روابط عمومی ها چه در سازمان های دولتی یا در بخشی خصوصی و یا سایر نهادها وظایفی دارند که یکی از آنها ایجاد و پل ارتباطی با مخاطبان خود است که مخاطبان ممکن است در حوزه کاری آنها مشتریان شان باشند یا مخاطبانی در حوزه فرهنگ و خدمات باشند.

بخشی از کار روابط عمومی ها نیز در ارتباط با ارتباطات درون سازمانی است، شهروندان جامعه ما حقوقی دارند نظیر حق آموزش که طبیعاً در آموزش و پرورش و دانشگاه ها این حق بایستی محفوظ باشد و شهروندان از آن استفاده کنند یا اگر بگوییم حق بر استاندارد که حق استفاده به شهروندان از خدمات و کالاهای استاندارد است اشاره کنیم. این حق زمانی تحقق می یابد که روابط عمومی ها اول این حقوق را خوب معرفی کرده و راه های دستیابی به آن را نیز به شهروندان معرفی کنند. مثلاً اگر خدماتی دریافت کردم مطمئن باشم استاندارد است، مثلاً در آموزش نهادهای مسئول نظیر وزارت علوم نسبت به حقوق شهروندان در حوزه های مختلف است که روش های گوناگونی نیز دارد که این از طریق پیگیری و اطلاع رسانی قابل تحقق است.

اینکه در حال حاضر روابط عمومی ها تا چرخه تحقق حقوق شهروندی مخاطبان حرکت کردند و موثر بودند باید گفت یک سری وظایف معمول روابط عمومی هاست اما بیشتر باید به فکر احقاق حقوق شهروندان باشیم. در واقع اگر فلسفه وجودی و کارکردی روابط عمومی ها خوب فهمیده شود و به کسانی که در این عرصه کار می کنند یادآور شویم، خواهیم دید که خیلی کارهای بزرگتری وجود دارد که در مسیر ایجاد حقوق شهروندی در حوزه تخصصی روابط عمومی ها باید انجام گیرد.

مثلاً یکی از این ها دریافت بازخورد اقداماتی است که برای مخاطبان انجام داده و باید ارزیابی و مشاهده و درک کنیم. در حال حاضر خیلی از این نظرسنجی ها در فضای مجازی است این نکته که آیا نظرسنجی هایی که در این فضا اتفاق می فتد می تواند به آنچه که در حوزه میدانی رخ می دهد پوشش دهد در حالی که چنین رویکردی باعث شده بخشی از مخاطبان خارج از فضای مجازی به حساب نیامده و رها شوند، در حوزه ارتباطات نمی توان افکارعمومی را فقط در فضای مجازی ملاک قرار داد و بایستی بیشتر روابط عمومی ها نسبت به اطلاع رسانی و احقاق حقوق شهروندی درخصوص اطلاع یابی در همه حوزه ها از چه فضای مجازی و یا حقیقی تلاش بیشتری معطوف دارند.