اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۲۸ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی

 چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران19 آذرماه 1396مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می گردد. طی ابلاغی از سوی دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران رضا افخمی کارشناس روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان البرز به عنوان نماینده چهاردهمین کنفرانس روابط عمومی بین المللی ایران در استان البرز منصوب گردید. کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مرکز تبادل و تعامل اندیشه و مجمعی برای هم افزائی فکری بوده و به دنبال ایجاد فرصتی برای ارائه راه کارهای عملی است.

هدف کنفرانس، گردآوری استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی برای توسعه دانش علمی و عملی هنرهشتم و درک واقعی تحولات جهانی و ملی برای توسعه روابط عمومی در سازمان های دولتی و خصوصی است و تلاش دارد فرصتی را فراهم آورد تا تبادل اندیشه و تولید فکر میان صدها نفر از صاحبنظران روابط عمومی با کارشناسان و مدیران این حوزه صورت پذیرد. سخنرانان کلیدی در چهادهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مورد نیاز به درک تمایز، خلاقیت و نوآوری با بهره گیری از روابط عمومی اخلاقی صحبت خواهند کرد.

افخمی با اعلام این مطلب که خلاقیت، نوآوری و تمایز در نهاد هر مدیر روابط عمومی نهفته است اظهار داشت: موسسه کارگزار روابط عمومی در نظر دارد به منظور برقراری ارتباط بین سیاستگذاران، مدیران اجرایی، بهره برداران، محققان، مدیران و کارگزاران روابط عمومی و علاقمندان این حوزه و نیز تبیین اهمیت «روابط عمومی خلاق و نوآور» در تعالی روابط عمومی کشور، چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را با همکاری دستگاه های دولتی، سازمان های صنفی، دانشگاه ها، سازمان های بین المللی و نهادهای ذیربط برگزار نماید.

وی افزود: چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (ICPR)، توسط موسسه کارگزار روابط عمومی (KPRI)، انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و انجمن بین المللی روابط عمومی، سازمان یافته و 19 آذر سال 1396در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

نماینده کنفرانس روابط عمومی در استان البرز ، در ادامه با دعوت از کلیه فرهیختگان، پژوهشگران و صاحب نظران حوزه روابط عمومی، ارتباطات، تبلیغات، بازاریابی و سایر علاقمندان دعوت به عمل آورد تا با ارایه نتایج مطالعات و تحقیقات ارزشمند خود در این کنفرانس شرکت نمایند و از مدیران و کارگزاران روابط عمومی دعوت نمود تا با حضور خود در این کنفرانس بر غنا و شکوه آن بیفزایند. افخمی با تاکید بر این کنفرانس که با حضور سخنرانان کلیدی انجام می شود، به شرکت کنندگان این فرصت را می دهد تا از یک رویداد الهام بخش و تعاملی به منظور افزایش مهارت های خود استفاده کنند . وی اظهار داشت : نوآوری و خلاقیت در روابط عمومی با استفاده از راهکارها و ابزارهای مختلف نوین تبلیغاتی بویژه در بستر رسانه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی زمینه پیشرفت، رشد و توسعه مجموعه های روابط عمومی های کشور را فراهم می آورد.

برگزاری این کنفرانس ملی در حوزه روابط عمومی و ارتباطات بوده و از اهداف آن تمرکز بر جلسات عملی و تجربه به سبک مطالعه موردی از سازمان ها و شرکت ها، فرصتی برای دیدار با سخنرانان و افراد مطرح حوزه روابط عمومی و علوم ارتباطات، نشان دادن آخرین روندها در روابط عمومی، ایجاد ارتباطات کاری جدید و تبادل تجارب با متخصصین همفکر از سراسر کشور می باشد . وی در خاتمه اظهار داشت: این رویداد برای حضور مدیران، کارشناسان و کارگزاران روابط عمومی و ارتباطات، مدیران و کارشناسان صنعت تبلیغات و بازاریابی،ارتباط گران و روزنامه نگاران، مدیران خدمات مشتریان و مدیران توسعه کسب و کار در نظر گرفته شده است که در تاریخ 19/9/1396 در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما تهران برگزار می گردد.

علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در بخش جشنواره و دریافت کاربرگ های ثبت نام و دیگر اطلاعات موردنیاز به نشانی اینترنتی زیر ذیل مراجعه کنند: تلفن های دبیرخانه کنفرانس: 77 ـ 88617576- 88216277 / دورنگار: 88602308 / صندوق پیامک: 30007153 / وب سایت: www.irancpr.ir / www.shara.ir پست الکترونیک: kargozar80@yahoo.com / info@iranpr.org

۳۰ آبان ۹۶ ، ۰۷:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

اخلاق حرفه ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن

 در سالهای اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفه ای از سوی سازمانها به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفه ای در حوزه فعالیتهای روابط عمومی که حیطه کاری شان در بردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکار عمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابط عمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد.

روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای کتب و پژوهش های حوزه روابط عمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانه ای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفه ای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاق حرفه ای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابط عمومی سازمانها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است.

لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفه ای در حوزه روابط عمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافته های مقاله نشان می دهد از بعد برون سازمانی روابط عمومی ها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکار عمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاق مدار است، رعایت کنند.

در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفه ای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان تلقی می شود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفه ای سازمانها، بر دوری از پنهان کاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومی ها تاکید شده است.

همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای بوده، از نظر کارکنان مهمترین عامل ضعف اخلاق، بی عدالتی های موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و اخلاق حرفه ای در محیط های سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.

با این حال، یکی از مسایل اساسی جوامع بشری اخلاق حرفه ای است که نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع کار، وظیفه و مسئولیت بحساب می آید و می توان اخلاقی بودن در حرفه را حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش دانست.

رعایت اخلاق در محیط کار و زندگی منافع بسیار زیادی برای اجتماع دارد. اعم از منافع عملکردی و منافع اخلاقی. این مطالب بخصوص در عصر حاضر که جامعه با ارزشهای بسیار متنوعی در محیط کار و زندگی سروکار دارد صادق است. همچنین عدم رعایت اخلاقیات در سازمان می تواند حیات و بقای سازمان را به مخاطره بیندازد چرا که سازمان علاوه بر کسب سود باید مسئولیتهای اجتماعی را نیز برآورده سازد.

امروزه بسیاری از شرکتها به این نتیجه رسیده اند که باید در سازمان یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ کند. ویژگیهای تعریف شده برای اخلاق حرفه ای عواملی مانند: دلبستگی به کار، روحیه مشارکت و اعتماد، ایجاد تعامل با یکدیگر و مواردی از این دست می باشد (عباس مقانکی، 120، 1389).

رعایت اخلاق در همه زمینه ها از جمله روابط عمومی جزو مباحث مهمی است که در حیطه کار روابط عمومی باید به آن توجه کامل مبذول شود. اخلاق همانگونه که از احساسات و باورهای فرد متاثر می شود تابعی از ارزشها، هنجارها و قوانین حاکم برجامعه است. در مورد اخلاق حرفه ای رعایت امانت، درستکاری، انصاف، حریم خصوصی افراد و وفاداری در قلب حرفه ای ارتباطی قرار دارد و جلوگیری از مسایلی مثل: تبعیض، بی عدالتی، تضییع حقوق دیگران و بی توجهی به اموری مانند حقوق بشر بسیار حایز اهمیت است.

۲۹ آبان ۹۶ ، ۰۷:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ساخت یک بیمارستان خیریه‌ و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق زلزله زده

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به تخریب ۲ بیمارستان، ۱۹۰ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله‌زده، ضمن دعوت از خیرین برای مشارکت در ساخت این مراکز بهداشتی - درمانی، از نیاز فوری به تامین حدود ۳۰ کانکس جهت تامین نیازهای بهداشتی ساکنان مناطق زلزله‌زده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد هادی ایازی گفت: در منطقه زلزله غرب کشور و در حوزه بهداشت و درمان متاسفانه دو بیمارستان سر پل ذهاب و اسلام آباد، ۱۹۰ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت تخریب شده است که ماتقبل کردیم به عنوان حوزه خیرین سلامت مجموعه این‌ موارد را بسازیم.

وی افزود: بر همین اساس ساخت یک بیمارستان را خیریه‌ای در کاشان و ساخت ۲۵ خانه بهداشت را بانک آینده تقبل کرد. بسیاری از دوستان دیگر نیز از نقاط کشور آمادگی‌های خود را اعلام می‌کنند. به گفته ایازی، ساخت هر یک از این بیمارستان‌های تخریب شده حدود ۲۵ میلیارد تومان، هر خانه بهداشت حدود ۱۰ میلیون و هر مرکز جامع سلامت نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اکنون برای اینکه بتوانیم مشکلات بهداشتی مردم را برطرف کنیم به حدود ۳۰ کانکس نیاز است تا با انتقال این کانکس‌ها اقدامات بهداشتی مردم انجام شود و پس از آن مراکز خانه‌های بهداشت ساخته شوند. لذا افرادی که علاقه‌مند به ساخت بیمارستان، خانه بهداشت یا مرکز جامع سلامت، به نام پدر، مادر یا هر فرد دیگری هستند، این آمادگی وجود دارد که ما محلی را اعلام کنیم آنها یا خود بسازند یا هزینه‌های آن را تامین کنند.

وی افزود: افرادی هم که کانکس دارند، اعلام کنند تا هر چه سریع‌تر و طی دو روز آینده ما زمینه انتقال را فراهم کنیم و به این ترتیب خدمات بهاشتی را به مردم عزیز ارایه کنیم. البته ساکنان مناطق زلزله‌زده در تامین نیازهای اولیه با مشکلاتی مواجه هستند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز محدودیت‌هایی مانند کمبود آب بسته‌بندی یا سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این قبیل وجود دارد که در سطح کشور جمع آوری خوبی صورت گرفته و خود دولت نیز حمایت کرده و بخشی از این نیازها طی یکی دو روز آینده برطرف می‌شود. اما مهم است که این دوره اولیه را پشت سر بگذاریم و بعد از آن بتوانیم نیازهای مرم را به طور اساسی برطرف کنیم. ان شاءالله با کمک‌های مردم عزیز بتوانیم نیازهای ساکنان مناطق زلزله‌زده رابرطرف کنیم.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت همچنین، براساس گفتگوی شب گذشته علی فاضلی - رییس اتاق اصناف ایران با دکتر سیدحسن هاشمی - وزیر بهداشت مقرر شد کمک‌های مردمی اصناف و بازاریان کشور بر تهیه کانکس‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت متمرکز شود.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: براساس اعلام وزیر بهداشت، چادر، مواد غذایی و پتو و لباس به اندازه مناسبی تهیه و در مسیر ارسال است، اما به دلیل تخریب بیمارستانها و مراکز بهداشتی، منطقه به شدت نیازمند این امکانات است. فاضلی از اتحادیه‌ها خواست تا نسبت به تامین این موارد همت کنند و با نام اتحادیه، خانه بهداشت ایجاد کنند.

وی گفت: براساس تاکید وزیر بهداشت، مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به بیش از ۱۰۰خانه بهداشت نیازمند است و ساخت هر خانه بهداشت بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

وی افزود: فعلا برای ساماندهی امور بهداشتی حادثه دیدگان نیز به حدود ۳۰ کانکس نیاز است که قیمت هر کانکس حدود ۸ میلیون تومان برآورد شده است.

رییس اتاق اصناف ایران از تشکل‌های صنفی و خیرین اصناف و بازار ایران خواست تا نسبت به تامین تمام یا بخشی از این نیاز اساسی اقدام کنند و خرید اقلام مصرفی را به دیگر اقشار مردم واگذار کنند.

وزیر بهداشت نیز در این گفتگو از ورود مسولانه اصناف برای کمک‌های انسان دوستانه تشکر کرد و گفت: بازار و اصناف همیشه در دستگیری و کمک به مردم در مواقع اضطراری پیشتاز بوده‌اند.

وی گفت: بحران‌ها و حوادث اینگونه‌ای جز با ورود دلسوزانه آحاد مردم رفع نمی‌شود و بازار سبقه حضور فراگیر و درخشان را در این موارد در کارنامه خود ثبت و ضبط دارد.

۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۱:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ده نکته مفید

گاهی ما به جای استفاده از کلمات و یا همزمان با استفاده از آنها، برای بهتر رساندن منظور خود از حرکات بدنی هم بهره می بریم. این علامت های کوچک می توانند، در چگونگی برداشت دیگران در موردمان و نحوه برقرار کردن ارتباطشان با ما تأثیرات بزرگی داشته باشند. در ادامه به ده توصیه درباره حرکات بدنی اشاره می شود، که می توانند در ایجاد روابط خوب با همکاران و مرئوسان مفید و موثر باشند.

1- کشیدن نفس عمیق از طریق دهان پیش از جلسات مهم

درست پیش از ورود به محل جلسات مهم، از طریق دهان نفسی عمیق بکشیم (اگر کسی ما را نمی بیند، بهترست یک صدای آه ملایم از گلویمان خارج کنیم). این کار فشار جاخوش کرده در گردن، شانه ها، و چانه را که از جمله می تواند سبب شود عصا قورت داده به نظر برسیم، از بین می برد.

2- حرکت داشتن و ساکن بودن متناوب در هنگام سخن گفتن رسمی

انسان طبیعتا حرکت را دنبال می کند. بنابراین حرکت داشتن و ساکن بودن متناوب در هنگام سخن گفتن رسمی (مثلا ارائه گزارش در مورد یک مساله کاری) سبب جلب توجه مخاطبان به حرف های ما می شود. این امر به ویژه در زمانی موثرتر است، که پیش از اشاره به یک نکته کلیدی به سمت مخاطبان برویم. اما در هنگام بیان چنین نکته ای باید بی حرکت باشیم. در عین حال اگر قرار است سخنان مان چند درون مایه اصلی داشته باشند، بهتر است هر یک از آنها را با قرار گرفتن در جایی متفاوت از صحنه سخنرانی بیان کنیم.

3- برای قاطع به نظر رسیدن، باید به تناوب کف دست ها رو به پایین باشد

درست است که گرفتن کف دست به بالا این پیام را به مخاطبان می دهد، که ما مایلیم در مورد نکته ای خاص مذاکره کنیم. همچنین اگر عکس این حرکت را نشان دهیم، به معنی بی علاقگی به مذاکره است. بااینهمه اگر انسان در مورد مساله ای احساس توانایی کند، خود به خود کف دست هایش را رو به پایین می گیرد. در واقع این کار نشانگر اقتدار می باشد. بنابراین برای قاطع به نظر رسیدن، باید به تناوب کف دست های مان را رو به پایین نگه داریم، یا به همین شکل روی میز کنفرانس بگذاریم.

4- برای جدی گرفته شدن، باید زود اظهارنظر کرد

اگر در جلسات صبر کنیم و تقریبا در انتها نظرمان را بگوییم، احتمالا کسی روی دیدگاه های مان حساب نمی کند. ولی با زود اظهارنظر کردن نشان می دهیم که در جریان امور، و آماده مشارکت هستیم. بنابراین وقتی در ادامه دیدگاه های خود را هم بیان کنیم، از گوش شنوای مخاطبان بهره مند خواهیم شد.

5- توجه به چگونگی نشستن، برای آگاهی از اینکه طرف مقابل کی قصد رفتن دارد

مردم برای اینکه نشان دهند در پایان جلسه یا گفت و گو چه زمانی قصد رفتن دارند، حالتی به خود می گیرند، که گویی می خواهند از جا برخیزند. مثلا ممکن است، دست های شان را روی زانوهای خود بگذارند. بنابراین در هنگام مشاهده اینگونه حرکات، باید به احترام مخاطب خیلی زود به سخنان خود خاتمه دهیم.

5- توجه به میزان سرعت توانایی در ایجاد، یا از بین بردن ارتباط برای بهبود مهارت های کلامی

زمانی که در پشت میز کنفرانس و روبروی همتایان مان نشسته ایم، گاهی باید خود را از میز عقب بکشیم، و از آنها دور شویم. به احتمال قوی مشاهده خواهیم کرد، که طرف مقابل نیز به اقدامی مشابه دست می زند. سپس به روی میز خم شویم، و در حالی دست ها را روی آن بگذاریم، که کف دست ها معلوم باشد. در همین حال به چشم طرف مقابل نگاه کنیم، و لبخند بزنیم. در این هنگام تعامل گرم تر و دوستانه تر ادامه پیدا می کند. به عبارت دیگر این دو سه حرکت کوچک بدنی نشان می دهند، که چقدر سریع می توانیم به ایجاد یا از بین بردن ارتباط مبادرت کنیم.

7- قدم زدن جمعی برای جلب همکاری گروه

ضرب گرفتن، رقصیدن، آواز خواندن و قدم زدن دسته جمعی، فعالیتهایی هستند، که اعضای گروه را به سوی عملکرد هماهنگ با یکدیگر سوق می دهند. کمااینکه پژوهش محققان دانشگاه استنفورد نیز نشان داده که فعالیتهای هماهنگ به اعضای گروه انگیزه می دهند، تا برای کسب نتیجه خوب به طور هماهنگ تلاش کنند.

8- برای صدای پرانرژی داشتن، باید درست ایستاد

صدا تنها از دهان ما خارج نمی شود، بلکه از همه بدن مان بیرون می آید. زیرا چگونگی قرار گرفتن بدن کمک می کند، سخنران پرانرژی تر و تواناتری شویم. برای این کار از جمله باید کف پاها را محکم روی زمین بگذاریم، ران های مان را از هم دور کنیم، و وزن بدن مان را روی هر دو پا بریزیم. اینگونه ایستادن سبب تمدد سیستم اعصاب، تنفس آرام و راحت و رسا شدن صدا، می گردد.

9- عقب رفتن برای ابقاء در موضع کنترل

پژوهش محققان دانشگاه رادبود هلند نشانگر آن است که وقتی افراد با موقعیتی مشکل روبرو می شوند، اگر قدمی به عقب بردارند، واقعا سبب افزایش توانایی شان در کنترل وضعیت موجود می گردد.

10- باز گذاشتن حرکات بدنی برای حفظ و ادامه مولد بودن گروهی

مردم بگونه ای مستمر به حرکات بدنی رهبران خود نگاه می کنند، تا در مورد احساسات و مواضع آنها سرنخی به دست بیاورند. بنابراین اگر بدن ما بسته، زیر فشار روانی، و یا خشمگین به نظر برسد، افراد گروه نیز ناخوآگاه از این حرکات تقلید می کنند. به این روند مسری بودن احساسی می گویند. روندی که در عین حال می تواند به نفع ما هم کار کند. زیرا اگر حرکات بدنی مان آرام، فراگیر و باز باشند، واکنش گروه کارکنان مان هم، منسجم تر، مثبت تر و مولدتر، خواهد بود.

۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

اکوسیستم نوآوری در روابط عمومی

نقش نوآوری و خلاقیت در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست. سازمان‌های گوناگون با ارائه‌ خدمات و تولید محصولات متنوع برای انسانها ابراز موجودیت می‌کنند و در این بین انسان‌ها عرصه‌ گسترده‌ای از انتخاب‌های متفاوت را در پیش روی خود می بینند. با توجه به این امر باید این سؤال را مطرح کرد که به راستی چه چیزی شرکت‌های مختلف را از هم متمایز میکند؟ پاسخ یک کلمه است؛ نوآوری. بسیاری از افراد خلاقیت و نوآوری را هم ردیف هم می پندارند در حالی که نوآوری نتیجه‌ی خلاقیت محسوب میشود.
مسئله‌ی رقابت در شرکت‌های خصوصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حفظ بازار مستلزم ارائه‌ محصولات جدیدی است که بتواند تا چند نسل را راضی نگه دارد.  اکوسیستم‌ها با ارائه‌ راهکارهایی خلاق برای محصول یا خدمات خود، سعی در ارائه‌ نوآوری‌هایی دارند که هم بتوانند رشد اقتصادی خود را تضمین کنند و هم به اعتبار خود بیفزایند.
به اکوسیستم‌های غیرنوآور نه بگوییم! برای آن که درک بهتری از لزوم رویکرد نوآورانه در یک اکوسیستم داشته باشیم، بهتر است اول ببینیم که اکوسیستمی که نخواهد نوآور باشد، چگونه اکوسیستمی خواهد بود. یک اکوسیستم غیرنوآور در حقیقت مجموعه‌ای است که از هیچ انسجامی برخوردار نیست و برای تک تک اجزای آن نقشی تعریف نشده است. در چنین مجموعه‌ای احتمال اینکه کارکردهای هر جزء با جزء دیگری تداخل پیدا کند، زیاد است. نقاطی که به عنوان اهداف چندگانه در یک اکوسیستم نوآوری طرح ریزی می‌شوند، در اکوسیستم غیرنوآور وجود ندارند و یا در ساده‌ترین حالت، فقط معطوف به یک یا دو گام بعدی می‌شوند. ریسک‌ها در یک اکوسیستم غیرنوآور میتوانند به یکباره منجر به نابودی هر جزء گردند و در عملکرد اجزای دیگر نیز اختلال جدی وارد کنند. اما در یک اکوسیستم نوآوری ریسک‌ها محاسبه شده‌اند و زنجیره‌ی تأمین و سایر زنجیره‌های ارزشی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در صورت اختلال در هر جزء از سیستم، سایر اجزا به صورت پویا در بهبود عملکرد مؤثر باشند. رسالت‌های سازمانی در یک اکوسیستم غیرنوآور معطوف به اهدافی خاص هستند و ممکن است روزی پایان بپذیرند اما در یک اکوسیستم نوآوری رسالت‌ها مطابق با شرایط تغییر میکنند؛ این تغییر گاهی به صورت جزیی است و گاهی به صورت ساختاری و ماهیتی اما به هرحال اصل وجود رسالت‌ها همواره هست و پویایی دارد.
جنبه‌های اثرگذاری اکوسیستم نوآوری بر روابط عمومی
اکوسیستم نوآوری در واقع تلاش جامعه‌ای از رهبران سازمان‌ها و مدیران شرکت‌های همفکر برای استفاده‌ی بهینه از منابع در دسترس است تا از این طریق نتایجی را در قالب محصول یا خدمت به افراد، گروه‌ها و سازمان‌های دیگر ارائه دهند. این تلاش نوعی هم افزایی است و بر کل سیستم آن کسب و کار که متشکل از ده‌ها، صدها و شاید هزاران شرکت بزرگ و کوچک است، فارغ از اینکه اندازه‌ی فعلی شرکت‌ها چقدر است و در چه منطقه‌ی جغرافیایی قرار دارند. این هم افزایی از چند جهت برای این شرکت‌ها امری مهم به حساب می‌آید که در زیر به مواردی از آن اشاره خواهد شد:
ضرورت نوآوری: نوآوریها هیچ گاه یک شبه و توسط یک یا چند نفر به صورت یکباره اتفاق نمیافتند. بلکه حاصل تلاش و کوشش هزاران نفر در طول تاریخ هستند که نتایج کارشان روی هم قرار گرفته و به مرور زمان تصویری کامل‌تر از یک موضوع معین ارائه داده است. قطعاً هرچه اجتماع افراد گسترده‌تر باشد و ایده‌ها و تجربه‌های جدید بیشتری کنار هم قرار گیرند، میتوانند به یک نتیجه‌گیری بهتر و کامل‌تر کنند. از این رو گسترده دانشی سازمان‌هایی با مأموریت مشابه، اگر در کنار هم قرار بگیرد، میتواند منجر به سطح بالاتری از نتایج گردد.
اثر هم افزایی: اکوسیستم‌های نوآور چیزی بیشتر از یک سری جلسات مشترک بین سازمانی هستند. این تصور که اگر چند شرکت یا سازمان دور یک میز کنار هم بنشینند و چند ساعت درباره‌ی موضوعی صحبت کنند، یک اکوسیستم نوآوری را رقم خواهند زد، تصور کاملاً اشتباهی است. آن‌ها در عین اینکه برای هم رقبای جدی محسوب میشوند، به چارچوب مرزهای اکوسیستم و کلیت آینده آن میپردازند و با سیاستگذاریهایی که می‌کنند، تصمیم میگیرند که کاری را بکنند که نه فقط برای یک یا چند تا از آن‌ها، بلکه همه‌شان بهتر است. مشکلاتی که برای یک اکوسیستم وجود دارد، به تنهایی توسط یک یا چند عضو اکوسیستم قابل حل نیست و نیاز به گسترش یک فرهنگ همه جانبه دارد. هم افزایی بخش‌های متفاوت اکوسیستم به گسترش این فرهنگ کمک خواهد کرد. ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که سازمان‌ها و شرکت‌ها روی هم رفته تنها یک بخش از بخش‌های چندگانه‌ی اکوسیستم را تشکیل میدهند.
پیشبرد رقابت: قرار نیست اعضای یک اکوسیستم نوآوری رقیب هم نباشند. در واقع آن‌ها به فضایی میاندیشند که بتوانند هر چه بهتر با هم رقابت کنند. اگر زمین بازی ناهموار باشد، همه‌ی تیم‌هایی که قرار است در زمین بازی کنند با مشکل مواجه خواهند شد. رقابت سالم و اثربخش یکی از مهم‌ترین دستاوردهای یک اکوسیستم نوآوری است.
رشد اقتصادی: به هرحال در دنیای امروز، اقتصاد حرف اول را میزند. مشتریان بخش مهمی از اکوسیستم را تشکیل میدهند که اگر نباشند، سایر بخش‌های اکوسیستم هم وجود نخواهند داشت. بنابراین یک اکوسیستم نوآوری با در پیش گرفتن سیاست‌های روزآمد و پویا، همواره به اقتصاد خود که عامل حیاتش است، اهمیت داده و به حفظ آن کمک میکند.
توسعه‌ی بخش خصوصی: کسب و کارهای دانش بنیان روز به روز بیشتر از گذشته ایجاد میشوند و استارتاپ‌ها در برخی موارد گوی سبقت را از برخی از سازمان‌ها ربوده‌اند. با توجه به ریسک‌پذیر بودن سرمایه در بخش خصوصی، اهمیت ایجاد اکوسیستم نوآوری بیش از گذشته برای دست اندرکاران این بخش به اثبات رسیده است. به علاوه اینکه معمولاً بخش خصوصی میتواند در سیاستگذاری به میزان بیشتری از آزادی عمل بهره ببرد که در نتیجه باعث می‌شود تا اکوسیستم‌های نوآور بیشتر حول استارت آپ‌ها و کسب و کارهای دانش بنیان شکل بگیرند.
پوشش همه جانبه: در یک اکوسیستم نوآوری اگرچه اهداف و رسالت‌های اصلی تعریف شده‌اند، اما عملکرد اجزای سیستم به آن‌ها محدود نمیشود. بلکه با پوشش همه‌جانبه نیازها و اقتضائات تمام اجزای اکوسیستم، سعی در پاسخگویی به آن‌ها دارد و از این طریق پیوندهای اجزای اکوسیستم را مستحکم‌تر میکند. یک اکوسیستم نوآور درحقیقت یک اکوسیستم درون‌زا محسوب میشود و با مدیریت بهینه‌ی منابع سعی در گسترش مرزهای خود دارد.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که اکوسیستم‌های نوآور صرفاً بر محصول و یا خدمت تأکید ندارند و نوآوری در این قسمت‌ها تنها بخش کوچکی از مأموریت آن‌ها محسوب میگردد. علاوه بر نوآوری در این بخش‌ها که اصطلاحاً نوآوری تکنولوژیکی نامیده میشود، نوآوری در بازار و کنشگران بازار و هم‌چنین سایر قسمت‌های اکوسیستم نیز در افق اکوسیستم‌های نوآور قرار دارد.
۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۷:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

*فراخوان فوری*

به هموطنان زلزله زده یاری خواهیم رساند. همدل هم شدیم و منتظر کمک شما هستیم. تاریخ شروع ساعت ۵ عصر ۲۲ آبان تاریخ پایان فراخوان ۵ عصر ۳۰ آبان در صورت تمدید زمان ، اعلام خواهد شد.

لیست نیازهای تایید شده:

۱. پتوی سالم و تمیز
۲. لوازم گرمایشی
۳. چادر
۴. کنسرو و خشکبار و آب معدنی
۵. لوازم بهداشتی
۶. داروهای ضروری
۷. شیر خشک و وسایل بهداشتی نوزاد

دفاتر ما آماده جمع آوری کمک های شما هستیم.

۱.موسسه خیریه امید فردا
(آدرس: میرداماد میدان محسنی
ساعت کار ۶صبح تا ۱۲شب
تلفن : ۰۲۱۲۲۹۱۱۶۴۷

۲.موسسه خیریه مهر گیتی
(آدرس: شهرک غرب. گل افشان .
ساعت :۸ صبح تا ۸شب
تلفن: ۰۲۱۸۸۳۶۹۵۶۷

۳.موسسه خیریه نیکان ماموت
(آدرس: زعفرانیه . اعجازی
ساعت : ۷صبح تا ۳ عصر
تلفن : ۰۲۱۲۲۱۷۶۰۰۱

۴.موسسه خیریه بچه های سیب سرخ
(آدرس : پارک وی .ابتدای مدرس
ساعت:  ۸صبح تا ۵عصر
تلفن : ۰۲۱۲۶۲۹۰۵۳۵

۵.موسسه خیریه پیام امید
(آدرس: نواب جنوب . بعد پل امام خمینی
ساعت : ۱۱ صبح تا ۵ عصر
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۸۴۱۶۶

۶.موسسه خیریه همدلان کودک و نوجوان
(آدرس : امام خمینی. اتوبان یادگار امام.جیحون
ساعت : ۹صبح تا ۴ عصر
تلفن : ۰۲۱۶۶۳۸۶۱۹۶

 ۷ . موسسه خیریه ایلیا
(آدرس : پاسداران. نگارستان۸
ساعت : ۹صبح تا ۶ عصر
تلفن: ۰۲۱۲۲۸۴۰۲۳۳

۲۳ آبان ۹۶ ، ۱۷:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی و ارایه خدمات اجتماعی در بحران زلزله

 حضور تکنولوژی های نوین ارتباطی درکلیه عرصه های اجتماع باعث شده است تا ارایه خدمات اجتماعی رشد روزافزونی داشته باشد.

در این مقاله سعی شده چارچوبی منسجم جهت کاهش آسیب های وارده بر مردم در زمان زلزله کشور طراحی شده و وظایف روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سه مرحله: پیش، حین و بعد از بحران با استفاده از ابزارهای نوین مورد بررسی قرار گیرد.  با استفاده از این ابزارها نحوه اطلاع رسانی آسان تر شده و در نتیجه آسیب های وارد بر مردم کمترمی شود.

واژه های کلیدی: روابط عمومی 2، بحران زلزله، خدمات اجتماعی، آسیب

مقدمه

بی تردید عصر حاضر، بنا به دلایل متعدد، متنوع و پیچیده در کانون وقوع انواع بحران ها واقع شده است. امروزه،  جوامع معاصر با بحران های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، طبیعی، تکنولوژیکی و... در ابعاد ملی و بین المللی مواجه اند. اندیشیدن به راهکارهای برون رفت از این بحران ها، استفاده حداکثر و همه جانبه از ظرفیت ها و ابزارهای موجود جهت کنترل و کاهش خسارات ناشی از این بحران ها در جهان پرمخاطره کنونی، از دغدغه های اصلی هر جامعه ، سازمان، نهاد و نهایتاً هر فرد می باشد. در این بین "روابط عمومی" ها به عنوان بخشی از مدیریت هر سازمان، که مرکز چرخش و انباشت اطلاعات، ارتباط با مخاطبان و افکار عمومی و نقطه مرزی بین درون و برون سازمان تلقی می شوند؛ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می توانند نقشی حساس، اثرگذار و سودمند ایفا کنند.

. ایران تنها در قرن بیستم، بیش از 130 زلزله شدید را در نقاط مختلف خود تجربه نمود؛ که علاوه بر تلفات انسانی و خسارت های اقتصادی- اجتماعی، آثار تخریبی بلندمدتی را نیز برجای گذاشت(باقریان، 1387)؛ به طوری که امروزه دیگر برای شهروندان ما پذیرش احتمال وقوع زمین لرزه های شدید در مناطق شهری کشور دشوار نمی‌نماید و مرور تاریخ سه دهه گذشته همواره این امر را به اثبات می رساند. از طرف دیگر دستگاه های اداری به شدت بخشی و به شدت مرکزگرای دولتی و نیمه دولتی نیز ضعف و کم توانی خود را برای مواجهه مناسب با شرایط پس از حادثه نشان داده اند.. به نظر می رسد تمرین هایی نیز که گهگاه جهت آمادگی انجام می شود؛ تنها در جهت هماهنگی دستگاه های مذکور است. هرج و مرج، آشفتگی، انتشار شایعات، اخبار غلط و ضد و نقیض، بی اطلاعی از نیازهای واقعی شهروندان ، عدم توزیع مناسب کالاهای امدادی در مناطق مختلف شهر ، ورود نیروهای ستادی از شهرها و استان های دیگر و به حاشیه رانده شدن شهروندان آسیب دیده، بی اختیار شدن آنان و سوء استفاده و منفعت طلبی پاره ای از سودجویان و فرصت طلبان و پیامدهای فاجعه بار روحی و روانی آن، همه از مسایل فوری مدیریت بحران در چنین شرایطی است.

آگاهی به این امر، ما را ناگزیر می سازد که با نگاهی تازه به روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای دخیل در امر مدیریت بحران زلزله، رسانه ها و به ویژه رسانه های الکترونیک، توانایی ها و ظرفیت های آن را جهت آمادگی برای مقابله با چنین شرایطی، به رسمیت بشناسیم و آن را تقویت کنیم. برای این منظور ابتدا نگاهی اجمالی به روابط عمومی و وظایف آن انداخته و با تشریح مدیریت بحران، وظایف و چگونگی مدیریت یک حادثه بحران زا توسط روابط عمومی نهادی مرتبط با این امر- که در اینجا روابط عمومی " پژوهشگاه بین الملی زلزله شناسی و مهندسی زلزله" اختصاصاً مدنظر قرار گرفت- را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات خود را ارایه می دهیم.

۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۸:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

11 پیشنهاد در خصوص نحوه خلاقیت تیم روابط عمومی

در اینجا پیشنهاداتی در خصوص نحوه خلاقیت تیم روابط عمومی ارائه می شود:

1. بر روی توسعه استعدادهای خلاق سرمایه گذاری کنید- چه به طور مستقیم یا از طریق همکاری.

2. یک فرهنگ و محیط فیزیکی را برای خلاقیت طراحی کنید. آیا محل کار شما الهام بخش است؟

3. درک بهتر فرآیند خلاقیت و اینکه چگونه طیف تکنیک ها می تواند به ایجاد ایده های خلاق ختم شود. برای مثال، پنج آی را در فرآیند خلاقیت در نظر داشته باشید: اطلاعات، زایایی، روشنگری، یکپارچه سازی و تصویر پردازی.

4. از تحقیق برای ایجاد بینشی که بتواند به ایده های خلاق بزرگ منتهی شود استفاده کنید.

5. مطالعات موردی را تحلیل نمایید.

6. مصرف کننده حریص رسانه باشید و روندها و مسائل سواد رسانه ای را بدانید.

7. همیشه ایده های بزرگ داشته باشید که بر کمپین شما اثر بگذارد. یک روایت خلاقانه برند که بر یافتن جایگاه برند ارائه و اثر می گذارد می تواند کمک خوبی باشد.

8. کاری را ارائه دهید که از نظر بصری برای رسانه های متعدد جذاب باشد.

9. از ریسک نترسید. نداشتن خطا برای خلاقیت بد است.

10. یکی از بنیان های روابط عمومی که هیچ گاه از بین نمی رود را تشخیص دهید. ایجاد پیام صحیح برای مخاطبان درست و دسترسی به آنها از طریق موثر ترین کانال ارتباطی.

11. شهرت ما بسته به خلاقیت ما دارد. کارگزاران روابط عمومی نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در درک و مدیریت خلاقیت دارند.

۲۱ آبان ۹۶ ، ۰۸:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

مثلث ارتباطی آینده (مردم، بندر، کشتی)

در حالیکه شعار سال 2016 روز جهانی دریانوردی "کشتیرانی؛ ضرورت انکارناپذیر دنیا" بود، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، شعار روز جهانی دریانوردی را در سال جاری «مثلت ارتباطیِ مردم، بنادر و کشتی» اعلام نموده و سازمان ملل متحد با انتشار اطلاعیه‌ای مدام هشدار می دهد که دمای کره زمین ۳ درجه افزایش خواهد یافت و این در حالی است که تاکنون تمام تلاش‌های بین‌المللی از جمله توافق تغییرات آب و هوایی پاریس (COP21) با این هدف انجام می‌شد که گرم شدن زمین تا سطح ۲ درجه محدود شود.

با این وجود، جدیدترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی ۳.۲ درجه افزایش خواهد یافت و این یعنی به اندازۀ کافی برای نجات جان صدها میلیون نفر از فاجعه‌ای که در آینده روی خواهد داد، کاری انجام نشده است و چون یکی از مهمترین تهدیداتی که این افزایش دما به همراه دارد، افزایش سطح آبهای کره زمین در پی ذوب شدن یخ ها در قطب شمال و قطب جنوب است، برآورد می شود که زندگی حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان تحت الشعاع این موضوع قرار گیرد.

در این زمینه قاره آسیا، آسیب پذیر‌ترین نقطۀ دنیاست. اگرچه افزایش سطح آب دریاها به یکباره روی نخواهد داد، اما افزایش تدریجی آن، زندگی چهار پنجم از ساکنان این قاره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر مدل سازی‌های تصویری، شهر اوزاکا در ژاپن که قلب تجاری منطقه محسوب شده و تولید ناخالص داخلی آن به اندازه کشوری مانند هلند است، در زیر آب ناپدید خواهد شد.

افزایش سطح آبها، وقوع طوفان‌، سیلاب های ساحلی را افزایش می دهد و بر این اساس پژوهشگران پیش بینی می‌کنند که این طوفان ها و طغیان ها تا سال های ۲۰۷۰ میلادی حدود یک تریلیون دلار از سرمایه‌ها و زیرساخت های اوزاکا را به خطر خواهد انداخت و چون ژاپن کشوری جزیره‌ای است، هزینه حفاظت از شهرها و ترمیم خرابی‌های ناشی از طوفان و همچنین هزینه تامین امنیت مردم نیز بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

از دیگر شهرهایی که قربانی گرم شدن زمین خواهند شد، بندر*اسکندریه* مصر است. پیش‌بینی می شود که این شهر تاریخی نیز به‌تدریج به زیر آب برود که تغییرات اقلیمی در گذشته هم موید این موضوع بوده است که سواحل اسکندریه حتی با افزایش ارتفاع ۰.۵ متری آب دریا نیز ناپدید خواهند شد و به این ترتیب دستکم ۸ میلیون نفر از ساکنان این منطقه و دلتای رود نیل، مجبور به نقل مکان می‌شوند.

ریودوژانیرو در برزیل دیگر شهر قربانی افزایش دمای زمین خواهد بود. برآورد می‌شود بر اثر بالا آمدن سطح آب‌های زمین در این شهر، به مرور زمان سواحل دیدنی و فرودگاه محلی و سپس مکان‌هایی که در سال گذشته میزبان بازی‌های المپیک بودند، به‌تدریج در زیر آب مدفون خواهند شد که آثار گرم شدن زمین از هم اکنون در این منطقه دیده می شود.

شهر مشهور شانگهای در چین نیز کاملا ناپدید خواهد شد. این شهر که بزرگترین بندر جهان محسوب می شود، یکی از آسیب‌پذیر‌ترین نقاط دنیاست. این شهر شامل چند جزیره، دو ساحل طولانی، بنادر کشتیرانی و کیلومترها کانال، رودخانه و آبراه است.

پیش‌بینی شده است که با افزایش تدریجی سطح آب و همچنین افزایش سیلاب ها ۱۷.۵ میلیون نفر مجبور به نقل مکان از این شهر شوند. شهر میامی در ایالات متحده آمریکا نیز از دیگر مکان هایی است که بشدت از گرمایش زمین آسیب خواهد دید و همه اینها در شرایطی قرار دارد که جزر و مدهای غیرمتعارف و به صدا درآمدن زنگ های خطر و پیش روی آب دریا به مناطق ساحلی، این روزها آنقدر تکرار شده است که اکنون این وضعیت، برای ساکنان این منطقه به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است.

۲۱ آبان ۹۶ ، ۰۸:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

بانک آینده حامی تیمی رباتیک دانش آموزان ایران

با حمایت بانک آینده؛ تیم رواتیک دانش‌آموزی ایران، راهی مسابقات المپیاد جهانی کاستاریکا شد. تیم روباتیک دانش‌آموزی دانشگاه تهران با حمایت بانک آینده، عازم مسابقات المپیاد جهانی روباتیک ( WRO) سال 2017 میلادی شد. این دوره از مسابقات با حضور 60 کشور جهان از 19 تا 21 آذر ماه سال جاری در کشور کاستاریکا برگزار می‌شود. المپیاد جهانی رباتیک هر ساله با حضور تیم‌های مختلفی از کشورهای سراسر جهان در ماه نوامبر (آبان و آذر ماه) در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و هدف آن تعامل، هم‌فکری و برطرف کردن چالش‌های پیشِ روی دانش‌آموزان در یک تورنمنت بین‌المللی در کنار هم، عنوان شده است. در این دوره از مسابقات، کشورهایی نظیر: آلمان، ایتالیا، انگلستان، مکزیک، ژاپن، استرالیا و … با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

گفتنی است؛ بانک آینده علاوه بر حضور مؤثر در بازار پولی کشور، تلاش دارد تا در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نیز به‌نوبه خود، نقش مؤثری ایفا نماید و بر همین اساس، حمایت از فعالیت‌های علمی نخبگان، دانشجویان و دانش‌آموزان کشور نیز در همین راستا، در دستور کار بانک قرار دارد.

۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۴:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی