اگر علمای علوم اجتماعی امروزه با مباحثی نظیر اجتماع، جامعه، توسعه یافتگی و عدم توسعه یافتگی، عدالت و عدم عدالت و حقوق متقابل در جامعه می پردازند، یکی از مهمترین ملاک های این گونه تقسیم بندی و درجه بندی ها وجود مبحث مشارکت مردمی است.

بی شک مشارکت در تمامی گونه های مختلف جوامع و گروه ها دارای دستاوردهای متنوع و پرثمری است که هر یک به عنوان عنصری ضروری در خدمت جامعه قرار گرفته و به حمایت و پشتیبانی بقای آنها می پردازد. آگاهی یابی، تبادل نظرات، ارضاء روانی و اقتصادی، احساس امنیت و خودباوری در خصوص صرفه جویی انرژی از جمله دستاوردهای ارزشمند مشارکت مردمی هستند که مجموع آنها رمز بقای جامعه و نظام توانمند است.

اصولاً مشارکت مردمی به سبب آن که نیازهای فرد را تأمین و عقاید وی را به دیگر انسانها منتقل می کند، بخش انرژی باعث افزایش دانش صرفه جویی می شود. یکی از علل پیدایش چنین امری را می توان انتقال تجارب در بین اقضار مردم باشد. این کار باعث انتقال معانی و ادراک مشترک از مسایل و علوم مورد نیاز مدیریت مصرف می شود و در نهایت پیوند و رابطه آنها در رسیدن به اهدافشان را مستحکم تر می کند.

روابط عمومی می تواند این اطلاعات و همبستگی را در میان مردم جهت صرفه جویی انرژی و بسیج آنها بوجود آورد. بنظر آبراهام مازلو بیشترین پاداشی که بر اساس نیاز به همبستگی پدید می آید از همراهی و مصاحبت است.