اقتصاد مقاومتی یک موضوع بسیار مهم و استراتژیک است که دارای اهداف بلند مدت و روحیه استقلال طلبی در بطن سیاست داخلی و خارجی کشورهای بزرگ و مهم دنیا می باشد.

با توجه به شکننده بودن و نفوذپذیر بودن اقتصاد ملی کشور، بی شک می¬بایست راه حل¬های مناسب و درعین حال مقاوم که امکان عبور از موانع و چالش¬ها را داشته باشد ایجاد می شد که در جهت تبیین آن گفتمان و ایجاد فضای اقناعی منطقی وارد عمل شود و طیف¬های مختلف مردم و نخبگان را مورد توجه قرار دهد که لاجرم بدون گفتمان سازی میسر نخواهد بود و در این راستا گفتمان سازی یک امر بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی که از تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری است برای تبدیل شدن به یک باور عمومی و درک مشترک ملی به گفتمان سازی نیازمند است تا امکان عبور از فشارها، سختی ها، تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمن را به خوبی فراهم سازد. همچنین در بند 21 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام عظمای ولایت، معظم له صراحتا خواستار تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن و تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی شده اند.

در دنیای کنونی، بار اصلی اجرای سیاست های اقتصادی و سیاسی را رسانه¬ها و ابزارهای گفتمان¬ساز برعهده دارند.به عبارتی بدون مشارکت مردم جامعه، تغییر سیاست های اقتصادی امری سخت و طاقت فرسا و همراه با هزینه¬های گزاف خواهد بود و مشارکت بدنه اجتماعی نیازمند گفتمان سازی در آن حوزه است.

هنگامی که از گفتمان سازی در انجام فعالیت ها و برنامه¬های کلان اقتصادی و سیاسی صحبت می شود، منظور شیوه های تبدیل برنامه به ادبیات حاکم بر زندگی تک تک نخبگان و مردم جامعه است. بر این اساس باید گفت یک موضوع وقتی به گفتمان تبدیل می¬شود که فضای عمومی جامعه را تسخیر کرده باشد و این فضا، فضایی اقناعی است که لازمه توفیق در آن، داشتن علم و آگاهی کافی و استفاده از روش های متناسب و منطقی است.

گفتمان یعنى: باورعمومى؛ یعنى آن‌چیزى که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقى شود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل می شود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقى، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روى‌هاى گوناگون - حاصل می شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمى و منطقى و با زبان خوش، بایستى این مطالب را منتقل کرد.

لذا اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق خواهد یافت که فضا، بستر و گفتمان لازم برای ارزش نهادن به کار و تلاش، احترام به سرمایه‌گذار، استفاده از ظرفیت‌های تولیدی داخل کشور، اصلاح الگوی مصرف، تقدم منافع ملی و جمعی بر منافع فردی در جامعه شکل گرفته و نهادینه شود.

اگر بپذیریم که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا، مولد و مستقل است که در برابر همه فشارها مقاومت می کند و ستون های جامعه را با استواری محافظت می نماید؛ بنابراین خود باوری و اعتماد جامعه را باید از مهمترین مولفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست. از آنجا که فرهنگ، اصل است و اقتصاد مقاومتی ذیل فرهنگ قرار می گیرد پس روابط عمومی ها باید با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به روش های ترویجی و فرهنگ سازی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. همانطور که نقش روابط عمومی ها تعامل با جامعه و تنویر افکار عمومی و نیز جلب مشارکت های مردمی به کمک رسانه ها است، در این خصوص نیز باید واژگان را به فرهنگ و گفتمان فراگیر و عمومی در جامعه تبدیل کنند.

رعایت انصاف، ایجاد فرصتهای برابر برای همه، وجدان کاری، مسئولیت پذیری، مصرف بهینه در حوزه انرژی و منابع در اختیار، پاسخگویی و شفاف و به موقع یکی از وظایف و مسئولیت¬های مهم روابط عمومی در امر اقتصاد مقاومتی است و می بایست این مفاهیم در قالب های گوناگون در سطح جامعه برای مردم توسط روابط عمومی ها اطلاع رسانی و تبیین شود.

پس در این برهه از زمان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله¬العالی) تاکید می شود برای دفاع همه جانبه در برابر تهاجم اقتصادی دشمن، فهم صحیح از مسئله، شناخت کافی از راه های مشارکت و نیز منافع مشارکت در اقتصاد مقاومتی شاخص-های مختلفی وجود دارد، اما «جهاد ارتباطی و اطلاع رسانی فرهنگ اقتصاد مقاومتی» کلیدی ترین شاخص در این فرآیند به شمار می رود که روابط عمومی باید با مدیریت جهادی در حوزه تخصصی خود نقش آفرینی موثری داشته باشد.

اقتصادمقاومتی کم مصرف کردن نیست، کم هزینه کردن نیست بلکه درست مصرف کردن و درست هزینه کردن است بنابراین رسانه‌ها به علاوه روابط عمومی نقش محوری در این بخش دارند و باید مردم را آگاه و مطلع سازند و دو بازوی قدرتمند برای آموزش مردم خواهند بود، لذا در رابطه با لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ سازی شود و می توانند مقاومت را به یک گفتمان تبدیل کنند و با اطلاع رسانی درست و ترویج این گفتمان، تلاش نمایند تا در جای جای جامعه واقعیت پیدا کند.