در عصر حاضر به جرات می توان گفت ارتباطات یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است و از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی است. امروز عصر اطلاع رسانی است و رابطه ای معنادار میان قدرت اطلاع رسانی نهادها با جایگاه و موفقیت آنها در دستیابی به اهداف وجود دارد. در عصر حاضر، همزمان با رشد ابزارهای ارتباطی که به سرعت حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع را در می نوردند، قدرت تاثیرگذاری آنان نیز به شدت افزایش یافته است و عرصه های مختلف ناگزیر از هماهنگی خود با تغییرات این حوزه هستند.
عرصه اقتصادی و به طور خاص عرصه بانکداری نیز به عنوان یکی از ذینفعان پیشرفت های فنی تکنولوژیک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه ارتباطات انسانی و تعاملی با اقشار متنوع مخاطبان خود نیز باید وارد فضای جدید تعاملات و کنش های ارتباطی شود. به دلیل تغییرات روز افزون جهان امروز روابط عمومی می بایست پیوسته خود را با خواست های مخاطبان و محیط تطبیق دهد و برای ارتباط با جامعه و محیط آماده سازد. در این بین روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان و مخاطب است و هرچه این پل ارتباطی مستحکم تر باشد سازمان در رسیدن به برنامه ها و خدمات رسانی به جامعه موفق تر حرکت می کند.
مخاطبان میلیونی بانک ها امروز بیش از هر زمانی خواستار اطلاعات دقیق هستند
بانک ها به عنوان یکی از ارکان اقتصاد جامعه با میلیون ها نفر از شهروندان که شامل طیف وسیعی از آحاد و اقشار به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و ... هستند ارتباط مداوم و مستمر دارند. در عصر حاضر با گسترش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و ظهور استارت آپ ها در عرصه بانکداری شاهد تغییرات چشمگیری در رفتار مالی و بانکی مشتریان بوده ایم. این تغییرات نیازهای جدیدی برای مخاطبان نیز ایجاد کرده است که به دنبال پاسخ های دقیق و روشن به آن هستند.
در این وضعیت نظام بانکداری باید بداند به کدام سمت و سو می خواهد برود و روابط عمومی با برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، استراتژی سازمان را در جهت کارایی و رضایت مندی بیشتر سمت و سو دهد. از سویی در همه جا و همه چیز منابع محدود و خواست ها و تقاضاها نامحدود است و همه می خواهند منابع مورد نیازشان را ارزان تر تامین کنند. روابط عمومی نظام بانکداری باید بتواند چشم اندازی از عقلانیت و بصیرت مالی به مخاطبان ارائه دهد و بر اساس نگرش پویا و جستجوگر خود نقشه راهی پیش پای سازمان قرار دهد.
در نهایت می توان گفت که اقتصاد و بانکداری با بهره برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است در دنیای ارتباطات مالی نیازهای جدیدی را در میان مشتریان به وجود آورد و به آن نیازها پاسخ دهد و روابط عمومی ها نیز بایستی با بهره برداری از همین ظرفیت ها بتواند نیازهای تعاملی مخاطبان خود را به نحو شایسته ای پاسخ دهد. خاصه آنکه در اواخر قرن بیستم "مانوئل کاستلز" ظهور جامعه شبکه ای در هزاره جدید را نوید داده بود و اشاره می کرد که بخش عظیمی از اقتصاد دنیا بر روی تارهای اینترنت و در فضای بی زمان و مکان دنیای مجازی شکل خواهد گرفت باید ارتباط گران بخش مالی (روابط عمومی های نظام بانکداری) بر این بستر با دست یازیدن به تعامل دوسویه گام بلندی در جهت ارتقای خود بردارند.
خوشبختانه در حال حاضر و در سال های اخیر، تلاش شده است تعامل و انسجام مناسبی بین روابط عمومی های شبکه بانکی ایجاد شود و می توان با این همگرایی، قدم در مسیر جدیدی گذاشت و تعامل سازنده با مخاطبان داشت.