ال ریس در کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی می گوید که امروزه به هر سویی که نگاه می کنیم، شاهد یک چرخش اساسی از بازاریابی تبلیغات محور، به بازاریابی روابط عمومی محور هستیم. دیگر نمی توان فقط با تکیه بر تبلیغات یک نام تجاری ( برند ) جدید را به بازار عرضه کرد، زیرا تبلیغات دیگر اعتبار یا به عبارت بهتر کارایی گذشته را ندارد. حکایتی که بارها در مورد تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی نقل شده چیزی شبیه به این است: 
«شما دختری زیبا را در مهمانی می بینید. به سمت او می روید و می گویید:« من بسیار ثروتمند هستم، با من ازدواج کن!» این بازاریابی مستقیم است.

«شما با گروهی از دوستان تان در مهمانی هستید و دختری زیبا را می بینید. یکی از دوستان شما می رود و در حالی که به شما اشاره می کند به او می گوید: «او بسیار ثروتمند است. با او ازدواج کن.» این تبلیغات است.

« شما دختری زیبا را در مهمانی می بینید. برمی خیزید، کراوات تان را مرتب می کنید، به سمت او می روید برای او نوشیدنی می ریزید، در (خودرو) را برای او باز می کنید، پس از آنکه کیفش را انداخت کیف را برمی دارید، تعارف می کنید که او را برسانید، و سپس میگویید: «راستی، من ثروتمند هستم با من ازدواج می کنید؟ این روابط عمومی است.»

همانطوری که این استعاره ی نه چندان زیبا نشان می دهد، فعالیت های روابط عمومی بطور تمام و کمال بر جنبه های جالب کسب و کار تاکید دارد و آن را مرجعی قابل اعتماد در ذهن مخاطب نشان می دهد و اعتبار و اعتماد را در میان مخاطبان هدف بوجود می آورد. به عبارت بهتر، نقش روابط عمومی، تاثیر گذاری مثبت بر ذهن مخاطبان هدف در مورد برند شماست. بر خلاف سایر فعالیت های بازاریابی، روابط عمومی می تواند با گرفتن نمایی کلی از برند و ایجاد کمپین همه جانبه ای که برای تاثیرگذاری مثبت طراحی شده است تمام این موضوعات را در برگیرد.

روابط عمومی ابزاری است برای خلق یک برند جدید. کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید می تواند انجام دهد تبلیغات یا از انجام آن عاجز است و یا با هزینه ای به مراتب بیشتر می تواند انجام دهد. البته فراموش نکنیم که هر کدام از این دو رسالت خاص خود را بر عهده دارند. روابط عمومی می بایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.

ایجاد محتوایی که افراد بخواهند از آن استفاده کند و به اشتراگ بگذارند با روابط عمومی محقق می شود. فعالیت هایی مانند روابط رسانه ای، رویدادها، ایجاد ارتباطات با دیگر کسب و کارها و حتی تهیه پیشنویس اطلاعیه مطبوعاتی با نظر به جذب حداکثری پوشش رسانه ای به عنوان نسخه های آنالوگ تاکتیکهای دیجیتال مدرن مانند دسترسی به وبلاگ نویس، پستهای مهمان و شبکه های اجتماعی به حساب می آیند.