"امروزه بسیاری از نشست های علمی پژوهشی، سمینارها، گردهمایی ها، کارگاه های آموزشی (work shop) به دو منظور کاهش هزینه های غیرضروری و عدم رفت و آمدها و همین طور استفاده تعداد بیشتری از علاقمندان از برنامه و نتایج آن، به صورت اینترنتی برگزار می گردد. برگزاری یک همایش و گردهمایی از طریق مجازی و با استفاده از اینترنت درست مشابه آن چه که در محیطی واقعی انجام می شود است.

در چنین مواقعی ابتدا باید از اهداف گردهمایی، نیازها و خواسته های سفارش دهنده آگاه شد، سپس به تنظیم برنامه گردهمایی اقدام نموده و تایید سفارش دهنده را گرفت و آن گاه نسبت به فراهم آوردن مقدمات کار و اجرا اقدام کرد. در این روش از طریق سیستم های وب کم (Web Cam) و ویدیویی تمام جلسات گردهمایی به صورت همزمان بر روی سایت ارسال می گردد و علاقمندان یا افرادی که باید در سمینار یا کارگاه آموزشی شرکت کنند در شهر یا کشور خود در کامپیوتر برنامه را ملاحظه و در جلسه حضور مجازی پیدا می کنند و می توانند از طریق میکروفن و دوربین مشارکت فعال داشته و صحبت یا سوالی اگر هست و در این صورت دیگران هم می بینند و هم صدا را می شنوند. در این صورت باید مقدمات کار به شکلی فراهم گردد تا این امکان میسر گردد و هر یک از حضار به همین طریق به سالن همایش یا کارگاه آموزشی متصل شوند.

اگر برگزاری کامل همایش را عهده دار شوید ناچار باید سالن و امکانات مورد نیاز را تدارک نمایید و آن توانایی خاص خود را می خواهد. اما در مورد اجرای برنامه به صورت آنلاین باید ابتدا خطوط ارتباطی، دوربین های مورد نیاز، کیس های پرسرعت، مانیتور، لب تاب، ارتباط با اینترنت، سیستم صوت و سایر موارد مورد نیاز را آماده کنید و می توانید هر قسمت را برای آماده سازی به متخصص مربوطه واگذار نمایید و هماهنگی امور را عهده دار باشید. به این ترتیب همایش از لحظه شروع به وسیله دوربین ها ضبظ و بر روی سایت ارسال می شود و افرادی که باید در همایش حاضر باشند با نشستن پشت کامپیوتر خود و مشاهده صفحه مانیتور عین مطالب و فضای داخل سالن یا کلاس را خواهند داشت و هر گاه سوال یا مطلبی باشد، می تواند به طریق آنلاین آنرا مطرح سازد، پاسخ خود را بشنود یا سخنرانی نماید.

برگزاری همایش ها به این صورت بسیار مقرون به صرفه است و در کشورهای غربی به خصوص برای همایش های علمی این امر باب شده است، به طوری که یک مبحث علمی در یک کارگاه آموزشی یا یک عمل جراحی یا یک عنوان و بررسی یک مقاله علمی که در یک کشور مطرح است همزمان تمام دانشگاه ها و دانشجویان سایر کشورها می توانند در آن حضور یافته مشارکت داشته باشند.


البته در چنین مواردی کل امور از عهده یک فرد ساخته نیست و نیاز به همکاری عده بیشتری از متخصصان در بخش های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری می باشد.


از این طریق می توانید برنامه های همایش و کارگاه های آموزش آفلاین را نیز پی ریزی نمایید. مثلاً در یک یا چند رشته که علاقمندان زیادی دارد مثل مسایل مربوط به کودکان استثنایی، روان شناختی کودکان، پزشکی کودکان، امور اجتماعی مددکاری و ... مطالب دقیق و صحبت های متخصصان هر رشته را جمع آوری نموده و از طریق اینترنت در اختیار علاقمندان قرار دهید که در آن مورد نیز می توانید فعالیت زیادی داشته و درآمدهای خوبی را به دست آورید." (کتاب...)


"وبینار (کنفرانس تحت وب) جهت برگزاری سمینارها و همایش‏ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می‏ گیرد. در این نوع سمینار، هر یک از شرکت کنندگان پشت کامپیوتر خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار می‏ نمایند. این کار توسط نرم افزاری صورت می‏گیرد. این ملاقات‏های آنلاین معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و سایرین نیز امکان ارسال پیام‏های متنی را دارا هستند و لذا می توانند سوالات خود را به صورت مکتوب مطرح نمایند.


مزیت هایی مانند عدم نیاز به تجهیزات سخت افزار گران قیمت،IP اختصاصی برای کاربر و پهنای باند بالا باعث شده است که وبینار به صورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد. روش‏های مختلفی برای ایجاد شبکه وبینار وجود دارد. برای برقراری ارتباط، نرم افزار داده ‏ها را به صورت رموز فشرده از طریق اینترنت برای مقصد ارسال می‏کند. این داده ها به‏ گونه‏ ای بهینه تنظیم می‏گردند که سرعت ارتباط بر اساس سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‏ شود. بنابراین نیاز به سرعت کمتری نسبت به کنفرانس های سخت افزاری‏ اند.


استفاده از وبینار به دو صورت آن لاین و آف لاین امکان پذیر است. در فرم آن لاین همزمان با ارائه سخنران، مخاطبان از سخنرانی استفاده نموده و می توانند سوالات خود را به صورت کتبی مطرح کنند ولی در فرم آف لاین، مخاطبان از سخنرانی به صورت غیر زنده استفاده نموده و برای آن ها امکان پرسش وجود ندارد.


جهت ارزیابی، پس از برگزاری وبینار ار افراد آزمونی از مطالب ارائه شده گرفته و به پذیرفته شدگان در آزمون گواهی قبولی داده می شود." (ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، 1397)


"وب‌کست به هرگونه پخش برنامه از طریق اینترنت گفته می‌شود. یک حالت خاص آن وبینار است. وبینار آموزش یا سخنرانی‌ای است که از طریق اینترنتی برگزار می‌شود. در دنیای بازاریابی اینترنتی، وبینار یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی و معرفی محصول است. روز به روز علاقه به شرکت در جلسات آنلاین و زنده در ایران بیشتر می‌شود. منظور از زنده آن است که سخنران در همان لحظه در خال صحبت است و مطالب ضبط شده نیست. فرض کنیم کار شما طراحی سایت است. شما می‌توانید یک وبینار ۱۰۰ نفره رایگان برگزار کنید و تبلیغ کنید تا در وبینارتان ثبت‌نام کنند.


سپس در وبیناری یک ساعته به آموزش نکات مهم برای داشتن سایت بپردازید. مثلا توضیح دهید چگونه با کمترین هزینه بهترین سایت ممکن را داشته باشیم. سپس در پایان وبینار به شرکت‌کنندگان پیشنهاد می‌دهید که کار طراحی سایت را به خودتان واگذار کنند. حتی یک فرصت ویژه هم تعریف می‌کنید تا مثلا کسانی که تا یک هفته پروژه را به شما بسپارند از مزیت‌هایی استفاده کنند." (ژان بقوسیان، 1396)