بنا بر شواهد تاریخی موجود، «اطلاع رسانی» پس از جنگ جهانی دوم پدیدار شد و در زمان کوتاهی به سرعت گسترش یافت و به تبع آن، خدمات اطلاع رسانی نیز به کمک ابزار ها و تجهیزات موجود تحقق یافت تا به مخاطبان خود آگاهی دهد.

از سوی دیگر؛ «اطلاعات» عاملی تعیین کننده در دوام و بقای روابط عمومی است که با شناخت بیشتر آن، نظام نوین روابط عمومی تقویت خواهد شد و به اعتقاد برخی از صاحبنظران ، اطلاع رسانی و نقش آن در روابط عمومی زمانی روشن می شود که بدانیم و احدهای روابط عمومی در یک سازمان به طور معمول مراکزی هستند که همه برای کسب اطلاعات به آنها مراجعه می کنند ، از این رو باید در توانمند سازی و بهسازی آنان بیشتر بکوشیم.

بنا بر این؛ سیر تحول تاریخی روابط عمومی در ایران و جهان و نقشی که این نهاد در تحولات و رویداد های سازمان های معاصر دارد، حقیقت انکار ناپذیری است که ضرورت توسعه فعالیت ها و همسویی آن با راهبردهای ملی و سازمانی را برای دستیابی به اهداف و تحقق برنامه ها بیش از پیش هویدا می کند.

مخاطبان امروز اغلب فعالیت های ارتباطی خود (دریافت و ارسال اطلاعات) را با روش هایی متفاوت تر از گذشته انجام می دهند. از این رو توسعه فعالیت های سازمان ها متناسب با تغییرات به وجود آمده در مناسبات اجتماعی حال حاضر، یکی از مهم ترین اولویت های روابط عمومی است و باید براساس استاندارد های امروزی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت را تدوین و اجرا کرد.

با توجه به وجود چنین تغییراتی در ذائقه و روش های ارتباطی مخاطبان ، فرآیند اطلاع رسانی و اطلاع یابی که جزو اصول زیربنایی روابط عمومی است، دستخوش تغییراتی اجتناب ناپذیر خواهد شد و فعالان این عرصه باید رویکرد های جدیدی را در ارتباطات درون و برون سازمانی در پیش گیرند. در غیر این صورت بسیاری از مجرا ها و روش های ارتباطی مغفول می مانند و در نتیجه این غفلت شکاف یا فاصله معنی داری بین سازمان و مخاطبان به وجود می آید.

بدون تردید، تغییرات به وجود آمده در حوزه های مختلف به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصل جدیدی از روابط عمومی الکترونیک را آغاز کرده و پیدایش برنامه های کاربردی (app) برای خدمات مختلف در فضای مجازی فرصت های مناسبی را برای روابط عمومی ها ایجاد کرده است که می توان از آن برای گسترش فعالیت ها، تحقق برنامه ها و دستیابی به اهداف سازمانی بهره جست. به عبارت دیگر؛ فضای مجازی که نتیجه توسعه و گسترش کمی و کیفی فناوری است ، در فرآیند ارتباطات اجتماعی مردمی که گرو ه های مخاطب روابط عمومی ها را تشکیل می دهند، تغییرات قابل ملاحظه ای را به وجود آورده اند که در تدوین برنامه های ارتباطی سازمان های دولتی و خصوصی باید به این تغییرات توجهی ویژه داشت.

از سوی دیگر، با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و نوع فعالیتی که هر سازمان انجام می دهد،فرآیند اطلاع یابی و اطلاع رسانی باید به گونه ای باشد که علاوه بر ایفای نقش های ذاتی روابط عمومی استفاده از این رسانه های نوظهور زمینه ی مناسبی را برای افزایش اعتماد عمومی و ارتقای این حرفه در میان گروه های مختلف جامعه فراهم کند.

اگر چه فعالیت روابط عمومی در عرصه شبکه های اجتماعی به ویژه شیوه های نوین اطلاع رسانی برای معرفی خدمات یا دستاوردها و موفقیت های سازمانی با سرعت زیادی انجام می شود، اما نباید این مهم را از نظر دور بداریم که باید بستر مناسبی را برای دریافت نظرات و واکنش های مخاطبان در مواجهه با این شیوه اطلاع رسانی فراهم کرد و با استفاده از آن در تصمیم گیری های سازمانی عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

همان طور که می دانیم سرعت انتقال پیام،سهولت به کار گیری ، اهمیت اقتصادی و کاهش هزینه ها و ... از بارز ترین ویژگی های استفاده از ارتباطات مبتنی بر اینترنت است و شبکه های اجتماعی که به سرعت در حال توسعه هستند می توانند در بخش های مختلف روابط عمومی ایفای نقش کنند.

خوشبختانه روابط عمومی های کشور همسو با این پیشرفت ها حرکت خود را آغاز کرده اند و در بهره گیری از ظرفیت های اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی برنامه ریز های لازم را انجام داده اند که ایجاد گرو ه ها و کانال های تلگرامی، صفحات اینستاگرام و دیگر شبکه های مجاز نمونه های عینی توجه به قابلیت های فضای مجازی در فعالیت های روابط عمومی است.

به هرحال؛ روابط عمومی الکترونیکی در هزاره سوم دستخوش تغییراتی شده است که این تغییرات در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز به خوبی مشهود است و انتظار می رود روابط عمومی های کشور و فعالان این عرصه تلاش ها وبرنامه ریزی های خود را در جهتی به کار گیرند که زمینه ساز پویایی وجهانی شدن آن باشند.

به عبارت دیگر با توجه به نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی به لحاظ اینکه هرگوشه جهان در دسترس مخاطبان قراردارند باید در تدوین برنامه های ارتباطی و فعالیت های روابط عمومی ها جزو اولویت های مدیران و کارکنان روابط عمومی قرار گیرد.

کلام آخر اینکه استاندارد سازی فعالیت های روابط عمومی موجب پویایی آن خواهد شد و یکی از الزامات استاندارد سازی این فعالیت ها، تلاش گروهی فعالان این حرفه برای توسعه بیش از پیش روابط عمومی الکترونیک به ویژه استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی مجاز است.