1. مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی برای متخصصان روابط عمومی بسیار حیاتی است و در واقع متخصص روابط عمومی فاقد مهارت ارتباطی نمی تواند وجود داشته باشد. شاغل روابط عمومی باید در صحبت کردن با دیگران روراست و شفاف باشد، به آنها احترام بگذارد، خونسرد، مودب و مسئولیت پذیر باشد و به نکات ارتباطی واقف باشد. بعلاوه متخصص روابط عمومی الزاما باید شنونده خوبی باشد و به صبحت های مخاطب توجه و گوش فرا دهد.

2. اعتماد به نفس
اعتماد به نفس، همراه با خوش رویی و ادب از جمله ویژگی شخصیتی قابل ستایش یک متخصص روابط عمومی است که نقش حیاتی در موفقیت های فردی آن می تواند داشته باشد. متخصص روابط عمومی دارای اعتماد به نفس منتظر تغییر شرایط نمی ماند بلکه خود پرچمدار تغییر است و به پیشواز آن می رود. اهل خلاقیت و تمایز است. متخصص روابط عمومی کسی است که در عرصه های ارتباطی، دچار کمبود اعتماد به نفس نمی شود و برای جلب رضایت مخاطبان و در میان کوه سختی ها و دشواری ها، دست از تلاش بر نمی دارد و برای کسب موفقیت بیشتر از نقطه امن زندگی حرفه ای خود خارج می شود. در عین حال به تقویت همزمان "تصویر ذهنی" و "مهارتها"ی خود نیز مبادرت می ورزد.

3. شخصیت کاریزماتیک
کاریزما، مظهر ارتباط است. هم الگو و الهام بخش است و جاذبه غیرعادی دارد و هم در مراودات اجتماعی با مردم تعامل دارد؛ شخصیتی که برای دیگران جذاب است. او کسی است که حس اعتماد و قدرت رهبری را در دیگران تزریق می کند و در عین حال، باعث آرامش و اعتبار آنها نیز می شود. کاریزما به ویژگی‌های شخصی و کمیاب در متخصصان روابط عمومی گفته می‌شود که نه تنها می‌تواند تأثیراتی عمیق و استثنایی در سازمان و مخاطبان خود داشته باشد، بلکه بستری فراهم کند تا قدرت و تعهد مشتاقانه احساس شود.

4. مبارز باهوش
معمول‌ترین ویژگی لازم برای هر متخصص روابط عمومی عشق، انگیزه و چارچوب‌های قوی کاری است. اگر انگیزه و چارچوب‌های قوی کاری نباشد هیچ میزان از آموزش یا حقوق بالا نمی تواند موجب موفقیت فرد در حوزه روابط عمومی شود. مبارز باهوش به جای اینکه خود را شکست خورده بداند، از آن رد شدن ها و جواب منفی شنیدن ها درس گرفته تا بتواند از این طریق به موفقیت های زیادی برسد. او فردی پیگیر و سریع است که حاضر به شنیدن "نه" نیست.

5. همکاری و مشارکت

مشارکت و همکاری های مستمر یکی از با ارزش ترین کارهایی است که متخصصان روابط عمومی می توانند انجام دهند. متخصصان روابط عمومی به منظور تأمین نیازها و اهداف ارتباطی سازمان، گفتمان سازی، تعامل و تقویت روابط با سایر گروههای ذینفع نیاز به تعامل و همکاری متقابل دارند و بدون هم حسی و همدلی، موفقیتی حاصل نمی شود. کسانی که در بخش روابط عمومی فعالیت می کنند باید بتوانند با مخاطبان خود، ارتباطی نزدیک برقرار سازند و با ارائه راهکار های مناسب از آنها حمایت و پشتیبانی به عمل آورند.