امروزه توسعه رسانه ها و توسعه جوامع، رابطه مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر یافته اند و جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار شاخصهای اقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات، نوآوری، خلاقیت تأکید کند. در چنین جامعه ای، رسانه ها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش چشمگیری در ارتقای آگاهی های گوناگون و ضروری بر عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند. لذا این تحقیق با هدف بررسی نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری، اقدام به مطالعه و بررسی اسناد و تحقیقات صورت گرفته در این حوزه به روش سنتز پژوهی کرده است.

در این تحقیق ابتدا 35 مطالعه مرتبط با موضوع از طریق پایگاه داده داخلی همچون پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و پایگاه های داده Emerald, Elsevier, Springer, Wiley، دریافت و پس از بررسی اسناد، تعداد 17 پژوهش، شامل مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه، مورد مطالعه قرار گرفت و مقالات علمی ترویجی و یا اسنادی که از کیفیت لازم برخوردار نبوده و همسو با موضوع مورد مطالعه نبودند، حذف شدند. آنچه که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است شامل متغیرهای مورد بررسی، روش گردآوری اطلاعات و مولفه موثر بر ارتباط بین رسانه و خلاقیت و نوآوری می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیر مورد بررسی در بخش رسانه، رسانه های اجتماعی بوده و متغیر نوآوری با تمرکز بر نوآوری سازمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که تعاملات ایجاد شده از طریق رسانه اجتماعی و کسب دانش مهمترین عوامل موثر در ارتباط بین رسانه اجتماعی و نوآوری و خلاقیت می باشد. پرسشنامه نیز به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات، بیشترین میزان استفاده را در پژوهشهای مورد بررسی داشته و مصاحبه نیمه ساختاریافته در رتبه دوم قرار دارد. گفتنی است چهاردهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران (ICPR) در تاریخ 19 آذرماه 1396 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می شود.