توسعه روابط عمومی در هر نظامی متاثر از نظام سیاسی حاکم و پیش شرط آن وجود فضای باز سیاسی و برچیدن انحصارات دولتی در عرصه اقتصاد است. لذا توسعه روابط عمومی را تنها در نظام سیاسی باز می توان پیش بینی کرد.

در نظام های نیمه بسته و نیمه باز کاربرد روابط عمومی در شکل حقیقی آن قابل تصور نیست. گرچه واحد های ظاهرا در ارتباط دولت- ملت به کار گرفته می شود، لیکن در عمل ماهیت عملکرد آنها با ماهیت واقعی روابط عمومی فاصله می گیرد.

کاربرد اصول عام و کلی روابط عمومی در یک نظام اقتصادی و سیاسی متمرکز، اقتدارگرا یا تمامیت خواه ( توتالیتر) امری بس دشوار است، زیرا در این گونه نظام ها، تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا به جای ارتباط دو سویه به کار می رود (دکتر پرویز علوی، شماره3، ص44) و به نسبتی که از اداره دمکراتیک جامعه دورتر می شویم، روابط عمومی مسخ می شود و جای خود را به مؤسسه آگهی، تبلیغ و تشریفات می سپارد. (مرحوم دکتر حمید نطقی - مدیریت روابط عمومی، ص 165) گرچه کشورها و نهادهای غیر دموکراتیک هم این ابزارها را به خدمت گرفته اند، اما در جایی که امکان بحث و انتقاد وجود ندارد، امکان تعالی به سوی گفت و شنود نیز که ما آن را با وظیفه روابط عمومی در مسؤلانه ترین و جامع ترین شکل آن مرتبط می دانیم، نمی تواند وجود داشته باشد. ( مارنتر کوهن - درسنامه روابط عمومی).

براساس آنچه گفته شد. می توان نتیجه گرفت که تنها در نظام های مردم سالار یا نظام سیاسی باز که آزادی ها و حرمت انسان به رسمیت شناخته می شود، امکان توسعه روابط عمومی وجود دارد. این واقعیت را می توان در بررسی تاریخچه روابط عمومی در جهان نیز به وضوح یافت. رشد روابط عمومی در جوامع غربی از جمله امریکا و انگلستان و استفاده از آن به شکل واحد تبیلغات در نظام های کمونیستی سابق به عنوان یکی از اشکال نظام بسته، نمونه هایی از مصادیق عینی واقعیت مذکور به شمار می روند.

بنابراین در نظام سیاسی بسته با نبود روابط عمومی مواجه هستیم. لیکن در نظام سیاسی نیمه بسته شاهد رشد روابط عمومی به شکل واحد تبلیغات و تشریفات و در نظام سیاسی نیمه باز به شکل ر انعکاسی و اطلاع رسانی هستیم. بنابراین روابط عمومی صرفا در یک نظام سیاسی باز می تواند در قالب ماهیت واقعی خود برای خدمت به مردم و انسان ها توسعه پیدا کند. و وقتی که توجیه نارسایی های نظام لازم باشد، رشد شکلی روابط عمومی در دستور کار نظام های بسته و نیمه بسته قرار می گیرد.