مشخصات روابط عمومی 2018 را می توان در نه مولفه و ویژگی زیر متصور شد:

1. پذیرش روابط عمومی به عنوان یک رشته مدیریت

به طور فزاینده ای مشخص است که روابط عمومی به عنوان یک رشته مدیریت شناخته می شود.

2.فراگیری اینترنت در جهان

حدود 4.3 میلیارد نفر در سراسر جهان (از مجموع 7.6 میلیارد نفر در سراسر جهان) به اینترنت دسترسی دارند. برخی پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2030 کل دنیا به اینترنت متصل خواهد شد. واضح است که سازمان ها باید ارتباط خود را در جایی که مخاطبانشان هستند گسترش دهند.

3.شبکه های اجتماعی بالغ می شوند

در سال 2018 شبکه های اجتماعی بالغ می شوند. محتوای بصری و پیام های ویدئویی کوتاه گسترش پیدا کرده و پلتفرم های مختلف اجتماعی در امید جذب کاربران رقابت خواهند کرد.

4.شناسایی مخاطبان هدف

حدود دو میلیارد کاربر فیس بوک ماهانه در جهان وجود دارد. آنها مقدار زیادی داده را تولید می کنند. کارشناسان روابط عمومی و بازاریابی از این اطلاعات برای شناسایی مخاطبان هدف استفاده می کنند.

5.گوش دادن

داده ها در روابط عمومی به مدت طولانی در حال جمع آوری است اما آنچه جدید است سطح داده ها جمع آوری شده و دسترسی در حال رشد ابزارهای مختلف برای پردازش آنهاست. همه ما شاغلان روابط عمومی باید به مخاطبان مورد نظر گوش داده و اطلاعاتی را که نیاز دارند ارایه دهیم.

6.یک داستان به من بگو

گفتگو در میان رسانه ها و مخاطبان جذابتر و مهم تر از همیشه خواهد شد. این امر نیازمند خلاقیت و محتوای خوب است. توانایی ارتباط از طریق داستانسرایی یکی از بالاترین ارزش های روابط عمومی است.

7.اندازه گیری تاثیر روابط عمومی

چیزی که باید در روابط عمومی به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته شود اندازه گیری اثر کار می باشد. استانداردهای جدیدی را برای اندازه گیری و برنامه ریزی در روابط عمومی تعیین کرده است که باید توجه شود.

8.مدرن سازی رسانه های سنتی

رسانه های سنتی مدرن شده اند. آنها به بخش های "اجتماعی" نزدیکتر شده اند. خبر جعلی که عمدتا در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود، به معنی نوعی احیای رسانه های سنتی است.

9.جامعه به عنوان یک رسانه

در زمان شبکه های اجتماعی، کلمه "جامعه" معنای اصلی خود را از دست داده است. لازم به یادآوری است که جوامع موفق، هم آنلاین و هم آفلاین، برای یک هدف تلاش می کنند. عضویت در جامعه آنلاین نیز بهترین راه برای درک این جامعه است.