اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

نقش روابط عمومی در موفقیت کسب و کار

 بدون هیچ گونه شکی، روابط عمومی چیزی فراتر از تنظیم کردن و ارسال مطالب و مقالات به روزنامه ها و رسانه های عمومی یا پست گذاشتن اعلان های مطبوعاتی است. حوزه گسترده روابط عمومی چندین فعالیت مرتبط را دربرمی گیرد که هدف اصلی همه آنها انتقال پیام هایی خاص با هدف مشخص است. مسئولیت مدیریت روابط بین شرکت و همه مخاطبان عام، به عهده خود شما خواهد بود.

روابط عمومی یکی از آن ارکانی است که می تواند با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به کسب و کارهایی را که نوآورانه هستند و جنبه های از هم گسیختگی دارند مورد پوشش قرار دهد. عدم توجه به روابط عمومی در شرکت، در نهایت باعث خواهد شد تا از رسیدن به موفقیت های چشمگیر دور بمانید.

روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و کوشش های حساب شده ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می دهد. روابط عمومی یکی از مهم ترین قسمت های هر مجموعه فعال در عرصه تجارت به شمار می رود. این در شرایطی است که معمولاً اهمیت این بخش به فراموشی سپرده شده و کمپانی ها صرفاً روی رشد اقتصادی خود متمرکز می شوند.

حال آنکه صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ به صراحت اذعان می کنند رویکرد نادرست به بخش روابط عمومی و تلاش برای تقویت آن، یکی از قاتلان فرصت های بزرگ کسب و کار آنها محسوب می شود. امروزه در شرکت های مدرن جهان همانند گوگل یا اپل می توانید پویاترین بخش مجموعه را در قسمت روابط عمومی آن بیابید. برنامه ریزی دقیق، استفاده از نیروی های متخصص به ویژه در حوزه روانشناسی و همچنین بهره برداری از دانش روز در حوزه علوم اجتماعی منتج به ایجاد تیم هایی قدرتمند در قسمت روابط عمومی این شرکت ها شده است.

در رابطه با مزایای روابط عمومی نسبت به تبلیغات، می توان بیان کرد که برای چاپ شدن یا نمایش پیام تبلیغاتی باید مبلغ قابل توجهی بپردازید ولی اگر از روابط عمومی استفاده کنید، نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست و نویسنده یا گزارشگر بدون دریافت مبلغ درباره شما، کسب و کارتان و محصولات تان مطلب می نویسد. درواقع او خودش به دنبال اطلاعاتی بوده و با کسب و کار شما آشنا شده است. تأثیر روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است. زمان اثرگذاری و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است و می تواند تا مدت ها بر میزان فروش شما تأثیر بگذارد. در این تعریف روابط عمومی همان رسانه ها در نظر گرفته می شوند.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

- مردم درباره آنچه می بینند حرف می زنند. آنها هرچه را بیشتر در مقابل خود ببینند بیشتر به آن اهمیت می دهند. اگر بیشتر به مسائل تجاری اهمیت دهند، در این باره بیشتر صحبت خواهند کرد و ذهن شان بیشتر درگیر این دست مسائل خواهد بود و در شبکه های اجتماعی خود نیز این قبیل مسائل را به اشتراک خواهند گذاشت، اما نمی دانند تمام این اتفاقاتی که رخ می دهند به دلیل به کارگیری تکنیک های روابط عمومی است. روابط عمومی اغلب کم صدا است. کمپین های روابط عمومی بعد از مدت زمان بیشتری نتیجه ‎بخش هستند و یک انجمن واقعی تر و پایدارتری تشکیل می دهند.

- روابط عمومی به شما کمک می کند تا در اذهان مخاطبان و سازمان ها اعتبار خود را کسب کنید. اخبار رسمی با احاطه به فعالیت سازمان ها و شرکت ها، به شما کمک خواهد کرد تا هرچه بیشتر در سطح انظار عمومی پدیدار شده و برند خود را در جایگاه مناسب جامعه جای دهید. درواقع ما با ابزارهای برندسازی و روابط عمومی شما را قادر خواهیم کرد علاوه بر کسب اعتبار، به کسب و کار خود رونق ببخشید.

- روابط عمومی یکی از بخش های کلیدی در شرکت هایی است که کسب و کار تجاری دارند. بیشتر روابط عمومی را به عنوان مبلغ می شناسند درحالی که روابط عمومی فراتر از همه این حرف هاست. بزرگی و کوچکی یک شرکت یا کسب و کار ربطی به وجود یا عدم روابط عمومی ندارد. برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، روابط عمومی نقش مهمی ایفا می کند.

۳۱ تیر ۹۶ ، ۰۸:۰۱ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

شگردهای روابط عمومی پیشرو در بزنگاه های ملی صنعت نفـت

 در حالی که قطر (سنگ تمام OIEC در پارس جنوبـی) بهره برداری از این میدان را از سال 1990 آغاز کرده بود، نخستین بهره برداری ایران در سال 2002 در فازهای 2 و3 به ثمر نشست. عقب ماندگی در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی در سال های گذشته باعث شده بود که بابت هر روز تأخیر در بهره برداری از آن ها، روزانه 100 میلیون دلار عدم النفع به اقتصاد کشور تحمیل شود، در حالی که برای دستیابی به اهداف توسعه این فازها باید ماهانه یک میلیارد دلار تأمین مالی می شد. در چنین شرایطی، موقعیتی برای قطر فراهم شده بود تا با افزایش برداشت و تخلیه ذخایر مشترک پارس جنوبی با بکارگیری از فناوری و سرمایه  خارجی، در غیاب محسوس ایران، یک تاز عرصه باشد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مهندس زنگنه در همان ابتدای کار، سه دستور گازی را در چارچوب یک برنامه جامع و نقشه راه جدید برای بهره برداری از پنج فاز اصلی صادر کرد که در نتیجه آن فازهای 12، 15 و 16 در سال 1394 به بهره برداری رسید و سرانجام در آخرین هفته فروردین ماه سال «اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید» نیز از فازهای 17 تا 21 پارس جنوبی با حضور دکتر حسن روحانی بهره برداری شدند. با بهره برداری از این فازها، برداشت روزانه ایران با قطر کمابیش برابر شد و کشورمان با بهره برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی، قطر را در برداشت ذخایر این میدان مشترک پشت سر خواهد گذاشت.

پیامدهای مثبت بهره برداری از فازهای 17 تا 21 در تقویت قدرت ملی، منطقه ای و توسعه اقتصادی ایران بر کسی پوشیده نیست. توسعه پارس جنوبی و افزایش برداشت از آن، افزون بر رونق اقتصادی و صنعتی کشور، منافع ملی و جایگاه منطقه ای ایران را بیش از پیش تقویت خواهد کرد، چرا که ایران در مرکزیت بیضی انرژی دنیا و در مسیر اصلی ترازیت گاز به کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب قرار گرفته است و دنیا برای تأمین انرژی های فسیلی خود، روی ایران حساب باز کرده است.

همچنین صادرات گاز استحصال شده از فازهای پارس جنوبی به کشورهای همسایه همچون ترکیه، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و بازارهای شرق دور و اروپا، در کنار توسعه واحدهای پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پارس واقع در عسلویه، موجب رونق اشتغال و درآمدزایی ارزی شده است و سبد صادراتی کشور را متنوع خواهد کرد. نکته مهم دیگر با توجه به اثبات کارآمدی دانش و توان فنی و مهندسی داخلی در اجرای این پروژه ها، زمینه صدور آن نیز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هموار و فراهم شده است.

با از سرگیری و افزایش صادرات میعانات گازی که در دوران تحریم امکان فروش آن میسر نبود و حجم عظیمی از میعانات گازی تولیدی ایران روی آب ذخیره شده بود، دروازه های جدیدی را برای تثبیت سهم شایسته و بایسته ایران در بازارهای جهانی انرژی گشور. با توجه به پایین بودن نسبی هزینه های تولید گاز در ایران، استراتژی فروش و قیمت گذاری کارآمد نوین برای دستیابی به بازارهای جدید، به طور قطع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مازاد گاز تولیدی پارس جنوبی که در بخش خانگی، نیروگاه ها و صنایع کشور مصرف می شود، در کنار کاهش مصرف داخلی، می تواند ظرفیتی را برای تخصیص خوراک بیشتر به واحدهای پتروشیمی فراهم کند. افزون بر آن، استخراج گاز هلیوم و استفاده از گازهای خروجی مشعل های پارس جنوبی می تواند برای تولید برق و همچنین سوخت کربن خنثی به کار گرفته شود.

به طور قطع ایران می تواند با بهره برداری کامل از فازهای تعریف شده برای توسعه پارس جنوبی، 30 درصد تجارت جهانی گاز را در اختیار بگیرد که این امر، نقش مهمی در تقویت و ارتقای موقعیت ژئواکونومیک و ژئو استراتزیک ایران ایفا کند.

در این میان، مجموعه اویک مسئولیت اجرای صفر تا صد مگاپروژه فازهای 20 و 21 را بر عهده داشته و در بهره برداری و به ثمر رساندن طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی هم مشارکت فنی و تخصصی ویژه ای داشته است، از این رو، مدیران و کارکنان گروه مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) بسیار مفتخر و خرسندند که در تحقق اهداف عالیه کشور و تقویت منافع ملی از محل توسعه میدان های نفتی و گازی کشور به ویژه پارس جنوبی سهم داشته و در این مسیر خدمت کرده اند. حضور فعال اویک در ساخت مجتمع های ان.جی.ال و جمع آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوختن و هدرروی این ثروت ملی هم یکی دیگر از افتخارات این مجموعه است و بر آنیم که تا سر حد امکان در این حوزه خدمتگزار تخصصی باشیم.

اعتماد کارفرمایان و کارشناسان به مجموعه اویک تنها یکی از آیت های موفقیت این گروه بزرگ در تحقق برنامه ها و پروژه هایی است که مدیون مدیریت حرفه ای و نیروی انسانی توانمند آن است. اگرچه نقاط ضعفی در طول سه دهه عمر اویک وجود داشته است، اما نباید فراموش کرد که یک شرکت ایرانی حالا به یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری در خاورمیانه ملقب شده است و با استراتژی مدونی که در این حوزه ترسیم کرده است به یک شرکت جهانی تبدیل خواهد شد.

در همین راستا و بر اساس پارادایم ورود اویک به بازارهای جهانی، روابط عمومی این شرکت معظم، پیوسته کوشش کرده است تا با نقش حمایتی و با ساماندهی به امور اطلاع رسانی، فرهنگی و اجتماعی خود به ویژه در هنگامه هایی همچون بهره برداری رسمی از مگاپروژه های ملی، با بکارگیری روش های نوین، سهم خود را در مسیر اهداف سازمانی ادا کند و به قدر خود در توسعه اجتماعی و فرهنگی و همچنین پایداری توسعه اقتصادی و منافع حاصل از آن در محیط های پیرامونی شرکت و پروژه هایش نقش ایفا کند.

در رویکردهای نوین روابط عمومی ها در شرکت های نفتی، مدیریت کیفی شامل تحقیق، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی، تجاری سازی، مدیریت رویدادهای خبری و دیجیتالی شدن در دستور کار قرار می‎ گیرد. مطالعات اجتماعی، برنامه ریزی، ارتباطات بیرون و درون سازمان، انتشارات، ارتباطات الکترونیک، تبلیغات و ارتباطات رسانه ای، مستندسازی تصویری، تولید محتوای رسانه ای، برگزاری همایش ها و سمینارها، حضور در نمایشگاه ها و... از محورهای اصلی فعالیت روابط عمومی‎ ها در شرکت های نفتی است.

روابط عمومی ‎ها پس از تولید ایده و خلق اندیشه ‎های تازه در راستای منافع سازمان، برای نشر و اشاعه آنها از ابزارهای خاصی استفاده می کنند که سرعت انتقال پیام به مخاطبان هدف را بسیار زیادتر و پویاتر می کند. تولید و نشر مجله های تخصصی و گاهنامه های مناسبتی، کتاب های علمی کم تیراژ، داده نماهای علمی، تولید فیلم مستند و تیزر تبلیغاتی، انیمیشن، موشن گرافی، کاتالوگ و... از جمله این ابزارهاست که به نوعی حافظه جمعی و مستند عملکرد سازمان به شمار می رود.

هدایت، کنترل و جهت دهی به افکار، ماورای خبر در عرصه های مختلف، این روزها چنان علایق تصمیم سازان و تصمیم گیران را به خود معطوف داشته که توجه به راهبردهای رسانه ای، اهمیت زیادی پیدا کرده است. روابط عمومی اویک هم در هنگامه هایی همچون راه اندازی و بهره برداری از طرح های ملی و ابرپروژه های بزرگ اقتصادی که مجری آن بوده، راهبردهای رسانه ای دقیقی را به کار گرفته است تا بر افکار عمومی اثر مثبت بگذارد.

روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) همواره تلاش کرده است تا با طراحی و هدایت برنامه های اطلاع رسانی منسجم، هماهنگ و هدفمند، جایگاه و توانمندی تخصصی خود را در اذهان مخاطبان عام و خاص هدف خود، آنچنان که شایسته است، تبیین کند و با استفاده از تکنیک ها و شگردهای رسانه ای و با حضور پررنگ، پرتکرار و ملموس در رسانه های مختلف، در منتالیتی و ذهنیت عمومی مخاطبان عمومی و تخصصی خود، به خوبی نقش ببندد.

روابط عمومی اویک در عین حال در یک رویکرد تازه و الگویی نوین، بازنگری ساختار و معماری ساختاری پویا و هماهنگ و همافزا در سازمان خود را متناسب با نیازهایش در دستور کار خود قرار داده است تا بستر مساعدی را برای ظهور و بروز اطلاع رسانی سیستماتیک و هدفمند در این عرصه فراهم و نیازهای فرهنگی، ارتباطاتی و اطلاع رسانی یک شرکت بزرگ بین المللی اکتشاف و تولید نفتی را برآورده کند.

۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۱ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

چرا روابط عمومی ها مستند سازی می کنند

 

هر شرکت، سازمان، یا نهادی برای رسیدن به هدف هایش، مجموعۀ معینی از برنامه ها و فعالیت ها را انجام می دهد که معمولا این هدف ها زمینه های لازم برای رسیدن به برنامه ها را فراهم می سازند و هر برنامه می تواند در برگیرندة چند فعالیت باشد. باگذشت زمان، امکان ارزیابی فعالیت ها و برنامه ها و حتی هدف ها پدید می آید. در مسیر این ارزیابی، درستی و مناسب بودن هدف، مطلوبیت و علمی بودن برنامه ها، و کارایی و ثمربخشی فعالیت ها در بوتۀ سنجش و ارزشگذاری قرار می گیرند و سرانجام، میزان تحقق هدف ها تعیین می گردد. علاوه بر آن، نقاط قوت و نقاط ضعف در همۀ حوزه ها شناسایی می شوند. همۀ این اقدامات، با این نیت انجام می گیرند که زمینه و امکان اتخاذ تصمیمات منطقی و بهبودبخش فراهم آیند.

۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۵ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

یادی از پدر روابط عمومی ایران

در 22 شهریور ماه 1299, همان روزی که زنده یاد شیخ محمد خیابانی به شهادت رسید, در تبریز انسانی متولد شد که نغمه تلاش هایش را مردم به یاد داشته و خواهند سپرد . سخن از دکتر نطقی است.

پدر علم و یا بهتر بگوییم هنر روابط عمومی در ایران . کسی که باور داشت به جای لعن تاریکی باید شمعی افروخت و جای گوشه نشینی و مذمت بسیاری از کاستی در سازمان ها و ادارات ، کمر همت به اصلاح آن بست .دکتر نطقی پدر روابط عمومی ایران معماری بود که می خواست دیواری بسازد محکم که تا سال های سال پا برجا بماند که اگر سازمان های کنونی مشتری مداری ، تکریم ارباب رجوع ، شفافیت در انجام کارها ، همدلی کارکنان و مهم تر از همه تعامل و پاسخ گویی مناسب با رسانه ها را سرلوحه خود قرار داده و در منشور اخلاقی خود به عنوان اصل های اساسی یاد می کنند و چندین کارگاه آموزشی جهت نهادینه سازی این اصول برای کارکنان خود برگزار می کنند همه و همه مدیون این هنر نوپا در عرصه مدیریت یعنی روابط عمومی است.

دکتر حمید نطقی ، نخستین کسی است که طرح ایجاد روابط عمومی در ایران را بنیان نهاد.او مشوق و محرک تاسیس انجمن روابط عمومی در ایران است. در خارج از دانشگاه هم به عنوان مشاور ، با بسیاری از دفاتر روابط عمومی ها همکاری داشت. او نخستین استادی است که مبانی و تئوری های روابط عمومی را تبین کرده و کتابی نیز با نام مدیریت و روابط عمومی دارد .اگر اکنون روابط عمومی را هنری از هنرهای بشری می دانیم و لزوم آن را در هر سازمان احساس می کنیم و در چارت سازمانی هر نهاد صنعتی،تجاری ، خدماتی و فرهنگی پس از مدیریت و هیات مدیره این روابط عمومی است که می درخشد باید به حق به نقش بی بدیل دکتر نطقی اشاره کرد .

این انسان عزیز که به عظمت این هنر پی برده بود رنج ها متحمل شد و سال ها کوشید تا چنین ارگانی در هر سازمانی نهادینه شود . چنین ارگانی که اگر نبود انگار قلبی از کار افتاده است . همان گونه که هیچ جانداری بدون قلب نمی تواند به حیات خود ادامه دهد روابط عمومی نیز قلب سازمان ها و تضمین کننده حیات آنهاست .سازمان های کنونی ما اگر به حیات خود ادامه می دهند در درجه اول مدیون دکتر نطقی هستند. وی انسانی راستین بود و به اهمیت صداقت و شفافیت در انجام کارهای هر سازمان واقف شده بود . همان گونه که در خاطرات شخصی خود چنین یاد شده است "از دوره ای که تمایل برخی اشخاص را به پنهان کاری احساس کردم و دیدم که فساد ، اغلب زیر این پرده آشیان می گیرد و در تاریکی شب بهترین یار و یاور راهزنان است ، به فضایل آنچه بعدها شفافیت نام گرفت پی بردم  و مدیریت روابط عمومی را کلید حل این مشکلات شناختم".

دکتر نطقی در مورد روابط عمومی سخنان بسیاری گفته است که تا به امروز سرمشق فعلان روابط عمومی بوده است وی معتقد بود روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد.

روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و با آنچه که به عنوان چرخ پنجم ارابه به تنه برخی مؤسسات می چسبانند، فرق بسیار دارد. در نتیجه مطالعات متعدد و ممارسات ایشان بود که اکنون روابط عمومی به جایگاه کنونی خود رسیده است و سازمان ها دریافته اند بی وجود چنین نهادی راه به جایی نخواهند برد . این انسان بزرگ برای به تاسیس چنین پایگاهی در سازمان ها راه ها ی بسیار ی را پیمود و با اشخاص بسیاری ملاقات کرد .

دکتر نطقی پس از آنکه در رشته حقوق از دانشگاه تهران دانشنامه کارشناسی دریافت می کند راهی ترکیه می شود و دکترای خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه استانبول دریافت می کند.

وی علاوه بر تدریس, به زبان های فارسی, ترکی (آذری, استانبولی, جغتائی), عربی, انگلیسی, فرانسوی, آلمانی و اسپانیولی احاطه کامل داشت از جمله تالیفات مهم و تاثیر گذار وی در عرصه روابط عمومی باید به به تدوین اولین کتاب در زمینه روابط عمومی با نام "مدیریت در روابط عمومی" پرداخت که در سال 1349 شمسی از سوی انتشارات دانشکده علوم ارتباطات انتشار یافت.وی در بخش دیگری از خاطراتش به مسیر دشواری که در این راه پیموده است اشاره می کند "نخست از کتاب های مربوط به این حوزه چند جلدی تهیه کردم ، سپس حاصل خوانده های خود را با آثار نیاکان و نامداران کشورمان سنجیدم و این ترکیب را سخت پسندیدم .

سپس در هشت سازمان خارجی بزرگ که به مطالعه و مداقه آن دست یافتم ، عزم جزم کردم و در جستجوی راه حلی برای تدریس و تعمیم روابط عمومی سالم و پاسخ گوی نیازهای جامعه ما و متکی به فرهنگ خود از پای ننشستم .از یمن بخت بیدار , جمعی از استادان پرکار ، اندیشه مند و هوشیار از هر گوشه و کناری ( که بعدها ، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی نام یافت ) گرد آمده بودند و به مسائل ارتباطی می اندیشیدند و به خصوص بنا به سابقه فعالیت ها ، به مسئله روزنامه نگاری توجه بیشتری داشتند و مسایل دیگر ارتباطی از قبیل روابط عمومی را نیز مد نظر داشتند .

از سوی دیگر در سال 1327 رییس روابط عمومی شرکت نفت ( هنگام جنگ دوم جهانی ) مارشال مونتگمری بود که بر انتخاب اعضای اولین گروه روابط عمومی نظارت داشت . او تحصیل ، سابقه نویسندگی و ذوق مرا مناسب این کار تشخیص داد و بدین گونه تطبیق اصول روابط عمومی برای اولین بار در ایران و شاید شرق میانه به عهده ما افتاد . این دوران ، فرصت بی نظیری برای قرار گرفتن روابط عمومی در یک مدرسه بود . بزرگترین یار و یاور من در آن هنگام، کتاب های حجیمی بوند که از خارج وارد می کردیم و من با ولع تمام می خواندم . تنها دیدارهایی که اگر دست می داد از آن غفلت نمی کردم , دیدار با متخصصان ارتباطات بود که برای دریافت و درک جهات مختلف ارتباط و روابط عمومی منابع مغتنمی بودند.

در این میان از آثار گذشتگان خودمان باید یاد کرد و ارزش آن ها را باز شناخت " و اینچنین بود که روابط عمومی پا به عرصه هستی سازمان ها نهاد . از این شخصیت اندیشمند, آثار قلمی متعددی به یادگار مانده, از جمله سرمقاله هایش در مجله وارلیق است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی, سال ها زینت بخش این مجموعه فرهنگی می گردید. این دانشمند وارسته که از جمله نخبگان علمی طراز اول کشور بود, پس از مبارزه ای طولانی با بیماری جانکاه, در روز جمعه 25 تیرماه 1378 ، با تربیت هزاران شاگرد ، که هرکدام امروزه خود استاد در این رشته می باشند جهان را ترک و به ملکوت اعلا پیوست .اما پرواز شکوهمندانه وی وی هماره در خاطره و یاد تمامی فعالان علوم ارتباطات اجتماعی کشور چه در عرصه رسانه و چه روابط عمومی در یادها و خاطره ها باقی خواهد ماند.

۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۴:۳۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی مُعَرِفی خوب برای حقوق شهروندی

 

روابط عمومی ها چه در سازمان های دولتی یا در بخشی خصوصی و یا سایر نهادها وظایفی دارند که یکی از آنها ایجاد و پل ارتباطی با مخاطبان خود است که مخاطبان ممکن است در حوزه کاری آنها مشتریان شان باشند یا مخاطبانی در حوزه فرهنگ و خدمات باشند.

بخشی از کار روابط عمومی ها نیز در ارتباط با ارتباطات درون سازمانی است، شهروندان جامعه ما حقوقی دارند نظیر حق آموزش که طبیعاً در آموزش و پرورش و دانشگاه ها این حق بایستی محفوظ باشد و شهروندان از آن استفاده کنند یا اگر بگوییم حق بر استاندارد که حق استفاده به شهروندان از خدمات و کالاهای استاندارد است اشاره کنیم. این حق زمانی تحقق می یابد که روابط عمومی ها اول این حقوق را خوب معرفی کرده و راه های دستیابی به آن را نیز به شهروندان معرفی کنند. مثلاً اگر خدماتی دریافت کردم مطمئن باشم استاندارد است، مثلاً در آموزش نهادهای مسئول نظیر وزارت علوم نسبت به حقوق شهروندان در حوزه های مختلف است که روش های گوناگونی نیز دارد که این از طریق پیگیری و اطلاع رسانی قابل تحقق است.

ادامه مطلب...
۲۴ تیر ۹۶ ، ۰۹:۲۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی ها، فرهنگ سازان حقوق شهروندی


روابط عمومی ها اطلاع و آگاهی تولید می کنند، یعنی افراد جامعه را از شرایط خود و جامعه و جهان فعلی مطلع می سازند. بنابراین گام نخست شهروندی، اطلاع یابی و آگاهی داشتن است، در واقع روابط عمومی ها باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان را از تاریکی و جهل بیرون آورند.

به نظر من روابط عمومی ها نوید بخش نور و روشنایی در جامعه هستند، چرا که انسانها در تاریکی نمی توانند حرکت کنند، بلکه در روشنایی فکر و حرکت صورت می گیرد در حالی که هدف و حقوق طبیعی و بنیادین خود را می شناسند. بنابراین روابط عمومی ها می توانند با روشنگری در اعماق جامعه و آگاهی سازی آن ها گام نخست در جهت فرهنگ سازمانی تحقق حقوق شهروندی را این  گونه فراهم کنند.

فرهنگ شهروندی را تولیدکردن و سواد زندگی را آموختن گام بسیار بزرگی است که در حیطه ماموریت واحدهای روابط عمومی قرار دارد، در عین حال روابط عمومی ها موجب می  شوند افراد جامعه راه های مختلفی را در کنش های خود شناسایی کنند و بهترین راه را انتخاب کنند. در واقع این همان فرمایش خداوند در قرآن کریم است: "بشارت بده به بندگان من که راه های مختلف و اندیشه های گوناگونی را بشوند و از بین آن ها بهترین را انتخاب کنند."

ادامه مطلب...
۲۱ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی متنوع چیست؟

🔖 روابط عمومی متنوع یکی از مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک روابط عمومی و نیز برنامه ریزی های ارتباطی به کار می رود و منظور از آن، متنوع سازی تمامی فعالیت های سازمان در رابطه با نیاز و میل مخاطبان و ذینفعان است تا اطمینان حاصل گردد که این فعالیت ها در راستای اهداف موردنظر قرار دارد.

🔖 «روابط عمومی متنوع» دارای دو ویژگی زیر است:
1. استفاده مناسب و ترکیبی از ابزارها، عناصر، رسانه ها و تاکتیک های ارتباطی
2. متنوع سازی پیام ها و کارکردهای مختلف ارتباطی: انتقال و دریافت پیام ها با هدف ایجاد تلقی واحد در مخاطب به صورت منسجم. به تعبیری، انتقال یک تصویر و صدای واحد به وسیله تمامی کارکردهای ارتباطی برای موقعیت گذاری موسسه به روش منسجم.

ادامه مطلب...
۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۳۳ موافقین ۲ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ایجاد مزیت در یک صنعت، منجر به توسعه صنعتی نمی‌شود

علی انصاری
صنعت کشور حال و روز خوشی ندارد. روند تعطیلی کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی، انتقادات صریح و مستمری را موجب شده است. مقامات مسئول و رسمی کشور، بسیاری از منتقدان را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند و منتقدان، مقامات دولتی را خوش‌بین می‌نامند. در آستانه روز صنعت پای صحبت مهندس علی انصاری نشستیم. کارآفرین و فعال صنعتی- اقتصادی نام آشنایی که همواره حرف‌های شنیدنی و تازه دارد. مهندس علی انصاری معتقد است: «توسعه صنعتی یک فرآیند زمان‌دار، هدفمند، مستمر و مشارکتی است و باید کلیت صنعت را شامل شود یعنی ایجاد مزیت در یک صنعت خاص مثلاً پتروشیمی یا نفت، حتماً منجر به توسعه نمی‌شود. نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی، ورود پول ارزان، ساماندهی صنعت بانکداری و بازار غیرمتشکل پولی یعنی سرو سامان دادن به موسسات مالی و نهادهای فعال بازار سرمایه که صلاحیت و مجوز دارند، علمی و تجاری شدن تولید، یعنی ایجاد رابطه معنی‌دار میان مثلث دانشگاه، صنعت و بازار، ایجاد مزیت رقابتی، مضاف بر تربیت نیروی انسانی متخصص و بها دادن به پژوهش‌های کابردی از الزامات توسعه صنعتی است.» در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

وضعیت صنعت کشور را به طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته سئوال شما کلّی است و حتماً برای ارزیابی مدنظر شما باید مقدمه‌ای عرض کنم. اول اینکه واژه صنعت، یک واژه فراگیر است و پیشوند بسیاری از کسب و کارها قرار می گیرد. مثلاً صنعت ساختمان، صنعت پوشاک، صنعت بانکداری، صنعت مبلمان و دکوراسیون، صنعت خودروسازی و البته تقسیم بندی هایی هم دارد مانند صنایع سنگین و سبک، زیربنایی، زود بازده و غیره. به طور کلی ساختار اقتصادی کشور از چهار گروه اصلی تشکیل شده است. کشاورزی، نفت، خدمات، صنایع و معادن.

بخش صنعت و معدن فعالیت‌های صنعت ساخت (تولید)، معدن، ساختمان، برق، آب و گاز را شامل می شود و در مورد هرکدام از اینها می‌توان مفصل صحبت کرد. به طور کلی چندان که در اسناد بالادستی و قوانین 5 ساله و یک ساله کشور هم صراحتاً قید شده است، قرار بر این بود که سهم نفت در اقتصاد کاهش یابد و سهم سایر گروه‌های اصلی مانند صنعت، خدمات و کشاورزی افزایش یابد. در عمل، شاید سهم نفت کاهش یافته باشد ولی حتماً سهم صنایع و معادن و به تعبیر کلی‌تر، صنعت افزایش نیافته است. تا حدی که می‌توان گفت روند توسعه صنعتی کشور، معکوس شده است.

دلیل کند شدن روند توسعه صنعتی یا معکوس شدن آن را چه می‌دانید؟

اولاً در عرصه اقتصاد کلان پدیده تک‌ عاملی وجود ندارد و علل و دلایل ایجاد یک وضعیت، متعدد و متفاوتند. به گمان بنده، یکی از دلایل اصلی که کلیت اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده است، آمار شبهه‌ناک و تفسیری است. شبهه‌ناک، از این نظر که محل تردید است. راستی آزمایی چندانی نمی‌توان در مورد آنها انجام داد یا انجام نمی‌شود، ضمن آنکه تفسیری است. یعنی هرکس بر اساس نیاز و سلیقه خودش آن را می سازد و اعلام می کند. در واقع آمارهای اعلامی، نوعی عددسازی است و بعضاً این عددسازی ها مشکلاتی ایجاد می کند. مضاف بر آمار تفسیری، یکی دیگر از عوامل تضعیف کننده اقتصاد کلان کشور، تعدد یا فراوانی صاحب نظران است. متأسفانه همه –اعم از باصلاحیت و بی صلاحیت- در همه امور اظهار نظر می کنند و جالب آنکه خود را متخصص هم می دانند. وقتی همه در یک عرصه مثلاً اقتصاد یا فرهنگ یا سیاست یا تجارت، همه چیزدان می شوند، حتماً مشکل و بحران ایجاد می شود.

دلیل دیگر کهنگی، فرسودگی و اصطلاحاً ضعف تکنولوژیک است. باید بپذیریم که اگر تکنولوژی را یکی از عوامل تولید بدانیم، تکنولوژی امروز ما، پیش‌ دیجیتال است. یعنی مدرن نیست. دلیل دیگر را می‌توان گرانی پول دانست. گرانی پول مقوله بسیار مهمی است. صنعت بانکداری کشور هم متأثر از گرانی پول است. بنده علی انصاری بانکدار نیستم و مسئولیت بانکی هم ندارم، ولی ربط دادن همه مشکلات کشور را به صنعت بانکداری عاقلانه و منصفانه نمی دانم. هرکس در هر کجا کارش گیر می کند، به بانکها گیر می دهد. وقتی پول گران است، بانک چطور می تواند وام ارزان بدهد؟ ضمن آن که گرانی پول، منابع بانکها را هم در پرداخت سود سپرده تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه همه نسبت به بانکها موضع انتقادی دارند و شاید لازم باشد بانک مرکزی به عنوان بانکِ بانکها، که فرمان بازار پول را در دست دارد، اقتدار و اختیار بیشتری پیدا کند و حرف بانک مرکزی، فصل الخطاب باشد. اصلاً وظیفه دفاع از همه بانکها –البته آنها که مجوز دارند- بر عهده بانک مرکزی است. بگذریم. حتی این پول گران هم در صنعت، میان واحدهای صنعتی اعم از مادر، زیربنایی، متوسط، کوچک و زودبازده به شکل درست توزیع نمی‌شود. مشکل مواد اولیه، تعرفه، نرخ مالیات، مثلاً افزایش 8 درصدی مالیات مشاغل در سال جاری، عدم حمایت علمی و کارشناسی از نوآوری ها و فعالیت های جدید صنعتی و حتی خدماتی، هر یک به اندازه خود، در ایجاد این وضعیت نقش و تأثیر دارند.

علی انصاری

مقامات دولتی رشد بخش صنعت را مناسب و مطلوب اعلام می‌کنند، در این مورد نظرتان چیست؟

همان‌گونه که من عرض کردم و البته در جریان آمار و ارقام هم هستم، بنده می‌دانم که مرکز آمار رشد بخش صنعت را در سال گذشته، 5/6 درصد اعلام کرد و بانک مرکزی 9/6 درصد. در واقع این تفاوت از سوی دو مرجع معتبر، گفته بنده را تأیید می‌کند.

کدام بخش صنعت، می‌تواند در برون رفت از وضعیت رکود، موثرتر باشد؟ مثلاً ساخت، نفت، گاز، کدام بخش؟

به گمان بنده صنعت ساخت با توجه به صنایع پیشینی و پسینی یعنی زنجیره مشاغل تخصصی پیش و پس از ساخت این قابلیت را دارد. به عنوان مثال سهم صنعت ساخت در تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در سال 2015 ، در چین 30 درصد، اندونزی 21 درصد، مجارستان 25 درصد و ترکیه 18 درصد بوده است. یعنی تولید، یعنی ساخت محصول صنعتی. ما در این عرصه ضعیف عمل کرده‌ایم. البته وقتی صحبت از خروج از رکود می‌شود باید اقتضائات اقتصادی، فرهنگی جامعه را نیز در نظر گرفت.

تجربه 50 سال اخیر کشور حاکی از آن است که هرگاه بخش ساختمان فعال می‌شود، کلیت اقتصاد وارد مدار رونق می‌شود. من از شما به عنوان یک فرد رسانه‌ای می‌پرسم، چقدر از سرمایه کشور درحال حاضر، در بخش ساختمان‌های ساخته شده، اعم از مسکونی، اداری، تجاری قفل شده است؟ این بخش را باید فعال کرد.

بنده معتقدم صنعت ساختمان، ویترین یک کشور است. ما وقتی می گوییم ساختمان، طیف وسیعی را مدنظر قرار می دهیم. ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی، گردشگری، همه زیر این موضوع قرار می گیرند. حتی ساختمان های تاریخی. شما وارد هر کشور یا پایتخت هر کشور می شوید اول ساختمان سازی و معماری شخصی و شهری آنجا را می بینید و در مورد آن قضاوت می کنید.

به گمان من اگر بخواهیم صنعت گردشگری توسعه پیدا کند و رونق بگیرد، حتماً باید هتل های مجهز، مدرن، امن و مطابق با استانداردهای بین المللی بسازیم، اگر می خواهیم ارز کشور وارد کشورهای حاشیه خلیج فارس نشود، حتماً باید مراکز تفریحی برای اوقات فراغت جامعه در سطح بین الملل داشته باشیم، حتماً باید مراکز مدرن و مجهز تجاری داشته باشیم. اینها همه باعث می شود مردم به دبی و ترکیه و سایر جاها نروند. پس رونق در ایجاد ساختمان های متعدد، در سایر بخشها هم رونق ایجاد می کند. در واقع اشتغال ایجاد می کند، تولید ثروت می شود، رونق اقتصادی به وجود می آید. صادرات غیرنفتی کشور افزایش پیدا می کند. شما چقدر در مورد صادرات بخش خدمات کار کرده اید و یا اطلاع دارید؟

سهم صادرات صنعتی ما، در سبد صادراتی کشور، 28 درصد است و سهم محصولات کشاورزی کمتر از 10 درصد و سهم صادرات سوخت و محصولات معدنی نزدیک 63 درصد، این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعی است که اتکای اقتصاد ملی به نفت، دغدغه همگانی است و آمارهای شما هم این موضوع را تأیید می‌کند. حتی در بخش رشد اقتصادی هم، عده‌ای سهم نفت و گاز را از درصد رشد اقتصادی کم می‌کردند و می‌گفتند این عدد هنگامی واقعی است که نفت و گاز از آن کسر شود. بنده معتقدم اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، ناظر به ایجاد موازنه در این ارقام است. اگر اقتصاد ما درون‌زا و برون‌نگر شود و اگر تولید و اشتغال که در نام‌گذاری سال 96 هم مورد تأکید حضرت ایشان واقع شده، جدّی گرفته شود، حتماً می‌توانیم سهم صادرات صنعتی را افزایش و به همان اندازه صادرات نفت و گاز و مواد معدنی را کاهش دهیم.

شما را یک کارآفرین یا فعال اقتصادی چند بعدی می‌دانند. عمده فعالیت‌تان در حال حاضر در کدام بخش متمرکز است؟

البته واژه کارآفرین هم از آن واژه هایی است که خیلی مورد استفاده قرار می گیرد، بنده ادعای کارآفرینی ندارم ولی ادعای خدمت گزاری در جهت رشد و پیشرفت کشور را دارم و خدا را از این بابت شکر می کنم که توفیق خدمت برایم فراهم شده است.

فعالیت‌های اقتصادی بنده ابتدا از صنعت فولاد و آهن شروع شد و هم اینک هم در حوزه های بالادستی و پائین دستی این صنعت ادامه دارد و فعالیم. البته اگر بخواهیم براساس پیشینه خانوادگی و صنفی خدمتتان بگویم، طی پنچاه سال اخیر پدربزرگوارم در صنعت ساختمان فعالیت داشته‌اند. بنده بعد از ساخت بازار آهن در تهران، وارد ایجاد و ساخت مراکز یا ساختمان های مدرن تجاری، به قول خودمان مراکز توزیعی مدرن در صنعت مبلمان و دکوراسیون شدم و با توجه به سهم حدود 8 درصدی این صنعت در ایجاد اشتغال و گردش مالی قابل توجه آن، اقدامات موثری طی 2 دهه اخیر در مفهوم‌سازی، نهادسازی، مدل‌سازی و استاندارد سازی در این صنعت انجام دادم، رویکرد علمی، فرهنگی هم داشتیم و داریم، یعنی دانشگاه علمی- کاربردی ویژه این صنعت را ایجاد کردیم. مرکز تحقیقات کاربردی و موزه ملی مبلمان ایجاد شد.

هنوز هم در این عرصه فعالیت دارم و با افتخار اعلام می کنم چنانچه مورد نظر مقام معظم رهبری است ما صنعت مبلمان را درون زا و خودکفا کرده ایم و انشالله در 13 آذر امسال در دهمین کنفرانس بین المللی هنر- صنعت مبلمان تحت عنوان دکو 2017، بنده با فعالان این صنعت جشن خودکفایی صنعت مبلمان را برگزار می کنیم.

ما نیاز داخلی جمعیت 80 میلیونی کشور را به انواع مبلمان خانگی، اداری، کودک، سینمایی و ... تأمین کرده ایم. ولی در پاسخ به سئوال شما، به طور مشخص باید بگویم اهتمام ما به همان اندازه که متوجه صنعت ساختمان بوده، ناظر به ارائه خدمات هم بوده است و از نوسازی مراکز مدرن تجاری در صنعت مبلمان و سپس موبایل به مجتمع‌های تجاری چند منظوره رسیده ایم که این نوع مراکز تجاری از جمله نیازهای اساسی جامعه است. ما پس از تحقیق و بررسی لازم در جهت شناسایی و رفع نیازهای مردم به مراکز تجاری، اقامتی، گردشگری و تفریحی اقدام کرده ایم که در فرصت های بعد خدمتتان توضیح می دهم.

به نظر شما توسعه صنعتی چه ویژگی‌ها و الزاماتی دارد؟

به گمان علی انصاری توسعه صنعتی یک فرآیند زمان‌دار، هدفمند، مستمر و مشارکتی است و باید کلیت صنعت را شامل شود، یعنی ایجاد مزیت در یک صنعت خاص مثلاً پتروشیمی یا نفت، حتماً منجر به توسعه نمی‌شود. نیاز به سرمایه‌گزاری خارجی، ورود پول ارزان، ساماندهی صنعت بانکداری و بازار غیرمتشکل پولی، یعنی سر و سامان دادن به موسسات مالی و نهادهای فعال بازار سرمایه که صلاحیت و مجوز دارند، علمی و تجاری شدن تولید، یعنی ایجاد رابطه معنی دار میان مثلث دانشگاه، صنعت و بازار، ایجاد مزیت رقابتی، مضاف بر تربیت نیروی انسانی متخصص و بها دادن به پژوهش‌های کاربردی از الزامات توسعه صنعتی است. اخیراً شنیدم جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی بر اختصاص یک خط اعتباری هشت میلیارد یورویی توافق کرده‌اند. چنین اقداماتی می‌تواند مؤثر باشد. ما حتماً و باید به اقتصادهای نوظهور دنیا تعامل داشته باشیم و بنده کراراً گفته‌ام تعامل پیش‌نیاز و شرط توسعه است و توسعه ابعاد متفاوت و متعددی دارد.

در آستانه روز صنعت چه انتظاراتی برای صنعت کشور دارید؟

در آستانه روز صنعت، امیدوارم اولاً در مورد ساختار اداری وزارتخانه‌های صنعت- معدن، تجارت، مسکن، راه و شهرسازی به یک تصمیم و سامان دائمی برسیم و براساس سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بویژه اقتصاد مقاومتی در فضایی به دور از تنش و ماجراجویی، یعنی فضایی سرشار از همدلی و تعاون و تعامل مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت با سایر کشورهای جهان و البته کشورهای دوست، همه فعالان در همه بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی و تعاونی با هم بکوشند که راههای برون‌رفت از وضعیت فعلی را پیدا کنند.
کشور ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد. بالفعل کردن این ظرفیت‌ها وظیفه تک تک فعالان اقتصادی، صنعتی و خدماتی است. در واقع اگر بپذیریم هریک از ما بخشی از مشکل کشور هستیم، آن‌وقت می‌توانیم بخشی از راه‌ حل‌های مورد نیاز آن نیز باشیم.

از شما بابت حضور در این مصاحبه تشکر می‌کنم.

۱۷ تیر ۹۶ ، ۱۵:۰۶ ۱۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

آداب استفاده درست از زبان بدن در یک مذاکره برای موفقیت بیشتر

زبان بدن، زمانی که به‌درستی از آن استفاده کنید، می‌تواند کلید موفقیت‌تان باشد. زبان بدن به کمک‌تان می‌آید تا روابط مثبتی بسازید، روی افرادی که برای شما کار می‌کنند اثر بگذارید و به آنها انگیزه بدهید، بهره‌وری را افزایش بدهید، با اعضای گروه‌تان ارتباط نزدیک برقرار کنید، و نظرات‌تان را با تأثیرگذاری بیشتر بیان کنید. در این نوشته یک جین تکنیک زبان بدن در کسب و کار را به شما ارائه می‌دهیم تا از آنها برای نشان دادن اعتماد‌به‌نفس، اعتبار و کاریزمای برند شخصی‌تان استفاده کنید.

۱. محکم بایستید و فضا اشغال کنید

قدرت، جایگاه و اعتماد‌به‌نفس بدون نیاز به کلام و با بهره‌گیری از ارتفاع و فضا نشان داده می‌شوند. حفظ وضعیت قامتیِ برافراشته، عقب دادن شانه‌ها و بالا نگه داشتن سر، شما را فردی نشان می‌دهد که به خود مطمئن است.

اگر ایستاده باشید این وضعیت بدنی در نظر افراد نشسته، به شما چهره‌ای قدرتمند و مطمئن می‌بخشد. اگر به اطراف حرکت کنید، فضای اضافه‌‌ای که اشغال می‌کنید این برداشت‌ها را افزایش می‌دهد. اگر نشسته‌اید با قرار دادن کف هر دو پا روی زمین اعتماد‌به‌نفس بیشتری را به نمایش می‌گذارید. فاصله دادن بازوها از بدن و باز کردن آنها (یا قلاب کردن آرنج یک دست به پشت صندلی) و پخش کردن وسایلی که به همراه دارید روی میز کنفرانس نشان‌دهنده‌ی قلمرو بیشتری است که مدعی آن هستید.

ادامه مطلب...
۱۷ تیر ۹۶ ، ۰۹:۲۷ موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

۱۱ ویژگی کارآفرین‌های میلیاردر

اگر می‌خواهید ثروتمند شوید می‌توانید کارتان را با مطالعه‌ کسانی آغاز کنید که این مسیر را پیموده‌اند.استیو سی‌بُلد (Steve Siebold) در کتاب خود تحت عنوان «ثروتمندان چگونه فکر می‌کنند» می‌نویسد: «تنها یک میلیونر است که می‌تواند به شما یاد بدهد چطور مانند یک میلیونر فکر کنید.» چنین عبارتی را می‌توان درباره میلیاردرها نیز به کار برد. در این مطلب ما ۱۱ ویژگی کارآفرین‌های میلیاردر را خلاصه کرده‌ایم. با خواندن آن متوجه خواهید شد که هیچ‌ کدام نیاز به ایجاد تغییرات چشمگیر در زندگی ندارند و با کمی پیچاندن دکمه‌ی برنامه‌‌های روتین روزمره‌تان به راحتی می‌توانید آنها را کسب کنید و نتایج بزرگی بگیرید.
۱. میلیاردرها مدیتیشن می‌کنند

با توجه به اطلاعات حاصل از تحقیقات علمی می‌دانیم فواید مدیتیشن برای سلامتی ذهنی و بدن فراوان است و شامل افزایش قدرت حافظه و ایمنی بدن می‌شود.



ری دالیو موسس شرکای بریج واتر به هافینگتون پست گفته است: مدیتیشن، بیش از هرچیز دیگری در زندگی‌ام عنصر سازنده‌ی موفقیت‌هایی بوده که به‌دست آورده‌ام.
دالیو تنها میلیاردری نیست که نظر مثبتی درباره‌ی مدیتیشن دارد. جک دورسی (Jack Dorsey) مدیرعامل توئیتر و اسکوئر و همچنین اپرا وینفری (Oprah Winfrey) شخصیت با نفوذ رسانه‌ای هر دو اذعان داشته‌اند که به صورت روزانه مدیتیشن می‌کنند.
ادامه مطلب...
۱۴ تیر ۹۶ ، ۱۴:۲۵ موافقین ۲ مخالفین ۰
حسین تقی خانی