۹ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

هوپ هیکس، از مدل تا مدیر روابط عمومی دونالد ترامپ

Hope Hicks

🔺 مدیر موقت جدید دفتر ارتباطات رئیس جمهوری آمریکا سابقا مدل بوده و ۲۸ ساله است. هوپ هیکس، که به تازگی پا به عرصه سیاست گذاشته، یکی از مهم‌ترین مشاوران دونالد ترامپ است.

🔖 هرچند که سابقه همکاری او با خانواده ترامپ به پنج سال پیش باز می‌گردد، اما خانم هیکس یکی از چهره‌های گم‌نام در میان مشاوران رئیس جمهوری آمریکا است. عملکرد موفق هوپ هیکس در پنج سال گذشته علاوه بر مطرح کردن نام او به عنوان یکی از پرنفوذترین مشاوران رئیس جمهوری آمریکا، باعث شد که او با درآمد سالانه ۱۸۰ هزار دلار یکی از پردرآمدترین کارمندهای آقای ترامپ هم بشود.

🔖 این زن گم‌نام که سابقه فعالیت‌ سیاسی هم ندارد، چطور سر از دولت آمریکا در آورد؟

🔖 پیش از سیاست و آشنایی با دونالد ترامپ، هوپ هیکس صاحب یک موسسه روابط عمومی بود. موسسه‌ای که شرکت پوشاک ایوانکا ترامپ را در فهرست مشتریانش داشت. هوپ هیکس که مدل رالف لوران بوده، علاوه بر مدیریت روابط عمومی شرکت ایوانکا ترامپ، چند باری هم به عنوان مدل لباس‌های دختر رییس جمهور آمریکا جلوی دوربین رفته است.

ادامه مطلب...
۲۹ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

در دنیای روابط عمومی آنلاین از ابزارهای تسهیل‌کننده نباید غافل بود

تمسا

پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای مجازی موجب بروز تغییرات زیادی در سبک زندگی امروزی ما شده است. این تغییرات تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی ما را متاثر ساخته و روابط عمومی نیز به عنوان یکی از وجهه‌های زیست سازمانی، از این تغییرات بی‌بهره نمانده است؛ به شکلی که استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، یکی از بخش‌های مهم روابط عمومی محسوب می‌شود.

گستردگی بسترهای ارتباطی، فعالیت در فضای روابط عمومی دیجیتال را کمی پیچیده‌تر ساخته است اما همگام با توسعه شبکه‌های اجتماعی و بسترهای روابط عمومی دیجیتال، ابزار های مدیریتی این فضا نیز رشد معناداری داشته است.

به عنوان مثال، تمسا یکی از ابزارهایی است که به تازگی به بازار معرفی شده و در مدتی کوتاهی توانسته است بخش اعظمی از نیازهای فعالان روابط عمومی را برطرف سازد. از امکانات این پلتفرم می‌توان به جستجوی جامع در تمامی بسترهای دیجیتال، تحلیل کامنت‌ و پست‌، انتشار زمان‌دار محتوا در رسانه‌های دیجیتال و رصد اکانت‌های دیجیتال سازمانی اشاره کرد.

۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

اسرار روابط عمومی دوران باستان

 

اگر بخوبی به کاوش در گذشته بپردازید، نشانه های خوبی از گذشته می یابید که نشان دهنده این است که یک استراتژی موثر روابط عمومی برای این دوره باید دارای چه ویژگی هایی باشد. دلیل و برهان می خواهید؟ در ادامه شما را با 5 اصل اساسی روابط عمومی موفق از دوران های پیش آشنا می کنیم:

به عنوان مثال زمانی که جولیوس سزار نطق معروف و جذاب خود را در سال 50 پیش از میلاد تنظیم کرد تصویر زنده و واضحی که وی از بکار بردن ادوات نظامی ارائه داد منجر به اقناع مردم یونان به این موضوع شد که وی بهترین نامزد برای رئیس دولت است. همچنین زمانی که کلئوپاترا تسلط خود بر زبان مصری را با دانش ریاضیات خودش به عنوان یک تاکتیک ارتباطی ترکیب کرد، موفق به ارتقاء وضع ارتباطات و ترمیم بی ثباتی اقتصادی در آن کشور شد.

امروزه در سال 2015، اخبار از هر دوره دیگری در تاریخ بهتر و سریعتر به نقاط دورتر انتقال پیدا می کند. تحول دیجیتالی – حتی در طی دهه گذشته – بطور کامل منجر به تغییر شیوه های مرسوم در روابط عمومی شده است. در حالیکه بسیاری همچنان باید قوانین جدید مربوط به توسعه دیجیتال را بپذیرند، بسیاری بینش باقی مانده از دوره های تاریخی در رابطه با تعامل را از دست داده اند. شاید توانایی نواختن و به صدا درآوردن تارهای صوتی انسان در قالب کلمات در قعر فن آوری دیجیتال گم شده است. شیوه های مورد استفاده در روابط عمومی دیگر آنچنان شبیه گذشته نیست. امروزه با ظهور شیوه های دیجیتال در تهیه و ارسال پیام ها انقلاب بسیار بزرگی در این حوزه به وجود آمده و این جریان همچنان ادامه دارد.

ادامه مطلب...
۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روز عکاسان روابط عمومی مبارک

روز عکاس

امروز برابر با 19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است. چرا این روز چنین عنوانی بر خود گرفته است و تاریخچه‌ی این نامگذاری چیست و به چه رویدادی بازمی‌گردد؟

قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس(1) ، اشراف‌زاده‌ی فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی(2) نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت. چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر(3) به سال 1837 به فناوری‌ای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌اندود ثبت می‌کرد. او فناوری خود را داگروتیپ(4) نامید که در تاریخ عکاسی بعنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود. این فرایند اصلاحات و تغییراتی کرد تا اینکه در ژانویه 1839 آکادمی علوم فرانسه داگروتیپ را بعنوان یک اختراع فنی به ثبت رساند. ولی چند ماه بعد دولت فرانسه که به اهمیت این اختراع پی برده بود با تخصیص مقرری ماهانه برای داگر و شریکش، که فرزند نیپس بود، از آنان خواست که در یک گردهمایی در پاریس در 19 آگوست 1839 جزئیات فنی داگروتیپ و چگونگی کارکرد این فرایند را برای عموم شرح دهند. دولت وقت فرانسه، در آن روز، اختراع جدید یعنی «عکاسی» را بعنوان هدیه‌ای رایگان به تمام جهان اعلام نمود و این نخستین رونمایی عکاسی برای عموم مردم بود؛ یعنی نقطه‌ی آغاز رشد این فن و هنر در جهان.

ادامه مطلب...
۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

به زودی فردی به عنوان معاون اطلاع‌رسانی دولت انتخاب خواهد شد

رمضان شجاعی کیاسری

🔖 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت:‌به زودی فردی به عنوان معاون اطلاع‌رسانی دولت انتخاب خواهد شد که وظیفه‌اش ایجاد سازوکاری واحد برای تبیین عملکرد روابط عمومی‌ها و اطلاع‌رسانی خدمات دولت است.

🔖 وی افزود: وظیفه معاون اطلاع‌رسانی دولت ایجاد سازوکاری برای تبیین عملکرد روابط عمومی و خدمات ارائه شده به مردم است.

🔖 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور تصریح کرد: رسانه باید جای خود را با ارتباطات و روابط عمومی عوض کند چرا که رشد سریع فناوری منجر به تغییر معادلات شده و روابط عمومی نقش و کارکرد رسانه را پیدا کرده‌اند.

🔖 شجاعی کیاسری خاطرنشان کرد: متأسفانه همچنان نگاه‌ها به روابط عمومی به شکل سنتی است و حوزه روابط عمومی در دید مسئولین زنگ تفریح آن سازمان، ارگان یا وزارتخانه است و بهایی به روابط عمومی‌ها داده نمی‌شود.

🔖 وی تصریح کرد: کارکرد مدیران و وزرا از طریق روابط عمومی‌ها دیده می‌شود لذا نباید هر کارمند یا مدیری که در آن سازمان عنصر زیادی تلقی شده و یا تخلفی انجام داده را به حوزه روابط عمومی مأمور کرد.

ادامه مطلب...
۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی