در اینجا سه مهارت وجود دارد که همه‌ی روابط عمومیها امیدوارند بتوانند آن را توسعه دهند.
1. مهارت بازاریابی
همان‌طور که روابط عمومی و بازاریابی باهم تراز می‌شوند (و بسیاری از رسانه‌ها نیازمند پرداخت برای مکان‌های تبلیغ هستند)، به متخصصان روابط عمومی نیاز دارد تا چشم‌انداز رسانه‌ها که فراتر از بخش کسب درآمد سنتی است را درک کنند. این امر ‌بویژه همانند خطوط بین پرداختی، درآمد به‌دست‌آمده و تحت مالکیت آن‌ها، صادق است. رسانه‌های پرداختی به این دلیل مهم هستند که در کنار رسانه‌های دولتی درآمدزا کار می‌کند و درهای جدیدی را برای مخاطبان باز می‌کند که در غیر این صورت بسته می‌مانند. برای بسیاری از کاربران، یک پست تبلیغاتی اولین قرار گرفتن آن‌ها در یک شرکت خواهد بود. هدف هر مشتری افزایش آگاهی از نام یک برند تا آخرین حد ممکن است و روابط عمومی مردمی باید بداند که چگونه در این بستر عمل کنند.
2. طراحی گرافیکی/ ویرایش ویدئو
ویدیو در میان تکنیک‌های مفید و کارایی است که یک متخصص ارتباطات می‌تواند از آن استفاده کند. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد که به‌وسیله یک ویدئو در صفحه ابتدایی وب یک سازمان می‌توان نرخ تبدیل یک سازمان را تا 80 درصد افزایش داد، درحالی‌که افزودن ویدئو در بازاریابی ایمیلی می‌تواند تعداد کلیک‌ها را به طرز قابل‌توجهی تا 200 یا 300 درصد افزایش دهد. توانایی ایجاد این محتوا در داخل خانه برای آژانس‌های ارتباطی که به جلو حرکت می‌کنند ضروری است و با ابزارهایی که در همه‌جا در دسترس هستند، حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند محتواهای جالب‌توجهی که شامل گیف ها و چیزهای کوتاهی همچون آن‌ها هستند تولید کنند. ایجاد ویدئو سفارشی و باکیفیت چیزی است که بسیاری از برندها برای آن هزینه می‌کنند و متخصصان روابط عمومی باید آماده باشند تا آن را برای کسب‌وکار انجام دهند.
3. تحلیل و بررسی داده‌ها
تأثیر یک پیام، بدون اندازه‌گیری نمی‌تواند به طرز صحیحی درک شود. ارزیابی ارزش در ابتدا باید با درک آنچه کسب‌وکار مشتری نیاز دارد شروع شود. ازآنجاکه، شما در مورد کمپین و نحوه اجرای آن فکر می‌کنید که این کمپین به‌احتمال‌زیاد نتایجی را هدایت می‌کند. هنگامی‌که کمپین در حال اجرا است، مشتری‌ها می‌خواهند بدانند که کمپین به چه صورت کار می‌کند، چه تعداد افراد مقالات یا پست‌ها را می‌بینند؟ آیا روی آن‌ها کلیک می‌کنند؟ چه قدر فروش از تأثیر روابط عمومی حاصل می‌شود؟
بهترین راه برای تحلیل و بررسی کمپین‌ها(و پاسخ به سؤالات مشتریان) چگونگی جمع‌آوری و خواندن داده‌ها است. از ترند کیت تا گوگل آنالیتیکس، متخصصان روابط عمومی باید در اثبات این‌که کار آن‌ها ارزش خرج کردن پول را دارد، برتری داشته باشند. این‌یک ضرورت است که هوش مصنوعی به زمینه ارتباطات نفوذ کند.