اخبار اقتصادی
اخبار بورس

روابط عمومی

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

ظهور دیرهنگام پیام رسان های داخلی

 زمانی که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات بر سر زبان ها افتاد و مسئولان نویدی را برای ایجاد ساماندهی اطلاعات و بسترجدید اینترنت در کشور را دادند، شاید ازهمان ابتدا مصداق این جمله بود << سنگ بزرگ علامت نزدن است >> در شرایطی که تاکنون در تامین نیازمخاطبان حوزه فناوری اطلاعات کمرنگ عمل می کنیم، سخن از شبکه ملی اطلاعات تنها رویایی بود که درذهن ها نقش بست، رویایی که برای تحقق اش نیازمند عوامل مختلفی همچون یک جورچین است تا هرقطعه درکنارهم تصویری مشخص یعنی شبکه ملی اطلاعات را نشان دهد. این روزها سخن از پیام رسان های داخلی است، پیام رسان هایی که وظیفه انتقال پیام را درقالب صدا، متن تصویر با سهولت و دسترسی ارزان را برای کاربران خود فراهم کرده اند، اما آیا دراین نبرد تن به تن میان پیام رسان های داخلی و خارجی کدام با اقبال عمومی مواجه خواهد شد و یا این بارهم به تلخکامی اینترنت ملی منجرمی شود و یا مسئولان با روش های خود برنده این دوئل را مشخص می کنند.

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

روابط عمومی جانسون کینگ

روابط عمومی جانسون کینگ از ابتدای تاسیس خود روندی رو به رشد را در ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تخصصی همچون فن‌آوری اطلاعات (IT) و رسانه‌ها داشته است. از زمان شکل‌گیری این روابط عمومی در سال 1992، جانسون کینگ به طور ثابت سالیانه رشدی معادل 50 درصد داشته است به طوری که در فهرست یکی از رو به رشدترین کارگزاران روابط عمومی در حوزه فن‌آوری اطلاعات در انگلستان قرار دارد. توسعه همه جانبه با اهداف و برنامه‌های متعالی، نیازمند بصیرت و کسب مهارت‌های ویژه‌ای است که باید بر پایه دانش استوار باشد. از همین رو جانسون کینگ با به خدمت گرفتن گروهی متخصص به برنامه‌ریزی در برگزاری کنفرانس‌ها مبادرت ورزیده و با ارائه سخنرانی‌هایی در مورد چشم‌انداز رقابت‌های آینده روابط عمومی‌ها فرصتی را فراهم می‌آورد تا روابط عمومی‌ها، چشم‌انداز آینده مشتریان و مخاطبان خود را بنگرند.

ادامه مطلب...
۲۸ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تاثیر فناوری در تغییر نقش ارتباطات شرکتی

امی هودز به عنوان مدیر ارتباطات در Dupont و Invista در 25 سال اخیر، گفت که فناوری پیشرفت کرده و نقش مدیران ارتباطات و نمایندگان روابط عمومی را در شرکت های بزرگ و کارخانه های صنعتی تغییر داده است. افرادی که در این موقعیت قرار دارند باید هنگام پاسخ دادن به سوالات سریع و دقیق باشند. او گفت: "شما باید بسیار متفکر باشید." "در حالیکه شما مجبور هستید بیدرنگ و سریع و انعطاف پذیر باشید تا بتوانید به هر چیزی در رسانه های اجتماعی توجه کنید که ممکن است نادرست باشد، شما باید در مورد آنچه شما می خواهید انجام دهید، به انجام آن مطمئن شوید."

او گفت: کسانی که در کارخانه های صنعتی و شرکت های بزرگ کار می کنند، باید کسب و کار خود را درک کنند و اطلاعات را به جامعه به شیوه ای دقیق که می تواند درک شود، منتقل نمایند. تنها راه رسیدن به این هدف، داشتن گفتگوهای مداوم با جامعه از طریق سیستم عامل های رسانه ای اجتماعی و ایجاد روابط چهره به چهره است.

ادامه مطلب...
۲۷ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

تعهد روابط عمومی

تعهد روابط عمومی در واقع بسط و تعمیمی از همان جایگاه یابی یک سازمان است. اگر به جایگاه‌یابی به عنوان زمین حاصلخیزی می نگرید که به یک برند اجازه می دهد تا جوانه بزند، رشد کند و به موفقیت دست پیدا کند؛ تعهد در واقع “فلسفه” و “میوه” روابط عمومی است – در واقع مزیت محسوسی است که باعث می شود تا یک خدمت مطلوب و مورد پسند باشد. قول و تعهد زمانی خوب است که حفظ شود و به آن وفادار باشیم. اگر سازمانی به قول و تعهد خود عمل نکند، اعتبار آن احتمالا کاهش پیدا می کند.
در حقیقت، هزینه فرصت مخفی شدن در سایه بسیار سنگین است. اگر یک سازمان به توانایی های خود اطمینان دارد و همواره تجربه ای ثابت و جذاب را برای مخاطب خودش رقم زده است، خیلی راحت می تواند خودش را از رقبا متمایز کند و جایگاه رهبری برای خودش کسب کند. شما چه قول هایی را به مخاطب خود داده اید و می دهید؟
ادامه مطلب...
۲۶ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

نفوذ اجتماعی

کالین زوت (Colleen Szot) یکی از موفق‌ترین نویسندگان در صنعت برنامه‌ریزی پولی است آن هم به یک دلیل خوب: علاوه بر نوشتن چندین"فیلم تلویزیونی آگاهی‌بخش تجاری" در ایالات متحده آمریکا، اخیراً برنامه‌ای تولید کرد که سابقۀ فروش تقریباً بیست ساله برای کانال خرید خانگی را پشت سر گذاشت. اگرچه در برنامه‌های او از بسیاری از عناصر معمول در اکثر فیلم‌های تلویزیونی تبلیغات تجاری، از جمله تکیه کلام‌های پر زرق و برق، مخاطبان به طرز نامعقولی مشتاق و تأیید افراد مشهور استفاده می‌شود، اما "زوت" سه واژه در فیلم تبلیغاتی متعارف را تغییر داد که سبب افزایشی عظیم در تعداد کسانی شد که محصول او را خریداری کردند.

حتی از آن هم جالب‎تر آن که، این سه واژه برای مشتریان بالقوه روشن ساخت که فرایند سفارش محصول ممکن است سبب بگو مگو و زجرآور باشد. این سه واژه چه بودند و چگونه سبب افزایش چشمگیر فروش شدند؟

"زوت" عبارت بسیار آشنای دعوت به عمل را که "اوپرواتورها منتظرند، لطفاً هم‌اکنون تماس بگیرید" به عبارت "اگر اوپراتورها مشغول بودند، لطفاً مجدداً تماس بگیرید" تغییر داد. ظاهراً این تغییر احمقانه ممکن است به نظر برسد. به هر حال، این پیام به نظر می‌رسد این نکته را منتقل می‌سازد که مشتریان بالقوه ممکن است مجبور باشند وقت خود را به شماره‌گیری و ارتباط مکرر تلف کنند تا بالاخره بتوانند با نمایندۀ فروش تماس بگیرند.

ادامه مطلب...
۲۲ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

۵ احساس صعب الوصول در تبلیغات

یکی از دشوارترین ترفندهای تبلیغاتی این است که با مخاطبان خود در یک سطح عاطفی عمیق ارتباط برقرار کنید. این کار برای امثال صندوق جهانی طبیعت (WWF) و بنیاد کودکان جنگ (War Child) به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، زیرا هدف آنها واضح است و چیزی که نشان می دهند واقعیت دارد. اما اشک ریختن مردم به خاطر یک تصویر یا پیام غم انگیز، نمی تواند به تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات شما کمکی کند. در حقیقت، اگر حرفه شما مسیر متفاوت و غیرجامع تری داشته باشد چه باید کرد؟

شما ممکن است در زمینه بازاریابی اسپری بینی، تجهیزات مکشی تمیز کردن خانه یا بیمه ماشین مشغول باشید، پس در این حالت، شما و بنگاه تان باید چه کاری انجام دهید؟

پیدا کردن هرگونه میانبر آشکارا در دنیای چند رسانه ای بیش از حد اشباع شده ما، حتی در دهه ۱۹۷۰ میلادی هم دشوار بود، اما در حال حاضر، سوای از تلویزیون، کانال های دیجیتالی و دستگاه های متعددی را برای انجام این کار در اختیار دارید. برای به حرکت درآوردن قطار تبلیغات، مطلوب ترین سوختی که برای مان باقی مانده، قطع درخت احساسات و به دست آوردن هیزم های عاطفی است و مواردی که در پایین می آید، صعب الوصول ترین عواطفی است که می توانیم برداشت کنیم.

ادامه مطلب...
۲۱ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۱۳ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

ابعاد یک روابط عمومی یادگیرنده

تمرکز من در این مطلب پیشنهاد روش هایی است که بر اساس آنها بتوانیم شرایط و محیط یک روابط عمومی یادگیرنده را در سازمان خود پرورش دهید. این ایده ها برای آغاز به شما کمک می کنند اما تحول واقعی نیازمند زمان، تعهد و منابع لازم برای تغییر و تحول است.

تفکر سیستمی

ساختار زیرین و اجزای ارتباطی هر یک از سیستم های کاری ما، بخش عمده ای از رفتار افرادی را تشکیل می دهد که در داخل آن سیستم مشغول به کار کردن هستند.
مثلا به هشدار و نصیحت دکتر ادوارد دمینگ در این رابطه فکر کنید. وقتی اتفاقی روی می دهد، بجای جستجوی مقصر، به این فکر کنید که چه چیز یا عاملی در داخل سیستم موجب شد تا آن فرد در کار خودش موفق نباشد؟

تسلط شخصی

پیتر سنگه در این رابطه می گوید: “تسلط شخصی اصل روشن کردن و تعمیق مستمر چشم انداز شخصی، متمرکز ساختن انرژی خودمان، بهبود صبر و تحمل و دیدن واقعیت بطور بی طرفانه است.” او پیشنهاد می دهد که یادگیری یک وابط عمومی می تواند به بزرگی و وسعت یادگیری هر یک از اعضای شاغل در آن روابط عمومی باشد. در نتیجه، تسلط شخصی و علاقه به یادگیری مستمر که بطور عمیق با نظام باورهای هر شخص بصورت یکپارچه درآمده است، برای مزیت رقابتی در آینده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.


مدل های ذهنی

اینها در واقع تصاویری است که هر یک از ما در اعماق ذهن خود در رابطه با چگونگی کارکرد دنیا، کار، خانواده های خودمان و … داریم. مدل های ذهنی چشم انداز ما از چگونگی رخداد رویدادها در محل کار، چرایی رخداد آنها و اینکه چه کاری در رابطه با آنها می توانیم بکنیم را تحت تاثیر قرار می دهند.


ایجاد چشم انداز مشترک

از طریق یک چشم انداز مشترک، سنگه به یک فرایندی اشاره می کند که در آن چشم انداز اولیه و اصلی یک سازمان، که احتمالا توسط رهبر آن در ابتدا تعیین شده است، به تصاویر مشترکی ترجمه می شوند که بر اساس آنها دیگر اعضا به معنی، مسیر حرکت و هدایت و دلایلی برای وجود خارجی داشتن دست پیدا می کنند.


یادگیری تیمی

یادگیری تیمی، بخش اصلی یادگیری در روابط عمومی های مدرن امروزی هستند. این گفتگو و ارتباط بین اعضای روابط عمومی ها و تیم هاست که توانایی روابط عمومی برای رشد و توسعه را افزون می کند.


نقش مدیران روابط عمومی

در حالی که هر شخصی باید برای ایجاد یک روابط عمومی یادگیرنده کمک کند، شما به عنوان متولی باید با رفتار و کمک مدیران سازمان و روابط عمومی به این روند کمک کنید. مدیران روابط عمومی از 4 حیث به توسعه یک روابط عمومی یادگیرنده کمک می کنند:

1. مدیران چشم انداز اولیه از اینکه چرا روابط عمومی وجود دارد و به چه سمتی حرکت می کند را ایجاد می کنند.

2. نها این چشم انداز را به دیگران انتقال می دهند. آنها بطور روشن و واضح باور خود مبنی بر قطعی شدن موفقیت این چشم انداز از طریق رشد مستمر، یادگیری و توسعه را انتقال می دهند.

3. آنها بر اساس این چشم انداز در روابط عمومی اجماع ایجاد کرده و توسط نظرات و دیدگاه دیگران تحت تاثیر قرار می گیرند. آنها مایل به استفاده از ایده های دیگران هستند، چرا که باور دارند ایده های دیگران اطلاعات بیشتری به آنها می دهد.

4. آنها به عنوان مدلی برای اعمال و رفتار مورد نظر خودشان در دیگران می شوند و دیگران از آنها یاد می گیرند.

این مدیران که خواهان دیدن یک روابط عمومی یادگیرنده هستند، خود بطور مرتب یاد می گیرند. آنها کتاب و مقالات مختلف می خوانند و محتوای آنها را با دیگر اعضا به اشتراک می گذارند و در جلسات و کنفرانس های یادگیری و … شرکت می کنند. آنها محیطی را پرورش می دهند که در آن افراد قدرت تصمیم گیری در رابطه با کار خواهند داشت. آنها ریسک کردن هوشمندانه را به یک نرم طبیعی تبدیل می کنند. آنها اطمینان می‌دهند که همه افراد به اطلاعات لازم برای اتخاذ تصمیمات درست دسترسی خواهند داشت. محیطی را پرورش می دهند که حامی یادگیری و فرهنگ تسلط بر خود است.

۲۰ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

جایگاه یابی در روابط عمومی

جایگاه یابی از طریق توسعه یک خدمت و یک آمیخته روابط عمومی به صورتی محقق می‌شود که این مجموعه و به اصطلاح صورت فلکی را در جای مشخص و خاصی در ذهن مخاطبان مختلف قرار دهد. رویکردهای جایگاه یابی اصولا یک یا چند شکل مختلف به خود می گیرند:

- خصوصیات خاص خدمت

- نیازها، مزایا، یا راه حل ها

- در مقابل یک خدمت دیگر

- موقعیت های خاص برای استفاده خدمت

- تفکیک از یک طبقه خدمت

جایگاه یابی اغلب در سایه پنج متغیر و عامل مهم مورد بررسی قرار می گیرد که در زبان انگلیسی هر یک با حرف D انگلیسی آغاز می شوند:

ادامه مطلب...
۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

رهبرانی که آداب و قوانین رسمی و سیاسی را زیر پا گذاشتند

دوربین‌ها همیشه سیاستمداران در مقام‌های مختلف را تحت نظر دارند و تقریبا همه افراد از دانشمندان سیاسی تا زنان خانه‌دار درباره کار‌های آن‌ها صحبت می‌کنند. به سختی می‌توان قوانین و تشریفات رسمی و سیاسی را تحت چنین فشاری همیشه رعایت کرد. نمونه‌های زیادی از اشتباهات و انتخاب‌های عجیب سیاستمداران مشهور جهان وجود دارد که در برخی موارد عمدا قوانین را نقض می‌کنند.


اوباما

باراک اوباما به ندرت از آداب و قوانین رسمی پیروی کرده و اغلب در حالت‌های عجیب مشاهده می‌شد. به طور مثال در سال ۲۰۱۲، او در میان مبارزات انتخاباتی از شهری در ویرجینیا بازدید کرد. اوباما علیرغم تغییرات سریع آب و هوایی برنامه خود را تغییر نداد و در باران شدید، بدون بارانی و تنها با یک پیراهن برای مردم سخنرانی کرد. او حتی از چتر هم استفاده نکرد. در نتیجه این کاندیدای خیس نه تنها مخاطبان بلکه مطبوعات را هم شگفت زده کرد.

رهبرانی که آداب و قوانین رسمی و سیاسی را زیر پا گذاشتند
 

ادامه مطلب...
۱۸ فروردين ۹۷ ، ۰۷:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی

کاربردهای QR در تبلیغات

کدهای QR را بر روی تبلیغات نشریات، بیلبوردها، لباس، کارت ویزیت و حتی محصولات برخی فروشگاه‌ها دیده‌اید. به نظر می‌رسد این نوع از کدهای جدید در بین بازاریابان طرفداران بسیاری داشته باشد هر چند که به ندرت کسی را می‌بینیم این کدها را اسکن نماید. در ادامه شما را با کدهای QR آشنا می‌کنیم.

کدهای QR را‌ می‌توان به کمک تلفن‌های هوشمند اسکن نمود. این کدها می‌توانند حاوی اطلاعاتی نظیر آدرس اینترنتی، نام، نشانی، تلفن، متن دلخواه یا هر اطلاعات دیگری باشند. و در صورتی که این کد حاوی نشانی اینترنتی خاصی باشد، پس از نشانه‌روی و اسکن آن توسط گوشی هوشمند، نشانی رمزگشایی شده و صفحه مورد نظر باز می‌شود.

کدهای QR چیست؟

مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) است که به صورت مربعی شکل بوده و نخستین بار توسط محققی ژاپنی ابداع شد. برخلاف بارکدهای استاندارد UPC که از خطوط عمودی و اعداد تشکیل شده‌اند، یک کد QR نه تنها حاوی اطلاعات بسیار بیشتری است، بلکه می‌توان به سرعت به اطلاعات گسترده‌ای که در آن وجود دارد، دسترسی پیدا کرد.

ادامه مطلب...
۱۶ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین تقی خانی