به گزارش تسنیم بخش تشریفات وزارت امور خارجه کشورمان 4 دستگاه مرسدس بنز مدل S400 وارد ناوگان خودرویی خود کرده است. مرسدس‌بنز مدل S400 هیبریدی یکی از گرانترین و لوکس‌ترین خودروهای هیبریدی در جهان به شمار می‌رود که امروز تعدادی از آنها در اختیار ناوگان تشریفات وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان : روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد این وزارت خانه خودروی تشریفاتی جدیدی خریداری نکرده است. در بیانیه وزارت امور خارجه در این ارتباط آمده است: در پی انتشار تصاویر و اخبار شائبه برانگیز در خصوص خرید خودرو‌های میلیاردی توسط این وزارتخانه ضمن رد هر گونه خرید جدید خودرو‌های تشریفاتی جهت میهمانان خارجی رسمی کشور به آگاهی می‌رساند خودرو‌های تشریفاتی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد، در دولت دهم و به منظور انجام امور تشریفاتی میهمانان اجلاس سران عدم تعهد در تهران سفارش داده شد که ۳۲ دستگاه آن همان زمان تحویل و ۱۴ دستگاه باقیمانده در سال ۹۳ ترخیص شدند و پس از آن هیچ خودروی خارجی تحت هیچ عنوانی از سوی این وزارتخانه خریداری نشده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در ۱۲ شهریور ۹۱ نوشت هرچند معمولا در چنین اجلاس‌هایی «بنز» آن هم از نوع ضد گلوله پای ثابت تشریفات به حساب می‌آیند، اما این بار به دلایلی، توفیقی اجباری را نصیب خودروسازی کشور کرد و مسوولان تصمیم گرفتند از داخلی‌ها برای آمد و رفت سران استفاده کنند. بنز هم البته بود، منتها به تعدادی محدود؛ آن طور که برخی منابع آگاه می‌گویند، آلمانی‌ها در فروش بنزهای ضدگلوله به ایران بابت تشریفات اجلاس سران، به صورت مستقیم بازی درآورده‌اند.

این رفتار سیاسی و خارج از منطق آلمانی‌ها سبب شده تا دولت غیرمستقیم عمل کرده و برای واردات بنز از بخش خصوصی کمک بخواهد. از همین رو به سراغ شرکت ستاره بنز (نمایندگی رسمی واردات و فروش محصولات بنز در ایران) رفته تا از این راه بنزهای موردنیاز خود را برای تشریفات اجلاس شانزدهم تامین کند.

هرچند دولت بنزهای زیادی را برای اجلاس درخواست کرده؛ اما در نهایت شرکت ستاره بنز تنها شش دستگاه مدل ضد گلوله این خودرو را تامین کرده است و دولت برای تامین مابقی خودروها به سراغ بنزهای قبلی و خودروهای لوکس داخلی رفته است.

اما مدل این بنزها چه بوده؟ چه قیمتی داشته‌اند و کدام یک از سران غیرمتعهد سوارشان شده‌اند؟

آن طور که منابع آگاه می‌گویند: شش دستگاه بنز واردشده، از مدل S600 بوده‌اند که به دلیل خاصیت ضد گلوله‌ای، با قیمتی بالای یک میلیارد تومان جزو گران‌ترین محصولات بنز به شمار می‌روند و شاید گران‌ترین خودروهایی هستند که تاکنون به ایران آمده‌اند. با این حال ورود شش دستگاه بنز موردنظر به دلیل قیمت پایه گزاف خود، هزینه‌ای میلیون دلاری برای دولت داشته که البته با توجه به انحصاری بودن خودروهای ضد گلوله و اهمیت فوق‌العاده تامین امنیت در اجلاس سران، دولت چاره‌ای جز این کار پیش روی خود ندیده است.

از جمله سران مهمی که با بنزهای S600 در اجلاس تهران جا‌به‌جا شده‌اند، می‌توان به بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و محمد‌ مرسی رییس‌جمهور مصر اشاره کرد. از بنزهای S۶۰۰ که بگذریم، دولت در اجلاس شانزدهم سران، مدل S۵۰۰ این خودرو را نیز استفاده کرده است که البته جزو بنزهای قبلی به حساب می‌آیند و قبلا برای تشریفات وارد شده‌اند.

خودروهای داخلی اجلاس

اما دولت پس از ناوگان بنزی تشریفات، به سراغ داخلی‌ها آمد و دست روی خودروهای لوکس مگان، ماکسیما و تینا گذاشت. البته گفته می‌شود نیسان مورانو و سوزوکی گرندویتارا نیز در تشریفات اجلاس حضور داشته‌اند که اولی ظاهرا بسیار محدود و انگشت‌شمار بوده و دومی هم جزو خودروهای قبلی ناوگان تشریفات بوده است.

در بین خودروهای داخلی که از غیرمتعهدها پذیرایی کردند، مگان بیشترین سهم را داشته، به نحوی که حدود ۴۰۰ دستگاه یا بیشتر از این خودرو، میهمانان غیرمتعهد را در جریان اجلاس شانزدهم جا به جا کرده اند. ماکسیما و تینا و به روایتی مورانو نیز اگرچه حضور کمرنگ‌تری نسبت به مگان داشته‌اند، اما به هر حال آنها نیز میزبان برخی میهمانان اجلاس شده‌اند تا در کنار مگان، نشانی از صنعت خودرو کشور را در اجلاس شانزدهم به نمایش بگذارند.

ظاهرا تعداد ماکسیماهای به کار گرفته شده در اجلاس شانزدهم، حدود ۸۰ دستگاه، تیناها نزدیک به ۶۰ دستگاه و مورانوها نیز کمتر از ده دستگاه بوده است. مورانو البته به عکس ماکسیما و مگان و تینا، در کشور به مونتاژ نمی‌رسد و خودرویی وارداتی به حساب می‌آید.