اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۳۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

ایده های روابط عمومی

شما به عنوان متخصص روابط عمومی باید بدانید که درنهایت این مشتری ها هستند که درمورد آنچه انجام خواهند داد تصمیم می گیرند.شما مشاورید نه تصمیم گیرنده. ممکن است ایده های خوبی داشته باشید ولی پول آن ها است و در پایان آن ها هستند که تصمیم می گیرند اجازه انجام چه کاری را به شما بدهند.

گرچه اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید نه تنها ایده های روابط عمومی را انتخاب می کنید بلکه در مورد این که کدام شیوه تبلیغاتی را نیز در پیش بگیرید تصمیم گیری می کنید. در این مطلب پرسش هایی مطرح شده که به شما در ارزیابی این که آیا ایده خاص فقط روی کاغذ خوب به نظر می رسد یا اینکه واقعا در عمل هم موثر است، کمک خواهد کرد؛

آیا این برنامه قدرت احساسی دارد؟ احساس – یک حس بسیار هیجان انگیز فهمیدن و احساس کردن- سوختنی است که موجب حسن تاثیر روابط عمومی می شود. این حس جایگاه شما را در رسانه ها بیمه می کند، به تصمیم گیری ها شکل می دهد، ایجاد آگاهی می کند، علاقه ایجاد می کند، میزان پاسخ دهی را به شما افزایش می دهد و باعث می شود مخاطب هدف شما، پیام هایی را که در جهت او فرستاده اید باور کند.

آیا این برنامه ها نشان دهنده پیام مورد نظر ماست؟ خلق روش های ابتکاری برای جلب توجه عموم مردم یا تبلیغات فروش کالایی که به جای بیان کردن پیام های بازرگانی آن ها را نشان می دهد، همان چیزی است که آن ها را دارای ارزش خبرسازی می کند.

آیا مخاطب هدف ما می تواند با آن ارتباط برقرار کند؟ یک برنامه برنده، نه تنها روی آنچه شما انجام می دهید تمرکز دارد، بلکه به آنچه محصولتان برای مخاطب انجام می دهد نیز می پردازد. این تمرکز روی مشتری نه تنها متضمن ارزش خبرسازی است بلکه مخاطبان را تشویق می کند که به پیام توجه کنند و طرز تلقی، عقیده، باور یا رفتار خود را تغییر دهند.

آیا این برنامه یک گام بالاتر از حد معمول است؟ تاکتیک های روابط عمومی زمانی بهترین شکل خود را دارند که شما را به جایگاهی برتر در صنعت یا بازار برسانند. روابط عمومی باید نیروها و موجودی های طبیعی شما را طوری نشان دهند که در رقابت یک سر و گردن بالاتر از سایرین قرار بگیرید.

آیا به سوالات اساسی چه کسی، چه چیز، چه زمانی و چه مکانی پاسخ می دهد؟ طرح برنامه روابط عمومی خوب، مشخص می کند پیام دقیقا چیست، به چه کسی بیشتر ارتباط دارد و در چه بعدی از زندگی مخاطب هدف این پیام به بهترین صورت ممکن منتقل می شود. دقیقا بدانید چرا برنامه روابط عمومی دارید، چه انتظاری از آن دارید و چه زمانی.

چه نتایجی می خواهد؟ با توجه به مقدار پولی که می خواهید به دست آورید، بودجه ای را تعیین کنید. تصمیم بگیرید چگونه پیشرفت خود را اندازه خواهید گرفت: با توجه به درخواست های موجود، آمارگیری های تحقیقی درمورد بازار، گروه هایی که باید بر آن ها تمرکز کنید، سرمایه افزایش یافته در بازار.

از آن جایی که تمام مفاهیم روابط عمومی، مجموعه ای از یک سری عوامل هستند، می توان میزان موفقیت یک تصور عمومی را با آزمایش کردن آن ایده البته نه به طور کلی بلکه همراه با اجزای آن پیش بینی کرد. شما قدرت دارید تشخیص دهید چه عناصری حامل هیجان خواهند بود، کدام یک پیام بازرگانی را انتقال خواهد داد، کدام یک ایجاد ارزش خبری یا علاقه خواهد کرد و کدام عامل این تصور عمومی را دقیقا متوجه رسانه یا مخاطب می کند. با دانستن، تاثیر مشخصی که هر عامل در هدایت تصور عمومی دارد می توانید برنامه روابط عمومی بسازید که احتمال دستیابی آن به موفقیتی که شما می خواهید، بیشتر باشد.

 

۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۹:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

استفاده از هرم تبلیغاتی برای رسیدن به مشتریان بیشتر

 هرم تبلیغاتی یک چارچوب است که به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه به خریدارانتان نزدیک شوید، از وسیع ترین کمپین تبلیغاتی تا دسترسی شخصی. این جایی است که هرم تبلیغاتی آغاز می شود و متأسفانه برای بسیاری از شرکتها، جایی که پایان می یابد. تلاشهای تبلیغاتی و رسانه های اجتماعی شما باید تلاش بیشتری برای رسیدن به مخاطبان بالقوه داشته باشد. تبلیغ برخی از محصولات و خدمات، فقط باید در رسانه های اجتماعی انجام شود. برای برخی دیگر از محصولات، ممکن است نیاز به ترکیبی از تبلیغات چاپی، تلویزیونی و رادیویی نیاز باشد.

روابط عمومی و تبلیغات

در این سطح از هرم تبلیغاتی، شما به یک مخاطب کوچکتر و محدودتر می رسید، اما پیام شما می تواند قویتر باشد. نمایشگاهها برای معرفی محصولات به شرکتهای دیگر و مشتریان تجاری مورد استفاده قرار می گیرند و فرصتی است عالی برای بررسی آنچه رقبا انجام می دهند!

تهیه مواد تبلیغاتی و فروش

این مرحله، مرحله تهیه مواد تبلیغاتی و فروش است، البته ممکن است برای همه محصولات و صنایع ضروری نباشد.

روابط مشتری

روابط با مشتریان و مخاطبان نباید فراموش شود. شما همچنین باید توانایی مودبانه پاسخ دادن به افرادی که در رسانه های اجتماعی هستند داشته باشید.

ارتباطات چهره به چهره

در بالای قله هرم تبلیغاتی، شما می خواهید ارتباطات چهره به چهره و بین فردی با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید. بنابراین ایجاد روابط قوی با خریداران بزرگ بسیار مهمتر است. قدردانی خود را در سطح فردی، مخصوصا برای بزرگترین و مهمترین مشتریان خود نشان دهید.

۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۷:۵۰ ۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

سخنرانی موفق

سخنرانی یک هنر است؛ اما این هنر می تواند آموخته شود. روی خودتان کار کنید و با صحبت کردن بهتر شوید. این یک فرایند طولانی است، اما در فرم بیشتر از محتوا تمرکز کنید: تماس چشم، صدای شما، حرکات و غیره.

چگونه می توانید سخنرانی بی نظیر را آماده کنید؟ چطور یک تاثیر ماندگار بر روی مخاطبان خود می گذارید؟ در اینجا چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

1. بر محتوای سخنرانی خود تمرکز داشته باشید.

2.  نیروی محرکه رویداد باشید

تنها صحبت کردن در این رویداد کافی نیست. اگر واقعا بخواهید تاثیری پایدار بر روی شرکت کنندگان داشته باشید، باید نیروی محرکه کل رویداد باشد.

3. سخنرانی نباید خسته کننده و کسل کننده باشد

از سخنرانی کسل کننده بپرهیزید و سعی کنید یک سخنرانی چندرسانه ای ارایه دهید. یعنی از تصویر و ویدیو هم استفاده کنید.

4. اعتماد به نفس تان را افزایش دهید

سخنرانی در برابر مخاطبان آگاه می تواند تهدیدآمیز باشد، مخصوصا اگر برای اولین بار باشد. اما شما برای یک سخنرانی موفق باید اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید، نه فقط با موضوع، بلکه با ایده ایستادگی در مقابل هزاران نفر. استفاده ترکیبی از آماده سازی و تمرین و تجسم، ترس از تجربه های ناآشنا را حذف می کند. آشکارا تصور کنید که روی صحنه ایستاده اید، می توانید خودتان را متقاعد کنید که قبلا این گفتگو را انجام داده اید. لذا هیچ چیز برای هول شدن و احساس عصبانیت وجود ندارد.

5. برای برخورد با مشکلات فنی برنامه ریزی کنید

حتی سخنرانی خوب سازماندهی شده ممکن است با مشکلات فنی مواجه شود - اکثر آنها فراتر از کنترل شما هستند. میکروفون ممکن است کار را متوقف کند، پاورپویبت های شما ممکن است دچار مشکل شوند به همین دلیل ضروری است برای برخورد با این مشکلات برنامه ریزی کنید.

6. تمرین کنید

راز یک سخنرانی خوب تمرین است. سخنرانان مشهور چندین بار تمرین کرده و تمرین می کنند. هر کدام روشهای خود را دارند: در جلوی آینه، در حال دویدن، در حمام یا دفتر.

7. احساس قدرتمند ایجاد کنید

اگر بخواهید اولین احساس قدرتمند را به عنوان سخنران در هر شرایطی ایجاد کنید، باید خوب نگاه کنید. همچنین باید لباس مناسب بپوشید. علاوه بر این، شما باید موقعیت بدنی خود را در طول جلسات حفظ کنید. زبان بدن مناسب و اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا الگوهای تنفسی خود را کنترل کنید. اعتماد به نفس می تواند راه بسیار خوبی برای رسیدن به یک سخنرانی موفق باشد. به نظر من، فرم بیشتر مهم است: شخصیت سخنران، ارتباط او با مخاطب، تماس با چشم، صدا و حرکات، کیفیت سخنرانی را تعیین می کند. شما می توانید بهترین ایده ها را در جهان داشته باشید، اما اگر آنها را ضعیف ارایه کنید، ارزش خود را برای مخاطب از دست می دهید. از سوی دیگر، شما ممکن است ایده های ساده داشته باشید و شما می توانید آنها را با صدای شگفت انگیز به اشتراک بگذارید و با آنها ارتباط برقرار کنید. توجه زیادی به نحوه لباس پوشیدن و چروک کردن موها نکنید. لباس های معمولی بپوشید.

8. خودت باش

با سرعت کمتری صحبت کنید و هر یک از کلمات خود را به صورت جداگانه بیان کنید. این تکنیک قدرت شما را افزایش می دهد.

9. به چشم مخاطبان خود نگاه کنید

این یک روش قدرتمند است که اعتماد سخنران را نشان می دهد. سعی کنید به چشم مخاطبان خود نگاه کنید. تماس با چشم بهترین راه برای حفظ مخاطبان است. قبل از شروع سخنرانی از سمت راست به چپ و از چپ به راست نگاه کنید. تماس چشم سخنران باید پویا باشد. سخنران باید سعی کند همه را در حوزه دید خود قرار دهد. تماس چشمی راه سخنران برای نگه داشتن مخاطبان است.

10. مخاطبان خود را فعال کنید

اگر علاقه مند به مشارکت بیشتر مخاطبان منفعل هستید، از روشهای فوق العاده ای برای توجه آنها از قبیل سوالات فرضی، طنز یا نمایش استفاده کنید.

11. مخاطبان خود را بخوبی مطالعه کنید

در حال آماده سازی سخنرانی خود سؤالاتی راجع به اینکه مخاطبان تان چه کسانی هستند، چه چیزی در زندگی انجام می دهند، چه چیزی دوست دارند و دوست ندارند، انتظارات آنها، چگونه آنها را جذب می کنید، چگونه آنها را متقاعد می کنید اینها سوالات مهمی است که یک سخنران باید به آنها پاسخ دهد. اکثر سخنرانان موفق نمی خواهند قبل از مطالعه و شناسایی مخاطب خود به نوشتن سخنرانی و یا ارائه آن بپردازند. سعی کنید حداکثر اطلاعات مربوط به مخاطبین خود را قبل از اینکه آنها را ملاقات کنید، دریافت کنید. هدف شما این است که آنها را بخوبی درک کنید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید با ترس، امید و انتظارات خود صحبت کنید. شما لازم نیست به آنها بگویید که آنها چه می خواهند بشنوند. اما شما باید بدانید که از کجا آمده اند تا بتوانید آنها را با دست به سمت قلمرو خود هدایت کنید. این بدان معناست که شما سخنرانی خود را در مورد یک بازی جالب بین انتظارات مخاطبان و ایده های خود ارایه می کنید.

12. سخن شما باید ساده باشد

سخن شما باید ساده، ارتباطی و مستقیم باشد. ترفندهای لفظی از دست دادن وقت و انرژی هستند. هدف از ارسال پیامهای روشن با استفاده از مثالهای خاص - استعاره هایی که با قلبها و ذهن های مردم صحبت می کنند، داستانهایی است که به آنها کمک می کند مشکلات و راه حل های پیشنهادی را درک کنند. به یاد داشته باشید که یک پیام خوب شامل توضیح وضعیت، وعده و یا عدد یا یک مثال می شود. به عنوان مثال: "کودکان از سوء تغذیه رنج می برند (وضعیت). ما هر کاری که نیاز داریم برای کاهش سوء تغذیه کودکان در این کشورها (وعده) انجام خواهیم داد." پیام های خوب و صریح بهتر از هر چیز دیگری است. هنگام سخن گفتن از تکرار خجالت نکشید. تکرار یک عبارت باعث می شود که شما به بیان وحدت خود ادامه دهید.

13. چرا شما؟ چرا آنها؟

مقدمه شما باید یک ارتباط خوب بین شما و مخاطبان خود ایجاد کند. چه می خواهی بگویی؟ شما کی هستید؟ چرا شما می خواهید در مورد این موضوع صحبت کنید؟ آیا شما یک مقام متخصص هستید؟ آیا تجربه خاصی در این زمینه دارید؟ شما همچنین باید به مخاطبان خود بگویید که چرا آنها نیاز به گوش دادن به شما دارند؟ چرا باید آنها را مورد توجه قرار دهیم؟ شما با مخاطبان خود ارتباط دارید نه بیش از حد فروتن باشید و نه زیاد خودخواه و مغرور. به مخاطبان خود نگاه کنید، اما آنها را نیز نپسندید. سطح خود را با آنها حفظ کنید و با آنها بطور برابر صحبت کنید و آنها را جدی بگیرید اما هرگز آنچه را که می گویند نادیده نگیرید.

14. از صدای خود استفاده کنید

کار بر روی صدای خود بطوری که در آنها علاقه ایجاد کند را هرگز متوقف نکنید. اگر صدای شما به اندازه کافی قوی نیست، به اندازه کافی بلند و به اندازه کافی غالب است، بر روی آن کار کنید. صداها تغییر می کنند شما باید قادر به تغییر صدای خود باشید، تاکید بر یک عبارت یا صدای بلند و یا تندبادهای آن.

15. حرکات ارتباط برقرار کنید

روی حرکات خود کار کنید تا به شما کمک کند که ارتباط برقرار کنید. بر انگشتان دست خود تمرکز کنید، دستان خود را در هوا پرتاب کنید تا عظمت این ایده یا لحظه را بیان کنید. نشانه شناسی ژست در ارتباط با گفتار عمومی پیچیده است، اما سعی کنید به صورت طبیعی باقی بمانید و آنچه را که بهترین ارتباط بین جنس بدن شما و کلمات شما را ایجاد می کند پیدا کنید.

 

۲۹ مهر ۹۶ ، ۰۸:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

استراتژی ها و چگونگی تبلیغات و فعالیت های روابط عمومی در صنعت فولاد

 برای اینکه در مورد تبلیغات و روابط عمومی صحبت کنیم ابتدا باید مفهوم بازاریابی را بشناسیم. بازاریابی هر راهی است که از طریق آن می توان به مشتریان بالفعل و بالقوه خود دسترسی پیدا کرد که تبلیغات و روابط عمومی هر دو از زیرمجموعه های آن هستند. دو عنصر تبلیغات و روابط عمومی به تولیدکنندگان این امکان را می دهند که پیام خود را به طور مستقیم به بازار هدف برسانند و مشتریان را به استفاده از خدمت یا محصول خود ترغیب کنند.

استفاده از این عناصر در صنعت فولاد نیز مانند صنایع دیگر دارای پیچیدگی است که در این مطلب تلاش شده به صورت مختصر و روان به این موضوعات پرداخته شود. شرکت های فعال در حوزه فولاد به چند روش می توانند در زمینه تبلیغات و روابط عمومی فعالیت کنند که مهم ترین آنها عبارتند از معرفی و شناساندن محصول و برند خود به بازار هدف، تسهیل و بهبود شرایط و روند خرید محصولات برای مشتریان و خدمات پس از فروش.

معرفی و شناساندن محصول و برند خود به بازار هدف

فعالان این حوزه از آنجایی که بازار هدفی مشخص دارند، صنایع غیر مرتبط را مخاطب قرار نمی دهند و به روش های مشخصی اقدام به معرفی محصول و برند خود می کنند. ترویج نقش بسیار مهمی در بازاریابی دارد که مرسوم ترین روش آن در دنیا برگزاری نمایشگاه و همایش های تخصصی است. برگزاری این رویدادها و دعوت از مشتریان بالقوه و بالفعل در بازارهای هدف داخلی و بین المللی تأثیر بسزایی در ایجاد ارتباط با مشتری و شناساندن محصولات و برند شما به بازار هدف دارد که مدیران این حوزه باید از این فرصت ها استفاده کرده و ظرفیت های تولید و سطح کیفی و سایر ویژگی های برند خود را به بازار هدف معرفی کنند.

تسهیل و بهبود شرایط و روند خرید محصولات برای مشتریان

شرکت های فعال در این حوزه کالاهای خود را با شرایط پرداخت و تحویل خاص به بازار عرضه می کنند که در اکثر موارد این شرکت ها، مصرف کننده را ملزم به پرداخت مبلغ به صورت پیش پرداخت و نیز تحویل های مدت دار می کنند. تفاوت در نحوه دریافت پیش پرداخت و نیز در مدت زمان تحویل کالا از عواملی هستند که به شدت بر انتخاب مصرف کننده تأثیر گذار هستند اما هنگامی که در مورد کالاهایی که به صورت انحصاری توسط یک شرکت تولید می شوند صحبت می کنیم مصرف کننده چاره ای جز پذیرفتن شرایط تولید کننده ندارد. از این رو بهبود در شرایط پرداخت به طور مثال و نیز تحویل کالا در مدت زمان کوتاه تر و عدم تأخیر در تاریخ تحویل و LC فروش اعتباری به صورت می تواند ترغیب کننده مشتری برای انتخاب برند شما باشد.

خدمات پس از فروش

خدماتی که تولیدکنندگان و تجار این حوزه پس از فروش و تحویل کالا به مشتری، ارتباط مستقیم با اعتبار برند آنها دارد. در کارخانه های تولید فولاد و همچنین تجاری که در بازار آزاد این حوزه فعالیت دارند یا خدمات پس از فروش وجود ندارد یا اینکه به حدی پیچیده است که مصرف کننده معمولا از آن صرف نظر می کند. در این شرایط شرکت هایی که پس از فروش محصول خود نیز به مشتریان خدمات می دهند و در صورت بروز مشکل در کنار آنها می مانند و برای رفع مشکل تمام توان خود را به کار می گیرند در جلب رضایت مشتریان بسیار موفق تر خواهند بود و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهند. به طور مثال اگر کالایی که به دست مشتری رسیده معیوب باشد، شرایط پیگیری بسیار پیچیده و زمانبر بوده و در نهایت به پرداخت مبلغ محدودی به عنوان ضرر و زیان ختم می شود، در صورتی که این امر با اصول مشتری مداری مطابقت ندارد و تولید کننده یا فروشنده کالا موظف به مرجوع کردن کالای معیوب و جایگزین کردن آن با کالای با کیفیت است. در این راستا برخی شرکت های بازرگانی فولاد تمام توان مالی و انسانی خود را به کار می گیرند تا خلأ ایجاد شده توسط تولیدکنندگان را پر کنند و سهم خود را از بازار افزایش دهند. از این رو خدمات پس از فروش یکی از مهم ترین مفاهیم روابط عمومی و تبلیغات است که فعالان حوزه فولاد باید بیش از پیش به این مهم توجه کرده و در مسیر بهبود خدمات پس از فروش خود گام بردارند.

۲۶ مهر ۹۶ ، ۰۷:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

مدیریت پاسخگویی در روابط عمومی

پاسخگویی یکی از ابزارهای کلیدی مدیریت علی ‎الخصوص مدیریت دولتی نوین از جمله «روابط ‏عمومی» در شرایط کنونی است. همین امر سبب شده است که به این موضوع از جهات و زوایای مختلفی پرداخته شود. لذا آنچه که بسیار حایز اهمیت می‌نماید ایجاد یک نظام پاسخگویی کارآمد و جامع است که بر اساس آن بتوان اطمینان یافت که رفتار و تصمیمات کارگزاران، در جهت تأمین منافع مردم است و سازمانها و دستگاه‏های اجرایی دولت، در راستای منافع جامعه گام بر می‌دارند. بعلاوه، پاسخگویی یک فضیلت و به منزله یک ویژگی مثبت برای مردم، کارگزاران و سازمانهای دولتی است که به موجب آن همه ملزم به ارایه توضیح درباره رفتارها، تصمیمات و عملکردهای خود هستند و این امر اگر محقق شود موجب تقویت رابطه بین شهروندان و دولت و افزایش اثربخشی و شفافیت در عملکرد سازمانها و شرکتها، کاهش فساد، افزایش انسجام، مشروعیت نظام سیاسی و ارتقای منفعت عامه خواهد شد.

«اون هیوز» در کتاب «مدیریت دولتی» می ‏گوید رابطه دولت و شهروندان، سیستم پاسخگویی را شکل می‌دهد که به موجب آن سازمانهای دولتی وظایف مربوط را انجام می‌دهند و به شهروندان اجازه می‌دهند که وظایف ساده را انجام دهند مشروط بر این که وکیل از حد خود تجاوز نکند و پاسخگو باشد. هر دولتی نیازمند یک سیستم پاسخگوست و لازمه دموکراسی، داشتن یک سیستم پاسخگویی مناسب است. سازمانهای دولتی، به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند و باید در برابر آنها پاسخگو باشند.

بنابراین «مردم‌سالاری» ایجاب می‌کند دولتها در برابر مردم که قدرت را به آنها تفویض کرده‌اند، پاسخگو باشند. مردم حق دارند با استفاده از حقوق شهروندی و حق پاسخ‌خواهی از نحوه مصرف منابع مالی عمومی و کارایی و اثربخشی برنامه‌های مقامات منتخب و میزان تأثیر اجرای برنامه‌های یاد شده در ارتقای سطح رفاه خویش، آگاه شوند. همچنین مدیران دولتی باید در برابر تصمیم‌هایی که می‌گیرند و اقداماتی که انجام می‌دهند، پاسخگو باشند.

پاسخگویی بدون بهره‌گیری از یک سیستم اطلاعاتی مناسب، امکان‌پذیر نیست. سیستمی که در واقع یک جریان منصفانه و صحیح اطلاعاتی را بین دولت به عنوان پاسخگو و مردم و نمایندگان ایشان به عنوان پاسخ‌خواه برقرار کند و به پاسخ خواه این اطمینان را بدهد که دولت منابعی را که در اختیار می‌گیرد به نحوی مناسب و در جهت‌ هدف‌های مصوب نمایندگان ایشان مصرف می‌کند.»

با توجه به مطالبی که از نظر گذشت می‌توان نتیجه گرفت پاسخگویی یکی از چالشهایی است که دولتها امروزه با آن مواجه هستند. نظام اداری ایران در این حوزه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و متأسفانه با وجود بخشنامه‌ها و آیین‏نامه‌های فراوان، فقدان یک سیستم پاسخگویی مناسب در سازمانها و شرکتهای دولتی احساس می‌شود و با همه تلاشهای صورت گرفته هنوز در برابر وظایف، تصمیمات و عملکردهای خود پاسخگو نیستند. به نظر می ‎‏رسد تلاش برای رفع این معضل احتیاج به عزم‌ ملی و همگانی دارد و بی‌شک در پرتو همکاری گسترده و همه‌جانبه مردم و دولت می‌توان به این مهم دست یافت.

علاوه بر آن، از روابط‏ عمومی‏ ها انتظار می‌رود در قبال عملکرد و فعالیتهای سازمان خود، جوابگو و پاسخگو باشند. کسانی که در حوزه روابط ‏عمومی دولتی فعالیت می‌کنند باید به اقدامات بهتری دست بزنند و در هر صورت درباره تصمیمات و اقدامات مذکور توضیح بدهند. پاسخگویی با مکانیسم‌های مختلفی حاصل می‌شود که به منظور جلوگیری از فساد وضع شده‌اند و تضمین می‌کنند که کارکنان دولت در مقابل اعمال خود پاسخگو و در دسترس مردم هستند. روابط ‏عمومی‌ها، مسئول مستقیم پاسخگویی در سازمانهای دولتی‌اند.

اولین و مهمترین درس «مدیریت»، پاسخگویی نسبت به امور و فعالیتایی است که در حیطه مسئولیت مدیر رخ می‌دهد. مدیر باید از طریق دریافت بازخورد کارشناسی، به خواسته‌های مخاطبان خود احترام بگذارد و مردم را از جریان کار و برنامه‌های خود مطلع سازد. البته این امر زمانی محقق خواهد شد که از یک سو اطلاعاتی جامع و درست از عملکرد سازمان و نتایج سیاستهای آن در دسترس مردم باشد و از سوی دیگر، مدیر آمادگی و ظرفیت شنیدن حرف‌های افراد جامعه را داشته باشد و حقوق شهروندی را محترم بشمارد.

۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۷:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

چهار گام ساده برای شناسایی مخاطبان هدف

ریشه هر تلاش ارتباطی مخاطب است و اینجاست که هر تلاشی شروع می شود. با اختصاص قدری زمان و تعقیب چهار گام ساده برای شناسایی مخاطبان هدف، طراحی هنرمندانه پیام و تشخیص رسانه نهایتا ارایه آن در قالب یک فرآیند می توانید به هدف تان برسید.

• گام نخست. تمام مخاطبان جهانی خود را که به آنها دسترسی دارید شناسایی کنید.

• گام دوم. جمعیت گسترده ای را که مد نظر قرار داده اید، به گروه هایی تقسیم بندی نمایید. این بخش بندی ها به عنوان مثال می توانند بر مبنای جنسیت، سطح تحصیلات، سطح درآمد، وضعیت تاهل، و غیره انجام شوند.

• گام سوم. برای هر کدام از آن بخش ها پرونده ای تشکیل دهید که در آن مشخصات کامل ذکر شده باشد. مشاهده می کنید که در اکثر موارد بخش ها با هم همپوشانی دارند (زنان متاهل، سن میان 30 تا 35، کسانی که از دانشکده دانش آموخته شده اند و غیره). این همپوشانی ها را شناسایی کنید و پرونده هایی را برای گروه هایی که در یک بخش قرار می گیرند تهیه نمایید.

• گام چهارم. هر گروه را بر مبنای پرونده اش رتبه بندی کنید. این کار به اندازه ای که به نظر می رسد ساده نیست. اگر زنان مذکور که سن شان بین 30 تا 35 سال است و از دانشکده دانش آموخته شده اند کسانی هستند که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، باید به آنها رتبه یک بدهید و به همین ترتیب بعدی ها را در رتبه های 2 و 3 و ... قرار دهید و در نهایت شما به یک دسته بندی سلسله مراتبی خواهید رسید که کارتان را به شدت آسان می کند.

۲۳ مهر ۹۶ ، ۱۱:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

فرهنگ ارتباطی

برخی از سازمان ها از الگوی ارتباطات دوسویه استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر، به ندرت و از روی اکراه، نسبت به انتشار اطلاعات برای مخاطبان خود اقدام می کنند. به نظر «مارا» ارتباطات دو سویه، جزء لاینفک کسب موفقیت در هر ارتباطی است. این ضرورت بویژه در زمان وقوع بحران، بیشتر هم می شود. او همچنین عنوان کرده است که وجود فرهنگ ارتباطی در درون سازمان، موفقیت ارتباطات سازمان در زمان وقوع بحران را بسیار بهتر تضمین می کند تا وجود یا عدم وجود یک برنامه ارتباطی برای مدیریت بحران.

او همچنین، بر بسیاری از مدیران خرده می گیرد و شکایت می کند که چرا آن ها، ارتباطات بحران را امری بسیار ساده پنداشته و تنها برنامه ای که برای مدیریت بحران در نظر می گیرند، استفاده کردن از ارتباطات بحران است. «مارا» فرهنگ ارتباطی را از نظر ارتباطات دوسویه غنی دانسته و آن را گونه ای از فرهنگ می داند که منجر به ارتباطات موفق بحران می شود.

نظر او این است که یک فرهنگ ارتباطی قوی و پیشگیرانه می تواند عدم وجود یک برنامه ارتباطی برای بحران را جبران کند، اما در عین حال، عکس این قضیه نیز صادق است یعنی وجود یک فرهنگ ارتباطی قدرتمند اما بسته و دفاعی، می تواند منجر به خنثی شدن مزایای برنامه مدیریت ارتباطات بحران شود.

۲۳ مهر ۹۶ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

خلیج فارس خانه ماست

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقام معظم رهبری در پاره‌ای از سخنرانی‌هایشان در خصوص ادعاهای آمریکایی‌ها درباره خلیج فارس خطاب به آنها گفتند خلیج فارس خانه ماست. ایشان ضمن انتقاد از رفتار و گفتار نابخردانه دولتمردان آمریکا و در پاسخ به انتقاد غربی‌ها از رزمایش نظامی سپاه در منطقه خلیج فارس اظهار داشتند: چه غلط‎های عجیب و غریبی...خلیج فارس خانه ماست، شما به خلیج خوک‌های خود بپردازید.

۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۶:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

کمک بانک آینده برای پرداخت سپرده‌های تعاونی‌ افضل توس

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه رسمی خود آورده است؛ براساس قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳ و آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب سال ۱۳۸۶ و مصوبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ شورای پول و اعتبار، اقدامات لازم برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از جمله تعاونی‌های اعتبار را از سال‌های گذشته در دستور کار قرار داده است. همچنین در قوانین اخیر از جمله قانون احکام دائمی و قانون برنامه ششم توسعه بر همکاری سایر نهادهای مسئول با بانک مرکزی برای انجام این وظیفه به نحو احسن تاکید شده است.
در این راستا با هدف تکمیل فرآیند ساماندهی تعاونی های اعتبار غیرمجاز و تعیین تکلیف سپرده سپرده‌گذاران، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز منحله افضل توس به بانک آینده در دستور کار قرار گرفته و براساس تایید شورای پول و اعتبار، تحقق موضوع مجدانه در دست پیگیری است.
شایان ذکر است از جمله عوامل اصلی برای پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز منحله افضل توس، تکمیل فرآیند شناسایی، ارزیابی دقیق و انتقال دارایی‌های این تعاونی‌ها با هدف احقاق حداکثری حقوق سپرده‌گذاران تحت نظر مراجع قضایی و بانک مرکزی به بانک آینده است.
بدیهی است مسئولیت بانک آینده در پاسخگویی به سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها، صرفا محدود به میزان دارایی‌های شناسایی و ارزیابی‌شده و انتقال‌یافته به بانک آینده خواهد بود و براساس قانون برنامه ششم توسعه، مسئولیت ایفای تعهدات و پرداخت بدهی‌های مؤسسات مذکور بر عهده سهام‌داران، مدیران و مسئولین مربوطه است.
در این رابطه تصریح می‌شود به رغم عدم تکمیل فرآیند شناسایی و ارزیابی و انتقال دارایی‌های تعاونی‌های یادشده به بانک آینده و عدم مسئولیت قانونی این بانک در قبال سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله افضل توس، مع‌الوصف بانک آینده در اقدامی پسندیده و صرفا با رویکرد مساعدت به هموطنان عزیز و سپرده‌گذاران خرد، پرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال در دو تعاونی منحله را از محل منابع خود آغاز کرده‌ که بانک مرکزی از این اقدام و مسئولیت‌پذیری، تقدیر و تشکر می‌کند.
همچنین پرداخت‌های آتی، مستلزم تکمیل فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتقال دارایی‌ها و اموال هریک از تعاونی‌ اعتبار افضل توس به بانک آینده است تا متناسب و به میزان آن، سپرده سپرده‌گذاران پرداخت شود.
به گزارش اخبار بانک، همانطور که این اطلاعیه رسمی نشان می دهد بانک آینده از منابع خود اقدام به پرداخت وجه تا 3 میلیون تومان کرده است و به نوعی می توانست همین مبلغ را تا زمان شناسایی و انتقال دارایی های تعاونی افضل توس پرداخت نکند.
با توجه به این مسایل و زمان بر بودن شناسایی و انتقال دارایی های افضل توس به بانک آینده، صبر و تحمل از سوی سپرده گذاران افضل توس کمک شایانی به تسریع این روند خواهد کرد.
مراجعه و تجمعات احتمالی سپرده گذاران افضل توس در مقابل برخی شعب بانک آینده که هیچگونه ارتباطی به مشتریان و خود بانک هم ندارد تنها به اتلاف وقت مسوولان این بانک در روند کار طبیعی منجر خواهد شد.

۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۶:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

عوامل موثر بر ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها

 چگونگی ارتباط روابط عمومی با رسانه ها بابع عوامل گوناگونی است که شناخت آنها می تواند هم از یک سو انتظارهای روابط عمومی ها از رسانه ها را عقلایی تر و منطقی تر سازد و از جانب دیگر کیفیت ارتباط را بهبود بخشد. این عوامل عبارتند از:

1 – مدیرت و مالکیت رسانه ها: مالکیت رسانه ها را در ایران می توان به سه بخش خصوصی، دولتی و عمومی یا بیت المال (اموال عمومی) تقسیم کرد. هر یک از این سه نوع مالکیت، مدیریت های گوناگونی را نیز در رسانه های خود اعمال می کند که بر رفتار ارتباطی آن رسانه تاثیر می گذارد. رسانه های خصوصی اصولاً به اخبار رسمی، دولتی و تبلیغاتی کمتر اهمیت می دهند و به همین سبب سرگذشت اخبار ارسالی روابط عمومی ها به این قبیل رسانه ها (مطبوعات) در مقایسه با مطبوعات دولتی ممکن است، تفاوتهای زیادی داشته باشد.

رسانه های خصوصی که فعلاً در ایران فقط مطبوعات را در بر می گیرند معمولاً روش انتقادی دارند و می کوشند در اموری که دولت تصدی آنها را بر عهده دارد جستجو و تحقیق بیشتری بکنند، اما به هر حال بحث نیازهای متقابل در مورد مطبوعات خصوصی هم صادق است.

اما میانه رسانه ها و مطبوعات دولتی با روابط عمومی ها معمولاً بهتر و روابط آنها فعالتر است. در مورد رسانه های عمومی که نمونه بارز آنها موسسات کیهان و اطلاعات هستند وضع تا حدودی تفاوت می کند و چرخشها و گرایشهای آنها به هر دو سمت قابل مشاهده و تابع موقعیت خاص و روابط آنها با دولت است. به هر حال مدیریت و مالکیت از عوامل موثر بر شکل گیری ارتباط روابط عمومی و رسانه هاست.

2 – سیاستها و خط مشی ها: سیاستها و خط مشی های هر نشریه که پاره ای اوقات، اعلام و شناخته شده و گاه اعلام نشده و تلویحی است نیز از عوامل موثر بر ارتباط دو نهاد روابط عمومی و رسانه ها (مطبوعات) است. گرایشها و تعلق های سیاسی، حزبی، اقتصادی و ... منافع فردی و گروهی، وابستگی رسانه به برخی نهادها و سازمانهای رسمی و غیر رسمی و ... از جمله اموری است که در این چارچوب قابل ارزیابی است.

3 – دوره انتشار: نشریات روزانه، هفتگی، ماهانه و ... هر کدام اقتضائات خاص خود را دارند و به همین دلیل بر اساس ترکیب و نیاز مخاطبان خود و با توجه به فاصله انتشار دو شماره خود دست به گزینش اخبار می زنند. با این توجه که نشریات روزانه به اخبار بیشتر علاقه دارند و نشریات ادواری به گزارشها، تحلیلها و مصاحبه های غیر خبری.

4 – زمینه انتشار: نشریات برحسب آنکه عمومی باشند یا تخصصی، نوع گزینش خود را براساس زمینه انتشارشان شکل می دهند. همچنین بسته به سطح و ترکیب مخاطبان، دست به انتخاب اخبار گوناگون می زنند. بنابراین روابط عمومی ها می توانند مطالب تخصصی یا خاص خود را به برخی نشریات تخصصی بدهند و مطالب کلی تر و عمومی تر را به روزنامه ها و نشریات فراگیر.

5 – شرایط سیاسی – اجتماعی: تردیدی نیست که موقعیتهای خاص پیش آمده تحت تاثیر شرایط ویژه سیاسی یا اجتماعی بر انتخاب مطبوعات و رسانه ها تاثیر می گذارد. روابط عمومی ها باید با دقت، وضعیتهای مختلف را تحت نظر داشته باشند و تعقیب کنند. در شرایطی که تراکم خبری به علت رویدادها یا موقعیتهای ویژه پیش می آید، ممکن است شانس انتخاب مطالب روابط عمومی ها کاهش یابد. بر عکس در موقعیتهای کم خبری، احتمال انتشار این گونه اخبار افزایش می یابد.

6 – مناسبتها: مناسبتهایی از قبیل سالگردها، روزها یا هفته های ویژه می توانند فضای مناسبتری را در اختبار روابط عمومی های ذیربط قرار دهند و بر عکس شانس انتشار مطالب کم اهمیت روابط عمومی هایی که ارتباطی با این مناسبتها ندارند، کاهش می یابد. روابط عمومی ها باید از این نظر نیز ارزیابی صمیمی از موقعیتها داشته باشند.

۲۲ مهر ۹۶ ، ۰۸:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی