تا حالا فکرکردید چرا با دیگران حرف می زنیم. خب معلومه، می خواهیم ارتباط برقرار کنیم، اطلاعات بگیریم و کارهایمان را انجام دهیم. لازمه زندگی اجتماعی برقراری ارتباط است که جز با حرف زدن و برقراری ارتباط کلامی، امکانپذیر نیست. چگونه حرف بزنیم تا بیشترین تاثیر را در شنونده بگذاریم؟ مهمترین مسئله در حرف زدن این است که شفاف و بدون ابهام صحبت کنید یعنی رک و صریح اللهجه باشید. هنگام صحبت کردن از موارد زیر پرهیز کنید:

- زیر لب سخن گفتن، مسلما دیگران نه صدای شما رامی شنوند ونه حرفهایتان را می فهمند.
- من من کردن، با این کار اعتماد دیگران را از دست می دهید. آنها پیش خودشان می گویند، خودش هم نمی داند چه می گوید و چه می خواهد.
- بیش از حد آرام و آهسته صحبت کنید، باز هم دیگران صدای شما را ندارند و حرفهای شما را نمی فهمند.

- استفاده از کلمات قلمبه و سلمبه، دیگران درباره شما فکر می کنند که فقط می خواهید اظهار فضل و خودنمایی کنید.
- استفاده از واژه های خاص یک گروه، باعث می شود دیگران شما را منتسب به گروه خاص کنند مثلا اگر در صحبت های خود بیش از حد واژه های سیاسی به کار ببرید در واقع مرزی میان خود وشنونده ایجاد می کنید.
- از به کار بردن جملات ناقص و نیمه تمام خودداری کنید . حرفتان را کامل بزنید.
از عباراتی مثل "می دونی که چی می خوام بگم" یا "متوجه منظورم که هستی" استفاده نکنید. برای اینکه حرفهای شما بیشترین اثر خود را در شنونده بگذارد باید: واضح، شفاف، خوشایند و ساده باشد.
رعایت این چهار فاکتور الزامی است البته اگر می خواهید مردم شما را و حرفهای شما را فراموش نکنند و تحت تاثیر شما قرار بگیرند حتما با کسانی که آهسته، خجالتی و من من کنان حرف می زنند برخورد داشته اید. شما آنها را افرادی فاقد اعتماد بنفس و یا بیمار می نامید، در نتیجه این افراد را به سرعت فراموش می کنید.
کلام آخر:
ساده و صادق حرف بزن و فقط آنچه را می خواهی بگو ،نه بیشتر.