اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

اهمیت و جایگاه روابط عمومی

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن وابسته است. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی‌ها به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان بوده و مسئولیت های خطیری در این زمینه بر عهده دارند. به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. ولی متاسفانه در ایران روابط عمومی در سراب فکری مدیران قرار دارد و به عنوان کار تخصصی به آن نگاه نمی شود بلکه در حد انجام کارهای مربوط به تشریفات ادارات و حتی کارهای شخصی توسط بعضی مدیران ضعیف تعریف می شود.

اسد بابایی

باید توجه داشت که روابط عمومی نقشی مهمی را در تعیین، شکل دهی و برنامه‌ریزی اجرای سیاست‌های راهبردی یک سازمان ایفا می‌کند و درک اهمیت روابط عمومی به عنوان بخشی از مدیریت استراتژیک به منزله یافتن نوعی مهارت مبارزه برای پیشرفت در سازمان تلقی می‌شود. روابط عمومی فرصتی مناسب را در اختیار مدیریت یک سازمان قرار می‌دهد که تصویر شفاف‌تری از آنچه در محیط سازمان و همچنین جامعه در جریان است یافته و برای پیشرفت هرچه بیشتر از آنها استفاده کند از این رو باید گفت یک روابط عمومی خوب می‌تواند نقش مناسبی را در پیوند مدیران و کارکنان داشته باشد مثل خونی که در رگ‌های سازمان جاری است و تکاپو و جنب و جوش سیستم را ملموس می‌کند.

جمالی اذعان کرد: کارشناسان و مشاوران ارتباطات و روابط عمومی به عنوان چراغی فروزان، راه های توسعه و سازندگی و پشرفت را برای مدیران سازمان و موسسات به ارمغان می آورند از این رو باید گفت روابط عمومی تاکتیک‌هایی دارد که برای رسیدن به اهداف خود انتخاب و اجرایی می کند که این خود نکته‌ای قابل توجه است.

ادامه مطلب...
۲۹ آذر ۹۶ ، ۰۸:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

مالکان کاخ پاسال در صدد حفظ این بنای تاریخی

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه شهرداری در دوره قبل رای به تخریب بزرگترین و گرانترین خانه ایران که در خیابان جردن تهران است، صادر کرده بود، اظهار کرد: در این دوره شهرداری این حکم را لغو کرده و در حال حاضر تخریب کاخ ثابت پاسال منتفی شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه منتظریم تا طرحی برای بهره‌برداری از این بنا آماده شود، گفت: اکنون مالکان این بنا در صدد فراهم کردن طرحی هستند که بتوان ضمن نگهداری از بنا از آن به عنوان مجتمع هم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت کاخ ثابت پاسال در اختیار یکی از نهادهای کشوری است، اظهار کرد: مسئولیت حفظ بناهای تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و آنچه که شهرداری در این موضوعات باید عمل کند، این است که به هیچ وجه مجوزی برای تخریب این بناها صادر نکند.

حجت با اشاره به قانونی در خصوص استفاده از بناهای تاریخی بیان کرد: بر اساس این قاعده بناهای قابل استفاده‌ای که می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند باید از سوی شهرداری مورد بازنگری مجدد قرار گیرند و شهرداری می‌تواند به جای اینکه آن‌ها را تخریب کند، پیشنهاد استحکام‌بخشی را به مالکان آن‌ها دهد.

۲۸ آذر ۹۶ ، ۱۳:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ثروتمندترین ورزشکاران جهان

نشریه فوربس اقدام به طبقه‌بندی ۲۵ ورزشکار جهان بر مبنای میزان درآمد کرده است. در این بین مایکل جردن بسکتبالیست آمریکایی که به سبب بستن قرارداد با شبکه ESPN و TNT ثروت هنگفتی به دست آورد در صدر قرار گرفته است.

مایکل جردن در این طبقه‌بندی با ۱.۸۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۷ ثروتمندترین ورزشکار تاریخ است. گلف‌باز مشهور آمریکایی، تایگر وودز با ۱.۷ میلیارد دلار در رده دوم قرار گرفته و آرنولد پالمر، گلف‌باز با ۱.۴ میلیارد دلار سوم است.

در این رده‌بندی دیوید بکام با ۸۰۰ میلیون دلار در جایگاه هشتم قرار دارد، کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی رئال مادرید با ۷۲۵ میلیون دلار در رده دوازدهم قرار گرفته است و لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسلونا با ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه شانزدهم است که ۳ فوتبالیستی هستند که در بین ۲۵ ورزشکار ثروتمند جهان قرار دارند.


فهرست 25 ورزشکار ثروتمند جهان

1- مایکل جردن (بسکتبال)  1.85 میلیارد دلار

2- تایگر وودز (گلف)  1.7 میلیارد دلار

3- آرنولد پالمر (گلف)  1.4 میلیارد دلار

4- جک نیکلاس (گلف) 1.2 میلیارد دلار

5- مایکل شوماخر (فرمول یک ) یک میلیارد دلار

6- فیل میکلسون (گلف)  815 میلیون دلار

7- کوبی برایانت (بسکتبال) 800 میلیون دلار

8- دیوید بکهام (فوتبال) 800 میلیون دلار

9- فلوید مایوادر (بوکس) 785 میلیون دلار

10- شکیل اونیل (بسکتبال) 735 میلیون دلار

11- لبرون جیمز (بسکتبال) 730 میلیون دلار

12- کریستیانو رونالدو (فوتبال)  725 میلیون دلار

13- گریگ نورمان (گلف) 705 میلیون دلار

14- مایک تایسون (بوکس) 700 میلیون دلار

15- روجر فدرر (تنیس)  675 میلیون دلار

16- لیونل مسی (فوتبال)  600 میلیون دلار

17- الکس رودریگس (بیسبال) 575 میلیون دلار

18- جف گوردون (اتومبیلرانی) 525 میلیون دلار

19- اسکار دلا هویا (بوکس) 520 میلیون دلار

20- مانی پاکویا (بوکس) 510 میلیون دلار

21- درک جیتر (بیس بال) 490 میلیون دلار

22-  پیتون مانینگ (فوتبال آمریکایی) 480 میلیون دلار

23- کوین گارنت (بسکتبال) 480 میلیون دلار

24-  اواندر هالیفیلد (بوکس) 475 میلیون دلار

25- آندره آغاسی (تنیس) 470 میلیون دلار

۲۸ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

محرابی: قصد ورود به فوتبال را نداریم

مدیر تیم‌های ورزشی بیمه رازی گفت: تصمیمی نداریم در فوتبال ورود کنیم و سعی کردیم در رشته‌های المپیکی فعالیت داشته باشیم.

خبرگزاری تسنیم: کیومرث محرابی در خصوص قهرمانی تیم کشتی فرنگی بیمه رازی در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان اظهار داشت: این قهرمانی نتیجه تلاش کادر فنی، مدیریت منسجم و همین طور عملکرد خوب کشتی‌گیران به دست آمد. تیم کشتی فرنگی بیمه رازی با این قهرمانی به پرافتخارترین تیم کشتی فرنگی جهان تبدیل شد.

وی ادامه داد: این تیم در طی 3 سال شرکت در مسابقات جام باشگاه‌های جهان، 2 قهرمانی و یک مقام سومی به دست آورد و در حال حاضر پرافتخارترین تیم کشتی فرنگی جهان است.

محرابی در خصوص عملکرد تیم کشتی آزاد بیمه رازی در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان تصریح کرد: ورزش غیرقابل پیش‌بینی است البته هدفگذاری ما کسب عناوین قهرمانی است و کادر فنی تیم کشتی آزاد هم تلاش زیادی داشته است. این تیم هم پرافتخارترین تیم کشتی آزاد جهان است اما امسال نتوانست قهرمان شود.

مدیر تیم‌های ورزشی بیمه رازی در خصوص احتمال برکناری غلامرضا محمدی از سرمربیگری تیم کشتی آزاد این باشگاه تصریح کرد: احتمال تغییر کادر فنی تیم کشتی آزاد وجود دارد. اگر قرار بر این شد که جابجایی صورت بگیرد 3،4 گزینه را مدنظر داریم تا در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که بیمه رازی قصد تیم داری در فوتبال را دارد یا خیر، گفت: چنین تصمیم نداریم و سعی کردیم در رشته‌های المپیکی فعالیت کنیم. در حال حاضر در رشته‌های تکواندو در بخش بانوان، وزنه‌برداری، کشتی آزاد و کشتی فرنگی فعالیت می‌کنیم. فعالیت در تکواندو هم به خاطر احترام به اولین مدال المپیکی بانوان بود که توسط کیمیا علیزاده صورت گرفت.

محرابی در پایان در مورد این که آیا بیمه رازی هم مثل برخی اسپانسرها تنها برای مدتی محدود تیمداری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: حضور ما در ورزش همیشگی خواهد بود و تا زمانی که کشتی است از این رشته حمایت خواهیم کرد. قهرمانی در مسابقات مختلف کشتی بهانه‌ای است تا به کشتی خدمت کنیم و در بحث اقتصادی کشتی گیران کمک کرده باشیم.

۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۶:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017

پرداخت غرامت به پزشکی که از هواپیمای یونایتد بیرون کشیده شد

دکتر دائو پزشک اهل کنتاکی پس از آنکه حاضر نشد به طور داوطلبانه برای خالی کردن جا برای کارمندان یونایتد هواپیما را ترک کند به زور و به صورتی خشن توسط ماموران فرودگاه بیرون کشیده شد. او که اصلا ویتنامی است لحظاتی بعد با صورت خون آلود به هواپیما بازگشت. ویدئوی بیرون کشیدن او از هواپیما انعکاس گسترده ای در فضای مجازی داشت و باعث خشم عمومی شد. در این حادثه بینی او شکست و دو دندان جلویش افتاد، تجربه ای که وکلای آقای دائو گفتند از سختی های دوره جنگ ویتنام "برای او وحشتناک تر بود." وکلا پرداخت این غرامت را "حل و فصلی دوستانه" توصیف کرده اند.

پیشتر شرکت یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که سیاست رزرو صندلی را اصلاح می کند. به گفته این شرکت یکی از تغییرات این است که اگر از مسافری خواسته شود هواپیما را ترک کند ۱۰ هزار دلار به او ارائه خواهد شد. آقای مونوز رئیس شرکت هواپیمایی یونایتد با اعلام این تغییرات گفت: "همه مسافران مستحق دریافت بهترین سرویس و برخورد کاملا محترمانه و آبرومندانه هستند." "ما دو هفته پیش این استاندارد را رعایت نکردیم و عمیقا بابت آن عذر می خواهیم."

یونایتدایرلاینز برای کنترل آسیب ها باید اقدامات مناسبی انجام می داد و سرعت عمل خود را با عذرخواهی اولیه نشان می داد اما به دلیل نداشتن طرح بحران و بی اعتنایی به اصول بدیهی مدیریت بحران و شتابزدگی، بستر گسترش ویروسی رسوایی را در رسانه های اجتماعی فراهم کرد به طوری که واکنش بیش ازصدها کارشناس و صاحب نظر ارتباطات و روابط عمومی در سراسر جهان را واداشت.

ادامه مطلب...
۲۷ آذر ۹۶ ، ۰۷:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

بررسی نقش روابط عمومی در بیمارستان ها

بیمارستان شامل کارکنان، بیماران، بستگان، بازدیدکنندگان و هیئت‌مدیره می‌شود، درحالی‌که تک تک این افراد خود در گروه‌های دیگری در سایر سازمان‌های دولتی و اجتماعی هستند که عملکرد مجموعه بیمارستان، برخورد کارکنان، شکل ظاهری و دیگر موارد مورد بحث در این بررسی می‌تواند تصویری از بیمارستان در ذهن آنها ایجاد نماید. تصویر مطلوب از بیمارستان، آیتم ارزشمندی است که به راحتی به دست نمی‌آید، اما متأسفانه خیلی راحت از دست می‌رود؛ لذا مدیران با استفاده از روابط عمومی بیمارستان می‌بایست نسبت به بررسی و مدیریت تصویر بیمارستان خود در اذهان بیماران و سایر مشتریان، موجبات تحقق هر چه بهتر اهداف بیمارستان و رضایت ارباب رجوع را فراهم آورند.

تعریف: روابط عمومی، تلاش برنامه‌ریزی‌شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن نیت و درک متقابل بین یک سازمان و افراد آن می‌باشد (تجدیدنظر شده در نوامبر ۱۹۸۷). بنابراین در انجمن روابط عمومی بریتانیا (lPR)، گرونیگ و هانت  روابط عمومی را به عنوان مدیریت ارتباط بین یک سازمان و افراد آن تعریف کرده و تأکید می‌کنند که این تعریف برابر مدیریت ارتباطات و روابط عمومی می‌باشد.

روابط عمومی

روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظریات این گروه‌ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع (اسکات، ۱۹۶۵). ایجاد تفاهم، استقرار اعتماد و شناخت متقابل یک سازمان و مخاطبان آن از طریق اطلاع یابی، اطلاع شناسی و اطلاع‌رسانی رسالت اصلی روابط عمومی است. این مهم با توجه به گستردگی ماموریتها و جایگاه بیمارستان و رویدادهای اختصاصی آن در بین جامعه و رسانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ادامه مطلب...
۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۸:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان

در راستای تحقق استراتژی پیشرانی مشتریان و تشخیص به هنگام نیازهای آن‌ها، و هم‌چنین پاسخ‌گویی مؤثر به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان، بانک آینده ضمن طراحی کانال‌های ارتباطی متنوع جهت ارتباط با مشتریان، به‌منظور نظام‌مند نمودن سازوکار پاسخ‌گویی به پیشنهادات، انتقادات و شکایات آن‌ها؛ نسبت به استقرار الزامات نظام مدیریت رسیدگی به شکایات اقدام نموده و پس از انجام مرحله ممیزی، موفق به دریافت گواهینامه ایزو 10002:2014 از ممیز معتبر خارجی گردید. داشتن کمترین میزان مغایرت با استاندارد، تنوع کانال‌های ارتباطی و سهولت دسترسی مشتریان، نظرسنجی و پایش مستمر نظرات و شکایات مشتریان و توسعه سیستم ها در سطوح عملیاتی و شعب بانک، از مهم‌ترین نقاط قوت درگزارش ممیزی خارجی، عنوان گردیده است.

۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۲:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

جایگاه جدید روابط عمومی ها در شرکت های بیمه

 شرکت های بیمه به لحاظ نوع و ماهیت خدمات خود نیازمند نظام های بازاریابی کارآمد و قدرتمند هستند. کارآمد باید باشند تا توان استفاده از ابزارهای نوین و جذب بیمه نامه را برای ادامه فعالیت شرکت داشته باشند و قدرتمند باشند تا بازارهای خود را حفظ کرده و گسترش دهند.

اما باید توجه داشت که در دنیای اطلاعات کلان، شبکه های مجازی و میدان داری اپلیکیشن ها، تعاریف کارآمدی و قدرتمندی دچار تغییراتی در اولویت بندی مفاهیم متشکله هر یک شده است. در هر دو مفهوم "ارتباط" نه تنها از حاشیه به متن منتقل شده بلکه همچنین در مرکز متن نیز جای گرفته است.

در بازاریابی مدرن، کارامدی نظام های بازاریابی تنها استفاده از ابزارهای نوین و جذب بیمه نامه نیست بلکه توانایی در نفوذ در بازارهای نوین و بالقوه و گسترش نفوذ برند در اقشار گوناگون جامعه را در بر می گیرد. همچنین، دیگر تنها تعداد و گستردگی فیزیکی نمایندگی های فروش و رتبه توانگری مالی یک شرکت، نمایانگر قدرت یک شرکت محسوب نمی شوند؛ بلکه نمایشگر واقعی قدرت یک شرکت، این متغییر ها در کنار توانایی در جذب و حفظ هر چه بیشتر مخاطبین گسترده است.

بهره مندی از راهبردهای متکی بر اطلاعات کلان و ظهور انواع روش های مدرن بازاریابی از جمله بازاریابی عصبی (Neuromarketing ) همه وهمه از افزایش موقعیت ارتباط در فعالیتهای اقتصادی خبر می دهند.در جهانی که با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی، به شدت فشرده، کوچک و متنوع شده و تنوع خدمات به حد اشباع رسیده است، شیوه برقراری ارتباط، حفظ و ادامه آن نیازمند برخورداری از تکنیک های خاصی است. این همان نقطه ای است که نیاز به حضورکارشناسان روابط عمومی در آن به شدت احساس می شود. چراکه ارتباط شمشیری دو سویه است . هم می تواند به قدرت منجر شود و هم می تواند تخریب کند و ضعف بیافریند.

ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۶ ، ۰۸:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

صنعت روابط‌عمومی و مسئولیت مدیریت تصویر ایران

 اگر اجمالاً این ارزیابی «ژان بودریار» را بپذیریم که در عصر سیطره «حاد واقعیت» (hyper-reality)، «تصاویر»، اهمیت و جایگاهی به مراتب فراتر از «واقعیت» پیدا کرده اند، و به عبارت دیگر «تصاویر، واقعی تر از واقعیت شده اند»، می توان نتیجه گرفت که امروزه نحوه ی «بازنمایی» (Representation) هر پدیده ی اجتماعی در هنرها و رسانه های عامه پسند، اهمیتی فراتر از «واقعیت» آن پدیده، در شکل دهی به قضاوت افکار عمومی نسبت به آن پیدا کرده است.

با کمی اغماض می توان گفت که در دنیای امروز پدیده‌ای که به «تصویر» کشیده نشود، گویی که از دایره «وجود» خارج شده است. به همین دلیل است که این روزها هیچ کالایی تا «تصویر مطلوب»ی از آن برساخته نشود، به فروش نخواهد رسید و هیچ سیاستمداری تا «تصویر مطلوب»ی از او برساخته نشود، در انتخابات پیروز نخواهد شد.

«مدیریت تصویر» (Image control) و «مهندسی آبرو» (Reputation Engineering) بخش لاینفکی از هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده است. بی‌گمان دانش، حرفه، و در واقع «صنعت روابط‌عمومی» در این زمینه میدان‌دار اصلی است و به همین واسطه هم گاه مورد اتهام قرار می‌گیرد که حقایق را «‌می‌پیچاند» (Spin) تا «تصویر مطلوب» بسازد.

اما پرسش نوشتار حاضر این است که فراتر از صنایع، خدمات، نهاد‌ها و سیاستمداران یک کشور که هرکدام «مدیر روابط‌عمومی» دارند، آیا مسئولیت مدیریت تصویر یک ملت هم برعهده کسی هست؟ تصویری که ما از خود به عنوان «ایرانی» داریم را چه کسی «مدیریت» کرده است؟ تصویری که «دیگران» از «ما» دارند چگونه «مدیریت» شده است؟ نخبگان جامعه چگونه تصویری از ملت خود دارند؟ این تصاویر چه نسبتی با واقعیت دارد؟

ادامه مطلب...
۱۴ آذر ۹۶ ، ۰۷:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

حواشی کنفرانس دکو 2017

همین کنفرانس بین‌المللی تجارت مبلمان، طراحی، هنر دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو 2017) یکشنبه 12 آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش ایسنا، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در این همایش گفت: تا سال آینده بخش صادراتی بازار مبلمان در شرایط مطلوبی قرار خواهد گرفت.

محسن صالحی نیا

محسن صالحی نیا با بیان ظرفیت بالای اشتغال زایی و ارزش افزوده در این بخش اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه سیاست گذار به منظور تسهیل امور صادرات برای تولیدکنندگان برنامه ریزی‌ها و احکامی در این خصوص را در دستور کار قرار داده تا سال آینده بخش صادراتی این صنعت در وضعیت مطلوبی قرار گیرد. وی با بیان این‌که تا سال آینده بخش صادراتی بازار مبلمان در شرایط مطلوبی قرار خواهد گرفت افزود: درحالیکه 8000 واحد تولیدی در این بخش وجود داشته که بخش قابل توجهی از این تعداد سهم واحد‌های خرد و کوچک است و مقدار باقی مانده، شامل واحد‌های متوسط و بزرگ می‌شود که تولیدکنندگان واحد‌های بزرگ در شهرک‌های صنعتی به فعالیت می‌پردازند.

صالحی نیا یادآورشد: حدود ۷۰ هزار نفر جمع افراد فعال و مشغول به کار در این بخش بوده که از این تعداد ۵۶ هزار واحد صنفی و ۲۳ هزار واحد صنعتی در این بخش در حال فعالیت است. این مقام مسئول با تاکید بر ظرفیت بالای اشتغال زایی در این صنعت تصریح کرد: باید در کارگاه‌های آموزشی و تخصصی به موضوعات بازاریابی، بازارسازی، طراحی و تولید پرداخته شود.

از مقوله طراحی در صنعت مبلمان غافل مانده‌ایم

علی انصاری

علی انصاری، رئیس شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته نیز در سخنانی اظهار کرد: در یک دهه گذشته شاهد تلاش، فعالیت و همسویی برای توسعه صنف مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته بودیم و مفهوم سازی، نمادسازی و ایجاد ساختار به صورت علمی و مدون میسر شد اما آنچه کمتر در این صنعت به آن توجه شده، مقوله طراحی است که از آن غافل ماندیم. علی انصاری،  طراحی را یکی از مشکلات اصلی بخش های مختلف اقتصاد به ویژه در بخش ساختمان برشمرد و گفت: طراحان باید به فرهنگ ایرانی، اسلامی و مدرن در این راستا توجه کنند.

علی انصاری

انصاری گفت: نیاز امروز کشور، حرکت به سمت اقصاد خدمات محور است و صنعتگران باید توجه خود را به تامین زنجیره و نیازهای حوزه خدمات معطوف کنند.علی انصاری با اشاره به سرعت پیشرفت فناوری و توسعه فضای مجازی در سال های گذشته تاکید کرد: امروز شاهدیم ساز و کار کسب و کار و تجارت و شاخصه های آن دچار تغییر شد و در این راستا رویکرد کشورها به تولید و تجارت نیز تحولات اساسی را تجربه کرده است. وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته دنیا به دنبال اقتصاد خدمات محورند و کمتر به تولید می اندیشند، افزود: ایران با برخورداری از جغرافیا و شرایط اقلیمی مناسب می تواند گام های بزرگی در جهت اقتصاد خدمات محور بردارد.

رئیس شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته، زیرساخت اصلی کشورهای توسعه یافته را مقوله گردشگری دانست و افزود: با توجه به اینکه بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر در جهان گردشگر هستند، این کشورها با کمترین هزینه، درآمدزایی بالایی دارد. وی ادامه داد: برای جلب و جذب گردشگر خارجی به کشور، تلاش شده اما باید گردشگری داخلی را هم سیال کنیم.

صادرات ۴۰ میلیون دلاری مبلمان رقم ناچیزی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این همایش صادرات صنعت مبلمان را در برابر گردش مالی ۳۰ هزار میلیارد تومانی صنعت ناچیز دانست و گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و امور مربوط به این صنعت را به خودش واگذار کند. علاء میرمحمدصادقی افزود: ایجاد و گسترش تشکل‌های اقتصادی به خصوص تولیدی منجر به مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود. وی اظهار کرد: در صنعت چوپ و مبلمان کشور ما حدود 100 هزار واحد اعم از تولیدی و فروشگاهی فعال هستند و حدود 500 هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند که 30 هزار میلیارد تومان ارزش مالی سرمایه‌گذاری سالیانه در این بخش است. میرمحمدصادقی صادرات صنعت مبلمان را در سال گذشته 40 میلیون دلار اعلام و تاکید کرد که البته این رقم بسیار ناچیزی بوده و لازم است با هدفگذاری سهم تولید در این بخش را افزایش دهیم.

به گفته وی حضور 24 کشور صاحب‌نام از آسیا و اروپا در این همایش ننشان‌دهنده ظرفیت‌های ارزشمند بخش خصوصی در انجام کارهای بین‌المللی و تدوین سیاست‌های صنعتی و تجاری و تعامل با بخش‌های علمی و اقتصادی سایر کشورها است. نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی تهران ‌تأسیس شورای ملی مبلمان و تأسیس دانشگاه‌ مبلمان و تربیت چند هزار متخصص در این حوزه را از جمله دستاوردهای کنفرانس دکو دانست و گفت: این کنفرانس به معنای تحقق دیپلماسی اقتصادی در مقام اجرا و عمل است؛ لذا شایسته است دولت به بخش خصوصی و به ویژه شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و بسترهای وابسته به آن اعتماد کرده و امور مرتبط را به آن واگذار کند تا شاهد شکوفایی بیشتر این صنف و صنعت کشورمان باشیم.

تولید کننده خوب الزاماً صادر کننده خوبی نیست

مظفر علیخانی - دبیر کل این کنفرانس نیز در این مراسم گفت: همه ما موظفیم مشکلاتی که بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات در حوزه مبلمان و دکوراسیون  هست را برداریم و این کار به پیگیری و جسارت نیاز دارد. وی افزود: گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل دهی بازارهای جدید، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه، ایجاد ثبات رویه و مقررات صادرات در بازارهای هدف از الزامات موثر بر توسعه صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید در تمامی سطوح جامعه تقویت شود.

وی در خصوص توسعه صادرات در این صنعت تصریح کرد: تولید کننده خوب الزاماً صادر کننده خوبی نیست و برای توسعه صادرات به نهادهای حد واسط به عنوان تسهیل گران این عرصه نیاز داریم و باید آن را مورد توجه قرار دهیم .همچنین توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای منطقه ای و جهانی و کشورهایی که امروز به عنوان اقتصادهای رو به رشد در منطقه مطرح هستند می تواند هدف بسیار خوبی باشد. مظفر علیخانی با اشاره به حضور نمایندگان تشکل های کشورهای اروپایی و آسیایی در این کنفرانس،  خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی  و مداومی بتواند در صنعت مبلمان و دکوراسیون درهای توسعه صادرات را روز به روز به سوی مرزهایمان  بگشاید و اقتصاد کشور را متحول کند.

دبیر کنفرانس دکو 2017 در ادامه با بیانگر اینکه برگزاری این کنفرانس باعث شده رشته طراحی در صنف مبلمان در دستور کار قرار گیرد گفت: با راه اندازی رشته طراحی مبلمان در بحث دانشگاه و مطالعات علمی خوبی اتفاق افتاد  و خروجی روشنی نیز داشت. وی تصریح کرد: ما باید در این برنامه به دو رویکرد اساسی بپردازیم در مرحله اول باید بحث دانش بنیان شدن صنف صنعت را رشد بدهیم و در رویکرد دوم به جذب سرمایه گذاری مشترک در کشور و صادرات به دیگر کشورها بپردازیم.

علیخانی عنوان کرد: در حال حاضر 90 درصد سرمایه گذاری ها در بحث تولید در دیزاین و طراحی است و  تنها 10 درصددر مابقی مسائل مربوط به مبلمان است. وی تأکید کرد : بیش از 1300 طرح به دبیرخانه ارسال‌شده و هدف‌گیری این بود که 100 طرح انتخاب شود ولی با توجه به استقبال، داوران بر اساس سه رکن مدل مفهومی و علمی 100 طرح برتر را انتخاب کردند  و از 100 طرح 20 طرح برتر در آئین اختتامیه معرفی می‌شوند و طراحان طرح‌های خود را معرفی خواهند کرد و مورد حمایت کنفرانس قرار خواهند گرفت و تجاری‌سازی خواهند شد.

۱۳ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی